واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
استمداد کاندیدای اول اصلاحطلبان از شیخ منتظری، همزمان با تاکید بر راه و آرمانهای امام(ره) در حالیست که نامه تاریخی 6/1/68 بنیانگذار انقلاب اسلامی خطاب به منتظری، پرده از این رویکرد دوگانه کناز میزند. چهره ای که چند ماه پس از انتخابات در نامه ای به قائم مقام مخلوع امام خمینی (ره) از او با عنوان "روحانیت متعهد" نام برد و درخواست رهنمود کرد، در مصاحبهها و اظهارات اخیرش از خط امام و شاخصه های تفکر ایشان سخن به میان آورده است. "وحدت بخشی از رویکردی است که حضرت امام خمینی(ره) از اول انقلاب تا آخر عمرشان به آن توجه میکردند"، "امام کاملا توجه داشتند که مهمترین سرمایه ما وحدت ملی است"، " کثرت اندیشهها و نظرات، امام را آزرده و پریشان نمیکرد"، "امام حق را گرفتنی میدانند" و "حساسیت شدیدی در فرامین حضرت امام نسبت به مسائل مالی بود" تنها بخشی از جملاتی که است مهندس موسوی با بیان آنها کوشیده تا "رویکرد پرحاشیه" خود را به راه امام خمینی(ره) پیوند بزند. میرحسین حتی در بخشی از مصاحبه اخیرش با یک پایگاه اینترنتی مدعی شد که امام به جناحی که آن زمان دولت را در اختیار داشت نزدیک تر بوده است. او که در ایام تبلیغات انتخاباتی و حتی پس از بیانیههای تند پس از انتخاباتش، جریان منتسب به خود را نمایندگان خط امام(ره) و خود را نخست وزیر امام راحل نامیده، در روزهای میانی شهریور در نامه ای به شیخ حسینعلی منتظری نوشت "پیرو حوادث چند ماهه اخیر بیانیه ضمیمه از سوى اینجانب صادر شده است . احساس نیازى که همواره براى همفکرى و همکارى با مرجعیت گرانقدر و روحانیت متعهد وجود دارد مرا تشویق کرد تا نسخه اى از آن را جهت اخذ راهنمایى تقدیم کنم." استمداد مهندس موسوی از شیخ منتظری، همزمان با تاکید او بر راه و آرمانهای امام(ره) در حالیست که نامه تاریخی 6/1/68 بنیانگذار انقلاب اسلامی خطاب به منتظری، پرده از این رویکرد دوگانه کناز میزند. رهبر کبیر انقلاب نامه معروف به 6/1 را با این جمله آغاز می کنند که "با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمهای برایتان مینویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند." و در ادامه نامه، که ادبیات آن حاکی از عمق نگرانی و ناراحتی امام از عملکرد منتظری است، نکاتی را گوشزد می کنند که جای هیچ گونه توجیه و تفسیری را برای مدعیان خط امام باقی نمیگذارد. امام خمینی (ره) این موضوع را که منتظری کشور را پس از ایشان بدست "لیبرال ها" و "منافقین" میسپارد، امری روشن می دانند و بر همین اساس می نویسند "شما ... صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده اید" و ادامه می دهند "شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند". *خدمات ارزنده منتظری به "استکبار" رهبر کبیر انقلاب اسلامی از خدمت ارزنده منتظری به "استکبار" هم سخن می گویند و در ادامه حتی حق دریافت وجوهات شرعی بیت امام(ره) را نیز از او صلب می کنند. امام روح الله(ره) در بخش دیگری از این نامه، چهار نکته را به منتظری متذکر می شوند. در دومین نکته، امام قائم مقام سابق خود را که از او با عنوان "حاصل عمر" خود یاد کرده بودند، از هر گونه فعالیت سیاسی بر حذر می دارند: "از آنجا که سادهلوح هستید و سریعاً تحریک میشوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد." در نکته پایانی هم، امام خمینی (ره) نامه ها و سخنان منتظری را تکرار مواضع منافقین می دانند: "نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیله شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند." اما بندهای پایانی نامه از غم و اندوه امام خمینی(ره) حکایت دارد تا آنجا که ایشان بواسطه خیانت دوستان، مرگ خود را از خدا طلب می کنند. امام (ره) پس از انکه به صراحت ابراز می کنند از آغاز با قائم مقامی منتظری و نخست وزیری بازرگان مخالف بوده اند، تاریخ اسلام را پر از "خیانت بزرگانش به اسلام" دانسته و نامه خود را با این جملات پایان میدهند: "از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست." *بی اعتنایی منتظری و میرحسین به تاکیدات صریح امام خمینی(ره) اما به رغم هشدار صریح امام(ره) درباره پرهیز منتظری از ورود به حوزه سیاست، او با انتشار بیانیهها و مواضع سیاسی متعدد بویژه در ماههای اخیر درباره اوضاع سیاسی کشور اعلام موضع کرده و حتی با نامهنگاریها و دیدارهایی با مهندس موسوی چندین بار بر صدر اخبار رسانههای بیگانه نشسته است. از دیگر سو، مهندس موسوی که مدعی پایبندی به تاکیدات امام خمینی(ره) است و حتی تفکرات امام را به جناحی که در آن حضور دارد نزدیک تر میداند، بویژه در ماههای اخیر ارتباط خود را با شیخ منتظری تقویت کرده و تداوم بخشیده است و حتی از او راهنمایی و خط مش نیز، خواسته است. در همین راستا، میرحسین در نامهای به منتظری که با پوشش گسترده رسانههای اصلاح طلب و خارج از کشور همراه شد، ضمن تشریح شرایط سیاسی کشور از او درخواست رهنمود کرد. علاوه بر این، کاندیدای اول اصلاحطلبان در حالی اولین عنوان کرده که ویژگی تفکر امام این نیست که "خیلی راحت افراد را تکفیر کرد" که سیره عملی امام خمینی نشان می دهد به رغم اعتقاد به تنوع و تکثر آرا اگر احساس می کردند، حتی نزدیکترین افراد خود به بلندگوی "منافقین و لیبرال ها" و پایگاه ضدیت با نظام بدل شده اند، تندترین واکنش ها را نشان می دادند. این سخن میرحسین که در دیگر مواضعش به صراحت عنوان شده، بر این ادعا استوار است که برخورد نظام با قانون شکنان تند بوده است. *برخوردهای با رافت رهبر معظم انقلاب و بیاعتباری یک ادعا اما این سخنان موسوی در شرایطی بیان می شود که به گفته فعالان سیاسی، سیاست نظام در جریان حوادث پس از انتخابات، آنچنان که رهبرمعظم انقلاب بیان کردند، "جذب حداکثری و دفع حداقلی" بوده و بر این اساس در مقابل قانون شکنی ها به "برخورد حداقلی" اکتفا شده است. در همین راستا رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد، وقتی نزدیک به یک هفته از اعتراضات خیابانی حامیان موسوی می گذشت، هر 4 کاندیدای ریاست جمهوری را از عناصر نظام دانستند و آنها را نسبت به افراطیگریهای آینده برحذر داشتند. در یکی از موارد دیگر نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به دنبال گزارش آیت الله شاهرودی در مورد جمع آوری امضا برای استیضاح یکی از اعضای مجلس خبرگان که از اغتشاش گران صراحتا حمایت کرده بود، با رافت برخورد نموده که با توصیه ایشان عملا جمع آوری امضا مسکوت ماند. با این حساب به نظر می رسد در شرایط فعلی تنها بازخوانی گفته ها و نوشته های امام روح الله(ره) میزان پایبندی افراد به راه ایشان را بیشتر مشخص خواهد نمود. گفتنی است، پیش از این یک سایت خبری حامی مهندس موسوی به دنبال پخش جلسه سخنرانی رحیم پور ازغدی در حسینیه جماران از سیما که در آن بخشی از نامه 6/1/68 رهبر کبیر انقلاب قرائت شده بود، واکنش نشان داد و این استاد حوزه و دانشگاه را به برخورد گزینشی متهم کرد. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]