تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835055422




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در زندگي عادي سعي مي کنم نه رومانتيک باشم نه روشنفکر


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

    نيلوفر لاري پور متولد 27 مرداد 1349 ، ليسانس ادبيات ،کار ادبي خود را از سال 1368 از نويسندگي گروه کودک راديو شروع کرد . ( در دوره اي که ساعد باقري مدير گروه کودک راديو بود ) و بعد در فراخوان دفتر شعر جوان شرکت کرد و به عنوان برگزيده به اين موسسه راه پيدا کرد و زير نظر اساتيدي چون ساعد باقري ، مرحوم سيد حسن حسيني ، محمدرضا عبدالملکيان و سهيل محمودي کار شعري خود را ادامه داد . در سال 1371 اولين ترانه اش « بهار لبخند » توسط فريد شب خيز آهنگسازي و توسط بيژن خاوري اجرا شد . اين در حالي بود که اولين زمزمه هايي از موسيقي پاپ در ايران شنيده مي شد و چند ترانه ي ديگر با مضامين بهار و طبيعت که خاص آن  زمان بود از او اجرا شد ، و بعد از آن در کليپي که به سفارش بنياد جانبازان ساخته و توسط حميد غلامعلي اجرا شد و آهنگساز آن شادمهرعقيلي بود . به واسطه ي اين کار با شادمهر عقيلي آشنا شد و قرار شد کاري را با عنوان « مسافر » که اختصاص به هموطنان خارج از کشور داشت براي شبکه ي جام جم بسازند و بعد از آن پيشنهاد شد که آلبومي با همين نام کار شود . در آن آلبوم چهار ترانه با عناوين «مسافر » ، « روح سبز » ، « هواي گريه دارم » و « مشق سکوت » داشت و از آن تاريخ شد که او را با عنوان يک ترانه سرا در کشورشناختند . اين ترانه سرا تا امروز با خوانندگاني چون : شادمهر عقيلي ، ناصر عبدالهي ، سعيد شهروز ، مسعود خادم ، عرشيا ، علي لهراسبي ، حميد خندان ، فرهاد جواهر کلام ، فرزاد فرومند ، شهران زندي ، مهران احراري ، حميد غلامعلي ريال ، مازيار عصري ، مجيداخشابي سابقه ي همکاري داشته است . ترانه هاي لاري پور عموماً صميميتي خاصي را به همراه دارند و نيم نگاهي به ادبيات سنتي ما دارد روشن تر اينکه ترکيب ها و نتوع استفاده از اين ترکيبات ساز و کاري نسبتاً سنتي دارد و اين ناشي از علاقه ي او نسبت به ادبيات گذشته ي ماست . برخي واژه ها مانند آينه ، جاده ، پنجره ، ستاره و واژه ي ترانه از کليد واژه هاي ترانه هايش محسوب مي شود و تکرار زياد اين کلمات در مجموعه ترانه هاي او نشانگر علاقه مندي و ارادت او به اين دست واژگان دارد ، البته اين کلمات در پاره اي از ترانه هاي اين هنرمند جنبه ي نمادگرا و سمبوليستي دارد . يعني جاده نماد رفتن و ترانه نماد طراوت است . *اگر بخواهيد ترانه را تعريف کنيد چه مي گوييد ، ترانه خوب چه ترانه ايست ، آيا لزوم ترانه بايد با شعر ارتباط داشته باشد ؟ خيلي ها مي گويند ترانه نبايد شعر باشد ، ولي به نظر من اولين فاکتور ترانه شعريت آن است . به اين ترتيب که يک ترانه سرا ابتدا بايد از فاکتورهاي شعري برخوردار باشد بايد براي عامه ي مردم هم قابل فهم باشد و هر شخصي که آن را مي شنود بايد با توجه به فهم و سواد و موقعيت فرهنگي و اجتماعي خود بتواند با آن ارتباط برقرار کند . *وضعيت ترانه را در شبکه هاي ماهواره اي و بازار موسيقي پاپ ايران چگونه مي بينيد ؟ متاسفانه در آنجا کارها بدون اعمال نظر و فيلتر مناسب پخش مي شود . چرا که هر کس پول بدهد کارش را پخش مي کنند . اما اگر کارهاي خوب و بد در کنار هم پخش شوند شنونده قدرت انتخاب خواهد داشت . *آيا با اين موضوع موافقيد که بسياري از ترانه سراهاي ما در حال حاضر از روي دست ترانه سرايان بزرگ ما در گذشته ترانه مي نويسند ؟ به اعتقاد من ترانه شبيه غزل يک قالب است ، آيا مي شود گفت حسين منزوي به شيوه ي مولانا و يا محمد علي بهمني شبيه حافظ شعر مي گويد ؟ *آيا حتي تاثير هم نمي پذيرند ؟ البته اين به خاطر اين است که فاصله ي زماني ما با آن ترانه ها زياد نيست . ترانه سراياني مثل محمد علي بهمني و شيباني فاصله ي زيادي با ما ندارند و شايد يکي از دلايل تاثير آنها بر ترانه ي ايران همين باشد . من معتقدم شاعر خوب زبان خاص خودش را دارد با اين توضيح که نسل ترانه سراهاي ما عموماً جوان هستند ، و در مرحله ي آزمون و خطا و بايد به شيوه ي گذشته ترانه بگويند تا زبان خاص خودشان راپيدا کنند . زيرا زبان چيزي نيست که بدون تجربه به آن برسيم . مثال بارز اين حرف فروغ فرخزاد است ، شعرهاي دوران 20 سالگي او را در کنار مجموعه ي تولدي ديگر بگذاريد که در 33 سالگي نوشت . البته اين نکته را نمي شود کتمان کرد که بسياري از ترانه سراهاي ما سواد ادبي مناسبي ندارند و اين شايد به خاطر بازار موسيقي و ترانه ي پاپ باشد ، وقتي ترانه سراي جوان ترانه اش را به مبلغ 500 هزار تومان مي فروشد ( که به ميزان فروش يک مجموعه ي غزل يا سپيد است ) و با يک ترانه يا چند ترانه نامش را در کنار افراد مشهور مي بيند ديگر رغبتي به مطالعه ي بيشتر در زمينه ي شعر نمي کند . متاسفانه بسياري از ترانه سراهاي ما اصلاً شعر کلاسيک ندارند . مگر مي شود نقاشي که نقاشي مدرن مي کند هيچ اطلاعي از نقاشي کلاسيک نداشته باشد ؟ *تاثير ترانه سراها در وضع موجود ترانه ي ايران بيشتر است يا آهنگسازها ؟ به اعتماد من هر دوي آنها دخيلند ، آهنگساز ، تنظيم کننده ي همه مي توانند کار را نابود يا موفق کنند . دقيقاً شبيه يک فيلم سينمايي يا شبيه يک بازي فوتبال که بايد ، بازيکن ، تاکتيک و امکانات مالي داشته باشد . همان طور که مي دانيد ما هر جا يک ترانه سراي موفق و خوب مي بينيم در کنار يک آهنگساز خوب است و اگر او در کنار يک آهنگساز متوسط قرار مي گرفت اصلاً کارش شنيده نمي شد . بدين ترتيب عمده ي کار ترانه به عهده ي ملودي ساز آن است ما متاسفانه در ايران ملودي ساز خوب زياد نداريم . شايد به تعداد انگشتان دست . شايد باور نکنيد اما من خودم 60 % کارهايي را که از من وارد بازار شده حتي يک بار هم گوش نداده ام . چرا که مي دانستم ، موسيقي ضعيف چه به روز ترانه آورده است . *ترانه هايي که در آلبوم ها شنيده مي شود آيا تمام توان و استعداد ترانه ي ايران است ؟ خودتان هم در ترانه و خانه ترانه هستيد و ديده ايد که خيلي از ترانه سراها و شاعران را در جلسات ترانه مي بينيم که تنها به دليل اينکه ارتباط زيادي با مراکز موسيقي پاپ و آهنگسازها و خواننده ها ندارند اشعارشان را در بازار نمي بينيم . البته اين در حالي است که آنها خيلي بهتر از بسياري از ترانه سراهايي که اسمشان را مي شنويم شعر را مي فهمند ، جوان هايي مثل زهرا عامري ، اميرحسين مساح ، مهتا پناهي ، امير پيرنهان ، مومنه يوسفي ، مونا برزويي و مسعود امامي از اين دسته از جوان ها هستند . *نظر شما در مورد ترانه هاي منفي و خشن چيست ؟ به اعتقاد من ترانه چه خشن باشد و چه منفي ،راک باشد يا رپ اگر کار خوبي باشد خوب است و اگر بد باشد بد است . در اين ميان کسي که اسير فضا و جو شود مسلماً کار خوبي از او نمي بينيم . او مي بيند که ترانه هاي خشن بازار خوبي دارند ، او فکر مي کند که به خاطر خشونت است که موفق شده است ، غافل از اينکه در آنجا اتفاق هاي ديگري نيز افتاده . ما در ادبيات کلاسيک هم نمونه هايي داريم ، مثلاً شهريار مي گويد : برو اي ترک که ترک تو ستمکر کردم حيف از آن عمر که درپاي تو من سر کردم البته متاسفانه تقاضا نيز براي چنين ترانه هايي زياد شده است . نمي دانم چرا مردم ما اين ترانه ها را دوست دارند . آيا تمام آنها از عشق سر خورده شده اند ؟ يا مسائل اقتصادي باعث اين وضعيت است ؟ اگر در شعرهاي خارجي اين را مي بينيم ، آن ربط دارد به فرهنگ خودشان و به ما ربطي ندارد . شاعر نبايد در خدمت اين شيوه و اين کلمات باشد ، بلکه اين شيوه از ترانه بايد در خدمت شعر باشد و آن ربط دارد به قدرت شاعر . اگر شاعر بيايد به تصاوير خشن در اجتماع مثل گراني و مشکلات اقتصادي حس شاعرانه بدهد ، آن وقت کار مهمي کرده ، نه اينکه بيايد به آن دامن بزند . مسلماً وقتي در خيابان دو موتوري با هم تصادف مي کنند و به هم بد و بيراه مي گويند شعر نيست . *نيلوفر لاري پور بيرون از حيطه ي ترانه سرايي چه فعاليت هايي مي کند ؟ تمام تلاشم اين است که خيلي عادي زندگي کنم . در زندگي عادي سعي مي کنم ، نه رمانتيک باشم و نه روشنفکر ، تلويزيون و سريال هاي تلويزيون را شبيه مردم عادي دنبال مي کنم . با دوستانم کافي شاپ و با خانواده به ميهماني مي روم ، کتاب مي خوانم و در مجلات قلم مي زنم . من خيلي خوشحالم که با همين زندگي عادي ترانه اي مانند پر پرواز ( يه پنجره با يه قفس ) را سرورده ام که در حافظه مردم ماندگار است . *و حرف آخر ؟ حرف آخر من اين است که خواننده ها و آهنگسازها و ترانه سراها و شعرا سعي کنند که با تمام استعدادشان آثار قدرتمندي خلق کنند و سعي کنند بيشتر از اينکه به پول و بيزينس فکر کنند ، به هنر فکر کنند . چرا که چند سال ديگر ، فقط همين کارها از ما باقي مي ماند . منبع : دنياي زنان       /1001/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن