تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844845056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد پاكستاني حوزه‌قم در گفتگوي :وارد دوران نقره‌اي صدور انقلاب شده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

فارس: حجت الاسلام نقوي گفت: 5 سال اول انقلاب، دوران طلايي صدور انقلاب بود كه متاسفانه از دست رفت ولي امروز وارد دوران نقره‌اي صدور انقلاب شده‌ايم و اگر در اين دولت هم كاري صورت نگيرد بايد گفت نمي‌توان منتظر صدور انقلاب در دولتهاي ديگر باشيم.   حجت الاسلام سيد جواد نقوي از جمله طلاب خارجي و اساتيد حوزه علميه قم است كه نفس امام خميني او را به ايران كشيد و از او يك انقلابي ساخت. خودش مي‌گويد طلاب خارجي اگر خودشان خودجوش انقلابي نباشند، حوزه هم آنها را انقلابي بار نمي‌آورد و اين از مسايل قابل تامل و البته تاسف بار است. نقوي مسايل ايران را از نزديك و كاملا با وسواس دنبال مي‌كند و وقتي بحث‌هاي پس از انتخابات پيش آمد و ديد هيچ كس به سئولات و نگراني‌هاي ميليون‌ها دوستدار انقلاب در خارج از ايران توجهي ندارد، خودش دست به كار شد و در كتابي با عنوان «شكست كودتاي مخملي در ايران» به زبان اردو و انگليسي اين حوادث و منشا آن را تشريح كرد؛ كتابي كه حتي يك سپاس كوچك را هم از سوي مسئولان فرهنگي و سياسي به دنبال نداشت. بحث ما با حجت الاسلام نقوي بحث فراموش شده صدور انقلاب است. او با حسرت از اين مسئله سخن مي‌گويد و معتقد است ملتهاي مسلمان، از جمله طلبكاراني هستند كه حق خود را كه همان صادر شدن اسلام ناب محمدي و انقلاب اسلامي به كشورشان است را مطالبه مي‌كنند. انقلابي كه به زعم او برخي مسئولان جلوي صدور آن را سد كردند. او معتقد است امروز وارد دوران نقره‌اي صدور انقلاب شده‌ايم و اگر اين فرصت هم از دست برود باز همان ضربه اي را خواهيم خورد كه در زمان از دست دادن فرصت طلايي خورديم. گفتگوي تفصيلي فارس با حجت الاسلام سيد جواد نقوي استاد پاكستاني حوزه‌علميه‌قم را بخوانيد:   * فارس: ابتدا خوب است از معرفي اوليه آغاز كنيم. نقوي: بنده سيد جواد نقوي و اهل پاكستان هستم. در سال 1979 و پس از اتمام دوره دبيرستان وارد حوزه علميه در اسلام آباد شدم و بعد از آن به سرزمين انقلاب اسلامي يعني جمهوري اسلامي ايران وارد شدم. در سال 1983 در حوزه علميه قم به تحصيل مشغول شدم و آن وقت تاكنون در كنار تحصيل به تدريس هم مي‌پردازم.   * فارس: زماني كه وارد حوزه علميه شديد چقدر اخبار انقلاب را دنبال مي‌كرديد؟ نقوي: اصل ورود بنده به ايران با انگيزه انقلاب اسلامي بود و زماني كه من وارد حوزه علميه قم شدم، 3 ماه بود كه انقلاب اسلامي ايران به پيروزي رسيده بود. البته شناخت بسيار دقيقي از انقلاب اسلامي نداشتم چون در آن منطقه‌اي كه بنده در پاكستان زندگي مي‌كردم شيعه در اقليت بود و برخي از وهابيون افراطي نيز در آنجا زندگي‌ مي‌كردند؛ همان منطقه اي كه امروز در آن طالبان زندگي مي‌كنند. يادم مي‌آيد كه برادر بزرگم، اخبار راديو بي‌بي‌سي را دنبال مي‌كرد و من نيز كنار ايشان مي‌نشستم و اخبار را گوش مي‌دادم و به اين شكل اخبار را پيگيري مي‌كردم اما آن خبري كه مرا متحول كرد آمدن امام (ره) از پاريس به تهران بود. چون نگران بودم كه آيا امام با تهران خواهد آمد يا نه؟ كل جهان در هم ريخته بود. در حالي كه هيچ شناختي از امام (ره) نداشتم اما اين احساس در وجودم بود كه امام (ره) شخصيتي است كه جهان براي وي اهميت خاصي قائل است. چون او يك عالم اسلام است و دنيا را تحت تاثير خود قرار داده بود و براي هر مسلماني اين نكته شگفت انگيز بود. زماني كه انقلاب به پيروزي رسيد انعكاس مثبتي در رسانه‌هاي پاكستان يافت و پيروزي انقلاب به همراه حضور امام خميني (ره) كه اسلام را در آن مقطع سرفراز كرده بود، سبب شد تا به حوزه علميه وارد شوم و به شكل دقيقتر با انقلاب اسلامي آشنا شوم.   * فارس: اين روحياتي كه مي‌گوييد مختص به خودتان بود و يا مردم پاكستان نيز همانند شما از پيروزي انقلاب و حضور امام (ره) خرسند بودند؟ نقوي: اين روحيه و خوشحالي نه تنها براي ملت پاكستان بلكه براي تمامي مسلمانان اعم از شيعه و سني خوشحال كننده بود. من به ياد دارم در دوران نوجواني‌ام كه همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي بود، علماي اهل تسنن براي رسيدن به امام (ره) و تبريك گفتن به ايشان، بي‌تابي مي‌كردند. اما آنچه كه به عنوان يك خاطره مهم از اهميت پيروزي انقلاب اسلامي در ذهنم مسجم گشته اين است كه بعد از پيروزي رزمندگان اسلام در عمليات مرصاد و شكست دشمن در محفلي نشسته بوديم كه اكثر حاضران از برادران و علماي اهل تسنن بودند كه يكي از علماي اهل تسنن در جمع گفت كه پيروزي ايران به رهبري امام خميني (ره) در عمليات مرصاد براي ما ثابت كرد كه امام (ره) به خلافت راشده رسيده است و به اين شكل ارادت خود را نسبت به امام نشان داد. مي دانيد كه خلافت راشده در نزد اهل سنت همانند امامت است.   * فارس: دولت پاكستان با اين موج چگونه برخورد مي‌كرد؟ نقوي: البته بايد بگويم محبوبيت انقلاب اسلامي در ابتداي پيروزي، موجي بود كه خود انقلابيون ايجاد كرده بودند. در آن زمان نه ايراني وجود داشت و نه پاكستاني، افغانستاني و عراقي. بلكه تمام مسلمانان انقلاب را از آن خود مي‌دانستند چون يقينا داشتند كه انقلاب اسلامي، انقلاب جهان اسلام است نه انقلاب شيعه و سني. اين موج تا زمان جنگ تحميلي ادامه داشت. اوايل جنگ بود كه من در اسلام آباد بودم، در آن زمان مدرسه علميه در پاكستان تعطيل شد و ما مجبور بوديم تا با ارتباط با سفارت ايران، آخرين اخبار را جويا شويم در حالي كه سفارت نيز وضعيت خوبي نداشت و بسيار آشفته و بي برنامه بود. ما از سفيران جمهوري اسلامي ايران اخبار را مي‌گرفتيم و سپس به زبان اردو ترجمه كرده و در اختيار مردم پاكستان قرار مي‌داديم. اما پليس پاكستان با اين كار ما مخالفت مي‌كرد و حتي بنده را نيز به خاطر پخش اعلاميه در حمايت از انقلاب اسلامي مورد ضرب و شتم قرار داد. اوايل جنگ بود اما موج حمايت از انقلاب اسلامي همچنان در جهان اسلام خروشان بود تا اينكه رسانه‌هاي جهاني وابسته به استكبار در تلاش بودند كه اينگونه القاء كنند كه انقلاب اسلامي ايران، انقلاب شيعيان جهان است و ربطي به اهل تسنن ندارد. البته برخي از عرب‌ زبان‌ها نيز در اين شيطنت شريك بود و علي الخصوص سعودي‌ها در اين باره سهم بسياري داشتند. ما در پاكستان دو نوع اهل تسنن داريم. يكي تفكر سني سعودي و ديگري تفكر خلاف سعودي‌ها است. برخي مسئولان كشورهاي اسلامي كه وابسته به بيگانگان بودند هم صدا با استكبار در جهت القاي انحصاري بودن انقلاب اسلامي براي شيعيان تلاش فراواني كردند و اين اولين قدم آنها عليه انقلاب اسلامي بود.   *فارس: حمايت مسلمانان جهان از انقلاب اسلامي در مقابل فتنه استكبار جهاني، از چه زماني آغاز شد؟ نقوي: در سال 1982 بود كه اجتماع بزرگ شيعيان پاكستان در اسلام آباد در حمايت از انقلاب اسلامي ايران به رهبري مرحوم جعفر حسين رخ داد. البته اين اجتماع با اين هدف صورت گرفت كه ضياء الحق حاكم وقت پاكستان در صدد بود كه تا با فريب افكار عمومي سني‌هاي حنفي را در پاكستان حاكم نافذ كند كه علماي شيعه عليه اين اقدام ضياء الحق موضع گرفته و به خاطر اين كار تظاهرات صد ها هزار نفري برگزار كردند. شيعيان به سمت وزارتخانه‌ها و ساختمان‌هاي دولتي پاكستان رفته و در آنجا تجمع اعتراض آميز برگزار كردند. علت اين اعتراض ضيا الحق بيشتر به اين مسئله برمي‌گشت كه از پيروزي انقلاب اسلامي 2 سال نگذشته بود كه بر همين اساس ضياء الحق احساس خطر كرد و فكر كرد كه پيروزي انقلاب اسلامي به تجمع اعتراض آميز شيعيان عليه حكومت پاكستان مربوط است در حالي كه هيچ ربطي به هم نداشت و اي كاش كه كه ربط داشت. در حالي كه در آن زمان ضياء الحق بخشنامه‌اي را اجرايي كرده بود كه بر اساس آن بايد شيعيان نيز به بانك‌ها زكات مي‌دادند و شيعيان خواستار اين بودند كه آنها از پرداخت زكات به بانك‌ها مستثني شوند و اصلا بحث پيروزي انقلاب اسلامي در اين تجمع دخيل نبود. اما رسانه هاي‌هاي بيگانه و سرويس‌‌هاي اطلاعاتي استكبار جهاني مكررا هشدار دادند كه انقلاب اسلامي كه در ايران رخ داد در پاكستان و توسط شيعيان رخ خواهد داد. از آن به بعد بود، كه شيعه كشي در پاكستان رواج پيدا كرد و البته اين سرآغازي بود تا اينكه پاكستان زير نظر آمريكا و انگلستان اداره شود. آنها اقدامات بسيار جدي عليه انقلاب اسلامي ايران در پاكستان انجام دادند به طوري كه نه تنها اهل تسنن، بلكه شيعيان را نيز نسبت به انقلاب اسلامي بد‌بين كردند. ابتدا اهل تسنن را با اين روش كه انقلاب اسلامي مختص شيعيان است از انقلاب جدا كرده و بعد از آن شيعيان را با القاء تفكرات غلط از انقلاب جدا كردند. حتي برخي از روحانيون شيعه پاكستاني در حالي كه يقين داشتند امام خميني(ره) از علماي برجسته شيعيان است به ايشان نيز بدبين شدند. با اين حال علي رغم مسائل گفته شده مي‌توان گفت هنوز هم ملت پاكستان بيشترين علاقه‌ را به انقلاب اسلامي دارد.   * فارس: شما مي دانيد كه صدور انقلاب يكي از اهداف مهم امام (ره) و رهبري معظم انقلاب بوده و هست. به نظر شما مسئولان جمهوري اسلامي تا چه حد توانستند اين مسئله را عملياتي كنند؟ نقوي: اين نكته بسيار مهمي بود كه شما اشاره كزديد. ما اگر بخواهيم به بازخواني بيانات امام خميني (ره) بپردازيم و 10 دغدغه‌‌ بزرگ ايشان را نام ببريم مي‌توانيم در ابتدا بگوييم كه صدور انقلاب اولين دغدغه امام خميني (ره) بود. امام خميني (ره) چند محور را همواره تكرار و تاكيد مي‌كردند كه بيداري و وحدت مسلمين، حكومت اسلامي بر پايه ولايت فقيه و صدور انقلاب از اهم آنها بود. خود امام(ره) در خصوص صدور انقلاب اقدامات زيادي انجام داده بود و همواره به رسانه‌ها و اهالي قلم تاكيد مي‌كرد كه موضوع صدور انقلاب را پيگيري كنند. تا زماني كه امام خميني (ره) در قيد حيات بودند اين دغدغه را همراه خود داشتند. البته از مسئولان وقت آن زمان شهيد محمد منتظري دغدغه صدور انقلاب داشت.ايشان خيلي به فكر اين موضوع بود و با برخي از شخصيت‌هاي انقلابي كه معتقد بودند هنوز براي مطرح كردن صدور انقلاب بسيار زود است اختلاف نظر داشت. برخي از انقلابيون اوايل انقلاب معتقد بودند كه شعار صدور انقلاب براي جمهوري اسلامي درد سر ساز است. آنها مي‌گفتند كه اين شعار براي برخي سران عرب خوشايند نيست چون در صورت صدور انقلاب بايد حاكمان كشورهاي عربي از سمت خود بركنار شده و در آن كشورها انقلاب اسلامي رخ دهد. ضمن اينكه مخالفان صدور انقلاب دغدغه ديگري به جهت عصبانيت غرب از شعار صدور انقلاب نيز داشتند چون غربي‌ها آن زمان مي‌گفتند شما اگر انقلاب كرديد بايد در جغرافياي خودتان بمانيد و حق گسترش انقلاب را نداريد. البته مانع ديگر صدور انقلاب اين بود كه بعد از شهيد منتظري كساني مثل مهدي هاشمي سر كار آمدند كه بيشترين لطمه را به صدور انقلاب زدند آنها از پذيرفتن شعار صدور انقلاب پرهيز نمي‌كردند اما در عمل معتقد به صدور انقلاب نبودند. اگر بخواهيم اشتباهات بنيادين و استراتژيك به وجود آمده بعد از انقلاب اسلامي را كه به نظام جمهوري اسلامي ضربه زده را بشماريم بايد به عدم توجه به صدور انقلاب اشاره كنيم.   * فارس: اساسا در خارج از ايران چقدر تقاضا براي انقلاب اسلامي وجود داشت؟ نقوي: با اطمينان مي‌گويم كه به طور صد در صد تقاضا براي انقلاب اسلامي وجود داشت و ملت‌ها آن زمان منتظر انقلاب اسلامي بودند. حقيقت اين است كه امروز ملت افغانستان و عراق از وضعيتشان ناراضي‌ و ناراحتند كه چرا انقلاب اسلامي در آن زماني كه بهترين فرصت براي صدور انقلاب اسلامي به كشورشان فراهم بود اين كار عملي نشد. حال اگر بگوييم كه ايران با عراق در حال جنگ بود و نمي‌توانست انقلاب را به عراق صادر كند اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا پاكستان كه لحظه به لحظه منتظر انقلاب اسلامي بود، در رسيدن به انقلاب اسلامي ناكام ماند. پاكستان كه با ايران مشكلي نداشت و ملت پاكستان با ملت ايران رابطه دوستانه اي داشتند و با اطمينان مي‌گويم كه در اوايل انقلاب و دروان طلائي صدور، مسئولان ايراني هر كاري كه دوست داشتند، چه در زمان ضياء الحق و چه بعد از آن، مي‌توانستند در پاكستان انجام دهند اما مسئولان ايراني همانند برنامه هسته‌اي كه داوطلبانه غني سازي را متوقف كردند، داوطلبانه هم گفتند كه نمي‌خواهيم انقلاب را به پاكستان صادر كنيم. برخي از آنها مي‌گفتند كه امام خميني (ره) حرفي را زده و كسي نيست كه اين حرف را دنبال كند. در حالي كه گرايش به انقلاب اسلامي، نه تنها در پاكستان، بلكه در هند و ديگر كشورهاي اسلامي محسوس بود چرا كه صدور انقلاب صدور يك فرهنگ و يك ايدئولوژي است.   * فارس: اين دوره طلايي كه مي شد انقلاب را صادر كرد مربوط به چه زماني است؟ نقوي: صدور انقلاب يك فرصت طلايي داشت و يك فرصت نقره اي نيز دارد. صدور طلايي آن 5 سال اول انقلاب بود كه گذشت اما در اين 5 سال جمهوري اسلامي مشكلات زيادي داشت كه يكي از آنها جنگ تحميلي و ديگري تفكر غلط برخي از مسئولان غير انقلابي جمهوري اسلامي ايران بود و در نهايت اينكه در مقطعي در انقلاب اسلامي، مسئولان غير انقلابي اعم از روحاني و غير آن سر كار آمدند كه هيچ دغدغه‌اي براي صدور انقلاب و خود انقلاب اسلامي نداشتند.   * فارس: آيا اين وضعيت مديران اكنون هم ادامه دارد؟ نقوي‌: طبيعي است؛ زماني كه دانشگاه در اين وضعيت باشد مسئولاني كه طبعا تربيت شده اين دانشگاه هستند دغدغه در اين باره ندارند مگر مواردي كه غير از اين قاعده باشد. امام خميني (ره) تاكيد داشتند كه مراقب باشيد مبادا نامحرمان به بدنه انقلاب نفوذ كنند. البته در ادامه نيز مقام معظم رهبري با تعبير خودي و غير خودي به تاكيدات امام (ره) تاكيد دوباره كردند اما تاكيدات امام (ره) و مقام معظم رهبري براي برخي‌ها هشدار نشد تا اينكه نامحرمان و غير خودي‌ها وارد دانشگاه شدند و برخي از آنها با ورود به مسئوليت ها به انقلاب اسلامي خيانت كردند.   * فارس: موانع صدور انقلاب به همين عوامل محدود بوده است؟ نقوي: خير؛ عوامل ديگري نيز از جمله تفكرات ناسيوناليستي و ملي گرايي مانع از صدور انقلاب مي‌شود. اصالت ايراني با محوريت ايران و تاكيد بر اين اصالت مانع از صدور بود. در حالي كه امام مي‌فرمود وطن ما اسلام است. زماني كه وطن ما اسلام باشد ما در امت اسلامي زندگي مي‌كنيم اما اگر به اصالت ايراني بودن تاكيد شود ما در جزيره‌اي زندگي خواهيم كرد كه با ديگر مسلمانان بيگانه خواهيم بود. بر همين اساس اين سوال پيش مي‌آيد كه مسلمانان آفريقايي، اروپايي و آسيايي كه ايراني‌ نيستند چه سهمي در انقلاب اسلامي دارند و آيا بايد آنها خودشان را از انقلاب بيگانه بدانند و اگر آنها با انقلاب بيگانه هستند پس معناي صدور انقلاب چيست؟ در كتابي كه با موضوع انقلاب مخملي به زبان انگليسي و اردو نوشته ام، آورده‌ام كه يكي از مسئولان قم كه در جمع طلاب خارجي سخن مي‌گفت در پاسخ به سوال يكي از طلبه‌ها در خصوص اغتشاشات اخير گفت كه بحث انتخابات مربوط به ايران است. در حالي كه طلبه‌هاي خارجي كه از رسانه‌هاي وابسته به استكبار مطالب گوناگوني را عليه انقلاب اسلامي شنيده بودند و نياز بود كه شبهات آنها بر طرف شود. اين مقام مسئول گفت حوادث بعد از انتخابات به شما طلبه‌هاي خارجي چه ربطي دارد كه بنده خطاب به وي گفتم اتفاقا بيشتر ربط به طلبه‌هاي خارجي دارد. چطور مي‌شود حوادث بعد از انتخابات ايران به بي بي سي و سي ان ان مربوط است اما به مسلمانان حامي انقلاب اسلامي مربوط نيست؟ مشكل اين است كه برخي‌ها فكر مي‌كنند كه انقلاب اسلامي فقط ايراني است در حالي كه اين انقلاب، اسلامي است و با تمام ملل دنيا در ارتباط است. بايد گفتن «انقلاب ايراني» ممنوع شود چون امام راحل همواره مي‌گفت «انقلاب اسلامي» و ملت‌ها انقلاب اسلامي را از آن خود مي‌دانند.   * فارس: هشدار شما به عوام بر مي‌گردد يا منظورتان خواص است؟ نقوي: منظورم نخبگان درون انقلاب است چون كساني كه خودشان را انقلابي و مذهبي نمي‌دانند بحث‌شان با انقلابي‌ها جدا است. خودم از تلويزيون جمهوري اسلامي ايران شنيدم كه يكي از اساتيد دانشگاه مي‌گفت مشكل ما غرب نيست بلكه مشكل ما كشورهاي عربي هستند كه ما را به روز سياه نشانده‌ و زبان ما را با زبان عربي مخلوط كردند. به نظر من اين دسته از افراد با چنين تفكراتي انقلابي نيستند و مهم نيست كه چه تفكري داشته باشند چون ملل جهان اين افراد را انقلابي نمي‌دانند چون درون آرمان‌هاي امام (ره) نيستند. يكي از روساي جمهور سابق ايران وقتي به نيويورك سفر كرد طي سخنراني‌اي در جمع ايرانيان مقيم آمريكا منشور ملت ايران را شاهنامه و الگوي آنها را رستم معرفي مي‌كند در حالي كه منشور در نزد ملت ايران، قرآن كريم و الگوي آن حضرت امير المومنين علي (ع) است و طبيعي است بعد از سخنان وي ملت‌هاي دنيا از ايران دل بكنند و اينگونه احساس كنند كه انقلاب اسلامي كه بنا به تاكيدات امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري به مستضعفان و مسلمانان جهان تعلق داشت فقط مختص ملت ايران است. اگر گوينده اين سخنان به شعار و آرمان امام (ره) مبني بر صدور انقلاب توجه داشت بايد از مشتركات مسلمانان جهان سخن مي‌گفت نه از مشتركات ملت ايران. اما اين پايان كار نبود و برخي‌ ديگر‌ به صورت نظري اين مسئله را دنبال كردند و در عمل نيز اين كارها را از برخي‌ها مشاهده كرديم.   *فارس: مشكل خواص و موانع ايجاد شده توسط آنان بر سر راه صدور انقلاب به چه شكل‌هاي ديگري مطرح بود؟ نقوي: متاسفانه برخي انقلابيون مدعي خط امام(ره)، جداي از آرمان‌هاي ايشان براي خودشان ملاك‌هاي درست كردند. البته اينها از بزرگان انقلاب اسلامي هستند. امام (ره) همواره به ارتباط با ملت‌ها تاكيد داشتند و معتقد بودند براي صدور انقلاب ارتباط با ملل جهان الزامي است. اما بعد از فوت امام (ره) برخي از مدعيان خط امام (ره) شيوه و معيار امام را تغيير داده و محوريت ارتباط با دولت‌ها را جايگزين ارتباط با ملت‌ها كردند. البته ارتباط ديپلماتيك، دستگاه ديپلماسي وزارت خارجه با ديگر كشورها ضروري است و نمي‌توانيم منكر آن شويم اما مسئله اين است كه بنيانگذار كبير انقلاب به هيچ كدام از دولت‌ها بها نمي‌داد و ملت‌ها را مهمتر از دولت‌ها مي‌دانستند. به طور مثال در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي نزديكي دولت جمهوري اسلامي به دولت سوريه بود و آقاي حافظ اسد رئيس جمهور وقت سوريه بارها خواست با امام (ره) ديدار كند اما ايشان اهميتي به ديدار با حافظ اسد نمي‌داد و تا زماني كه امام (ره) در قيد حيات بود حافظ اسد به ايران نيامد. حافظ اسد به دنبال تشكيل كميته ميانجيگري براي جنگ ايران و عراق بود اما امام (ره) به وي و طرحش بها نمي‌داد. اين تحليل من است و باور دارم امام خميني (ره) معتقد بود اكثريت حاكمان از ملت‌ها نيستند و ملت‌ها مخالف حاكمان هستند و اين حاكمان بر ملت‌ها تحميل شده‌اند اما ديري نگذشت كه مدعيان خط امام معيار‌هاي امام خميني را براي صدور انقلاب تغيير دادند و گفتند كه بايد اصل بر ارتباط دولت‌ها باشد، چون همه چيز دست دولت‌ها است و ملت‌ها نقشي در حاكميت ندارند.   * فارس: به نظر شما بزرگترين آسيب ارتباط با دولت‌ها چه بوده است؟ نقوي: دولت‌هاي سابق اهميت فراواني به دولت هند مي‌دادند در حالي كه پرونده هسته‌اي ايران در سازمان ملل بررسي مي‌شد با راي دولت هند اين پرونده به شوراي امنيت انتقال داده شد. با اين حال ملت هند درباره ايران بار‌ها عليه دولت هند دست به تظاهرات زدند و با پليس هند درگير شدند چون ملت‌ هند خواهان سربلندي جمهوري اسلامي هستند اما دولت هند نشان داد كه هيچ دغدغه‌اي براي ملت و دولت ايران قائل نيست. شما اگر در بين دولت‌ها جستجو كنيد هيچ دولتي كه خواهان ايران اسلامي باشد نمي‌يابيد اما اگر به سراغ ملت‌ها برويد در دورترين نقاط قاره آفريقا افرادي را پيدا مي‌كنيد كه حاضرند جان خود را فداي آرمان‌هاي امام خميني (ره) كنند. البته اين ملت‌ها، ايران اسلامي مبتني بر انقلاب اسلامي را مي‌خواهند نه انقلاب ايراني را. بايد مدعيان انقلاب ايراني بدانند كه آنها در نزد ملت دنيا هيچ محبوبيتي ندارند. شما در هيچ جاي جهان سراغ نداريد كه ملتي به دنبال شخصيتي 22 كيلومتر پياده روي كند اما زماني كه مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي در زمان رياست جمهوري به پاكستان سفر كرده بود 22 كيلومتر مردم پاكستان پشت سر اتومبيل ايشان دويدند و اتومبيل آيت الله‌خامنه‌اي را روي دستان خود حمل كردند. در آن زمان ضياء الحق حاكم وقت پاكستان به شدت عصباني شد. امروز همين آقاي احمدي نژاد در نزد ملت پاكستان به قهرمان جهان اسلام مشهور است؛ فرقي نمي‌كند شيعه يا سني، همه او را دوست دارند. علماي اهل تسنن به خود من گفتند اگر رئيس جمهور مردي در جهان وجود دارد تنها احمدي نژاد است. امروز در محله‌هاي پاكستان عكس‌هاي امام (ره) مقام معظم رهبري، سيد حسن نصر‌الله و احمدي نژاد به روي ديوارها خود نمايي مي‌كند.   * فارس: بنظر شما اگر صدور انقلاب به صورت كامل رخ مي‌داد چه اتفاقي در ابعاد مختلف در جهان رخ مي داد؟ نقوي: امروز صدور انقلاب در لبنان و حتي سوريه به وسيله ملت‌ها صورت گرفته است. در حقيقت بايد بگوييم لبنان و سوريه موجي از انقلاب را در جهان به راه انداخته‌اند و لبنان خاكريز انقلاب اسلامي شده است و اين يك وجه محاسن صدور انقلاب به جهان بود و شما فكر كنيد اگر اين اتفاق در برخي از كشورهاي عربي نيز رخ مي‌داد و خاكريز انقلاب در داخل شهرهاي‌ آن كشورها كشيده مي‌شد، چه اتفاقي مي‌افتاد.   * فارس: وضعيت كنوني صدور انقلاب را چگونگي ارزيابي مي‌كنيد؟ به نظر شما وظيفه دولت ايران در اين خصوص چيست؟ نقوي: دولت به تنهايي قادر به صدور انقلاب نيست، نه تنها دولت آقاي احمدي‌نژاد، بلكه هيچ دولتي به تنهايي توانايي صدور انقلاب را ندارد. اصلاً طبيعي نيست كه دولت بخواهد خطاب به دولت ديگر از صدور انقلاب سخن بگويد و صدور انقلاب را براي آنها تشريح كند، چون هيچ دولتي موافق با صدور انقلاب نيست. اما دولت وظيفه دارد كه مثلا از حوزه‌هاي علميه كه رسالت اصلي صدور انقلاب را بر عهده دارند، پشتيباني كند. البته اميدواريم در دولت آقاي احمدي‌نژاد اين اتفاق عملي شود، چون اگر در اين دولت در خصوص صدور انقلاب اقدامي نشود بايد گفت نمي‌توان منتظر صدور انقلاب باشيم، دولت مي‌تواند سفيران انقلابي را كه كمتر پيدا مي‌شوند، در كشورهاي مختلف مستقر كند.   *فارس: منظورتان از اينكه سفيران انقلابي كمتر پيدا مي‌شوند، چيست؟ نقوي: مثلاً ملت پاكستان در مراسمات مختلف عكس‌هايي از امام راحل و مقام معظم رهبري را در كوچه و خيابان‌ها چسبانده و اقدام به انتشار آن مي‌كردند و مي‌كنند. اما جالب اينجاست كه سفير جمهوري اسلامي ايران در يكي از دولت‌هاي قبل خطاب به ملت پاكستان گفته بود كه اين عكس چيست كه شما روي ديوار‌ها زده‌ايد. منشاء اين عكس‌ها در ايران بوده است و امروز در ايران به پايان رسيده و شما به چسباندن آنها ادامه مي‌دهيد، چه ضرورتي دارد كه عكس رهبري و امام را به در و ديوار مي‌زنيد. حال بايد گفت كه چگونه مي‌شود با اين سفيران انقلاب را صادر كرد. با پول بيت‌المال ايران كتابي را چاپ كردند عليه ولايت فقيه، من كتابي را كه عليه ولايت فقيه در سفارت‌هاي ايران چاپ شده در اختيار دارم و مي‌توانم در اختيار افكار عمومي قرار دهم. سفيران ايران به روزنامه نگاران خارج از كشور پول دادند تا عليه ولايت فقيه مقاله بنويسند و بعدها بحث‌هاي انتخابي و انتصابي را در خصوص ولايت فقيه دوباره مطرح كنند. تعجب نكنيد اين ضربات به اسلام با پول بيت‌المال سفارت ايران زده شده است. حال چگونه مي‌توان صدور انقلاب را به سفير‌ها سپرد.   *فارس: تعداد زيادي از طلاب خارجي در حوزه‌هاي علميه ايران تحصيل مي‌كنند. به نظر شما آيا مي‌توان از طريق اين طلاب خارجي انقلاب را صادر كرد؟ وظيفه مسئولان حوزه علميه در اين خصوص چيست؟ نقوي: روحانيون جلودار انقلاب‌ هستند و وظيفه دارند انقلاب را به جهان صادر كنند. طلاب حوزه علميه قم از جمله مديران آنها در خصوص طلاب خارجي بايد قوي‌تر عمل كنند و در خصوص تربيت آنها با طلاب ايراني تفاوتي قائل نباشند، اما متاسفانه در اين خصوص حوزه‌ علميه موفق عمل نكرده است. البته طلاب خارجي به لحاظ كمي در حوزه‌هاي علميه وضعيت خوبي دارند و به لحاظ كيفي نيز از تحصيلات عالي رتبه برخوردارند اما به لحاظ انقلابي بودن خلاهايي وجود دارد و اين مشكل به مديران حوزه‌هاي علميه برمي‌گردد.   *فارس: پس انقلابيون خارج از كشور چگونه انقلابي شدند؟ نقوي: اگر شما طلبه ‌خارجي انقلابي پيدا كرديد، مطمئن باشيد كه خود وي خودجوش انقلابي بوده است و اين مربوط به حوزه‌هاي علميه نبوده است.   * فارس: بهتر است كمي به مسائل روز بپردازيم. به نظر شما حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم ايران چه تاثيري در ملت‌هاي جهان گذاشته است؟ نقوي: اگر ما بخواهيم به حوادث بعد از انتخابات ايران بپردازيم، بايد بگوييم كه اين حوادث مي‌توانست همچون زلزله‌اي هر نظامي را در جهان واژگون كند. من در كتابي كه با موضوع انقلاب مخملي نوشته‌ام، 10بحران بعد از انقلاب اسلامي را ذكر كرده‌ام، اما اگر بيشتر فكر كنيم مي‌توانيم به 30 فتنه در طول 30 سال انقلاب اسلامي اشاره كنيم كه هريك از آنها كه مي‌توانست خطرناك باشد. حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم بود. البته به نظر من اين حوادث بعد از انتخابات علني شد، اما قبل از انتخابات آغاز شده بود. از اين نكته كه غربي‌ها و دشمنان انقلاب اسلامي از تجربه 30 ساله خود در مبارزه با انقلاب اسلامي در اغتشاشات اخير استفاده كردند نيز نمي‌توان چشم‌پوشي كرد. آنها دقيقا نقاط ضعف ملت و دولت ايران را شناخته بودند و روي آن سرمايه گذاري كرده بودند. غربي‌ها براي فروپاشي كشورهاي مختلف روش‌هاي گوناگون را در پيش گرفته بودند. به طور مثال براي كره شمالي تنها راه ديپلماسي را تعريف كرده بودند اما براي افغانستان و عراق جنگ نظامي را اتخاذ كرده بودند. اما اين را مي‌دانند كه اگر جنگ نظامي عليه ايران صورت بگيرد، ملت ايران متحد خواهد شد و در جنگ نظامي آنها را شكست خواهد داد، پس تصميم گرفته‌اند با تجربه 30 ساله خود براندازي نرم و فروپاشي از درون را براي ملت ايران انتخاب كنند. در دولت ايران و در سيستم مديريتي آن ضعف‌هاي مديريتي وجود داشت و دارد و اين ضعف‌ها سبب شد تا آنها با قدرت بيشتري وارد جنگ نرم عليه ايران شوند. آنها به گونه‌اي در جنگ نرم عليه ايران وارد شده‌اند تا اينكه مقام معظم رهبري فرمود ما پيش بيني چنين جنگي را مي‌كرديم. اما انتظار نداشتيم تا برخي ‌خواص به عوامل آنها تبديل شوند و اين ضعف مديريتي انكار ناپذير در سيستم مديريتي نظام جمهوري اسلامي ايران بود.   *فارس: مهم‌ترين ضعف سيستم مديريتي مسئولان جمهوري اسلامي در اين خصوص چه بود؟ نقوي: برخي از اساتيد دانشگاه از روزنه‌ها استفاده كرده بودند و در حالي كه غيرخودي بودند وارد دانشگاه شده و اساتيد دانشجويان كشور شده بودند، طبيعي بود كه اين دانشجويان بعد از اخذ مدرك به مديران اين كشور تبديل شوند. آنها به وسيله اساتيد دانشگاه هدف خود را مبني بر بدبيني مردم نسبت به نظام دنبال كردند و اين خطر را مقام معظم رهبري نسبت به دانشجويان و اساتيد دانشگاه گوشزد كردند.   * فارس: اصلاح سيستم مديريتي چه ربطي مي‌تواند با دوران نقره‌اي صدور انقلاب داشته باشد؟ نقوي: البته بايد بگويم پيروزي آقاي احمدي نژاد در انتخابات 84 شبيه معجزه بود و نشان مي‌داد كه ملت ايران كاملا هوشيار است و نسبت به وقايع جهاني تحليل صحيح دارد. هيچ كس فكر نمي‌كرد ملت ايران بعد از آقاي خاتمي، آقاي احمدي نژاد را انتخاب كند يعني تفكر حاكم بر كشور را به طور كامل تغيير دهد و اين شعور بالاي ملت ايران را نشان مي‌داد. بنده بيشتر از حضور 85 درصدي مردم در پاي صندوق‌هاي راي به پيروزي مجدد آقاي احمدي نژاد مي‌‌بالم و معتقدم كه حتي اگر آقاي احمدي نژاد با حضور 10 درصدي مردم در پاي صندوق‌هاي راي هم پيروز مي‌شد باز هم نشانگر اين بود كه ملت ايران به استمرار گفتمان امام خميني(ره) معتقد است. بعد از پيروزي آقاي احمدي نژاد غرب شيوه برخورد با ايران را تغيير داد و مطالعات جديدي را در برنامه خود تعريف كرد. ما نبايد اين گونه فكر كنيم كه بعد از اتمام مشكلات و به مرور زمان انقلاب صادر خواهد شد. بلكه بايد در اين راه وارد عمل شده و كار كنيم و البته بايد جلوي روزنه‌هايي را كه منجر به ورود نامحرمان به بدنه سيستماتيك نظام مي‌شود، بگيريم. چرا كه اين افراد با ورود به بدنه نظام اعتماد عمومي را به نظام سلب مي‌كنند به عنوان مثال برخي از اساتيد دانشگاه كه از روزنه‌ها استفاده كرده و وارد بدنه دانشگاه شده‌اند در حالي كه خودي نبوده‌اند گلوگاه انقلاب را گرفته‌اند و در حقيقت اساتيد دانشگاه مديران كشور هستند و اگر اين ضعف برطرف نشود ضعف كلي كشور باقي خواهد ماند. همچنين برخي ضعف‌هاي شخصيتي كه در برخي از خواص بوده و بعد از انتخابات نيز علني شد بايد برطرف شود. اين ضعف‌ها كه بيشتر ناشي از قدرت طلبي بود زمينه فضاي بدبيني به نظام را فراهم كرد.   *فارس: به نظر شما ملت‌هاي مسلمان جهان از جمله ملت پاكستان منشاء اغتشاشات اخير را در چه مي‌دانند؟ نقوي: حقيقت اين است كه آنچه كه در حوادث بعد از انتخابات واقعيت داشت در رسانه‌هاي پاكستان منعكس نمي‌شد و اين رسانه‌ها نيز همصدا با رسانه‌هاي وابسته از جمله بي‌بي‌سي و ‌سي‌ان‌ا‌ن عمل كردند و اين لطمه بزرگي به انقلاب اسلامي بود و به همين جهت بيشترين نگراني را حوادث بعد از انتخابات براي ملت مسلمان منطقه به وجود آورد. چون ملت‌هاي منطقه از جمله ملت پاكستان براي حل مشكلات خود اميد داشتند كه روزي انقلاب اسلامي ايران بتواند مشكلات آنها را برطرف كند، اما زماني كه احساس كردند انقلاب اسلامي دچار چالش شده است، نگران آينده خود شدند. آنها اميدوار بودند روزي احمدي‌نژادي در پاكستان به وجود بيايد و مشكلات ملت‌ پاكستان را بر طرف كند. اين تحليل بنده نيست بلكه رسانه‌هاي پاكستان كه اكثراً صاحبان آنها تحصيل كرده‌هاي غرب هستند، چنين تحليلي دارند و معتقدند كه نجات بخش پاكستان جز ادامه انقلاب اسلامي ممكن نيست.   * فارس: مردم پاكستان منشاء حوادث اخير را خارجي مي‌دانند؟ نقوي: بزرگترين مشكل در اين خصوص اين است كه ملت پاكستان از رسانه‌هاي غربي در خصوص وضعيت ايران مطلع مي‌شود و رسانه‌هاي خودشان نيز تحت تاثير رسانه‌هاي غربي هستند. ما بعد از عملكرد شبكه‌هاي الجزيره و العربيه در حوادث پس از انتخابات ايران، مطمئن شديم كه اين رسانه‌ها تحت‌تاثير رسانه‌هاي غربي هستند و خلاء رسانه‌اي در پاكستان براي انعكاس واقعيت احساس ‌شد.   * فارس: شبكه‌هاي جهاني جمهوري اسلامي اين خلاء را پر نكرده بودند؟ نقوي: در ابتداي تاسيس شبكه انگليسي زبان ايران، مردم پاكستان بسيار خوشحال بودند كه بعد از گذشت 29 سال از انقلاب اسلامي اين شبكه مي تواند واقعيت‌ها را از آخرين وضعيت ايران انعكاس دهد و به اين خاطر به يكديگر تبريك مي‌گفتند. اما در مسئله انتخابات اين شبكه به جاي اينكه بگويد انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، از لفظ «انتخابات مغشوش» استفاده مي‌كرد. مردم پاكستان مي‌گفتند كه ما نمي‌دانيم اين شبكه براي جمهوري اسلامي ايران است يا براي عربستان و يا رژيم صهيونيستي، كه اين جاي تاسف داشت. آنها به طور مداوم با ما تماس مي‌گرفتند و مي‌گفتند كه اين مسئله را به مسئولان عالي رتبه ايران انتقال دهيد تا جلوي اين شبكه را بگيرند. علي‌‌رغم اطمينان ملت پاكستان به اين شبكه، بيشترين ابهامات را براي اين ملت به وجود آورد. بزرگترين مشكلي كه عملكرد ضعيف اين شبكه به وجود آورده اين است كه مسئولان اين شبكه حقوق بگير هستند و هيچ دغدغه‌اي نسبت به انقلاب و نظام ندارند.   * فارس: اخبار‌هاي متعددي كه از جمهوري اسلامي ايران مبني بر افزايش توان نظامي و آزمايش موشك‌هاي پيشرفته در جهان منتشر مي‌شود، چه تاثيري در ملت‌هاي مسلمان و مستضعف ملت‌هاي جهان دارد؟ نقوي: وقتي موفقيتي در ايران رخ مي‌دهد و تصاوير آن را پوشش مي‌دهند، ملت‌هاي مسلمان جهان از جمله ملت پاكستان اين پيروزي‌ها را متعلق به خود دانسته و به يكديگر تبريك مي‌گويند. به عنوان مثال پرتاب ماهوار‌ه اميد آنقدر براي ملت پاكستان خوشحال كننده بود كه موجي از شادي را در پاكستان به راه انداخت. ملت پاكستان ملت رنج ديده است و طبيعي است كه نگاه ملت رنج ديده با ملت مرفه متفاوت باشد. ملت رنج ديده پاكستان زماني كه مي‌بيند مسئولان اين كشور در مقابل غربي‌ها و آمريكا توانايي موضع گيري ندارند‌، اما در جايي كشور مسلمان ديگري هست كه در مقابل غربي‌ها مي‌ايستد، مغرور و خوشحال مي‌شوند و حتي ديده‌ام كه علما و نخبگان مسلمان پاكستان تصاوير شليك موشك‌هاي ايران پس زمينه مانيتور‌هاي خود قرار داده‌اند.   *فارس: آقاي نقوي از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر مي‌كنيم. در پايان اگر صحبت خاصي داريد، بفرمائيد. نقوي: من هم از شما تشكر مي‌كنم. آرزو دارم كل ملت‌هاي جهان از سلطه استكبار خارج شوند و زير پرچم ولايت فقيه به وحدت برسند.   گفتگو از مهدي مشكيني     /1001/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن