تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813057401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توافقنامه با آمريكا، عراق را از فصل هفتم خارج نمي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توافقنامه با آمريكا، عراق را از فصل هفتم خارج نمي كند
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): بغداد- سخنگوي حزب "كنگره ملي عراق" به رهبري "احمد چلبي " گفت كه امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا هيچ تضميني براي خروج عراق از فصل هفتم قيمومت سازمان ملل بر اين كشور، نمي دهد.


"محمد حسن الموسوي " در سرمقاله اي كه روز سه شنبه در روزنامه " الموتمر" ارگان حزب كنگره ملي عراق منتشر شد، نوشت : برخي با اين بهانه كه فصل هفتم سازمان ملل ، حاكميت ملي درعراق را نقض مي كند، معتقدند كه امضاي توافقنامه با آمريكا، زمينه را براي خروج عراق از فصل هفتم مهيا مي كند.
اين شخصيت سياسي عراقي درادامه افزوده است : كشورهايي مانند ليبي و رواندا همانند عراق تحت شرايط فصل هفتم هستند اما اين كشورها، نه همانند عراق در شرايط اشغال به سرمي برند و نه كسي مي تواند ادعا كند كه حاكميت ملي در اين كشورها نقض شده يا از حاكميت ملي آنها كاسته شده است .
الموسوي افزوده است : آنچه حاكميت ملي را نقض مي كند، قطعنامه هاي سازمان ملل نيست بلكه بازداشت غير قانوني شهروندان عراقي توسط نيروهاي بيگانه در داخل عراق ، سلطه برآسمان عراق تا ارتفاع 29 هزار پايي ، ورود و خروج غيرضابطه مند نيروهاي خارجي و اعطاي مصونيت به سربازان و شركت هاي امنيتي خارجي حتي در صورتي كه شهروند عراقي را به قتل برسانند، مي باشد.
وي كه در اين اظهارات به بندهايي از پيش نويس توافقنامه امنيتي بين آمريكا وعراق اشاره مي كرد، افزود: معافيت شركت هاي خارجي در عراق از پرداخت ماليات و بهره گيري از اراضي عراق براي حمله به كشورهاي ديگر به بهانه مبارزه با تروريسم از جمله موارد نقض حاكميت ملي در عراق هستند كه درتوافقنامه امنيتي با آمريكا گنجانده شده است .
سخنگوي كنگره ملي عراق در ادامه اين سوال را مطرح كرده كه آيا توافقنامه امنيتي با آمريكا زمينه خروج عراق را از فصل هفتم مهيا مي كند يا خير؟ جواب منفي به اين سوال داده است .
الموسوي در همين راستا به توضيح درباره فصل هفتم و بحث و جدلهايي كه حول آن است پرداخته و نوشته است : فصل هفتم يكي از 17 فصلي است كه منشور سازمان ملل را تشكيل مي دهند و اين فصل داراي 111 ماده است .
وي ادامه داد كه اين فصل از اين حيث حايز اهميت است كه قطعنامه هايي كه با استناد به آن ، سازمان ملل صادر مي كند استفاده از زور را عليه كشورهايي كه امنيت و صلح جهاني را به مخاطره مي اندازند، مجاز مي شمارد.
الموسوي افزوده است كه عراق از زمان اشغال كويت در 1990 تاكنون ، مشمول 17 قطعنامه از قطعنامه هاي فصل هفتم بوده كه قطعنامه 661 مربوط به اشغال كويت ، 687 مربوط به آتش بس ، تعيين غرامت جنگي ، تشكيل كميته خلع سلاح عراق و قطعنامه 986 متعلق به نفت دربرابر غذا و دارو مهمترين قطعنامه ها هستند.
اين چهره سياسي عراق نوشته است كه مهم ترين قطعنامه اي كه بعد از سقوط رژيم صدام ، سازمان ملل صادر كرده قطعنامه 1546 است كه حاكميت ملي در عراق را به طور كامل به دولت كنوني عراق اعطا كرده و جالب اينكه اين قطعنامه با استناد به فصل هفتم صادر شده است .
سخنگوي كنگره ملي عراق در ادامه نتيجه گرفته است كه برخلاف ادعاي برخي ها، نه تنها فصل هفتم سازمان ملل ، حاكميت ملي را درعراق نقض نمي كند بلكه خروج عراق از اين فصل وامضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا، حاكميت ملي را نقض خواهد كرد.
الموسوي درخصوص تهديدهاي اخير آمريكا كه گفته بود اگر توافقنامه امنيتي امضا نشود داراييهاي ذخيره شده عراق در بانكهاي آمريكايي را بلوكه مي كند، افزود كه فصل هفتم غير از داراييهايي كه دربانكهاي آمريكا هست هيچ دارايي ديگري را در بانكهاي ديگر كشورها تحت حمايت قرار نمي دهد.
وي تاكيد كرده است كه توافقنامه امنيتي با آمريكا همچنين قادر نخواهد بود قرارداد 687 متعلق به غرامتهاي جنگي را لغو كند مگر اينكه عراق همه غرامت ها را پرداخت يا راه حل ديگري بيابد كه تلويحا به رايزني هاي عراق با كشورهاي مختلف جهت لغو يا كاستن از مطالبات مالي خود از بغداد اشاره كرده است .
انتظار مي رود راز گشايي از ابهامات فصل هفتم و توافقنامه امنيتي كه هر روز جزييات بيشتري از آن افشا مي شود، مخالفت ها را در داخل عراق با اين توافقنامه بيشتر كند.
خاورم 2291**1651
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن