واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: علت اينکه در آيين کشورداري، عدالت رکن رکين است، برگرفته از چنين مکتب نوراني اي است. به گزارش خبرنگار ما؛ علي لاريجاني افزود: زمينه سازي ظهور را بايد در چنين حکمراني جستجو کرد؛ بي جهت نيست در ماجراي مشروطيت علما و روحانيان که رهبران قيام بودند مطالبه نهضت را در ايجاد عدالتخانه و اجراي شريعت اسلام اعلام کردند. وي گفت: بعد از اقدام موسيو نوز در اواخر سال 1322 هجري قمري و ماجراي بانک استقراض روس و درگيري هاي مردم با آصف الدوله و ظل السلطان و شاه السلطنه و علاء الدوله حاکم تهران، علما و تعداد زيادي از مردم تهران شهر را ترک کردند و در حضرت عبدالعظيم بست نشستند که مهاجرت صغري ناميده شد. لاريجاني افزود: پس از وساطت به عمل آمده، علما به صورت مکتوب مطالبات خود را اعلام نمودند که عزل موسيو نوز، حاکم تهران، تأسيس عدالتخانه و اجراي شريعت اسلام بود. رئيس مجلس گفت: مظفرالدين شاه ناگزير پذيرفت و در نامه اي به عين الدوله صدراعظم نوشت: البته مقاصد آقايان را اجرا داريم و آنها را تا فردا بياوريد به شهر و الا من خودم مي روم و آنها را مي آورم، ترتيب و تأسيس عدالتخانه دولتي براي اجراي احکام شرع و آسايش رعيت از هر مقصود مهمي واجب تر است و اين است که به صراحت مقرر مي فرماييم براي اجراي اين نيت مقدس، قانون معدلت اسلامي که عبارت است از تعيين حدود و اجراي احکام شريعت مطهره بايد در تمام ممالک محصوره ايران عاجلاً داير شود. وي اضافه کرد: بگذريم که تا مدت ها از اجراي آن طفره رفته اند تا جايي که آيت الله سيد محمد طباطبايي در نامه اي به عين الدوله نوشت: کو آن همه راز و عهد و پيمان، همه خواسته ها به کرار به طفره گذرانيده بلکه صريحاً مي گويند اين کار نخواهد شد و تأسيس مجلس منافي سلطنت است، نمي دانم که سلطنت صحيح، بي زوال با بودن مجلس است، بي مجلس سلطنت بي معنا و در معرض زوال است. لاريجاني گفت: بعد از مهاجرت کبري يعني سفر آيات بهبهاني، طباطبايي و نوري به قم بود که با دخالت رجال سياسي و منور الفکرها در تحصن مردم در سفارت انگليس و دخالت مشيرالدوله و پيشنهاد سفير انگليس به جاي مجلس عدالتي لفظ کنست تيتوسيوم و حکومت مشروطه وارد ادبيات سياسي آن روز شد. رئيس مجلس افزود: حتي در فرمان اول مظفرالدين شاه اسم مجلس شوراي اسلامي قيد شد که با دخالت منورالفکرها شاه مجدداً فرمان را اصلاح و مجلس ملي قيد نمود اما مقصود مردم همان مجلس عدالت و قانون شرع بود. وي گفت: گويند مظفرالدين شاه قبل از صدور فرمان آخر پرسيد مقصود از مشروطيت چيست؟ که گفتند "عدل، علم، ترقي و آباداني مملکت". لاريجاني اضافه کرد: ملاحظه مي فرماييد چقدر واژه هاي مشروطه، آزادي خواهي بورژوازي و غيره در آن زمان نامأنوس بود چرا که عدالت مورد نظر دانشمندان اسلامي واژه اي فراگير است. رئيس مجلس گفت: آن گونه که در مکتب ما ويژگي، ظهور مي باشد و بر توسعه و آباداني، بسط عقلانيت و دينداري، مردم سالاري، استقلال و مبارزه با استعمار، استثمار و فساد شمول دارد. وي گفت: ادوارد براون که مزاجي مسالمت آميز با مذهب ندارد مي گويد نهضتي که به تدريج تبديل به مشروطه خواهي شد در آغاز اعتراضي به زعامت روحانيت عليه بي عدالتي و ولخرجي هاي درباري بود که حتي آماده بودند کشور را تسليم بيگانگان و کفار کنند و بي حمايت روحانيت مردم نه مي توانستند امتياز انحصار تنباکو را در هم شکنند و نه مي توانستند شاه را به اعطاي مشروطيت وادارند. رئيس مجلس شوراي اسلامي با تقدير و تشکر از ملت براي حضور چشمگير در انتخابات 22 خرداد گفت: بي شک حرکت غرور آفرين ملت پشتوانه مهمي براي رئيس جمهور محترم و سخت کوش جناب آقاي دکتر احمدي نژاد و دولت جديد خواهد بود تا اهداف عالي ملي کشور را محقق نمايد. علي لاريجاني در ادامه سخنان خود در مراسم تحليف آقاي احمدي نژاد افزود: به همت عالي ملت عظيم الشان ايران که در مشارکت شور انگيز ، انتخاباتي عزت آفرين خلق نمودند، آفرين مي گوئيم. وي ابراز اميدواري کرد : با انجام شدن مراسم تحليف دوره جديدي براي دولت آغاز شود و سرآغازي نو در تدبير نيکوي امور گردد. لاريجاني گفت: سخن امام علي (ع) که سرلوحه کار ماست اين است که تدبير نيکو سرمايه اندک را بالندگي مي بخشد و مديريت نادرست سرمايه هنگفت را به باد مي دهد . رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: در فلسفه سياسي اسلام حسن قدرت در ايجاد فرزانگي عقلاني و ديني و فربهي توسعه و آباداني و تحقق عدالت و دادگري است که در اين ميان عدالت از درخشندگي کانوني برخوردار است. لاريجاني گفت: عدالت ام الفضائل مدينه فاضله محسوب مي شود به همين جهت در روايات متعددي که شيعه و سني در باب قيام حضرت مهدي (عج) آورده اند ، گسترش عدالت در سراسر گيتي و ريشه سوزي بيداد از همه آبادي هاي زمين در راس آرمانهاي انقلاب امام قرار دارد چرا که عدالت زمينه حيات اجتماعي است و زندگي بي عدالت مرگي است که حيات پنداشته مي شود . وي افزود: از امام حسين (ع) نقل است که فرمود از پيامبر (ص) شنيدم که اگر از دنيا جز يک روز باقي نمانده باشد خداوند آنروز را دراز گرداند تا مردي از فرزندان من قيام کند و زمين را از عدل و داد بياکند پس از آنکه از ستم و بيداد آکنده شد . لاريجاني با بيان اينکه تقريبا همين مضمون از روايات اهل سنت نظير ابوداود سجستاني و جلال الدين سيوتي و ديگران نقل شده است ؛ گفت: از امام صادق (ع) در شرح آيه " اعلموا ان الله يحيي الارض بعد موتها " است که فرمود مقصود از احياي عدل پس از جور است و امام کاظم (ع) در تفسير اين آيه فرمود اين زنده کردن به اين نيست که با باران زمين را زنده کند، بلکه خداوند مرداني را بر مي انگيزد تا حصول عدالت را زنده کنند ، پس زمين در پرتو عدالت ديگر بار زنده مي شود . رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: وجه ديگري که در ظهور حضرت برجسته است فعليت يافتن عقلانيت در بين مردم است به نحوي که امام سجاد (ع) مي فرمايد بي ترديد مردم زمان غيبت مهدي که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور او هستند از مردمان ديگر زمانها برترند و افضل، چون خداي متعال به آنان عقل ، درک و قدرت شناختن داده است که غيبت برايشان چون ظهور است . وي گفت: محتواي عدالت از منظر سنت اسلامي با ريشه هاي فطرت آدمي چنان تنيده است که در تحقق آن عقلانيت نيز توسعه مي يابد و به فعليت مي رسد چرا که مفهوم عدالت در مکتب امام از سنخ تعديلات اقتصادي مکتب رفاه و يا آنچه فيلسوفاني چون جان رابز و ديگران تدبر نموده اند نيست بلکه به تعبير آيت الله شهيد مطهري ، عدالت زمينه سازي جهت تکامل انسانهاست که به کمال ذاتي خود نائل شوند يعني امري ذووجوه است . رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: طبعا وجه مهم عدالت به فعليت رساندن استعدادهاي عقلاني بشر است ، بنابراين چنين مرحله اي برازنده پايان تاريخ است چون مرحله اي بالاتر از فعليت نيست ، نه قصه هاي پايان تاريخ قراردادي از سنخ انچه که هگل و فوکوياما سخن گفته اند . لاريجاني گفت: طبعا فضيلتي مهمتر از چنين انتظاري است که پيامبر (ص) فرمود :"افضل اعمال امتي انتظار فرج لا عز و جل" چرا که اينجا وصول به دولت عاشقي است. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]