تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817330617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوآوري در توليد نرم‌افزارهاي قرآني/ 42افزايش «سواد رسانه‌اي» مخاطبان به تصحيح نرم‌افزارهاي قرآني كمك مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نوآوري در توليد نرم‌افزارهاي قرآني/ 42افزايش «سواد رسانه‌اي» مخاطبان به تصحيح نرم‌افزارهاي قرآني كمك مي‌كند
گروه وبلاگ و IT: سواد رسانه‌اي و بالا رفتن تخصص و معلومات مخاطبان در كنار سطح انتظار آنها از نرم‌افزارهاي قرآني باعث مي‌شود كه توليدكنندگان محصولات نرم‌افزاري در ارائه محتواي صحيح دقت بيشتري داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در بخش نخست گزارش بررسي ميزان تأثير نيازسنجي مخاطبان بر نوآوري در نرم‌افزارهاي قرآني به اين نتيجه رسيديم كه آنچه اكنون بازار نرم‌افزارها را اشباع كرده، بيشتر نرم‌افزارهايي هستند كه الگوهايي مشابه همديگر دارند، و غالباً نرم‌افزارهاي كنوني در حوزه مسائل قرآني و ديني، به صورت تكراري درآمده و ذائقه مخاطبان را در آستانه اشباع قرار داده‌است.

براي جلوگيري از تكرار در نرم‌افزارهاي قرآني نيازمند يكسري تحقيقات وسيع و ميداني در فضاي واقعي و مجازي هستيم كه مي‌تواند از طريق سايت‌ها، وبلاگ‌ها، تراكت‌هاي تبليغاتي، فرم‌هاي نظرسنجي و غيره انجام گيرد.

يكي ديگر از راه‌هاي نياز سنجي مخاطبان، توسط شركت‌هاي توليدكننده نرم‌افزارهاي قرآني، نمايشگاه‌هاي قرآني بوده كه در طول سال برگزار مي‌شود. در حقيقت شركت‌هاي نرم‌افزاري در نمايشگاه‌ها اين فرصت را پيدا مي‌كنند تا به ‌صورت چهره به چهره و مستقيم با مخاطبان در ارتباط باشند.

اين ارتباط مستقيم باعث مي‌شود كه شركت‌هاي توليدكننده، بدون واسطه در جريان نيازهاي مخاطبان خود قرار گرفته و بدانند كه چه محصولاتي بيشتر با اقبال از سوي آنها رو به رو خواهدشد.

در اين گزارش قصد داريم ديگر جنبه‌هاي ميزان تأثير نيازسنجي مخاطبان بر نوآوري در نرم‌افزارهاي قرآني از نگاه كارشناسان حوزه دين و فضاي مجازي را بررسي كنيم.

نوآوري تكراري نبودن و استفاده از تكنولوژي و توجه به نيازهاي فرهنگي ـ قرآني روز جامعه است كه در غالب نيازهاي روز جامعه محتوا و نرم‌افزار توليد شود.

مهمترين عامل در حركت كند جامعه به سمت پيشرفت‌هاي قرآني و توليد محدود نرم‌افزارهاي قرآني، توجه به الفاظ قرآني بدون توجه و حركت به سمت معاني است و بيشتر نرم‌افزارهاي قرآني توليدي در خارج از ايران صرفاً باتوجه به بعد زيباشناختي و زيبا كردن عرضه و هنر است و در بعد آموزش و پژوهش توجه محسوسي نشده‌است.

«رضا ندايي»، مديرعامل شركت رايان شرق پارسيان، با اشاره به اينكه براي شناخت و جذب مخاطبان بايد ارتباط نزديك‌تري با آنها داشت، بيان كرد: براي ايجاد جذابيت بيشتر در محصولات قرآني بايد با مخاطبان بيشتري در ارتباط بود و اعمال نظر و خواسته مخاطبان در توليد نرم‌افزارهاي قرآني مي‌توانند باعث نوآوري و تغيير در نرم‌افزارهاي قرآني شود و سنجش تنها راه تغيير در محصولات قرآني است.

«حميد شاه‌آبادي»، مدير‌عامل بنياد فرهنگ و معارف اسلامي و مدير مؤسسه نرم‌افزاري دانش‌پژوهان، مخاطبان نرم‌افزاري را به دو گروه كلي تقسيم كرده و افزود: مخاطب‌هاي ما صرف‌نظر از گروه‌هاي سني، دو دسته هستند.

دسته اول از منظر مدير‌عامل بنياد فرهنگ و معارف اسلامي كساني هستند كه دغدغه پرسشگري مباحث ديني دارند و خودشان به سمت دانش قرآني حركت مي‌كنند، اين‌ها از نرم‌افزار به‌عنوان يك وسيله استفاده مي‌كنند تا به آن مقصود خود نائل شوند.

اين كارشناس ديني و نرم‌افزاري درباره دسته اول خاطر نشان كرد: نرم‌افزار بايد براي اين گروه اول يك مسير مشخصي داشته باشد. يعني بايد دست مخاطب را بگيرد و به گونه‌اي با آن‌‌ها تعامل كند كه وقتي كسي خواسته‌اي يا سؤالي در ذهن دارد، ميل و شوق براي دانستن مطالب قرآني‌اش را افزايش دهد.

شاه‌آبادي دامنه‌هاي تعريف شده در نرم‌افزار، مخاطب‌شناسي لازم در اين توليدات، گروه فني نرم‌افزاري و توانايي سرويس‌دهي واقعي به اين گروه را از عوامل اصلي موفقيت در اين راه قلمداد كرد.

وي در رابطه با گروه دوم اظهار كرد: گروه دوم شايد كساني هستند كه به‌صورت خودجوش و ابتدا به ساكن به سمت اين مفاهيم حركت نمي‌كنند، اما در درون و ذات اين افراد ميل و شوق براي دانش قرآن وجود دارد تنها همت براي فراگرفتن وجود ندارد.

اين افراد شايد مايل باشند، ذهن و فكر و دانش‌ خود را در خدمت اهداف قرآني قرار دهند اما همت لازم براي اين كار نداشته‌باشند. اين مطلب را شاه‌آبادي درباره اين دسته از مخاطبان گفت و مسير درست براي ارائه مطلب به اين افراد را چنين توصيف كرد:

به قول طراحان نرم‌افزارهاي قرآني اين مخاطبان مغزشان را به‌صورت يك قيف بازكرده‌ و آماده دريافت مفاهيم قرآني نيز هستند و در اين زمان بايد بتوانيم به سمت اين‌ افراد حركت كنيم و نوع ترجمه‌ و بيان مناسب را ارائه كنيم.

«محمدرضا فرخ»، مديرعامل مؤسسه اطلاع‌رساني تبيان، افزود: توليد نرم‌افزارهاي قرآني به ‌طور مستقيم مرتبط با بحث مخاطب‌شناسي و سنجش خصوصيات كاربر است و در اين رابطه تأثير فراواني روي اين توليدات دارد، تا آنجا كه اگر اين موضوع به درستي انجام نپذيرد عملاً ماحصل فعاليت بدون استفاده خواهدماند.

در اين گفت‌وگو ساختار وجودي يك محصول و نحوه برقراري ارتباط در هر گروه مخاطب و رده سني مورد بررسي قرار گرفت و تأكيد شد: در هر گروه سني خصوصيات و ويژگي‌هاي خاص وجود دارد. به عنوان مثال با توجه به تسلط كودكان به محصولات چند‌رسانه‌اي و فراواني محصولات با موضوعات مختلف براي اين رده سني، ديگر زمان طراحي و توليد نرم‌افزارهاي يك طرفه به سر آمده و تعامل بيشتر در زمينه بازي‌هاي رايانه‌اي است كه مي‌تواند مخاطبان مورد اشاره را جذب و نگاه دارد.

وي در اين مورد تصريح كرد: به عنوان مثال براي يك فرد در رده سني بالاي 30 تا 35 سال آنچه كه بيش از جذابيت‌هاي بصري مهم است محتوا و راحتي استفاده از محصول و امكانات آن است.

اين كارشناس توليد نرم‌افزار تصريح كرد: اساساً زماني كه يك محصول طراحي مي‌شود، با هدف ارائه به مخاطبان و رفع نيازمندي آنان پا به عرصه وجود مي‌گذارد. بديهي است اگر اين ارتباط و نيازسنجي به درستي انجام نشود همان‌گونه كه قبلاً هم اشاره شده ماحصلي در برنخواهد داشت.

«محمدرضا بادكوبه»، مديرعامل مؤسسه فرهنگي هنري روزگار طرفه، در توضيح اقداماتي كه در زمينه نيازسنجي مخاطبان انجام داده‌اند، عنوان كرد: هر سال در نمايشگاه قرآن با طراحي پرسش‌نامه‌ها از نظرات مخاطبانمان آگاه مي‌شويم.

سيد «محمد مجد»، معاون فني مؤسسه فرهنگي ياسين رايانه، افزود: هدف اصلي هر نرم‌افزار قرآني اين است كه مخاطب را تحت تأثير قرار دهد و نيازهايش را برآورده كند و او را به سمت خود جذب كند و در نهايت رضايت مخاطب را جذب كند.

مجد تصريح كرد: اينكه تا چه حد مؤسساتي كه در اين زمينه‌ها كار مي‌كنند بتوانند موفق باشند به روش آنها بستگي دارد.

وي اضافه كرد: معمولاً بازخوردي كه مخاطبان به عنوان انتقاد يا پيشنهاد دارند(به صورت تلفني يا به صورت حضور در نمايشگاه‌ها) مي‌تواند در توليد يا تصحيح نرم‌افزارهاي قرآني مؤسسات كمك بسياري كند.

مجد گفت: در سال‌هاي اخير اطلاعات و معلومات مخاطبان بيشتر شده و تخصص آنها در حد توليد‌كنندگان است؛ در حاليكه در سال‌هاي گذشته مخاطبان در سطح پايين‌تري قرار داشتند و نمي‌توانستيم از نظرات آنها در جهت ارتقاء نرم‌افزارها استفاده كنيم.

معاون فني مؤسسه فرهنگي ياسين تأكيد كرد: امروزه با بالا رفتن تخصص و معلومات مخاطبان و نيز با افزايش تعداد آنها و همچنين با جذب مخاطبان فرهيخته‌تر، بازخوردها بهتر شده و مورد استفاده توليدكنندگان قرار مي‌گيرند.

مجد درباره بالا رفتن تخصص مخاطبان و فرهيخته‌تر شدن آنها اظهار كرد: اين مسئله نشان مي‌دهد از جانب مخاطبان توجه و جذب وجود دارد، اما هنوز جاي كار بسياري در اين زمينه باقي است.

وي درباره مخاطبان نرم‌افزارهاي توليد شده در عرصه دين و قرآن بيان كرد: اين جزو سياست‌هاي مؤسسه است كه مخاطبان نرم‌افزارها بيشتر قشر جوان باشند و چون نرم‌فزارها، نرم‌ا‌فزارهاي عمومي است و تخصصي محسوب نمي‌شود، مخاطبان ديگري علاوه بر جوانان، نوجوانان و نيز كودكان مي‌توانند باشند.

معاون فني مؤسسه فرهنگي ياسين در پايان اظهار كرد: مؤسسات توليد‌كننده نرم‌افزارها مثل همه ارگان‌هاي ديگر توليدي، به مخاطبان خود وابسته هستند؛ بنابراين سعي مي‌كنند در توليدات خود جنبه‌هاي اقتصادي را نيز در نظر بگيرند تا مخاطبان از لحاظ تهيه نرم‌افزارها مشكلي نداشته‌باشند و مخاطب اين مؤسسات باقي بمانند.

«رضا آسياباني»، جانشين مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(مؤسسه نور)، درباره چگونگي شناخت مخاطبان خود گفت: ما از طريق بانك‌هاي اطلاعات كه در سراسر ايران مشغول هستند، نمايشگاه‌هاي قرآني و كتاب‌هاي قرآني اقدام به شناخت مخاطبان خود مي‌كنيم.

وي همچنين اضافه كرد: از طريق سمينارها، آموزش، نظرسنجي سايت، مصاحبه و فرم‌هاي نظرسنجي نظرات مخاطبان را به دست مي‌آوريم و در جهت شناخت و جذب آنها اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.

حجت‌الاسلام دكتر «حميد شهرياري»، دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني، رئيس مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نور) و عضو هيأت علمي سازمان سمت، نيازسنجي مخاطبان و كاربران براي هر محصول و كالايي را ضروري دانست و گفت: بالطبع جمع آوري نظرات و تحليل صحيح آن، از الزامات روشن مديريت است. اما اينكه چه ميزان نيازسنجي انجام گرفته و در چه حدي، مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته و سپس اين نتايج دستمايه توليدكنندگان قرار گرفته‌است، فكر نمي‌كنم به درصد قابل قبولي برسيم.

شهرياري متذكر شد: بايد رضايت‌مندي مخاطب با ميزان وسيع توليد و عرضه برنامه‌هاي قرآني و استفاده گسترده مخاطبان، سنجيده شود و در بسياري موارد استفاده گسترده مردم، بازخورد يك كالا را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

وي اقدامات مركز نور را در رابطه با شناخت و جذب مخاطبان اين‌چنين تشريح كرد: در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(نور) سامانه منظمي براي ارتباط با مخاطبان طراحي شده كه ويژگي عمده آن، مواجه مثبت با كاربران است. در اين روش، قبل از مراجعه كاربر، هر كاربر موضوع سنجش قرار مي‌شود و همانند طبيبي دلسوز؛ قبل از بروز بيماري، اطلاعات و خواسته‌هاي مخاطبان، مورد پرسش و تحليل قرار مي‌گيرد.

«نيكو زهادي»، مديرعامل شركت فرهنگ، خاطرنشان شد: بايد در زمينه آشنايي مخاطبان با نشر الكترونيك كار شود و مخاطب متوجه اين موضوع باشد كه تنها يك لوح فشرده نمي‌خرد بلكه همراه با آن ميزان زيادي اطلاعات و امكانات را دريافت مي‌كند.

«اميرحسين يوسفي»، مدير توليد شركت پيغام نور رايانه، درباره راه‌هايي كه اين شركت براي آگاهي از نياز مخاطبان، بكار مي‌گيرد چنين بيان كرد: با شركت در نمايشگاه‌هاي مختلف، بازخورد توليداتمان را در بين مخاطبان در نظر مي‌‌گيريم و بر اساس ميزان توجه به محصولات آنها را نيازسنجي ‌مي‌كنيم.

«حسين مقداد»، مدير عامل شركت افق رايانه آسيا، اظهار كرد: ما از طريق نمايندگي‌هاي فروش توليداتمان از بازخورد نرم‌افزارها باخبر مي‌شويم و سعي مي‌كنيم كه نظرات مخاطبان را در محصولات وارد كنيم.

«عباس حسيني فرزين»، كارشناس نشر الكترونيك و مديرعامل انتشارات نرم‌افزاري مبنا، با بيان اينكه نيازسنجي مخاطبان را بايد از پايه شروع كنيم، گفت: ما هنوز برنامه‌ريزي اساسي در اقشار مختلف و بر اساس نياز ديني نداريم و جسته گريخته چيزهايي ايجاد شده اما كافي نيست.

وي ادامه داد: بايد مركزي با برنامه‌ريزي كلي براي نيازسنجي مخاطبان ايجاد شود تا تعريف كلاني از اين موضوع ارائه دهد و موضوع را تقسيم‌بندي كند و كارشناسان تشخيص دهند كه در چه قسمت‌هايي بايد بيشتر فشار آورد.

اين كارشناس نشر الكترونيك خاطرنشان كرد: ما از كاربران‌مان تقاضا داريم كه ما را از نيازهايشان از طريق اينترنت آگاه كنند و براي اينكه انگيزه داشته‌باشند، ما سرويس ترجمه رايگان را در سايت ارائه كرده‌ايم تا بتوانند با ما در ارتباط و تعامل باشند، و ما بر اساس نياز آنها نرم‌افزار توليد ‌كنيم.

«محمد سهيلي‌پور»، مدير مؤسسه مكتب فردا، در ارتباط با بحث جذب مخاطب توضيح داد: من معتقدم كه فرهنگ چيزي نيست كه بتوان آن را در طول مدت كوتاهي ساخت ولي در توليد نرم‌افزار بايد اين نكته را در نظر گرفت كه نرم‌افزار بايد آ‌‌‌‌ن‌قدر جاذبه داشته باشد كه اگر كودكي، نوجواني‌، يا جواني آن را براي مشاهده و استفاده بكار گرفت، گذر زمان را در طول استفاده از آن نرم‌افزار احساس نكند و احساس خستگي و كسالت به او دست ندهد.

وي ادامه داد: بنابراين يك نرم‌افزار قرآني علاوه بر اينكه بايد از لحاظ محتوايي جذابيت داشته‌باشد بايد از لحاظ شكل ظاهري هم داراي سطح بالايي از جذابيت باشد، به خصوص كه بحث ما بحث قرآن است و در قرآن تنوع بسيار زيادي وجود دارد و ما هرچه كه بخواهيم ازجمله جهان طبيعت، شگفتي‌هاي دنياي علم براي سطوح مختلف مخاطب، زبان ساده و همه ويژگي‌هاي ديگر را، در قرآن داريم.

سهيلي‌پور خاطرنشان كرد: يك تركيب مناسبي از ذوق هنري(پتانسيل افراد هنرمند) به اضافه افراد قرآن‌شناس اگر به شكل صحيحي انجام و ارائه شود ما در آينده محصولات بهتر و پيشرفته‌تري خواهيم داشت.

با توجه به آنچه كه در گزارش بالا آمده در مي‌يابيم كه هرچه زمان مي‌گذرد با افزايش آگاهي‌ و تخصص كاربران فضاي ديجيتال توليد نرم‌افزار وارد مرحله‌هاي فني و تكنيكي‌تري مي‌شود.

در اصطلاح به اين افزايش آگاهي و تخصص كاربران «سواد رسانه‌اي» گفته مي‌شود كه در واقع اصطلاح «سواد رسانه‌اي» براي افراد مختلف معاني متفاوتي دارد. به‌طور سنتي، سواد رسانه‌اي به توانايي تحليل و ارزيابي آثار مربوطه و به‌طور گسترده‌تر به ايجاد ارتباط مؤثر از طريق نگارش خوب اطلاق مي‌شود.

از آن‌جا كه بدون سواد رسانه‌اي، نمي‌توان گزينش‌هاي صحيح از پيام‌هاي رسانه‌اي ديني داشت، نهادهاي ديني فعال در اين فضا بايد به اين امر كمك كنند و مي‌توان گفت سواد رسانه‌اي در حوزه دين كمك مي‌كند تا قضاوت‌هاي صحيح‌تري از محيط ديني پيرامون خود داشته و در تشخيص تحريفات در اين فضا مخاطب فعال باشيم.

پارامترهايي كه سواد رسانه‌اي در اختيار مي‌گذارد باعث مي‌شود تا درك عميق‌تري از آنچه مي‌بينيم، مي‌شنويم و مي‌خوانيم داشته باشيم در حقيقت افزايش اين سواد انتظارات بالاتري از نرم‌افزارهاي قرآني را به دنبال دارد تا جايي كه ديگر نرم‌افزارهاي سطحي و بدون كيفيت نيازهاي مخاطبان را ارضا نمي‌كند.

وقتي محصولات نرم‌افزاري توليد شده با استقبال از سوي مخاطبان مواجه نشود، شركت‌هاي نرم‌افزاري مجبور هستند كه به شناسايي و نيازسنجي مخاطبان بپردازند و از راه‌هاي مختلف سعي كنند تا توليداتشان مطابق با خواسته و سليقه آنها باشد.

امروزه شناسايي و دسته‌بندي مخاطبان و نيازهايشان در سطحي ابتدايي انجام شده اما توليد نرم‌افزارهاي قرآني كه بتواند نياز تمام مخاطبان را پاسخ بدهد نيازمند طرح‌هاي كارشناسي شده و دقيق‌تري از نيازسنجي مخاطبان است.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن