تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806942349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رافعي در گفتگو با مهر:فيلمسازان كودك نياز كودكان امروز را نمي‌دانند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رافعي در گفتگو با مهر:فيلمسازان كودك نياز كودكان امروز را نمي‌دانند
كارگردان فيلم سينمايي "گراناز" يكي از مشكلات سينماي كودك را دوري فيلمسازان از دنياي كودكان و بي‌اطلاعي آنها از نيازهاي امروز كودكان و نوجوانان دانست.

عباس رافعي كه با "گراناز" در بيست و دومين جشنواره فيلم كودك همدان حضور دارد، درباره كارنامه خود در سينماي كودك و نوجوان به خبرنگار مهر گفت: من پيش از اين دو فيلم كوتاه "انتظار" و "راز نامه‌هاي ليلا" در حوزه هنري در ارتباط با سينماي كودك ساخته بودم و "گراناز" نخستين فيلم بلند سينمايي من در اين حوزه به شمار مي‌رود.

وي درباره تقسيم‌بندي سينماي درباره و براي كودك گفت: من از ابتدا قصد داشتم فيلمي براي كودكان بسازم و با همين نيت توليد "گراناز" را آغاز كردم. زمان ساخت فيلم احساس مي‌كردم جاي چنين آثاري در سينماي ايران خالي است و مخاطب كودك به اين فيلم‌ها نياز دارد. او بايد بداند فيلم‌هايي ساخته مي‌شود كه كودكان در آنها براي حضور در جشنواره دستاويز قرار نگرفته‌اند.

نمايي از "گراناز"

رافعي خاطرنشان ساخت: رده سني مخاطبان "گراناز" كودكان كلاس سوم تا پنجم ابتدايي هستند. من براي اين مرزبندي اهميت ويژه قائلم. زيرا اين گونه تقسيم‌بندي در سينماي دنيا هم وجود دارد. ما بايد به اين باور برسيم كه هر فيلمي كه كودك در آن باشد حتما نبايد درباره كودكان باشد.

اين فيلمساز با اشاره به دوران طلايي سينماي كودك و نوجوان ايران گفت: متاسفانه آنها كه در آن دوره در اين حوزه فعال بودند اكنون براي ادامه كار به سينماي بزرگسال آمده‌اند و فيلمساز ديگري هم جايشان را پر نكرده است. اين روزها كمتر تهيه‌كننده‌اي راضي مي‌شود در اين سينما سرمايه‌گذاري كند. اما اگر از بازگشت سرمايه مطمئن باشند، قطعا فيلم كودك هم توليد مي‌كنند.

رافعي افزود: فيلم‌هايي مانند "گلنار" يا "دزد عروسك‌ها" در زمان خود با فروش خوبي روبرو شدند. اين نشان مي‌دهد اين گونه فيلم‌ها مخاطب خاص خود را دارند. اگر ما بتوانيم باز فيلم‌هايي در حوزه كودك بسازيم كه در گيشه با اقبال روبرو شوند قطعا اين انگيزه نيز در تهيه‌كنندگان براي توليد چنين فيلم‌هاي به وجود مي‌آيد.

وي ادامه داد: ما زماني در فارابي بخش كودك و نوجوان داشتيم كه به فيلمساز سفارش توليد مي‌داد. همان زمان‌ها وحيد نيكخواه آزاد يك قصه روسي پيدا كرده بود و اول به كيومرث پوراحمد و بعد به كامبوزيا پرتوي ساخت آن را پيشنهاد داد. در آن شرايط دغدغه يافتن داستان براي توليد فيلم كودك در تهيه‌كننده‌ها بود. البته وي مطمئن بود همين دغدغه در مدير وقت فارابي نيز هست.

خالق "گراناز" تاكيد كرد: نمي‌توان گفت تنها يك عامل باعث كمرنگ شدن سينماي كودك و نوجوان در ايران شده و نبايد متوليان فرهنگي همچون وزارت ارشاد، فارابي و ... را مقصر اصلي اين موضوع دانست. كارگردان، نويسنده، تهيه‌كننده و حمايت دولتي از اركان‌هاي سينماي كودك و نوجوان هستند و حضور آنها كنار يكديگر باعث شكل‌گيري و ارتقاء اين نوع سينما مي‌شود.

وي افزود: سينماگران ما نبايد فكر كنند فعاليت براي سينماي كودك كاري كوچك است. امثال جعفر پناهي، ابوالفضل جليلي، كامبوزيا پرتوي، نيكخواه آزاد و فرشته طائرپور از سينماي كودك آغاز كردند و اكنون به سمتي ديگر رفته‌اند. يا علي‌اكبر قاضي‌نظام كه فيلمنامه "نياز" را براي سينماي نوجوان نوشت، اما حالا از وي نيز در اين زمينه شاهد كاري نيستيم.

رافعي با مثبت ارزيابي كردن عملكرد تلويزيون در حوزه توليد آثار كودك و نوجوان افزود: عملكرد تلويزيون در اين عرصه بهتر از سينما بوده و در همين جشنواره فيلم كودك نيمي از فيلم‌ها با سرمايه تلويزيون ساخته شده است. دوره‌اي حتي تلويزيون براي سينما ژانر و شخصيت خلق مي‌كرد. كلاه قرمزي هم از شخصيت‌هايي بود كه در سينما به فروش قابل قبول دست يافت.

اين فيلمساز تاكيد كرد: در اين شرايط بايد يك نگاه روانشناسانه و جامعه‌شناسانه به سينماي كودك داشت. ما متاسفانه از فرزندان خود دور شده‌ايم. ما به عنوان فيلمساز به حدي از اين نسل دوره شده‌ايم كه ديگر نمي‌توانيم آنها را بفهيم و نمي‌دانيم نيازهاي آنها چيست. ما كودكي خودمان را مي‌نويسيم و فيلم مي‌كنيم كه براي كودك امروز جذاب نيست.

وي درباره فعاليت دبيرخانه جشنواره فيلم كودك و نوجوان گفت: دبيرخانه جشنواره كودك بايد در طول سال فعال باشد. اما آنها تنها يكماه مانده به آغاز جشنواره جستجو براي يافتن فيلم آغاز مي‌كنند كه درست نيست. پيش از اين كميته‌اي كه در بنياد فارابي درباره سينماي كودك وجود داشت كه مي‌تواند با يك تحقيق ميداني نيازهاي كودك و نوجوان امروز را بسنجد.

رافعي در پايان گفت: همه اين كارها نياز به يك همت بلند دارد. من به نيت خوب مديران سينمايي معتقدم و مي‌دانم آنها قصد دارند كارهايي خوب در اين سينما انجام دهند. اما بازوهاي اجرايي مناسب نيستند. معاونت سينمايي، بخش فرهنگي و مدير عامل فارابي قصد دارند ويترين خوب داشته باشند، اما وقتي بازوهايي اجرايي در يك نظام اداري قرار مي‌گيرند، نمي‌توانند حركتي بكنند.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن