تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815438639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب - كتاب‌ جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كتاب - كتاب‌ جامعه
كتاب - كتاب‌ جامعه

ترجمه: فرزانه دوستي: بخش پاياني 110 كتاب منتخب روزنامه تلگراف را مي‌خوانيد:

علمي تخيلي
نورومنسر/ ويليام گيبسون
داستان خشن و پرمخاطره‌اي از ژانر تخيلي دنياي مجازي كه در آن فعاليت‌هاي تكنولوژيك (هوش مصنوعي، هك، واقعيت مجازي) با نوع حساسيت و درك تاريك، آنارشيستي و عاميانه همراه شده، فضايي انباشته از هكرها، كلاهبردارها و شياداني كه مي‌كوشند موقعيت خودشان را در دنيايي كه با اصل مشاركت پيش مي‌رود بيابند.
آثار گيبسون از جهاتي ديگر هم پراهميت است و آن ورود انبوهي از كلمات و اصطلاحات مورد نياز جديد به دنياي مجازي است، اصطلاحي چون سايبراسپيس از اين دست است.
جنايي
آقاي ريپلي با استعداد/ پاتريشيا هاي‌اسميت
تيم ريپلي يكي از جالب‌توجه‌ترين شخصيت‌هاي ادبيات قرن بيستم است: جواني بسيار باهوش كه به قاتلي زنجيره‌اي بدل مي‌شود و در دستيابي به خواست‌هاي خود اخلاق را زير پا مي‌گذارد.
شاهين مالت/ دشيل همت
حكايت حرص و دغل. همين‌طور اولين نمونه داستان جنايي قرن بيستم: داستان كاملي با حضور قهرمان خطاكار (سم اسپيد)، زن اغواگر و طرح داستاني به هم پيچيده‌اي كه كم‌كم باز مي‌شود.
شرلوك هولمز/ سر آرتور كانون دويل
يكي از پارادوكس‌هاي تاريخ ادبيات اين است كه آدمي چون دويل بعد از خلق شخصيت مطلقا منطقي سراسر تاريخ ادبيات، خود به معنويت رو مي‌آورد.
خواب گران/ ريموند چندلر
شايد اثر ادبي بزرگي نباشد اما به مدد خلق قهرماني چون فيليپ مارلو كه اولين بار اينجا ظاهر مي‌شود، چندلر به تعريف ژانر داستان كارآگاهي و بعد فيلم نوآر كمك بسيار مي‌كند.
بندزن، خياط، سرباز، جاسوس/ لوكره
لوكره استاد رمان جنگ سرد است و ماجراهاي جاسوس بزرگ بريتانيا جورج اسمايلي را طي ماجراهاي كشف موج‌شكني در مسكو و برخوردهايش با الهه انتقام كاگ‌ب كارلا دنبال مي‌كند.
اژدهاي سرخ/ تامس هريس
وقتي هانيبال لكتر براي بار دوم مطرح مي‌شود رفيق قديمي اف‌بي‌آي (و نيز قرباني) ويل گراهام به سراغش مي‌آيد تا به كمك او مشكل جنايتكاري سريالي را حل كند.
قتل در قطار سريع‌السير شرق/ آگاتا كريستي
سلول‌هاي خاكستري مغز هركول پوآرو از استانبول تا لندن را درمي‌نوردند تا پرده از راز زندگي و مرگ وحشتناك مسافري‌بردارد.
جنايات خيابان مورگ/ ادگار آلن پو
اين داستان زيركانه‌ و مبتكرانه روايتگر جنايتي وحشيانه در پاريس قرن نوزدهم است و شخصيتي با نام «سي آگوست دوپن» را به عنوان «مردي با توانايي‌هاي تحليلگري ويژه» معرفي مي‌كند كه الگوي بيشتر كارآگاهان زبده بعد از خود مي‌شود.
بانوي سپيدپوش/ ويلكي كولينز
حكايتي مهيج از زن‌هايي در مخاطره در قرن نوزدهم كه در قالب نامه‌نگاري روايت مي‌شود و شخصيت شرور داستان مردي كاريزماتيك، پاكيزه و فربه است كه به يادها مي‌ماند.
نوشات / المور لئونارد
لئونارد جنايت نويس معروف به خاطر ديالوگ‌هاي پرمغز و كوتاه و شخصيت‌هاي عجيبش معروف است. اينجا هم تريلر پرتعليق جذابي مي‌سازد كه در آن يك زوج ساده به قهرمان‌هاي تصادفي ماجرا تبديل مي‌شوند. تارانتينو فيلم جكي براون خود را با اقتباس از اين اثر ساخته است.
كتاب‌هايي كه دنيا را عوض كردند
درباره سرمايه: كارل ماركس: شايد تفكر ماركس ديگر به اندازه دهه 60 و 70 محبوبيت نداشته باشد اما هنوز همانقدر مهم است. كتابي است بنيادي در نقد سيستم سرمايه‌داري حقوق بشر. تام پين: پين دستنوشته‌هاي خود را در روزهاي پرشتاب انقلاب فرانسه تهيه مي‌كرد. اين كتاب با مطرح كردن مفهوم حقوق بشر يكي از متون بنيادي دموكراسي مدرن محسوب مي‌شود. قراردادهاي اجتماعي: ژان ژاك روسو: «انسان آزاد به دنيا مي‌آيد، و همه جا به زنجير كشيده مي‌شود». چطور مي‌شود حقوق فردي و آزادي انساني خود را با قراردادهاي اجتماعي تطبيق دهيم؟ روسو مي‌كوشد به اين سوال پاسخي دهد. دموكراسي در آمريكا: توكويل: اين رساله به شكوفايي تدريجي دموكراسي در كشور نوپاي آمريكا در اوايل قرن نوزدهم و الگويي كه به اروپاي پير ارائه مي‌كند مي‌پردازد. درباره جنگ: كارل ون كلازويتز: اولين و شايد هنوز بهترين رساله درباره هنر جنگاوري مدرن. اين ژنرال پروسي نگاهي فراتر از جبهه جنگ به جايگاه جنگ در بافت سياسي خود دارد. شهريار: ماكياولي: ماكياولي اين كتاب را در روزهاي تبعيد از جمهوري فلورانس مي‌نويسد و در فلسفه‌بافي‌هاي نظري و عملي خود اختيار تام را به سياستمداراني مي‌دهد (كه هنوز هم كم نيستند) كه حفظ قدرت را برتر از توزيع عدالت مي‌شمارند. لوياتان: تامس هابز: خواست هابس مبني بر برقراري حكومتي با فرمانروايي مطلق چندان پيشرو به نظر نمي‌رسد، اما بر اساس باور آن زمان كه همه مردان اساسا برابرند شكل گرفته است. درباره تعبير خواب: فرويد: فرويد با تكيه بر عمده خواب‌هاي خود و بيمارانش درمي‌يابد كه روياها با ضربه زدن بر ناخودآگاه ما كليد فهم بسياري از مشكلات و گرفتگي‌هاي مايند. درباره سرمنشأ گونه‌ها: چارلز داروين: هيچ اثر ديگري اين‌طور پايه‌هاي ايدئولوژي بشري و نحوه نگاه انسان به جهان طبيعت و منشأ آفرينش انسان را در هم نشكسته است. دايره المعارف: ديدرو و همكاران با زيرعنوان «فرهنگنامه نظام‌مند علوم، هنر و صنعت» در كنار همكاراني چون ولتر، مونتسكيو، ديدرو و ديگران 35 جلد كتاب گرد مي‌آورد كه سندي تمام و كمال از تفكر دوران روشنگري ارائه مي‌دهد.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2355]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن