تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816600922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حذف خط فقر


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حذف خط فقر


رفاه‌و خدمات- مينا شهني:
راستي خط فقر چقدره؟... ما كه زير خط فقريم.

اين گفت‌وگوي تكراري مدت‌هاست كه سرزبان‌هاست، بازنشسته‌ها بر اين باورند كه زير خط فقرند، كارگرها، بعضي كارمندان شركت‌هاي خصوصي و حتي گروهي از دولتي‌ها نيز با اين باور زندگي مي‌كنند كه خط فقر بالاي سرشان است.

در خوش‌بينانه‌ترين حالت گروهي قرار دارند كه فكر مي‌كنند روي خط فقر زندگي مي‌‌كنند و فاصله‌ كمي با سقوط به زير خط ندارند. اين دسته از طبقه متوسط كشور همواره در هراس سقوط سعي دارند جاي پاي‌شان را محكم كنند اما به‌نظر مي‌رسد دلهره سقوط بر زندگي‌شان سايه افكنده ‌است.

اگر عضوي از طبقه متوسط جامعه باشيد، حتما خط فقر گاهي فكر شما را به‌خود مشغول مي‌دارد. گاهي براي شما هم پيش آمده كه بدانيد عضو كدام گروه هستيد؛ زير خط فقر، روي خط فقر با خطر سقوط، يا بالاي خط فقر و در امنيت؟

اين نقشه جغرافيا ست

نقشه دولتي جغرافيايي فقر حكايت از محدوده‌ يك 2 هزار كيلومتري درگير با فقر مطلق دارد.
منوچهر صادقي، مديركل امور اجتماعي وزارت كشور، در توضيح جغرافياي فقر مي‌‌گويد: محدوده 2هزار كيلومتري خليج گوآتر تا استان بوشهر در فقر مطلق و نگران‌كننده‌اي به سر مي‌برد و بايد در اولويت قرار گيرد.

او با اعلام اينكه براساس آمار سازمان ملل تا سال 84 كمتر از 2 درصد جمعيت كشور درآمد كمتر از يك دلار داشته‌اند، مي‌‌گويد: اين شاخص در سال 86 به كمتر از 650 هزار نفر رسيده است كه كمتر از يك درصد جمعيت كل كشور در اين زمان زير خط فقر شديد بوده‌اند.

به اين ترتيب بيش از 6 درصد از جمعيت كل كشور در حال حاضر زير خط فقر مطلق هستند، ولي در عين حال پراكندگي فقر در استان‌هاي مختلف، متفاوت است.

صادقي مي‌افزايد: در خراسان جنوبي و سيستان‌و‌بلوچستان ميزان فقر بسيار بيشتر است، به‌طوري‌كه به عنوان مثال آمارها نشان مي‌دهد، نزديك به 30 درصد از جمعيت يكي از شهرستان‌هاي اين استان، به‌عنوان مثال تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) هستند و اين آمار خود نشان دهنده فاجعه و نگراني جدي ماست.

مديركل امور اجتماعي وزارت كشور در گفت‌وگويي كه با ايسنا داشته از كمبود آمار مستند در زمينه فقر پژوهي ابراز نگراني كرده‌ و تاكيد مي‌كند: نگراني در مورد فقر، تنها به چند استان محروم منتهي نمي‌شود و متأسفانه در استان‌هاي برخوردار نيز مناطق و شهرستان‌هايي وجود دارد كه در فقر مطلق به سر مي‌برند.

حكايت‌هاي قانون برنامه چهارم توسعه

در ماده 95 قانون برنامه چهارم توسعه آمده ‌است: دولت مكلف است، به‌منظور استقرار عدالت و ثبات اجتماعي، كاهش نابرابري‌هاي اجتماعي و اقتصادي، كاهش فاصله دهك‌هاي درآمدي و توزيع عادلانه درآمد در كشور و نيز كاهش فقر و محروميت و توانمندسازي فقرا، از طريق تخصيص كارآمد و هدف‌مند منابع تامين اجتماعي و يارانه پرداختي، برنامه‌هاي جامع فقرزدايي و عدالت اجتماعي را با محورهاي ذيل تهيه و به اجرا بگذارد.

بند «الف» همين ماده نيز تاكيد مي‌كند كه دولت موظف است تمامي خانوارهاي زير خط فقر مطلق را حداكثر تا پايان سال دوم برنامه چهارم توسعه به‌صورت كامل توسط دستگاه‌ها و نهادهاي متولي نظام تأمين اجتماعي شناسايي و تحت پوشش قرار دهد.

محمد رضا واعظ مهدوي، كارشناس رفاه و تامين اجتماعي، در اين باره مي‌‌گويد: براساس برآوردهاي انجام شده در سال 84، 15 درصد جمعيت كشور زير خط فقر نسبي هستند؛ يعني درآمد آنان پاسخگوي نيازهاي زندگي‌شان نيست و بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه تعداد اين افراد به 7 درصد كاهش پيدا كند.

او در گفت‌وگويي با خبرگزاري مهر مي‌افزايد: در قانون برنامه چهارم توسعه برنامه‌هاي زيادي در جهت كاهش و كنترل مسائل اجتماعي و همچنين فقر زدايي تدوين و وظيفه هر دستگاه مشخص شده است اما تاكنون به‌درستي توسط نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط اجرايي نشده است.

براساس گفته‌هاي وزير رفاه در سال گذشته حدود5/ 16 ميليون نفر از جمعيت روستاها و شهرهاي كشورمان زير خط فقر شديد و مطلق هستند.

عبدالرضا مصري، وزير رفاه و تامين اجتماعي، مرداد سال گذشته در جلسه كميسيون اجتماعي مجلس گفته‌بود: هفت ميليون و 303 هزار نفر در كشور زير خط فقر مطلق هستند كه با در نظر گرفتن جمعيت خط فقر شديد شهري و روستايي، 9 ميليون و 242 هزار و 700 نفر در كشور زير خط فقر شديد و مطلق هستند.

او خط فقر را اعلام نكرد اما از تعداد افراد شناسايي شده زير اين خط آمار و ارقام ارائه داد.
وزير رفاه يك بار هم با تاكيد بر اين‌كه كسي زير خط فقر نيست، گفته‌بود: براساس تعاريف بين‌المللي افراد داراي درآمد يك دلار زير‌خط فقر مطلقند و با توجه به اينكه مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي در سال‌هاي گذشته افزايش داشته‌است هيچ فردي با درآمد كمتر از يك دلار، در كشورمان نداريم.

مصري مي‌گويد: با توجه به اينكه مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و بهزيستي در سال‌هاي گذشته افزايش داشته‌است، ما در سال‌جاري(1386) هيچ فردي را با درآمد كمتر از يك دلار، خط فقر مطلق، در كشورمان نداريم.

علي عمادي، مدير كل دفتر فقر زدايي وزارت رفاه، در آخرين واكنش درباره ميزان خط فقر مي‌گويد: خط فقر شديد همان خط فقر گرسنگي است كه افراد توانايي تامين هزينه سير كردن خود را ندارند كه يك درصد افراد جامعه زير خط فقر شديد قرار دارند كه تعداد آنها 700 هزار نفر و تعداد افراد زير خط فقر مطلق 8/7 ميليون نفر‌است.

اما غلامحسين الهام، سخنگوي دولت، در جمع دانشجويان دانشكده نفت اهواز، تعداد افراد فقير را 4 ميليون اعلام كرده‌است.

او با حمايت از سياست‌هاي دولتي مي‌گويد: همان كساني كه مملكت را با4 ميليون نفر فقير تحويل دولت داده‌اند و در سياست‌هاي اقتصادي شان معتقدند كه بايد اسم امام(ره)، كميته امداد، بهزيستي و مبارزه با اسرائيل را حذف كرد تا بتوان به شكوفايي اقتصادي رسيد امروز بيان مي‌كنند كه سهام عدالت توزيع فقراست.

الهام اين سؤال را مطرح مي‌كند: كساني كه مدعي هستند كه احمدي‌نژاد عوام فريبي كرده آيا در جامعه تحقيق كرده‌اند كه بينند چقدر سود سهام عدالت در ميان مردم توزيع شده است؟

20 درصد مردم زير خط فقر

علي عسگري، معاون اقتصادي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، اعلام كرده كه 20 درصد از مردم ايران زير خط فقرند.

او در نشستي با عنوان بررسي وضعيت اقتصادي كشور كه از سوي معاونت سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها با حضور تشكل‌هاي دانشجويي برگزار شد گفته بود: طبق شاخص اقتصادي اعلام شده حدود 20 درصد جمعيت زير خط فقر هستند.به گفته او بيش از 60 درصد درآمد در اقتصاد دست 20 تا 30 درصد جمعيت است و بقيه درآمد دست افراد ديگر است.

خط فقر كارشناسي

يك كارشناس رفاه اجتماعي حداقل‌ خط فقر مطلق را براي استان تهران در سال‌جاري با خوش‌بينانه‌ترين پيش‌بيني تورم 770 تا 780 هزار تومان اعلام كرده‌‌است.

حسين راغفر خط فقر مطلق كشور را براي سال گذشته650 هزار تومان، در سال 85، 325 هزار تومان، 276 هزار تومان براي سال 1384 و سرانجام در سال 83، 238 هزار تومان اعلام كرد.او با اصرار بر درستي رقم‌هاي اعلام شده مي‌‌گويد: در اين‌باره حاضرم با هر مركزي كه مدعي انجام تحقيقات براي تعيين خط فقر است به بحث بنشينم و با ارائه دلايل كاملا علمي و منطقي از ميزان خط فقري كه اعلام كرده‌ام دفاع كنم.

استاد دانشگاه الزهرا، در پاسخ به‌نظرات منتشر شده از سوي وزارت رفاه مبني بر سياه نمايي در زمينه فقر در كشور معتقد است: ارائه آمار صحيح به مسئولين كشور هرگز نمي‌تواند دليلي براي سياه نمايي باشد چرا كه با اين آمار واقعي مي‌توان به بهترين شكل براي كنترل فقر در كشور برنامه‌ريزي كرد، در حالي‌كه اگر آمار كمتر از ميزان واقعي و مخدوش اعلام شود نمي‌توان انتظار داشت مسئولين كشور از عهده كنترل فقر و پيامدهاي آن‌كه مسلما جرايم متفاوت است برآيند.

او با انتقاد از نگاهي كه جامعه به فقرا دارد مي‌گويد: يك نگاهي در قرون وسطي بوده كه هنوز بر كشور ما حاكم است، اين كه خداوند فقرا را به وجود آورده كه ديگران به رستگاري برسند و به اين‌ها صدقه بدهند بنابراين خداوند صدقه‌دهندگان را به فضل برساند. نگاه صدقه‌اي يك نگاه ابزاري است و سبب مي‌شود كه به وجود فقرا به‌عنوان عاملي براي رستگاري نگاه شود.

ماموريت غيرممكن

با اين‌همه اظهار نظرهاي گوناگون با موضوع خط فقر به‌نظر مي‌رسد وزارت رفاه انجام ماموريتي غيرممكن را پيش گرفته است. وزير رفاه و تامين اجتماعي سال گذشته در پاسخ به پرسش‌هايي با موضوع خط فقر تلاش كرد با دادن پاسخ‌هايي كوتاه و مبهم خبرنگاران را از سر خود باز كند.

به‌نظر مي‌رسد مصري سعي مي‌كرد تا گفت‌وگو درباره خط فقر را به نقطه كوري بكشاند تا پس از آن بتواند با بستن باب اين گفت‌وگو بحث را به فراموشي بسپارد.

او ابتدا اعلام خط فقر را كاري بيهوده خواند و با اصرار بر اين‌كه محاسبه شدن يا نشدن اين خط دردي را دوا نمي‌كند از موضعي بالا برخورد كرد.چندي پس از آن در پاسخ به اين پرسش تكراري با لبخندي گفت كه حالا شما فكر كنيد خط فقر همان عددي است كه مي‌خواهيد و با كوتاه كردن بحث باز هم به دفاع پرداخت.

وزير اما گام‌هاي بعدي را اندكي سنجيده‌تر برداشت، او اين‌بار اعلام كرد كه در هيچ‌كجاي قانون به وزارت رفاه تكليف نشده تا خط فقر را اعلام كند.

امسال پس از‌ آن‌كه دولت تعيين و اعلام خط فقر را تا پايان ارديبهشت بر عهده دولت نهاد وزير رفاه اعلام كرد كه خط فقر را فقط به مسئولين اعلام خواهد كرد و پس از آن نيز اظهار نظر در اين‌باره را بر عهده مدير روابط عمومي‌اش كه سخنگوي وزارتخانه نيز هست واگذار كرد.با اين حساب به‌نظر مي‌رسد وزير رفاه انجام ماموريتي غيرممكن را بر عهده گرفته‌بود، ماموريت ايجاد بن‌بست خط فقر.

تاريخ درج: 27 خرداد 1387 ساعت 09:01 تاريخ تاييد: 27 خرداد 1387 ساعت 18:28 تاريخ به روز رساني: 27 خرداد 1387 ساعت 18:27
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن