تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812766359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به آخرين سفر جورج بوش به انگليس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به آخرين سفر جورج بوش به انگليس
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): لندن - رييس جمهوري آمريكا با سفري دو روزه به انگليس كه تحت تدابير شديد امنيتي انجام شد، به ديدار خداحافظي خود از كشورهاي اروپايي پايان داد.


"جورج بوش " كه ماههاي پاياني دوره رياست جمهوري خود را سپري مي كند، در سفرش به لندن تلاش كرد، "گوردون براون " نخست وزير انگليس را متقاعد سازد كه سربازان انگليسي را از عراق خارج نكند.
انگليس هم اكنون حدود چهار هزار سرباز در جنوب عراق دارد كه عمدتا در فرودگاه بصره مستقر هستند. لندن در ماههاي اخير در حال ارزيابي عقب نشيني اين نيروها بوده است.
بوش همزمان با ورود به انگليس در مصاحبه با هفته نامه آبزرور به گوردون براون هشدار داده بود كه انگليس نبايد نيروهاي نظامي خود را از عراق خارج كند.
بوش در آن مصاحبه ابراز اميدواري كرده بود كه براون هم مثل او به توصيه هاي فرماندهان نظامي در عراق گوش فرادهد و نيروهاي خود را پيش از موعد از عراق خارج نكند.
موضوع اختلاف ميان آمريكا و انگليس در مورد حضور در عراق بازتاب گسترده اي در رسانه اي بين المللي داشت و به نوعي شروع سفر بوش را تحت الشعاع خود قرار داده بود.
سرانجام در روز پاياني سفر بوش ، گوردون براون تحت فشار آمريكا مجبور شد اعلام كند كه برنامه فوري براي خروج نيروهاي انگليسي از عراق ندارد، هرچند وي تاكيد كرد كه كاركرد نيروهاي انگليسي در عراق تغيير مي كند و اين نيروها به جاي شركت در عمليات جنگي، تلاش خواهند كرد در پاسداري صلح و آموزش نيروهاي محلي عراقي فعاليت كنند.
* افغانستان : افزايش نيرو، افزايش تلفات
نكته ديگري كه در جريان سفر بوش به لندن مطرح بود و آمريكايي ها آن را موفقيتي براي اين سفر ارزيابي مي كنند، اعلام تقويت نيروهاي نظامي انگليس در افغانستان بود.
مردم انگليس ديروز و همزمان با سفر بوش به لندن شاهد دو تحول در مورد افغانستان بودند.
نخست ، اعلام رسمي اعزام 230 نظامي جديد از سوي انگليس به افغانستان و ديگري بازگشت اجساد پنج تن از سربازان كشته شده اين كشور از ولايت هلمند بود.
همزماني اين دو رويداد بارديگر اين نكته را نشان داد كه انگليس همچنان در عرصه سياست خارجي تحت نفوذ آن سوي اقيانوس اطلس (آمريكا) است .
مردم انگليس كه بر اساس آمارهاي رسمي تاكنون 102 كشته و صدها مجروح در افغانستان داده اند، اين سوال را مطرح مي كنند كه نيروهاي انگليسي پس از گذشت شش سال از سقوط طالبان در افغانستان چه مي كنند؟ چرا كشورهاي ديگر اروپايي حاضر نيستند همچون انگليس در افغانستان قرباني بدهند؟
بوش با قدرداني از براون بخاطر همراهي با آمريكا در افغانستان و درحالي كه خود رسانه هاي غربي هر روز گزارشي در مورد وضعيت نابسامان افغانستان بويژه در زمينه مسائل امنيتي و اجتماعي منتشر مي كنند، مدعي شد: جنگ در افغانستان يك حركت آزاديبخش بود و مردم آن كشور اكنون از آزادي و امنيت و آموزش و ... برخوردارند.
* ايران و ادعاهاي تكراري
رييس جمهوري آمريكا در سفر خداحافظي اروپايي خود موضوع ايران و برنامه هاي صلح آميز هسته اي كشورمان را نيز در راس برنامه هاي خود داشت و به هر كشوري كه مي رفت تلاش مي كرد ادعاهاي هميشگي خود را تكرار كند.
در انگليس نيز اين ادعاها چند بار تكرار شد كه آخرين آن در مصاحبه مشترك مطبوعاتي با گوردون براون بود.
بوش كه براون را براي متهم كردن ايران همراه تر از ديگر رهبران اروپايي يافته بود و از سوي ديگر لندن آخرين ايستگاه تور اروپايي او بود، فرصت را غنيمت شمرد و ادعاها و اتهامات خود عليه ايران را بار ديگر مطرح كرد.
خبرنگاراني كه در اين كنفرانس خبري بصورت گزينشي اجازه سوال يافته بودند، هرچند سوالاتي در مورد ايران مطرح كردند، ولي جورج بوش در پاسخ به سوال هاي ديگر هم گريزي به ايران مي زد.
بوش در سخنان خود در عين حال با اشاره به اينكه " برخورداري از انرژي هسته اي كاملا توجيه پذير و حق مردم ايران است" گفت:" نمي توانيم بپذيريم كه ايران دانش هسته اي و غني سازي اورانيوم داشته باشد."
تهديدات بوش عليه ايران در انگليس باعث تعجب برخي از خبرنگاران حاضر در كنفرانس خبري شد بويژه كه گروه 1+5 دو روز قبل هياتي را به رياست خاوير سولانا براي مذاكره با ايران و ارائه بسته پيشنهادي ، به تهران اعزام كرده بود.
البته رييس جمهوري آمريكا روز شنبه نيز در آلمان و حتي قبل از ارائه رسمي بسته پيشنهادي به ايران ، حملات خود را عليه ايران به دليل عدم پذيرش بسته پيشنهادي آغاز كرده بود كه برخي مقامات اروپايي را متعجب كرد.
و اما گوردون براون كه به رغم گذشت حدود يك سال از نخست وزيري اش همچنان در سايه كاريزماي توني بلر بويژه در زمينه روابط دوستانه با واشنگتن قرار دارد، روز گذشته در اقدامي نمايشي در حضور بوش از تشديد تحريم ها عليه ايران سخن گفت.
وي مدعي شد كه لندن از مقامات اتحاديه اروپا نيز خواسته است تا تحريم ايران را تشديد كند و اين اتحاديه نيز آن را پذيرفته اند.
اين درحالي است كه ساعاتي پس از اعلام تشديد تحريم ها از سوي براون، برخي مقامات اتحاديه اروپا كه براي شركت در اجلاس وزيران خارجه اين اتحاديه در لوكزامبورگ بسر مي بردند، اعلام كردند كه تاكنون تصميمي در اين باره گرفته نشده است .
برخي روزنامه هاي انگليسي از جمله گاردين و تايمز چاپ لندن روز سه شنبه در گزارش هايي نوشتند كه اعلام اشتباه براون براي تشديد تحريم ها عليه ايران و تاكيد وي بر آغاز اين كار از روز دوشنبه در حالي كه هيات اروپايي تازه از تهران بازگشته است ، همه را متعجب كرد.
مطبوعات انگليسي نوشتند: مقامات اتحاديه اروپا كه براون از قبل موافقت همه آنان را براي تحريم ايران اعلام كرده بود، بيشتر از همه متعجب بودند چون روز گذشته در اجلاس اتحاديه اروپا اين موضوع اصلا مطرح نشد.
بنا به گزارش منابع خبري، حتي برخي ديپلماتها اعلام كردند اين موضوع در دستور كار نشست لوگزامبورگ قرار ندارد.
به نوشته گاردين، خاوير سولانا در اين باره گفت : هيچ تصميمي روز دوشنبه در اين باره گرفته نشد.
يكي از مسوولان خزانه داري انگليس نيز ديروز درتماس تلفني ايرنا اعلام كرد كه هنوز دستورالعمل جديدي دريافت نكرده اند و وضعيت همچنان همانند چند ماه پيش است.
* تظاهرات گسترده ضد بوش
بوش در سفرش به انگليس همچون ساير ديدارهايش از كشورهاي اروپايي با فريادهاي خشمگينانه مخالفان جنگ روبرو شد.
هزاران نفر از مردم انگليس كه درقالب مخالفان جنگ و جنايت بسيج شده بودند، روز يكشنبه و در نخستين روز سفر رييس جمهوري آمريكا به لندن در مركز اين شهر تجمع و تظاهرات بزرگي برگزار كردند و بوش را "تروريست بين المللي " لقب دادند.
تظاهركنندگان همچنين خواستار محاكمه بوش و بلر(نخست وزير سابق انگليس ) به خاطر حمله به عراق و افغانستان به عنوان جنايتكار جنگي شدند.
گروههاي ضد جنگ از هفته ها پيش از سفر بوش به لندن در تدارك برگزاري تظاهراتي اعتراض آميز بر ضد وي بودند اما پليس لندن تنها يك روز مانده به سفر بوش اعلام كرد كه بطور مشروط به تظاهر كنندگان مجوز برگزاري تجمع مي دهد.
اين مجوز به رغم مخالفت مقامات آمريكايي تحت فشار گروههاي مختلف صلح طلب و همچنين برخي نمايندگان پارلمان صادر شد.
تظاهركنندگان انگليسي همزمان با حضور رييس جمهوري آمريكا در دفتر نخست وزير در خيابان داونينگ استريت ، تلاش فراواني كردند خود را به او برسانند و تومارها و نامه هاي اعتراض آميز بسياري را كه در مخالفت با جنايات آمريكا توسط مردم امضاشده بود، به او بدهند ولي پليس مانع اين كار شد.
اصرار تظاهركنندگان براي حركت به سمت دفتر نخست وزيري ، باعث فراخوان صدها نيروي ضد شورش به خيابانهاي مركزي لندن شد كه نتيجه آن دستگيري تعدادي از معترضان و جلوگيري از ادامه حركت آنان شد.
ساعاتي قبل از اين تظاهرات ، دهها نفر از مردم در اطراف كاخ ويندزور كه رييس جمهوري آمريكا براي ديدن ملكه به آنجا رفته بود، تجمع كردند و با فريادهاي ضد بوش ، خواستار خروج وي از انگليس شدند.
در شهر بلفاست ايرلند شمالي نيز كه آخرين مقصد رييس جمهوري آمريكا پس از انگليس بود، صدها نفر از فعالان نهادهاي مدني وگروههاي مدافع حقوق بشر طي دو روز متوالي تظاهرات ضد بوش برگزار كردند.
دهها نفراز تظاهركنندگان ايرلندي با پوشيدن لباس هاي نارنجي رنگ بازداشتگاه غيرقانوني گوانتانامو، جورج بوش را يكي از نقض كنندگان بزرگ حقوق انساني در جهان خواندند و خواستار تعطيلي فوري اين بازداشتگاه بدنام شدند.
به هرحال آخرين سفر اروپايي بوش به عنوان رييس جمهوري آمريكا پايان يافت و با وجود تبليغات گسترده رسانه هاي غربي در مورد اين سفر، احتمالا نتايج آن كاخ سفيد را راضي نخواهد كرد، بويژه اينكه اكثر كشورهاي تاثير گذار اروپا از هم اكنون به دوران پس از بوش مي انديشند.
اروپام **345
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن