تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804621543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره بين‌المللي فيلم كودك ، همدان چگونه ميزبان شد ( بخش نخست )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جشنواره بين‌المللي فيلم كودك ، همدان چگونه ميزبان شد ( بخش نخست )
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان يكي از نادرترين خاستگاه‌هاي فيلم سازان متعهد جهان است كه با همت و توجه جمهوري اسلامي ايران در عرصه صنعت سينما شكل گرفته و همه ساله در كشورمان برگزار مي‌شود.


به گزارش ايرنا، سينماي كودك ونوجوان درايران پس از انقلاب، پاسخ دامنه دار و گسترده‌اي از جانب فيلمسازان متعهد كشورمان به قشرهاي اصلي و فراگير جامعه اسلامي يعني كودكان و نوجوانان است كه با چالشهاي متعدد خانوادگي ، پيچ و خم‌هاي اجتماعي، نظام تعليم و تربيت و نگاه كنجكاوانه آنان به آينده مبهم روبرو هستند.
نگاه فيلمسازان ايراني به‌جامعه كودكان درشرايطي شكل مي‌گيرد كه كشورمان در سالهاي اول انقلاب با رشد شديد جمعيت رو برواست و دگرگوني‌هاي ناشي از انقلاب و حاكم شدن ارزشهاي انساني و اسلامي در كشوري انقلابي، بسترهاي جديدي را در راه رشد كودكان و نقش اين قشر بالنده در جامعه متحول ايراني بوجود آورده‌است .
در چنين شرايطي فيلمسازان ايراني با سليقه‌هاي متفاوت اما برگرفته از فرهنگ كشوري با آداب و سنت‌هاي گوناگون و قراردادهاي امضا نشده و نيز روابط اجتماعي خاص جامعه ايران ، گوشه‌هايي از دل مشغولي‌ها و موضوع‌هاي مربوط به كودكان و دنياي خاص آنان را به تصوير كشيدند كه اتفاقا با اقبال خوب و استقبال گسترده خانواده‌ها مواجه شد.
البته بودند معدود فيلم سازان برجسته ايراني كه درسالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نيز دنياي كودكان و برخي تيره گيهاي ناشي از فاصله‌هاي طبقاتي كه موجب آزار ذهن روشن كودكان مي‌شد را دست مايه فيلم‌هاي خود قرار داده و فيلم به ياد ماندني "سازدهني" ساخته " اميرنادري " از همين دست آثار سينماي متفاوت ايران بود كه در سال ‎ 1352ساخته شد و براي اولين بار سال ‎ 1361در بخش جنبي جشنواره فيلم فجر كه خود نيز در نوع خود اولين جشنواره به شمار مي‌آمد ، به نمايش گذاشته شد.
شايد بتوان گفت ، ادامه حركت سينماگران ايران براي ورود به عرصه سينماي كودكان ، متاثر از چشم اندازي بود كه در واپسين سالهاي حكومت مستبدانه پهلوي توسط معدودي از كارگردان‌هاي واقع گرا در صنعت سينماي ايران گشوده شد، وليكن عرصه‌هاي نوين در سينماي كودك و نوجوان طي سالهاي اول انقلاب در كشورمان با نگرش‌هاي جديد گسترش يافت و در دهه ‎ 60به اوج خود رسيد.
به گزارش ايرنا، فيلم‌هايي نظير "آلبوم تمبر" ساخته " كيومرث پوراحمد"، " خانه‌دوست كجاست" به كارگرداني " عباس كيارستمي"، همچنين اثر ديگر كيومرث پوراحمد با عنوان "گاويار" براي معرفي در سومين جشنواره فيلم كودك ونوجوان و پس از آن نير آثاري همچون "خانه درانتظار" به نوشته "كامبوزياپرتوي " متاثر از جنگ تحميلي ، از فيلم‌هاي تاثير گذار ومطرح سينماي ايران در ارتباط با دنياي پر رمز و راز كودكان و نوجوانان به شمارمي‌آيد.
مستندسازي و توليد فيلم‌هاي سينمايي در ارتباط با كودك و نوجوان در دوره‌اي از تاريخ صنعت سينماي ايران تحت تاثير جنگ تحميلي و گرايش شديد فيلمسازان ايراني به ساخت ژانرهايي در ارتباط با دفاع مقدس مردم ايران در برابر هجوم همه جانبه دشمن بعثي به خاك ميهن اسلامي قرار گرفت و به نحو محسوسي كمرنگ شد اما روند فيلم‌سازي در ژانر كودك ونوجوان هرگز بطور كامل در عرصه هنر هفتم كشورمان رنگ نباخت و كماكان ادامه يافت.
ورود فيلم سازان تحصيلكرده باايده‌هاي جديد به‌عرصه سينماي ايران و گرايش اغلب موج نويي‌ها به‌سمت ژانر كودكان، سرانجام دست اندركاران و تصميم سازان اين صنعت را واداشت تا آثار سينماگران كشورمان دراين بخش را جدا از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر ببينند و فكر ايجاد جشنواره فيلم كودك و نوجوان در ايران با ايجاد فرصت براي فيلم سازان ديگر كشورهاي مطرح دراين عرصه به جشنواره نوپاي ايراني از همين جا شكل گرفت .
چهارمين جشنواره و بهتراست گفته شود، جشنواره مستقل فيلم كودك ونوجوان درايران كه قبل ازآن ، توام و بطور جنبي با جشنواره فيلم‌هاي بلند فجر برگزار مي‌شد، در واقع سال ‎ 1367كليد خورد و از خوب حادثه اين جشنواره در اين سال حرف‌هاي زيادي هم براي گفتن داشت.
هشت فيلم بلند سينمايي همراه مجموعه‌اي از فيلم‌هاي نيمه بلند و كوتاه از آثار معرفي شده توسط فيلم سازان ايراني به جشنواره چهارم بود.
به گزارش ايرنا، فيلم "ميهمان ناخوانده " اثر مشترك مريم سعادت ،مرضيه برومند، كامبيز صميمي مفخم و مسعود كرامتي ، فيلم "مدرسه‌اي كه مي‌رفتيم " اثر داريوش مهرجويي دركنار آثاري همچون "گرداب سكندر" ازامير خوش خرام ، فيلم‌هاي "گلنار" و" ماهي "از كامبوزيا پرتوي ، "باو" به كارگرداني فتحعلي اويسي، و همچنين فيلم‌هاي "گال " از ابوالفضل جليلي ، " لنگرگاه " اثر كيومرث پوراحمد و چند فيلم بلند ديگر از توليدات غلامرضارمضاني ، جعفرپناهي ، ابراهيم فروزش و حسن آقاكريمي ، آثار سينماگران كشورمان بودند كه جشنواره چهارم فيلم كودك ونوجوان را به يك رويداد به ياد ماندني تبديل كردند.
جشنواره چهارم فيلم كودك ونوجوان به لحاظ فراواني و تنوع موضوع و توجه عمومي فيلم سازان و حتي اهالي تئاتر و توليدكنندگان نمايش‌هاي عروسكي به‌دنياي كودكان، از جشنواره‌هاي موفق نام گرفته‌و پي آمدهاي شيريني را در بين مخاطبان خود برجاي گذاشت وليكن بطور غيرمنتظره‌اي تحت تاثير تحولات اجتماعي پس از خود قرارگرفت و اغلب فيلمسازان را به سمت توليد آثاري با دست مايه‌هاي اجتماعي سوق داد.
بدون شك يكي از دلايل گرايش صنعت گران سينماي ايراني به سمت توليداتي فراتر از مسايل كودكان در سالهاي پاياني دهه ‎ 60و ورود به دهه ‎ 70را بايد در ميل افكار عمومي به ديدن فيلم‌هايي با تم‌هاي اجتماعي و كم رنگ شدن صرفه اقتصادي در ساخت آثاري در ارتباط با دغدغه‌هاي كودكان ونوجوان دانست .
سينماگران ايراني براي جشنواره پنجم فيلم كودك و نوجوان وقت و سرمايه قابل ملاحظه‌اي به خرج ندادند وبه همين دليل فقط سه فيلم از سينماي ايران راهي اين جشنواره شد و با اين وجود راهيابي آثاري همچون " كاكلي " ساخته فريال بهزاد ، "پتال وآرزوهاي كوچك " از مسعود كرامتي و دزد عروسك‌ها اثر محمد رضا هنرمند به اين حشنواره، توانست جايي براي كودكان و نوجوانان در عالم سينما وتوجه شديد فيلمسازان به موضع‌هايي غير از دلمشغولي‌هاي جامعه كودكان، باز كرده و حفظ كند.
با وجود دورشدن برخي فيلمسازان موفق ايراني از فعاليت در بخش سينماي كودك، توجه مسوولان و متوليان بخش فرهنگي كشور به دنياي كودكان و دل بستگيهاي اين قشر پويا به دنيايي كه آنان را به جلو مي‌برد، همچنان ادامه دارد، نشانه بارز اين توجه و دغدغه و برگزاري ‎ 21دوره جشنواره فيلم كودك و نوجوان در ايران و حضور دل گرم‌كننده فيلمسازان علاقمند كشورهاي خارجي دراين جشنواره‌هااست .
درانجام كار خطير برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان پس از تهران ، شهر زيبا و تاريخي كرمان براي يك دوره و اصفهان نيز درچندين دوره ميزبان‌هاي شايسته اين رويداد پردامنه فرهنگي درعرصه صنعت سينماي ايران بودند تا توقفي كوتاه در اين حركت بالنده ايجاد شد و بدين سان بود كه همدان به اعتبار تاريخي كهن و آوازه‌اي جهان گير در عرصه فرهنگ و هنر به عنوان ميزبان جشنواره پا پيش گذاشت و با عزمي جزم و تداركي وسيع بيست و يكمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان را سال ‎ 1386برگزار كرد.
جشنواره بيست و يكم درحالي در همدان برگزار شد كه از حدود هشت ماه قبل با تشكيل ستاد ويژه‌اي در استانداري ، ادارات و سازمانهاي كليدي از جمله اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي امكانات و توان بلقوه انساني و تداركاتي خود را در اختيار اين ستاد گذاشتند و كارهاي مقدماتي براي انجام يك كار بزرگ و تاثيرگذار درساختارهاي فرهنگي و اجتماعي دياري ديرپا شروع شد.
سرانجام همدان از تاريخ هشتم تا دوازدهم ارديبهشت ماه سال ‎ 86ميزبان جشنواره بود و شور شوق قشرهاي مختلف بويژه كودكان و نوجوانان علاقمند همداني و شهرهاي دور ونزديك استان فضايي را براي برگزاري اين جشنواره بوجود آورده بود، كه ياد و خاطره‌هاي شيرين و مثال زدني آن انگيزه اصلي براي برگزاري مداوم اين جشنواره و ديگر همايش‌ها و تشكل‌هاي اين چنيني دراين خطه مهربان و زيباشناس است .
دراين جشنواره ‎ 220اثر كوتاه و بلند از ‎ 40كشور جهان در ‎ 15بخش از جمله هشت بخش رقابتي و هفت بخش غير رقابتي به نمايش گذاشته شد.
از فيلم‌هاي حاضر در جشنواره بيست و يكم ‎ 136اثر ساخته فيلمسازان ايراني بود و ‎ 84فيلم نيز از توليدات سينماگران كشورهاي خارجي بود كه در مدت زمان پنج روزه برگزاري جشنواره در شش سالن شهر همدان با گنجايش دو هزار و ‎ 400صندلي در هر نوبت ، براي مشتاقان و خيل علاقمندان به سينماي كودكان ونو جوانان در همدان نمايش داده شد.
جشنواره بيست ويكم همانگونه كه انتظار مي‌رفت با استقبال شديد قشرهاي مختلف مردم بويژه مخاطبان اصلي آن يعني كودكان ونوجوان قرار گرفت .
برنامه‌هاي جنبي فراواني از جمله نور افشاني شبانه در پنج شب برگزاري جشنواره، كارهاي نمايشي توسط هنرمندان تئاتر كشور، برنامه‌هاي زنده تلويزيوني براي كودكان با حضور عمو پورنگ ، جشن و شادماني و مسابقه‌هاي متعدد فرهنگي به يمن حضور جشنواره درهمدان برگزار شد.
اين جشنواره همچنين مورد توجه و استقبال خوب گروه‌هاي خبري رسانه‌هاي مختلف داخلي و خارجي قرار داشت و صدها خبر، گزارش و فيلم براي پخش از رسانه‌هاي داخلي وخارجي از آن تهيه شد و يكي از نكته‌هاي قابل توجه و برجسته اين حضور همه جانبه اين بود كه همگان در پايان جشنواره همدان به اين مهم اذعان داشتند كه " همدان ميزباني شايسته و در خور تحسين براي اين رويداد مهم وتاريخي بود".
ادامه دارد...
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن