واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اول ذيحجه، سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و روزی مبارك برای همه آنانی است كه دل به زندگی اين دو بزرگوار بسته و آنها را الگوی خود میدانند. ايكنا :نخستين روز از آخرين ماه سال قمری، سالروز پيوندی آسمانی است. به همين منظور و با هدف معرفی الگوهای مناسب و واقعی در زمينه ازدواج، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) كه سراسر منشا خير است، به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. امام علی(ع) پيشوای شيعيان با حضرت زهرا(ع)، پيوندی آسمانی بست. بركت ازدواج اين دو بزرگوار به گستردگی تمامی خوبیهای دنياست و ايندو، چه زيبا مهربانی را تفسير كردند. گرچه از چندين سال گذشته سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان روز خانواده و پاسداشت حريم خانواده و بهانهای برای برپايی ازدواج جوانان قرار دادهايم ولی نبايد فراموش كرد كه اين دو بزرگوار در چنين روزی زندگی ساده و پر از مهربانی را آغاز كردند. خوبیهای بیشمار فاطمه(ع) اين بزرگ بانوی اسلام باعث شده بود تا سرشناسان شهر، او را از پدر خواستگاری كنند. اين بانو معصوم بود و همسری جز معصوم نمیتوانست همپای او باشد. از آنجا كه توجه به همشأنی زوجين در اسلام مورد تاكيد فراوانی است، يكی از مهمترين اين موارد، همپايگی ايمان و مذهب است. افراد سرشمار شهر خواهان ازدواج با اين بانو بودند. چه آنان كه وجه اقتصادی داشتند و چه آنان كه جايگاه اجتماعی داشتند، همگی آمدند و حضرت فاطمه(س) را از پدر خواستگاری كردند. ولی همه آنها با جواب رد پدر و دختر مواجه شدند. تقدير اينچنين بود كه همسر فاطمه(س) ورای تمامی خواستههای مادی در فكر كس ديگری بود. بنا بر روايات تاريخی و مذهبی هنگامی كه حضرت علی(ع) برای خواستگاری فاطمه(س) رفت، پيامبر در خانه «ام سلمه» بود. علی(ع) در زد. امسلمه پرسيد: كيست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پيامبر دستور داد: «در را باز كن و بگو داخل شود. كسی پشت در است كه محبوب خدا و رسول است». امام علی(ع) وارد شد، سلام كرد و در حضور رسول خدا(ص) نشست. چشمان خود را بر زمين دوخت. شرم از پيامبر(ص) مانع گفتن خواستهاش شد. پيامبر(ص) كه خود علی(ع) را بزرگ كرده و از روحيات او باخبر بود، سكوت را شكست و فرمود: «میبينم برای حاجتی اينجا آمدهای. خواستهات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو كه خواستهات پيش من پذيرفته است». پيشوای شيعيان، اين چنين خواستهاش را بازگو كرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمويتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتيد. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم كرديد. نيكی و دلسوزی شما درباره من از پدر و مادرم بيشتر و بهتر بود. تربيت و هدايتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا، به خدا سوگند ذخيره دنيا و آخرتم هستيد. ای رسول خدا! اكنون كه بزرگ شدهام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سايه انس با او، آرامش يابم. آمدهام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری كنم. آيا مرا می پذيريد؟» پيامبر گرامی اسلام(ص) ماجرای خواستگاری پسر عمويش، را برای دخترش بازگو كرد و فرمود: «دختر عزيزم! تو علی را خوب میشناسی و به سابقه ايمان و خويشاوندی و فضيلت و پارسايی او آگاهی داری. من هميشه آرزو داشتم تو را خوشبخت كنم و به عقد كسی درآورم كه بهترين مرد روی زمين است. آيا راضی هستی همسر علی باشی؟» فاطمه خاموش ماند و چيزی نگفت. نغمه تكبير پيامبر بلند شد: «اللّه اكبر! فاطمه راضی است. سكوت او نشانه رضايت اوست». در روايت ديگری آمده كه حضرت زهرا(ع) از پدر تقاضا كرد كه آن حضرت از خدا بخواهند تا مهريهاش را شفاعت از مسلمانان گناهكار قرار دهد. اين خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(ع) شفيع و واسطه بخشش گناهكاران قرار گرفت. زندگی مشترك علی(ع) و فاطمه زهرا(ع) در خانهای ساده اما پر از مهربانی آغاز شد. اين دو زندگی را در خانهای گِلی آغاز كردند، اما زيباترين گلهای ياس در همان خانه پرورش يافتند. سراسر زندگی مشترك امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، سرشار از الگوهای نيكوست. دو عرشنشين بهشت جاودان و دو زوج بینظير و بیهمانند، پيوند خود را جشن گرفتند و ازدواجششان سرمنشاء تكامل بشر شد. اسلام با در نظر گرفتن نيازهاى واقعى و طبيعى انسان از يك سو و با توجه به مصالح فردی و اجتماعی ازدواج را به عنوان بهترين راه و مناسب ترين شيوه برگزيده است. دور نگه داشتن مؤمن از فساد و فحشا، جبران كمبودهای طبيعی زن و مرد، دستيابی به آرامش روحی از عوامل مهم ازدواج در دين اسلام عنوان شدهاند. حجتالاسلام و المسلمين «جواد چاوشی»، رييس ستاد اقامه نماز اهواز، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه خوزستان، اساس دين را از نظر معصومين، عشق و محبت به يكديگر عنوان میكند و میگويد: بسياری از احكام دين اسلام از جمله صدقه دادن، زكات و خمسدادن بر اساس عشق و محبت پايهريزی شده است. وی معتقد است: پرداخت صدقه و زكات از جمله كارهای پسنديدهای است كه با توجه به مهر و محبت نسبت به ديگران انجام میدهيم. در دين اسلام عشق به خداوند در رأس دوست داشتنها و علاقهها قرار گرفته و به تبع آن عشق نسبت به ائمه و پيامبران نيز مورد تأكيد است. چاوشی در ادامه به اظهار علاقه فيمابين دو نفر اشاره میكند و میگويد: ورود به روابط دو نفره بايد از راه صحيح و اصولی صورت گيرد تا مورد رضايت خداوندی قرار گيرد. عشق و علاقه بين دو جنس نيز از جمله عشقهای زمينی است كه بايد تحت نظر خانوادهها هدايت شود. به گفته رييس ستاد اقامه نماز اهواز، وجود علاقه بين دختر و پسر بايد به امر ازدواج منتهی شود و نه اين كه به طور مخفيانه تداوم يابد، هدايت عشق و علاقه 2 طرف به ازدواج، گرمی و مهرورزی كانون گرم خانواده را به همراه دارد. همچنين اگر عشق و علاقه زن و مرد در خانواده از بين رود، باعث از هم گسيختگی پنهان خانواده میشود. چاووشی، تعريف و نامگذاری عشق اسلامی همزمان با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را گام مهمی در ثبت عشق و علاقه اسلامی و مذهبی و ارايه الگويی صحيح عنوان میكند و میگويد: خارج شدن عشق و علاقه جوانان خارج از چارچوب دينی و مذهبی در غرب، عواقب بدی را به همراه داشته است و باعث كاهش آمار ازدواج و افزايش آمار طلاق شده است. وی در ادامه به لزوم برقراری روابط گرم و صميمی پدر و مادر در خانواده اشاره میكند و معتقد است: ارايه الگوی مناسب توسط والدين برای فرزندان نه تنها باعث آگاهی به نوجوانان میشود بلكه منبع مناسب و قابل اعتمادی برای جستجوی مهر و محبت جوانان میشود. چاوشی به سالروز ازدواج امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) اشاره كرد و گفت: در خانواده اميرالمؤمنين(ع) عشق و علاقه الهی به اوج خود رسيده بود. بر پايه اين عشق، حضرت فاطمه زهرا(س) حتی حاضر نبود كه تقاضای شخصی از امام علی(ع) داشته باشد. از سوی ديگر، عشق و علاقه اميرالمؤمنين(ع) الگوی مناسبی برای عشق و مهربانی نسبت به همسر بود؛ نوع ارتباط حاكم ورای احساسات و عواطف با عشق همراه بوده است. به گفته وی معصوم بودن اين زوج باعث شده كه اين خانواده الگويی مناسب و منحصر به فرد برای آيندگان باشد كه در اين كانون الگوی اسلامی عشق اسلامی تأييد شده است. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 594]