واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ناجی در کاراکتر حنظله کودک درون خود را به تصویر می کشد و هویت خود را در حنظله مییابد، درواقع حنظله خود ناجیاست تا جایی که مخاطبان آثار ناجی را با حنظله میشناسند.شبکه ایران- ناجی العلی در سال 1938 میلادی، یعنی دو سال پس از انقلاب 1936 در روستای الشجره در شمال فلسطین دیده به جهان گشود. در اوایل دهه 60 به علت اینکه به جنبش ناسیونالیستهای عرب پیوست، توسط پلیس لبنان دستگیر و زندانی شد. نخستین کاریکاتورهای وی بر دیوارهای زندان نقش بست. ناجی از فلسطینیان اردوگاهی، واقع در جنوب لبنان بود. طراحیهای او اغلب مضامین ضد صهیونیستی و انتقاد از سازشکاری اعراب داشت. طنز سیاهی که در کاریکاتورهای ناجی وجود دارد بیشتر تداعی کننده غم و اندوه است از این ور مخاطب آثار وی با دیدن کاریکاتورهای ناجی چهره در هم میکشد و به اندیشه غمناکی فرو میرود. حنظله، پسر بچهای با پای برهنه و پیراهن وصلهدار، کارکتری است که در اکثر آثار العلی به چشم میخورد، پسرکی که دو دستش را به پشت کمر نهاده و از نمایی پشت به تصویر کشیده شده است، حنظله سئوالهای فراوانی با خود به همراه دارد، این کودک کیست، چرا پشت به مخاطبان ایستاده است و هزاران سئوال دیگر؟ حنظله به نوعی نمادی از کودکان فلسطینی و کودکان مستضف جهان است که هر روز ناظر حوادث دردناکی هستند و خودشان نیز از خطرات و حوادثی که ناشی از زیادهخواهی و قدرت طلبی جهانخواران است در امان نیستند و در کنار مشاهده ویرانیها و قربانیشدن دوستان و نزدیکانشان خودشان هم قربانی این حوادث تلخ می شوند. حنظله همیشه پشت به تصویر ایستاده و به نوعی به تمامی سازشکاریها پشت کرده است و بیزاری خود را به این صورت نشان می دهد البته او همیشه دست بسته نیست، گاهی تفنک در دست میگیرد ، گاهی با زغال حرف دل خود را بر روی دیوار مینویسد، گاهی به سمت دشمن سنگ پرتاب میکند و به این صورت در مبارزه شرکت میکند اما هیچ کس چهره حنظله را نمی بیند و نمیداند او غمگین است یا شاد و یا در حال گریه و زاری. از نگاهی دیگر ناجی در کاراکتر حنظله کودک درون خود را به تصویر می کشد و هویت خود را در حنظله مییابد، درواقع حنظله خود ناجیاست تا جایی که بیشتر مخاطبان کاریکاتورهای ناجی او را با حنظله میشناسند و خود در این باره می گوید: «من در کاراکتر حنظله بچگیهای خودم را نشان دادهام. او همان سنی را دارد که من وقتی فلسطین را ترک کردم داشتم و همان حسی را که من داشتم. با این که 35 سال از آن تاریخ می گذرد، اما من همهی جزئیات آن روز را دقیقاً به خاطر دارم. کاراکتر حنظله شکل و شمایل مقدسی دارد که از روح من، وقتی کسل می شوم یا وظیفهام را از یاد میبرم، محافظت میکند. این بچه به من یادآوری میکند که از کجا آمدهام و نمیگذارد اشتباه کنم». او در جای دیگر میگوید:« من بر خلاف کاریکاتورهایی که خود را تصویر می کنند و چون قهرمانی در کاریکاتورهایشان خودنمایی میکنند، حنظله را کشیدم ، این طفل جنبه سمبلیک دارد، نه تنها برای من بلکه برای همه کسانی که مثل من زندگی میکنند، او را حنظله نامیدم تا دهانهی تلخکامی و و رنج و مرارت باشد ، در آغاز او کودکی فلسطینی بود اما به مرور زمان با آگاهی بیشتر جنبه قومی و جهانی و پشت نهاده به سازشکاری پیدا کرد». ناجی العلی جزو ده کاریکاتوریست برتر دنیا منتخب روزنامه آساهی ژاپن بود. او همچنین ریاست انجمن کاریکاتویستهای عرب را به عهده داشت. در سال 1988 جایزهی «قلم طلای آزادی» از سوی اتحادیه بینالملی ناشران روزنامهها به یاد ناجیالعلی به خانوادهاش اهدا شد. این هنرمند در 22 ژوئیه 1978 در لندن به شیوهای ناجوانمردانه ترور شد و پس از 38 روز بیهوشی درگذشت. پیکر او 29 آگوست در مقبرهای در نزدیکی لندن و دور از وطنش، به خاک سپرده شد /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]