واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
فيلم «زنان بدون مردان» ساخته شيرين نشاط كارگرداني امريكايي ايراني! شير نقرهاي ونيز را از آن خود كرد و رسالت جشنواره فيلم «ونيز» به عنوان جشنوارهاي سينمايي يا سياسي را به زير سؤال برد. در حالیکه در گذشته استفاده سیاسی از جشنواره های سینمایی به نفع صهیونیسم به شکل پنهان رخ میداد، اما اخیرا برخی جشنوارههای معتبر سینمای جهان از جمله ونیز، مونترال و تورنتو آشکارا رنگ و بوی صهیونیستی گرفته است.شبکه ایران: تبلیغ آشکار صهیونیسم و موجودیت رژیم اشغالگر قدس مسئله ای بوده که در دهه های اخیر همواره مورد انتقاد منتقدان هالیوود بوده است. این مسئله اخیرا به جشنواره های سینمایی کشیده شده است. در آخرین مورد وقتی جایزه شیر طلای جشنواره ونیز به فیلمی ضدجنگ از رژیم اسرائیل تحت عنوان "لبنان" اهدا شد، این مسئله تعجب منتقدان را برانگیخت. منتقدان معتقد بودند فیلم "لبنان " که اولین تجربه کارگردانی فیلمسازش است، در حالی از سوی هیات داوران به عنوان برترین فیلم این دوره از رقابتهای ونیز انتخاب شده که کارگردانان برجستهای چون "ورنر هرتزوگ "، "فاتح آکین "، "جان هیلکوت " و "مایکل مور " نیز در این بخش از رقابتها حضور داشتهاند. این فیلم، روایتگر اولین روز از جنگ لبنان و اسرائیل در تابستان 1982 از نگاه چهار سرباز اشغالگر است. اما چند هفته پیش نیز سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم تورنتو در کانادا اعلام کرد قصد دارد در ویژهبرنامه یک هفتهای، سینمای اسرائیل را در محوریت قرار داده و بهطور ویژه به آن بپردازد. علاوه بر این جشنواره مونترال نیز دست به اقدام مشابهی زد. این اقدام جشنواره تورنتو، اعتراض برخی گروه های کانادایی را برانگیخت، به نحوی که بیش از 50 فیلمساز، روشنفکر و استاد دانشگاه طی بیانیهای از سیاستهای رژیم صهیونیستی ابراز انزجار کرده و در اعتراض به جشنواره تورنتو، آنرا کمپین تبلیغاتی سیاستهای کثیف اشغالگران قدس توصیف کردند. به اعتقاد فیلمسازان کانادایی نمایش فیلمهای اسرائیلی در این جشنواره به جای برملا کردن چهره اشغالگری، تصویر مثبتی از رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته و نگاه انتقادی نسبت به بحث اشغالگری را مخدوش خواهد ساخت. نفوذ و اثرگذاری سینمای اسرائیل در جشنواره ها، به ونیز و تورنتو ختم نمی شود. حتی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی توجه خاصی به این سینما دارد تا آنجا که رژیم جعلی اسرائیل پرنامزدترین سینمای خاورمیانه برای جوایز اسکار است! به نظر میرسد سینمای رژیم غاصب صهیونیستی برای بازسازی وجهه این رژیم، تطمیع جشنوارهها را در دستور کار خود قرار داده است. اما سیاسی شدن جشنواره های سینمایی تنها به توجه غیرعادی به سینمای اسرائیل محدود نمیشود بلکه این رویه با توجه ویژه به سینمای غیررسمی، اپوزیسیون و زیرزمینی ایرانی تکمیل میشود. طی سالگذشته توجه به این گروه از سینماگران ایرانی که کم تعداد و خارج نشین بوده و کارهای درخشانی نیز نداشته اند، در جشنوارههایی مثل کن و برلین شکل کاملا افراطی به خود گرفت. در روزهای اخیر جشنواره ونیز هم در ادامه کشف و معرفی این پدیدههای تازه به دوران رسیده و معترض، جایزه ای به یک سینماگر ایرانی-آمریکایی داده شد. یک سینماگر ایرانی دیگر نیز مورد تقدیر قرار گرفت. لازم به ذکر است هماکنون بزرگترین استودیوهای هالیوودی از جمله استودیوی "والت دیزنی " و "برادران وارنر " متعلق به صهیونیستهاست و جالبتر آن که آخرین آمارها بیان گر این مطلب است که بیش از دو سوم از کارکنان این صنعت را یهودیان تشکیل میدهند. به این ترتیب میتوان گفت جشنواره های سینمایی جهان به محلی برای تبلیغات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]