تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816929310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس (1)؛شيخ عطار: امنيت جهان وابسته به ايجاد امنيت در عراق است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس (1)؛شيخ عطار: امنيت جهان وابسته به ايجاد امنيت در عراق است


تهران- حيات

قائم مقام وزارت خارجه با بيان اينكه علي رغم روابط خصمانه امريكا با ايران، كشور ما در جهت منافع عراق با امريكا به گفتگو پرداخته است گفت: دادن اختيار بيشتر به دولت عراق و ترغيب بازيگران منطقه اي براي ايفاي نقش در اين كشور از جمله خواسته هاي ايران در اين مذاكرات بوده است.
به گزار ش خبرنگار سياسي حيات عليرضا شيخ عطار قائم مقام وزارت خارجه صبح امروز در هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس كه با موضوع امنيت عراق برگزار شد گفت: دولت نوري مالكي همواره از سوي برخي اشغالگران براي تنظيم روابط خود با همسايگان تحت فشار بوده است و علي رغم اين فشارها تلاش كرده است تا رويكرد خود را در چارچوب منافع عراق تنظيم كند.
وي ادامه داد: اظهارات متفاوت درباره نقش جمهوري اسلامي ايران در عراق حاكي از وجود طيف هاي مختلف در حاكميت عراق است و كشورما با هدف تامين منافع راهبردي عراق اقدامات گسترده اي را در جهت بازسازي و امنيت سازي در عراق انجام داده است.
قائم مقام وزارت خارجه با بيان اينكه موانعي همچون حضور بعثي ها در بدنه مديريت مياني آن كشور، حضور اشغالگران كه موافق رويكرد جمهوري اسلامي ايران نيستند و مخالفت برخي از كشورهاي عربي كه رابطه خود را با عراق در رقابت با جمهوري اسلامي ايران تعريف كرده اند گفت: با وجود گذشت پنج سال از اشغال عراق هنوز ساختارهاي سياسي و اقتصادي آن كشور تثبيت نشده است.
وي ادامه داد: بدون امنيت خاورميانه، تحقق امنيت بين المللي غير ممكن است و در سال هاي اخير ايجاد امنيت پايدار در خاورميانه مستلزم پيشرفت امنيت در عراق است.
شيخ عطار گفت: عراق از نظر بافت اجتماعي از قابليت هاي بالايي براي انتقال تنش ها و بي ثباتي ها سراسر منطقه برخورداربوده است.
وي افزود: تحولات عراق با بازيگران طيف وسيع در منطقه پيوند خورده است و موفقيت يا عدم موفقيت امنيت در عراق با منافع امريكا در ارتباط است.
قائم مقام وزارت خارجه با اشاره به اينكه تحولات عراق پيامدهاي منطقه اي و جهاني خواهد داشت تاكيد كرد: ضرورت برقراري امنيت با فوريت و حساسيت هاي زيادي همراه است و هرگونه تاخير در برابر آن عواقب خطرناكي را در بر خواهد داشت.
وي فرقه گرايي و قوم گرايي را اصلي ترين مانع امنيت سازي در عراق جديد دانست و اظهار داشت: ساختار اجتماعي عراق مصوب اين مشكل است و فقدان توافق و مصالحه سياسي بين گروه هاي اجتماعي بسيار تاثيرگذار بوده است.
شيخ عطار ادامه داد: اهداف متفاوت و حتي متناوت شيعيان ، سني ها و كردها مانع اصلي در راه ثبات و امنيت عراق است و علاقه مندان به مخالفت ، خشونت و القاعده براي دولت عراق، اشغالگران و شهروندان عراق اصلي ترين نقش را در تداوم خشونت ها داشته است .
وي ظهور شوراهاي بيداري و مبارزه آنها با القاعده را در تغيير رويكرد سني ها موثر دانست و اضافه كرد: البته اين شوراها مي توانند به ناامني منجر شوند.
قائم مقام وزارت خارجه در ادامه تاكيد كرد: امنيت سازي در عراق نيازمند مشاركت و همكاري جدي همه گروه هاي سياسي است و ناديده انگاشتن هر يك از گروه ها مي تواند باعث عدم ايجاد امنيت پايدار در عراق شود.
شيخ عطار افزود: هر چند در سال هاي گذشته برخورد با گروه هاي افراطي القاعده و بعث در دستور كار بود اما تحولات اخير و درگيري دولت با نيروهاي جيش المهدي نشان داد كه شرايط ممكن است تغيير كند .
وي ادامه داد: در تحولات اخير جمهوري اسلامي ايران با توجه به رابطه دوستانه خود با دولت عراق و سرانه گروه هاي شيعي سعي كرد تا همكاري آنها را با يكديگر جلب نمايد.
قائم مقام وزارت خارجه با بيان اينكه در سطح منطقه اي كشورهاي مختلفي در عراق داراي نقش هستند گفت: البته ايران موثرترين بازيگر محسوب مي شود.
وي ادامه داد: در گذشته عراق بزرگترين تهديد عليه ايران بود كه با سقوط رژيم بعث و شكل گيري نظام سياسي مبتني بر حضور همه گروه هاي سياسي به رقم عدم حمايت اغلب كشورهاي منطقه و فقدان مشاركت در روند امنيت سازي ايران سطح بالايي براي امنيت در عراق بسيج كرد.
قائم مقام وزارت خارجه تصريح كرد: وخامت شرايط امنيتي در عراق مي توانست بارديگر تهديدات امنيتي گسترده اي براي ايران به همراه داشته باشد و جمهوري اسلامي ايران با وجود روابط مخاطره آميز امريكا ، دعوت آن كشور براي مذاكره را پذيرفت.
وي افزود: در شرايط كنوني هرچند ناامني كاهش يافته اما نتايج سياست هاي امريكا هنوز وجود دارد.
شيخ عطار در ادامه گفت: شرايط عراق نيازمند رويكردي مشاركت جويانه و نيازمند استفاده از تمامي ابزارهاي نفوذي است.
قائم مقام وزارت خارجه ادامه داد: ما از ابتدا معتقد بوديم مذاكرات بايد در مسير مشخصي در جهت كسب دستاوردهاي ملموس جهت وضع امنيتي عراق به پيش رود و نكته ديگر دادن اختيار بيشتر به دولت عراق و ترغيب ديگر بازيگران منطقه از جمله كشورهاي عربي به ايفاي نقش در عراق است .
وي با اشاره به سفر شجاعانه رييس جمهور آن كشور به ايران گفت: سفر رييس جمهور و نخست وزير عراق به ايران و سفر رييس جمهور ايران به عراق در همين مسير است.
شيخ عطار با اشاره به توافق نامه امنيتي كه امريكا و عراق گفت: امريكا به دنبال حضور بلند مدت و به همراه سلطه در عراق است.
وي اضافه كرد: بعد از درج پيش نويس اين توافقنامه اعتراض هاي زيادي در عراق انجام شد و دولت اين كشور نيز به بن بست رسيدن مذاكرات آن را اعلام كرده است.
قائم مقام وزارت خارجه در پايان تاكيد كرد: مردم عراق اكنون به مرحله اي از رشد رسيده اند كه در مقابل تهديدات مقاومت جدي به عمل بياورند.
پايان پيام
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن