تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820109912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/رسانه و ورزش همگاني/ مدير پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك: رسـانـه مقصــر نيست؛ مسوولان بـه بي‌راهه مي‌روند!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /رسانه و ورزش همگاني/ مدير پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك: رسـانـه مقصــر نيست؛ مسوولان بـه بي‌راهه مي‌روند!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: قهرماني - همگاني

علي‌رضا الهي گفت: در هيچ جاي دنيا فدراسيون همگاني نداريم، بعد ورزش همگاني خيلي زياد است و يك فدراسيون با امكانات محدود خود به تنهايي نمي‌تواند ورزش همگاني را توسعه دهد.

مدير پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيرامون جايگاه ورزش همگاني در ايران اظهاركرد: مشخصا معلوم نيست رويكرد سازمان راجع به ورزش همگاني چيست، هنوز نمي‌دانيم ورزش را براي سلامتي مي‌خواهيم يا اوقات فراغت و يا قهرمان پروري. تا زماني هم كه رويكرد مشخص نشود نمي‌توانيم مشخص كنيم كه چقدر بودجه بايد تخصيص دهيم. اگر به اساس‌نامه‌ي سازمان نگاه سطحي بيندازيم به راحتي مي‌فهميم كه نخستين هدف عنوان شده در اساسنامه، توسعه‌ي ورزش براي عموم است، يعني بايد از يك كودك شش، هفت ساله تا پيرمرد 70-80 ساله را تحت پوشش قرار دهد، حال اين سوال ايجاد مي‌شود كه تا چه حد سازمان تربيت بدني روي ورزش همگاني سرمايه‌گذاري كرده است؟ در حالي كه به سادگي و با توسعه ورزش همگاني در ميان عامه‌ي مرد مي‌توانيم در بحث بهداشت و درمان صرفه‌جويي كنيم و با پيشگيري از بيماري‌هاي گوناگون مثل عوارض قلبي و عروقي از طريق ورزش به نفع اقتصاد كشور كار كنيم.

الهي تصريح كرد: در ايران متولي ورزش همگاني، فدراسيون ورزش‌هاي همگاني است در حالي كه در هيچ كجاي دنيا ما فدراسيون ورزش همگاني نمي‌بينيم. بعد ورزش همگاني زياد است و تمام فعاليت‌هاي غير رقابتي و براي عموم را تشكيل مي‌دهد. با تشكيل اين فدراسيون بار سنگين توسعه‌ي ورزش همگاني را از دوش سازمان تربيت بدني برداشته‌ايم و همه‌ي مسووليت‌ها را متوجه فدراسيون كرده‌ايم. سازمان خودش بايد وارد عمل شود، يك فدراسيون با تشكيلات محدود از عهده بار سنگين ورزش همگاني برنمي‌آيد.

وي بيان كرد: در طرح جامع ورزش پيشنهاد تشكيل سازمان ورزش همگاني داده شده بود، ولي از آنجا كه درصد عمده طرح جامع روي هوا ماند اين پيشنهاد هم عملي نشد.

الهي راه ممكن براي توسعه‌ي ورزش همگاني را فرهنگ‌سازي عنوان و تصريح كرد: تا زماني كه فرهنگ ورزش كردن ايجاد نشود فرد ورزش نمي‌كند كه بخش عمده فرهنگ سازي را رسانه تشكيل مي‌دهد. ورزش همگاني بايد در بطن جامعه باشد. مردم بايد بدانند كه ورزش همگاني چه مزايايي دارد، در آلمان يك متخصص ورزش بيشتر از يك پزشك اهميت دارد چرا كه او پيشگيري مي‌كند اما در ايران ورزش كردن هيچ جايگاهي ندارد. اين در حالي است كه ورزش در توانبخشي، سلامت قلب و عروق، جلوگيري از پوكي استخوان و آلزايمر نقش اساسي دارد.

معاون پژوهشي آكادمي ملي المپيك در رابطه با نقش رسانه گفت: رسانه دو وظيفه‌ي مهم به عهده دارد: يك پوشش خبري ورزش همگاني و دوم: فرهنگ‌سازي براي توسعه‌ي ورزش همگاني؛ در ورزش همگاني به دليل كم بودن هيجان، تعداد تماشاگران كمتري دارد و طبيعي است كه پوشش خبري آن كمتر باشد، اما در كشور ما درصد پرداختن به آن كمتر است، با يك نگاه به آمار اخبار منتشر شده در رسانه مي‌بينيم كه تعداد كل اخبار مرتبط با ورزش همگاني در يك سال گذشته با خبر محروميت "علي كريمي" برابري مي كند و يا حتي كمتر از آن است، حالا شما ببينيد كه اهميت ورزش همگاني چقدر است و اهميت اين موضوع چقدر!

وي درباره‌ي اينكه چه كسي متولي فرهنگ‌سازي است، گفت: وزارت ارشاد، صدا و سيما، ارباب رسانه و غيره همگي بايد با هم در اين راستا فعاليت كنند و در كنار آن سازمان‌هاي متولي ورزش كار اجرايي انجام دهند، اين در حالي است كه وزارت ارشاد هيچ كاري براي فرهنگ‌سازي نمي‌كند.

وي در ادامه تصريح كرد: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم نيز از جمله ارگان‌هايي هستند كه بايد به توسعه‌ي ورزش همگاني كمك كنند. شخصيت كودك در مدرسه شكل مي‌گيرد، او بايد از همان جا به مزاياي ورزش كردن واقف گردد، آن هنگام است كه كودك خود يك مبلغ براي ورزش كردن مي‌شود. دانشجويان هم در دوره‌ي تحصيل خود فقط واحد يك و دو تربيت بدني را مي‌گذرانند كه اثر بخشي آن خيلي پايين است، گاهي اوقات هم آن قدر اساتيد اين درس دانشجو را سر مساله‌ي نمره دادن اذيت مي‌كنند كه دانشجو به طور كلي ار ورزش زده مي‌شود. اين فرد بعدها وارد اجتماع مي‌شود، اگر تعليم ديده باشد، مي‌تواند ورزش را در خانواده‌ي خود و يا محيط كارش توسعه دهد. حالا ببينيد اگر اين دو واحد را حذف كنيم برنامه‌هاي ورزش را شب‌ها در خوابگاه اجرا كنيم چقدر اثربخش خواهد بود.

الهي در ادامه تاكيد كرد: رسانه به دنبال خبر است، خبر بايد باشد تا رسانه آن را پوشش دهد. در ورزش همگاني چون خوب كار نشده، خبري هم وجود ندارد كه رسانه روي آن كار كند.

وي تصريح كرد: در حال حاضر احسان حدادي مدال‌هاي خوشرنگ دنيا را درو مي‌كند، اما چقدر روي آن كار شده، چقدر مسوولين راجع به احسان حرف مي‌زنند. رسانه‌ها مقصر نيستند مسوولين بي‌راهه مي‌روند. رسانه مي‌خواهد فروش داشته باشد. مسوولان بايد كاري كنند كه تب المپيك بالا برود. فقط به فوتبال چسبيده‌ايم، ببينيد ما چقدر مي‌توانيم در دووميداني مدال داشته باشيم و اين امر چقدر مي‌تواند به ما از نظر سياسي و اقتصادي كمك كند. وجهه‌ي ملي‌ ما را بهتر كند اما اصلا به اين رشته و امثال آن توجه نمي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: مردم فقط فوتبال را دوست ندارند، اگرمدام اخبار المپيك را منتشر كنيم المپيك هم طالب پيدا مي‌كند.

مدير پژوهشي آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك در پايان بر لزوم نظارت بر عملكرد نشريه‌ها تاكيد و تصريح كرد: بايد يك سياست كلي تبيين كنيم ونظارت را در غالب اين سياست انجام دهيم، لازم است وزارت ارشاد براي توسعه ورزش همگاني سياست‌گذاري كند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن