تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840241371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رندی در اشعار حافظ چه مفهومی دارد ؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

   فارس: رند در ديدگاه خواجه شيراز مستي است كه از حقايق آگاه است و از راز درون پرده خبر دارد كه هرگز اين حالت به زاهد دست نخواهد داد.   رند در معني اصلي خود يعني فردي بي‌بند و بار، لاابالي و هرزه‌گرد و در تاريخ بيهقي و بوستان سعدي نيز در همين پست آمده است، اما در نظر حافظ شيرازي مقامي بس ارجمند مي‌يابد. رند حافظ فردي وارسته و رسته از تعلقات مادي است و بار تعلقات را به دور افكنده است. او انساني آزادست و مي‌خواهد روح خود را از قفس تن آزاد و منيت و خودپرستي را نابود سازد. همين رندي خاص حافظ است كه او را به گلشن رضوان فرا مي خواند و سزاي مرغ خوش الحان چون او را قفس تن نمي داند. رند در ديدگاه خواجه شيراز مستي است كه از حقايق آگاه است و از راز درون پرده خبر دارد كه هرگز اين حالت به زاهد دست نخواهد داد: راز درون پرده ز رندان مست پرس كاين حال نيست زاهد عالي مقام را در عرصه و جولانگاه رندان ،حاكم و پادشاه نمي تواند خودنمايي كند و شاه و سلطان در مقابل او گدايي بيش نيست: تا چه بازي رخ نمايد بيدقي خواهيم راند عرضه شطرنج رندان را مجال شاه نيست به گفته حافظ كسي كه نازپرورده تنعم باشد و از عشق بي خبر ، هرگز به دوست راه ندارد وكسي لياقت پيمودن اين راه را دارد كه اهل رنج كشيدن و بلا ديدن باشد و عاشقي شيوه و روش چنين افراد پاكباخته اي است: نازپرورده تنعم نبرد راه به دوست عاشقي شيوه رندان بلاكش باشد اگر كسي از حافظ راه را جويا شود براي غلبه بر حرص و طمع و به زندان كردن شهوت و آز بايستي از مذهب رندان پيروي كند: سالها پيروي مذهب رندان كردم تا به فتواي خرد حرص به زندان كردم و آنگاه كه رند چنين شد به مقامي نائل مي گردد كه به صفاي دلش مي توان سوگند ياد كرد و با آن صفاي اندرون چه بسيار قفل ها گشوده و درها باز شود و دعاي رندان كليدي براي گشايش گرفتاري ها مي‌گردد آن هم رندان صبوحي زده و اهل شراب صبحگاهي (سحرخيزان خداجو) به صفاي دل رندان صبوحي زدگان بس در بسته به مفتاح دعا بگشايد او شكوه مي‌كند كه كسي به رندان در اين روزگار توجهي ندارد و آنان را كه به مقام ولي رسيده اند كسي جرعه آبي نمي‌شويد: رندان تشنه لب را آبي نمي دهد كس گويا ولي شناسان رفتند از اين ولايت اما حاصل كردن عشق و رندي جان را مي‌سوزاند و در حالي كه آغازش آسان جلوه مي كند در نهايت مشكلات خاصي در سر راه رند عاشق پاكباز پديد مي‌آورد: تحصيل عشق و رندي آسان نمود اول آخر بسوخت جانم در كسب اين فضايل رندي در ديدگاه حافظ لطف ازلي است و قسمتي است كه از آغاز در لوح سرنوشتش ثبت شده است: مرا روز ازل كاري به جز رندي نفرمودند هر آن قسمت كه آنجا رفت از آن افزون نخواهد شد رند ميخواه‌اي است كه به ميكده معرفت افتخار مي‌كند و خدمت رندان ديگر را براي خود مقامي بس شگرف مي‌داند و آرزو مي‌كند كه با افزايش عمر و ادامه حيات به اين بندگي و خدمت رساني با جان و دل بپردازد: گر بود عمر و به ميخانه رسم بار دگر به جز از خدمت رندان نكنك كار دگر صلاح و تقوا و توبه كه مضهر زهد و عبادت ريايي است در پيشگاه رند جايگاهي مدارد: چه نسبت است به رندي صلاح و تقوي را سماع وعظ كجا، نغمه رباب كجا صلاح و توبه و تقوا ز ما مجو حافظ ز رند و عاشق و مجنون كسي نجست صلاح و همين رند است كه در مقابل زاهدان ريايي قدعلم مي كند و در تقابل آنان خودي نشان مي دهد: نوبت زهدفروشان گرانجان بگذشت وقت رندي و طرب كردن رندان پيداست رند دشمن تزوير و رياست و در پيشگاه رند، نفاق و زرق هرگز صفاي دل حاصل نمي كند و اگر كسي اهل صفاي دل باشد بايد طريق رندي و عشق برگزيند كه اين دو با هم توامانند و از هم جداشدني نخواهند بود: نفاق و زرق نبخشد صفاي دل حافظ طريق رندي و عشق اختيار خواهم كرد رند قلندري است صاحب قدرت كه توان دخل و تصرف دارد و افسر شاهي را مي تواند جابه جا كند. او قادر است كه قدرت را بگيرد و به كس ديگري بدهد.اين افراد قدرت مافوق دارند: بر در ميكده رندان قلندر باشند كه ستانند و دهند افسر شاهنشاهي رند ظاهرا گداصفتي است كه همتي والا دارد و كيمياگر است و در عين فقر پستي ها را اصلاح كرده ، مس وجود را طلا مي كند: غلام همت آن رند عافيت سوزم كه در گداصفتي كيمياگري دارند رند در ديد حافظ مقامي دارد كه هرگز زاهدآن را فهم و درك نخواهد كرد و همچنان كه ديو از قاريان قرآن مي گريزد زاهد نيز در مقابل رند گريزان است و تاب و قرار ندارد: زاهد ار رندي حافظ نكند فهم چه شد ديو بگريزد از آن قوم كه قرآن خوانند و در نهايت مصلحت بين و ملاحظه كار نيست و چون وابسته به كار ملك و مملكت نيست تدبير و تامل به كارش نيايد: رند عالم سوز را با مصلحت بيني چه كار كار ملك است آن كه تدبير و تامل بايدش آري رند مورد ستايش حافظ چنين است و رسيدن بدين مقام مايه مباهات آن كسي است كه به حق لسان الغيب است.     /1001/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 537]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن