تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813236498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست زيرساخت‌هاي فن‌آوري اطلاعات بررسي شد: اقدامات نهادهاي ذي‌ربط براي توسعه‌ي نقش IT در ابعاد اجتماعي و اقتصادي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در نشست زيرساخت‌هاي فن‌آوري اطلاعات بررسي شد: اقدامات نهادهاي ذي‌ربط براي توسعه‌ي نقش IT در ابعاد اجتماعي و اقتصادي ايران
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

جايگاه فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يكي از فن‌آوري‌هاي نوين مورد تاكيد سند چشم‌انداز 20 ساله‌ي جمهوري اسلامي ايران و نيز برنامه‌ي چهارم توسعه در نشست تخصصي زيرساخت‌هاي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در ايران با حضور تني چند از مسوولان اجرايي حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات، اساتيد دانشگاه و كارشناسان مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌در اين نشست كه توسط مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، به اقدامات انجامي از سوي نهادهاي ذي‌ربط در اين حوزه براي توسعه‌ي نقش فن‌آوري اطلاعات در ابعاد مختلف اجتماعي و اقتصادي ايران، مقايسه‌ي ايران در اين حوزه با ساير كشورهاي حوزه‌ي آسياي جنوب غربي و چالش‌هاي پيش روي اين قلمرو در ايران پرداخته شد.

در ابتداي اين نشست سيدرضا صالحي اميري - معاون پژوهش‌هاي فرهنگي و اجتماعي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام - با تاكيد بر ماموريت‌هاي اين مركز درباره‌ي رسانه و فن‌آوري اطلاعات كه نتايج آن در تصميم‌گيري‌هاي مجمع مورد استفاده قرار مي‌گيرد اظهار كرد: استخراج و توليد اطلاعات براي ارايه‌ به مجموعه‌ي مجمع جهت سياستگذاري كلان در جهتي ملي از جمله اهداف اين مركز است كه در چهار حوزه انجام مي‌شود.

وي درباره‌ي اين حوزه‌ها افزود: توليد گزارش‌هاي راهبردي براي آگاهي مسوولان در حوزه‌ي رسانه‌يي در سطح كلان، پژوهش‌نامه‌هاي راهبردي با بار تخصصي بالاتر، نشست‌هاي تخصصي كه محصول آن‌ها در قالب گزارش راهبردي به سطح تصميم‌گيري منتقل مي‌شود و همچنين پروژه‌هاي پژوهشي بلند مدت، محورها و حوزه‌هايي است كه از آن‌ها براي استخراج و توليد اطلاعات استفاده مي‌شود.

او همچنين با اشاره به اين كه تغيير تنها عنصر ثابت در جامعه‌ي امروز است ادامه داد: بخش عمده‌اي از تغيير و تحول، وابسته به تكنولوژي است و هميشه اين تغيير است كه بر تدابير ما حاكم مي‌شود.

محمد سلطاني‌فر - مدير كل پژوهش‌هاي رسانه‌ي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام - هم در ادامه با اشاره به تلفن ثابت، تلفن همراه، پست و اينترنت عنوان چهار شاخص مطروحه در برنامه‌ي چشم انداز در حوزه‌ي IT تصريح كرد: با توجه به آمارها تا امروز گرچه در برخي شاخص‌ها همراه با برنامه‌ي چهارم توسعه و يا جلوتر از آن هستيم اما در بسياري نيز بسيار عقبيم كه از آن جمله مي‌توان به اينترنت پرسرعت، تعداد رايانه در مدارس، محتواي فارسي و غيره اشاره كرد.

پس از آن حميد ضيايي‌پرور - استاد دانشگاه - با ارائه‌ي آمار و ارقامي به بررسي وضعيت ICT در آسياي جنوب غربي و جايگاه پايين ايران از لحاظ ضريب نفوذ، قيمت و سرعت اينترنت در خاورميانه پرداخت.

علي‌اكبر جلالي - استاد دانشگاه - هم با اشاره به IT به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي توسعه خاطر نشان كرد: هر برنامه‌اي در كشور بايد با فن‌آوري اطلاعات سنجيده شود.

او اضافه كرد: در جهت‌گيري‌هاي كشور در حوزه‌ي IT بايد دو بحث اساسي دسترسي در همه جا و پهناي باند براي همه هميشه مطرح و مورد توجه باشد.

وي با بيان اين كه در تعريف جديد ICT بحثي كه آنلاين نباشد اصلا قابل قبول نيست افزود: ما در ايران يك كوه اطلاعات مي‌خواهيم كه در صورت نياز به آن مراجعه كنيم، شوراي عالي امنيت ملي نيز بايد درباره‌ي چنين مسائلي حساس باشد نه بحث فيلترينگ، ضمن اين كه نبايد فراموش كنيم هر چه پهناي باند بيش‌تر باشد سرمايه‌گذاري، توسعه‌ي اقتصادي و امنيت نيز افزايش پيدا مي‌كند.

جلالي ارسال و دريافت فايل‌هاي بزرگ و مهم، شركت در بازي‌هاي برخط گروهي، كار از راه دور در منزل، به مشاركت گذاشتن خط اينترنت با ديگران، تحقيقات با سرعت نور، استفاده‌ از تلفن مجاني به هر نقطه‌ي دلخواه، استفاده از تلويزيون تعاملي و توليد محتوا را از مزاياي پهناي باند زياد عنوان و تصريح كرد:‌ در دنياي جديد اينترنت بايد در خدمت اقتصاد جهاني، منابع جهاني و رقابت جهاني باشد، يعني همه چيز جهاني است و ما نيز بايد به اين امر توجه كنيم.

در ادامه مهندس عبدالمجيد رياضي - معاون فن‌آوري اطلاعات وزير ICT - ضمن تشريح سند راهبردي نظام جامع IT كشور تاكيد كرد: زيرساخت و پهناي باند لازم در كشور موجود بوده اما مصرف كننده‌اي براي آن وجود ندارد كه البته اين حرف او از سوي حضار مورد نقد و سوالات متعدد قرار گرفت.

دكتر رمضانعلي صادق‌زاده - رئيس كميته‌ي مخابرات مجلس هفتم - هم با اشاره به آسيب‌ها و نگراني‌هايي كه نسبت به IT و نيز تمام تكنولوژي‌هاي وارد شده به ايران از قبيل فكس، موبايل و غيره وجود داشته است اظهار كرد: تمركز بر سياست‌گذاري از جمله مواردي است كه بايد در ميان تصميم‌گيران حوزه‌ي IT كشور مورد توجه قرار گيرد و زيرساخت نيز بايد در لايه‌اي مافوق آنچه در حال حاضر مطرح است يعني تنها نگاه فني ديده شود.

وي افزود: ديد حاكم در ميان مسوولان كشور، مبني بر اين كه اقتصاد بايد پيشرفته باشد تا IT توسعه يافته به كمك آن بيايد به هيچ وجه ديدگاه مناسبي نيست چراكه IT توسعه يافته بايد در كنار اقتصاد پيشرفته و يا حتي جلوتر از آن حركت كند تا بتوان به توسعه‌ي مناسب در كشور دست پيدا كرد.

او ادامه داد: مقوله‌ي پهناي باند بايد به شكل يك تجارت نگاه شود تا بتوان به اهداف چشم‌انداز 20 ساله در حوزه‌ي IT دست پيدا كرد. نداشتن توجه لازم به پهناي باند باعث مي‌شود از لحاظ مديريتي و درآمد در اين حوزه دچار مشكل شويم.

صادق‌زاده همچنين درباره‌ي ساز و كارهاي استفاده از تكنولوژي اضافه كرد: در ديدگاه حاكم در ميان مسوولان، در حال حاضر تكنولوژي بيش از آن كه يك فرصتي بشود، يك تهديد تلقي مي‌شود و بنابراين هنگام ورود تكنولوژي به كشور سازوكارها و پيش زمينه‌هاي آن از قبل فراهم نمي‌شود.

او با اشاره به اپراتور دوم كه MMS و GPRS به عنوان ارزش افزوده‌اي براي كسب درآمد در آن پيش‌بيني شده بود و اجرايي نشدن آن تا امروز، به عنوان يكي از نمونه‌هاي اين امر خاطر نشان كرد: برخوردهاي اين چنيني با تكنولوژي باعث از دست رفتن زمان مي‌شود.

وي گفت: ديدگاه‌ها بايد عوض شود تا محدوديت‌ها نيز از بين برود، چرا كه اين محدوديت‌ها عقب‌ماندگي و توسعه‌ي اقتصادي را نيز باعث مي‌شود.

او توجه به شاخص‌هاي كيفي در كنار شاخص‌هاي كمي در برنامه‌ها را از جمله موارد مورد توجه در حوزه‌ي ICT كشور دانست.

در ادامه فريدون قاسم‌زاده - مدير عامل يك شركت اينترنتي - بازار IT كشور را نسبت به بازار CT بسيار ضعيف دانست و افزود: دخالت دولت در حوزه‌ي IT بسيار زياد است، ضمن اين كه براي توسعه‌ي IT علاوه بر زيرساخت‌هاي فني بحث محتوا نيز بسيار مهم و اساسي است.

او با تاكيد بر فرهنگ‌سازي در حوزه‌ي IT خاطر نشان كرد: شناسايي و تعريف زيرساخت‌ها و مشكلات آن‌ها، توجه به حوزه‌ي پهناي باند، تدوين قوانين جديد، اصلاح قوانين قديمي و اجراي مصوبات، توجه به خصوصي سازي، حداقل كردن مداخله‌ي دولت در حوزه‌ي IT، آشنايي دولتمردان با اين حوزه و همچنين داشتن اهداف كمي و زمان‌بندي مشخص براي برنامه‌ها از جمله راهكارهايي است كه به پيشبرد اهداف IT در كشور كمك مي‌كند.

در ادامه موسي خواجويي - قائم مقام معاون فن‌آوري اطلاعات شوراي عالي اطلاع‌رساني - تصريح كرد: ‌متاسفانه تغيير دولت‌ها در كشور به تغيير مفاهيم و دستور در حوزه‌ي IT منجر مي‌شود كه اين به هيچ وجه درست نيست.

وي افزود: براي دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز در حوزه‌ي IT بايد بدنه‌ي كارشناسي اين حوزه در كشور ثابت بماند.

مهندس محمود ارو‌ج‌زاده - كارشناس - هم نگاه موجود دستگاه‌هاي حوزه‌ي IT به رسانه‌ها را نامناسب خواند و ادامه داد: اين دستگاه‌ها رسانه‌ها را بيش از هر چيز اهرمي تبليغاتي دانسته و نگاهي بدبينانه و يا خنثي به آن‌ها دارند و تا زماني كه رسانه به حفظ موقعيت و تعريف و تمجيد نسبت به آن‌ها مي‌پردازد از آن دفاع مي‌كند، در غير اين صورت نقش رسانه در اين حوزه بسيار كمرنگ مي‌شود.

عطاء‌الله ابطحي - عضو هيات علمي دانشكده‌ي صدا و سيما - هم در سخنان خود با اشاره به شاخص‌هاي زير ساخت و هم‌چنين نقش رسانه‌ و به ويژه صداوسيما در حوزه‌ي IT پيشنهاد كرد كه موضوع رسانه‌هاي مبتني بر اقتصاد سرويس مدار در نشست بعدي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بررسي قرار گيرد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن