تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833718353
نگرانم با نگاه سياسي به گنجينهي فرهنگ دفاع مقدس دستبرد زده شود
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: بدون در نظر گرفتن سينماي دفاع مقدس در راستاي حادثه عظيم انقلاب اسلامي، ژانر مستقلي با عنوان ژانر انقلاب وجود ندارد. محمدرضا شرفالدين اظهار داشت: اگر طبق تعاريف «سينما را آيينه زمان بدانيم» سينماي دفاع مقدس بخشي از ژانر سينماي انقلاب است و بدون در نظر گرفتن اين مبحث، ژانر مستقلي با عنوان ژانر انقلاب وجود ندارد. شرف الدين معتقد است: پيروزي انقلاب اسلامي و حوادث بعد از آن چنان سريع و پرشتاب صورت گرفتند و در فرصتي اندک چنان موضوعاتي براي انقلاب مطرح شد که جامعه فرهنگي و هنري به خصوص سينماگران فرصت نيافتند، در اين زمينه اقدام مناسبي انجام بدهند. مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در ادامه صحبتهايش اشتغال دستاندرکاران به مسائل انقلاب و تکنولوژي ناکارآمد آن زمان را از مواردي دانست که مانع انعکاس اين حوادث فشرده ميشدند. وي افزود: البته تعداد محدودي فيلم با موضوع انقلاب ساخته شد اما نگاهي به برخي فيلمهايي که از سالهاي اول انقلاب بر جاي مانده، نشان ميدهد، در اين فيلمها الگوهاي رايج و معمول جهان، دستمايه ساخت فيلمهايي شده بود که به نام انقلاب ايران ساخته ميشدند و اين مسئله نشان ميداد که سازنده و نويسنده اين فيلم هيچگونه درک صحيحي از تحولات عظيم اجتماعي زمان خود نداشته و انقلاب ايران را از جمله انقلابهايي ميداند که با مباحث غيراسلامي و ايدئولوژيهاي دستساز بشر به وجود آمده است و همين مسئله موجب شد اين فيلمها نتوانند جايگاه مناسبي در ميان مردم پيدا کنند. وي با اشاره به اين نکته که از نظر روحانيان قبل از انقلاب سينما ابزاري نامشروع محسوب ميشد، به ذکر جمله تاريخي امام(ره) دربارهي سينما که «ما با سينما مخالف نيستيم، با فحشا مخالفيم» اشاره کرد و افزود: بدين ترتيب افرادي که احساس مسؤوليت ميکردند و در خود توان يا استعدادي ميديدند به سينما روي آوردند. اما با اين حال حوادث پرشتاب آن سالها مانع به تصوير کشيدن تحولات ميشدند. شرف الدين، حوادث و اتفاقات پس از انقلاب را دستمايههايي گرانقدر براي دنياي سينما دانست که مورد غفلت واقع شدهاند و تأکيد کرد: جا دارد به آنها پرداخته شود. رييس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس پرداختن به مباحث طولاني نظري را براي ارايه آثار فاخر در اين زمينه ضروري دانست و به ايسنا گفت: پرداختن به لايههاي رويي و سطحي انقلاب، تنها انقلاب را کوچک ميکند و موجب قلب حقايق نهفته در انقلاب عظيم اسلامي خواهد شد و هيچ دستاوردي براي جامعه تاريخ و فرهنگ نخواهد داشت، در حالي که مبحث انقلاب مبحثي فوقالعاده عميق و سنگين است که نياز به کار گروهي و پشتوانه محکم فکري و اعتقادي دارد و متأسفانه کمتر کسي را ميشناسيم که چنين توانايي داشته باشد و همان عده معدود نيز براي انجام اين کار به حمايتهاي مناسب مالي و پشتيباني کارآمد سياسي نياز دارند. مدير انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اين نکته که در حادثه انقلاب موضوعات مختلف، پرانرژي و کاملاً سينمايي و حتي گيشهاي وجود دارد، گفت: متأسفانه عدهاي از هنرمندان و مديران فرهنگي به دليل ملاحظات محافظهکارانه سياسي حاضر به ورود به اين عرصه نيستند. در حالي که عدم ارايه مباني متقن و مخصوص انقلاب موجب سست شدن پايههاي تفکر و انديشهاي مي شود که انقلاب بر آن استوار است. شرف الدين تصريح کرد: شايد اختلاف طبقاتي موجود در کشور به دليل محافظهکاريهايي باشد که اين افراد انجام دادهاند و نسبت به اتفاقات گوناگون اجتماعي، اقتصادي، سياسي و... سکوت کردهاند، حال آنکه سينما ميتوانست با به چالش کشيدن شرايط جهنمي پيش از انقلاب بر بينش نسلي که بعد از انقلاب بر مسند امور نشستند، مؤثر باشد. وي اجتماع خردمندان و فرهيختگان آشنا با زبان سينما را امري ضروري دانست و گفت: ساختار موجود سينما در ايران توانايي ورود به مباحث سنگين نظري، ايدئولوژيک و سياسي را ندارد و متأسفانه در طول اين سالها از پرورش نيروهاي توانمند در اين عرصه غفلت کردهايم. شرف الدين با اشاره به اين نکته که بحث سينماي انقلاب از دغدغههاي جدي معاونت سينمايي فعلي است گفت: چنين سازماني با بودجه موجود هرگز توان پرداختن به موضوعات مهم و اساسي از جمله انقلاب اسلامي را ندارد. شرفالدين در ادامه با بيان اينكه ما بعد از انتخابات دهم شاهد پديد آمدن گفتمان جديدي در عرصههاي گوناگون بوديم خاطرنشان كرد: اساس پديد آمدن حوادث ناخوشايند و بعضاً ناصواب، عدم گفتمان راستين انقلاب در عرصههاي فرهنگي در گذشته بود مهمترين و مؤثرترين حوزه در عرصهي فرهنگي که به قوت ميتوانست گفتمان انقلاب را از سطح خواص و يا قشر محدودي از سياستمداران به سطح کلان جامعه و در ميان آحاد مردم ببرد سينما است. که محافظهکاري مديران و مسؤولين رسانه سينما و تلويزيون نطق اين گفتمان را يا با بيتوجهي و يا با پرداختن به موضوعات و سوژههاي سخيف کور کردند و موجب کوچک شدن حادثهي عظيم انقلاب در نظر نسل امروز شدند. وي افزود: شما توجه بفرماييد که همين دادگاههاي عاملان اغتشاش و آسيبشناسيهاي بعد از آن قبل از آنکه محاکمه عدهاي خاطي باشد يک گفتمان است. گفتماني که موجب تنوير افکار عمومي شد حالا شما فرض کنيد اين گفتمان به صورت يک رويکرد و روش جاري از قبل در رسانه اي گوناگون وجود داشت و امکان وجود آن در عرصهي هنر نيز فراهم بود. آيا نميتوانست از اتفاقات ناگوار پيشگيري کند؟ همچنان که اکنون در پيشگيري از ادامه و گسترش آن حوادث مؤثر بوده است، در حالي که براي اين گفتمان درون نظام هيچ نيازي به بگير و ببند و درگيري نبود، وقتي به موقع اين گفتمان انجام نشد اکنون با هزينهي بسيار بالا به قيمت آسيب ديدن وجهه نظام و بعضي مسؤولين دارد انجام ميشود، هزينهاي به قيمت جان دهها تن. شرفالدين ادامه داد: هر چند ميارزد که بالاخره اين گفتمان به راه افتاد که من معتقدم حداقل منفعتي که اين حوادث اخير براي کشور، مردم و گروههاي گوناگون داشت، همين شکلگيري گفتمان بين افراد درون نظام بود که موجب آگاهي بخشي و رشد سياسي جامعه ميشود. در حالي که تا قبل اين گفتمان صورت انديشه و تفکر نداشت از روي اکراه يا اتهام يا با قهر و غضب آن هم نهزيربنايي و نهبه صورت تضارب انديشه بلکه به صورت چالشهاي مصداقي و پر از سوءتعبير و سوءتفاهم بود که نتيجه آن اين شد که در يک اتفاق قانوني و تجربه شده مانند انتخابات رياست جمهوري وقتي فرصتي به دست آمد يک طرف تا حدبراندازي و ديگري تا خشنترين برخوردها پيش رفت. مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: در حالي که اگر اين گفتمانها خارج از مفاهيم کلان سياسي و بيرون از دايرهي قدرت، با تکيه بر مسند عقل و انديشه با ارادهي اصلاح به قدر توان در حوزهي فرهنگ، بخصوص با ابزار هنر صورت ميگرفت هر روز شاهد رشد سياسي بيشتر جامعه بوديم. همچنان که هر جا نشانههاي اين رشد وجود داشت اين آسيب يا نبود يا براي طرفين بسيار کم بود. وي وظيفه سينماي امروز انقلاب و دفاع مقدس را مقابله با جنگ نرم دشمن دانست وگفت: آن چيزي نيست جز بخشيدن بينش صحيح و توان تجزيه و تحليل حوادث، اتفاقات و پاسخگويي به شبهات، نه اينکه مثلاً فلان ساواکي چگونه شکنجه ميکرد و يا فلان انقلابي چطور از زندان رژيم ستمشاهي گريخت و يا آن ژنرال شاه با زنش چه اختلافي داشت. شرفالدين ادامه داد: در سينماي انقلاب تنها دو تصوير از انقلاب موجود است يا يک ساواکي به دنبال دستگيري يک انقلابي است و اساساً هيچکس نمي داند چرا؟ نه چرائي براي ساواکي و نه چرائي براي انقلابي و يا انقلاب شده و يک ژنرال چهار ستاره ميخواهد فرار کند. من بارها گفتهام که سينما و تلويزيون ميتواند محل چالشها، انتقادات، ارائهي پرسشها و پاسخ، اعلام خواستهها و انتظارات و در يک کلام محل شکلگيري و رشد گفتمانها و موضوعات روز جهاني باشد. زيرا بيترديد انقلاب و انديشهي اصيل و تفکر ناب آن که خواستگاهش اسلام ناب محمدي است، پاسخگوي توانمندي براي همهي ديدگاههاست. وي افزود: لاکن اين ايده، فضا و موقعيت ميخواهد، انديشه و فضاي انديشهپروري ميخواهد و از همه مهمتر شجاعت، جسارت و مديريت ميخواهد. اگر ما امروز شاهد چالشهاي سياسي در صحنهي اجتماعي و به اصطلاح کف خيابان هستيم براي اين است که فضاي مجازي ما نتوانسته بار اين امانت را به دوش بکشد در حالي که در فرهنگهاي توسعه يافته فضاي مجازي آنان محل تندترين انتقادات و چالشهاست و اتفاقاً بسياري از آن چالشها به صرف عرضه و بيان در فضاي مجازي در همانجا توجيه ميشوند و نقطه ي پاياني براي همه چيز است. لاکن ما حتي در بيان نقاط قوت و موضوعات مشترکمان هم در فضاي مجازي کوتاهي کردهايم و هر آنچه را ارائه دادهايم تکرار و بريده از جامعه، تاريخ و آينده است. شرف الدين با طرح اين پرسش كه هنرمند متعهد امروز به چه چيزي متعهد است به ايسنا گفت: او به خود، جامعهي خود، تاريخ خود و آيندهي خود متعهد است و چهارچوبهي اين تعهد را جهانبيني او تعيين ميکند. من در جاي ديگري اين مطلب را گفتهام که سينماگران امروز نه به دليل موضعگيري سياسي بلکه بهخاطر ماهيت حرفهاي خود در متن جامعه هستند و بدون موضعگيري سياسي در برابر واقعيتهاي اجتماعي قرار ميگيرند. جامعه به نام آنها، به فکر آنها به سبک، کلام، و در يک کلام جهانبيني آنها احترام ميگذارد و لذا سينماگران افراد مؤثر جامعه هستند. امّا بايد مواظب باشند که ساحت هنر را به سياستبازي ملوث نکنند هر چند ساحت هنر و سياست به لحاظ خاستگاه مشترک که جامعه، زمان و مکان است ممکن است در بعضي موارد همپوشاني و تقاطعهاي اجتنابناپذيري داشته باشند. وي ادامه داد: علي ايحال بايد انقلاب و جنگ را از نظر موضوعي از نو نگريست تا بتوانيم پيرايههاي بيراهه که سياستبازي، تملقگوئي و چاپلوسي به آن بسته است را از آن بزدانيم. در اين نگاه نو ما ناگزيريم در آنچه که تاکنون انجام دادهايم، انديشيدهايم و حتّي در تلقّياتمان، يک بازخواني معرفتي و شناختي را دنبال کنيم. در واقع بايد بگويم آنچه که تا به حال باعث عادت ذهن ما شده شايد خودش مانع شناخت همهي وجوه و ابعاد اين دو واقعهي عظيم باشد. يعني انقلاب و دفاع مقدس. شرفالدين افزود: اگر ما اين دو حادثهي تأثيرگذار تاريخي که بيترديد يکي مسير تاريخ را تغيير داد و ديگري جهانبيني و متدلوژي ظلم ستيزي و کرامت انسان را تدوين نمود به خوبي شناخته بوديم، ميتوانستيم به درستي به نسل امروزمان منتقل کنيم. مگر جواناني که در انبوه جمعي به خيابان ها ريختند و حوادث تلخ پس از انتخابات با حضور آنها شکلي ناصواب گرفت در کجا تربيت شده بودند شايد تعداد قليلي مغرض يا فريب خورده تحت تأثير يا تعليم بيگانگان موجب اغتشاش و ناامني و نافرماني مدني شدند ولي ميدانيم که جمعي قابل توجه از همين جوانان از پيکرهي لايزال ملت بودند که در همين دبستانها، مدارس راهنمايي، دبيرستانها و دانشگاههاي جمهوري اسلامي درس خوانده بودند و تحت تعليمات رسانههاي گوناگون، اخلاقيات خانوادگي و آموزههاي اجتماعي موجود قرار داشتند. وي ادامه داد: آيا اگر ما گفتمان صحيح انقلاب و دفاع مقدس را به جاي بسياري اباطيل خود ساخته و خود پرداخته که هر روز نيز بر حجم کمّي آن افزوده ميشود در رسانههاي ديداري به جامعهي تشنهي حقيقت ارائه ميداديم امروز مشکلات موجود را داشتيم؟ من از کساني هستم که به قوت به تهاجم فرهنگي و ناتوي فرهنگي معتقدم ولي در کنار اين اعتقاد استوار معتقدم که ابزارهاي پوسيده و تاريخ مصرف گذشته و گفتمانهاي محافظه کارانه و ادبيات کهنهي نسلهاي گذشته و نگاههاي متحجرانه و خرافي به همهي پديدهها از آن جمله سياست، دين، جامعه، فرهنگ، هنر و حتّي علم و اقتصاد و... توان مقابله با اين هجمهي تکنولژيکي رسانه و خبر را ندارد. مدير انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: آنچه که تاکنون در جنگ گذشته است در مسائلِ شناختِ مباحثِ گوناگونِ جنگ، طبق آمار موجود چيزي حدود 7 ـ 6 هزار جلد کتاب منتشره است که بيشتر در زمينهي ادبيات و هنر جنگ و غالباً خاطرات و محفوظات ذهني است و طبيعي است که مربوط به گذشته است يعني زمان جنگ. بدون آنکه آن گذشته با حال پيوندي داشته باشد و يا آينده را ترسيم کرده باشد. يعني جوان امروز يا بهتر بگويم نسل امروز با خواندن آن با توجه به نگاه سطحي، احساسي و بدور از تحقيق و تعمق چيزي براي درک واقعي، عايدش نميشود. وي افزود: توجه کنيد که امروز حتّي ادبيات محاورهاي نسل امروز با ديروز تفاوت جدي دارد. نسل امروز کلماتي به کار ميبرد که نسل ديروز نميفهمد و متقابلاً نسل امروز کلام محاورهاي و خاطرهگوئي نسل ديروز را مي شنود. لاکن با ادبيات نسل گذشته غريبه است شايد اين بارزترين مصداق شکاف بين نسلي باشد که در ابتدائيترين وسيله ارتباط يعني ديالوگ مشکل داريم، زيرا ديالوگهاي مشترکمان در خور و اندازهي مفاهيم مورد نظر براي انتقال به يکديگر نيستند. ما در عرصهي فرهنگ سعي نکرديم فرزند زمان خويش باشيم سعي کرديم با يک دندگي و شايد تا حدودي از سر خودشيفتگي به نسل بعد از خود بگوييم ما اين گونه ميپسنديم و هر آنچه ما مي پسنديم حتماً درست است و ما اينگونه زندگي کرديم و زندگي ما افتخارآميز بود و همهي زواياي آن درست لذا توئي که بايد بنشيني و به اصطلاح کُنده بزني و مرا تعظيم کني تا برايت تعريف کنم. باور کنيد من خودم اين جمله را از يک فرد مشهور مدعي دين و فرهنگ شنيدم. شرفالدين با تاكيد بر اينكه جنگ و انقلاب را بايد بهعنوان موضوع از نو نگريست خاطرنشان كرد: در اين نگاه کردن چيزي که بايد عميقاً مورد توجه قرار داد اين است که بايد تلقيات، انتظارات، خواستهها و کارکردهاي صرفاً سياسي را از آن زدود و از آن دست کشيد. اگر دقت کنيم ميبينيم که مسئلهي جنگ و موضوعات برخاسته از آن مانند شهيد و شهادت، ايثار و فداکاري، خدمت و اخلاص و ايمان و حتّي در صورت و شکل و شعار بسيار دستمايهي اهداف سياسي است. البته جنگ براي هر کشور، جامعه، جريان فکري و هر فرهنگي يک ماهيت گفتمان ساز دارد و نظام گفتهمان را پردازش ميکند اين کاملاً طبيعي است لاکن ظرافت مسئله در اينجاست که بايد اين موضوع عظيم گفتمان ساز براي پردازش، فهم، تحليل، نقد، تجزيه و استخراج موضوعات گفتگو را به دست اهل نظر داد. وي ادامه داد: من نميخواهم خداي ناکرده توهيني به کسي کرده باشم من در برابر همهي عزيزاني که بااخلاص به جنگ رفتند و خالصانه هر آنچه داشتند از آن جمله جان عزيز و شيرين خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به درگاه الهي بردند و سر خود را به خدا عاريه دادند اظهار خضوع ميکنم و حتّي براي لحظهاي خودم را قابل براي حتّي تشکر و تقدير از آنها نميدانم که اجر آنها و تشکر از آنها بنابر وعده ي الهي باخداست. لاکن بايد بگويم عوام زدگي از ابتلائات عرصهي فرهنگ و هنر دفاع مقدس است، بعضي آثار موجود و مديريتهاي فرهنگي اين سخن را تأييد ميکند. شرفالدين افزود: بايد جمعي اهل خبره که بيشک بدور از هرگونه گرايش سياسي باشند و حتّي يک بار هم قدومشان و قلمشان ملوث به سياست بازي نشده باشد و واقعاً دلسوز و فدائي فرهنگ و انديشه ناب انقلاب و دفاع مقدس باشند دور هم جمع شوند و جمعي فراتر از يک اتاق فکر را تشکيل دهند آنگاه ابتدا بايد يک رصد جامع و دقيق و بدور از ملاحظات سياسي و محافظهکارانه و البته با شجاعت در مورد کارهايي که در حوزهي موضوعات مربوط به انقلاب و دفاع مقدس انجام دادهايم بکنيم و کارهايي را که اتفاقاً انجام ندادهايم را نيز احسا کنيم به قول يکي از دوستان، ما در مورد انقلاب و جنگ خيلي کارها انجام دادهايم و خيلي کارها انجام ندادهايم هر دو بايد رصد شود من در اين مورد اگر لازم شد به تفصيل سخن خواهم گفت و منظورم از کردهها و نکرده ها را بيان خواهم کرد. مدير انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: يکي از دوستان اهل نظر در حوزه فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس ميگفت اگر امروز از من به عنوان يک محقق و پژوهشگر بپرسند که مهمترين کاري که الان بايد براي جنگ انجام داد چيست؟ پاسخ ميدهم 1ـ شناسائي 2ـ گرد آوري 3ـ ساماندهي 4ـ اطلاع رساني هر آنچه که تحت عنوان «نشان از جنگ» ياد ميکنيم. هر آنچه که از جنگ به عنوان مستمسک، مستند يا دالّ ما از جنگ است براي شناخت عميق موضوع نياز داريم. هزاران سند کاغذي يا تصويري از جنگ وجود دارد، بسياري نشانه از جنگ وجود دارد، بسيار شفاهيات بازگو نشده از جنگ وجود دارد که در حال نابودي است. و آن 7 ـ 6 هزار جلد کتاب که ذکر شد بخش بسيار کوچک آن مستندات است و آنگاه ايجاد يک سامانهي قدرتمند تحقيقاتي، پژوهشي و راهبردي دفاع مقدس. وي ادامه داد: براي اين مهم ابتدا نيازمند تصحيح ساختار پراکندهي موجود جزاير متفرق در مورد جنگ و فرهنگ دفاع مقدس است شما دقت بفرمائيد چند سازمان و تشکيلات خرد و کلان در حوزهي فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس وجود دارد. بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، سازمان حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس سپاه و بسيج، حوزهي هنري، بنياد فرهنگي روايت و همهي انجمنهاي تابعه از آن جمله انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، حوزهي هنري، بسيج در همهي اقشار با توجه به مأموريتي که حضرت رهبري براي آن به عنوان 90 درصد فعاليت فرهنگي تعيين فرمودهاند، گروه حماسه و دفاع شبکه ي يک، گروه دفاع مقدس سيما فيلم، بنياد سينمايي فارابي، معاونتهاي چندگانه وزارت ارشاد، بنياد شهيد و امور ايثارگران، گروه جنگ ارتش جمهوري اسلامي، مرکز فرهنگي سپاه و... هيچ يک از اين همه متولي خرد و کلان يک راهبرد، سياست و مهندسي منسجم و همگرا ندارند. شرف الدين افزود: مثلاً توجه بفرماييد که همين بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس که طبق نظر رهبري بايد سياستگذار حوزهي فرهنگ دفاع مقدس باشد اکنون از فشلترين نهادهاي اين حوزه است نه سياستي دارد نه راهبرد منطبق با شرايط و وضعيت موجود دارد نه حتّي تحليل درست و حسابي، علمي و متناسب با وضعيت موجود دارد، نه بودجهي در خود اين حوزه را دارد امسال چهار سال است که از جشنوارهي دهم دفاع مقدس ميگذرد و در اين مدّت بايد جشنوارهي دوسالانه ي يازدهم و دوازدهم برگزار ميشد لاکن بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس با قوت و قدرت ايستاده است تا نکند خداي ناکرده اين جشنوارهي تأثيرگذار و ملي و فراگير برگزار شود. اين مدير تصريح كرد: سال آينده دوسالانه ي برگزاري جشنوارهي جوانه هاي مقاومت (جم) است که جشنواره اي در حوزهي فيلم کوتاه انقلاب و دفاع مقدس است. دوره ي اول آن سوم خرداد در سال گذشته باشکوه تمام و با تأثير فراگير با دبيري برادر عزيزمان پژمان لشگري پور که شايسته است در اينجا از ايشان تشکر کنم برگزار گرديد. امروز برگزاري دوره ي دوم آن در هالهاي از ابهام است. نمي خواستم وارد جزئيات شوم، نميخواستم وارد واگويهها و دل مشغولي ها و گلايهها شوم، ميخواستم همچنان يک بحث تحقيقي، کارشناسي و تا حدودي علمي داشته باشم لذا به سؤالات اساسي بازميگردم. شرف الدين با بيان اينكه پايگاه و جايگاه اين سامانهي توانا که در خور موضوع وزين يک دفاع ملي و اعتقادي هشت ساله باشد کجاست به ايسنا گفت: اگر به سان يک عمليات جنگ بخواهيم براي بازشناخت، آن را ياد کنيم، آن قرارگاه مرکزي کجاست؟ سهم اين موضوع عظيم فرهنگي که تا ابد تاريخ و تمدن ما را تحت تأثير قرار داده، موارد جدي مطالعاتي آن تحتعنوان جنبش نرم افزاري در برنامه ي بيست ساله کجاست؟ و خبر دارم که جائي ندارد. وي ادامه داد: احساس خطري که من براي آينده دارم اين است که باز با نگاه سياسي به گنجينهي فرهنگ دفاع مقدس دستبرد زده شود. امروز از بعضي مديران سطحينگر و فاقد بينش عميق فرهنگي و اجتماعي زمزمهي اين موضوع را ميشنوم که ميخواهند با همان نگاه گذشته و يا همان شيوهها و متدهاي پوسيده و شکستخورده به سراغ افتخارات دفاع مقدس بروند، فيلم بسازند، رمان سفارش دهند، سريال برپا کنند تا به اين وسيله با پيامدهاي فرهنگي بعد از انتخابات مقابله و با اين گونه توليدات سطحي و سفارش ميپندارند ميتوانند به صورت تزريقي و ساندويچي جامعه را به روال عادي برگردانند و آتش زير خاکستر را خاموش کنند. از همين اکنون عاقبت چنين رفتار و نگاه مشخص است. در شرايط عادي و در فرصتهاي بسيط چه کردند که اکنون در شرايط موجود بخواهند عجالتاً، به سرعت و اورژانسي وضعيت فرهنگي جامعه را به نفع انقلاب و نظام پيش ببرند. شرف الدين افزود: هر کس نسخهاي مي پيچد. من خودم را مسؤول ميدانم که با بانگ بلند بگويم که عزيزانِ حوزههاي گوناگون هوشيار باشيد به خودتان، چند دوست خوب معتقدتان به انقلاب و نظام به عنوان فرهنگ غالب جامعه نگاه نکنيد حوادث بعد از انتخابات بانگ جرسي بود که قرار است خفتگان و عافيت طلبان پديد آمده در بين اصحاب انقلاب را بيدار کند و اميدوارم خواب آنها را آشفته ساخته باشد. مدير انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس خاطر نشان كرد: من اين را از آن روي ميگويم که معتقدم جاذبه در حد اعلا و دافعه به قدر ضرورت وگرنه اين گونه افراد را جاماندگان و پياده شدگان از قطار انقلاب ميدانم اميد است همه از خواب غفلت بيدار شده باشيم. همانگونه که در ابتدا گفتم اين حوادث گفتمان جديدي را در عرصهي ادبيات و هنر انقلاب بوجود آورده که حاصل آن چه بخواهيم و چه نخواهيم و چه خوشمان بيايد و چه خوشمان نيايد به زودي به شکل رمان، قصه، شعر، نقاشي و حتّي شايد مجسمه و تنديس و انواع آن و حتّي فيلم سينمايي از راه ميرسد. همانگونه که فيلم کوتاه و مستند و پيامک و مالتي مديا و گونههاي ديگر رسانه هاي هنري آن بيرون آمده است. وي گفت: بخصوص که دشمنان ما مترصد چنين فرصتهائي هستند اينها همه از غفلت ما از عافيتطلبي و رضايت به وضع موجود بود که روند مديريت فرهنگي در همهي سازمانها، نهادها و متوليان فرهنگي کشور که من نام آنرا «مديريت مرعوب و ترسيده» نهادهام بوجود آورده است /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]
-
گوناگون
پربازدیدترینها