تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816745509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضويت ايران در WTO بدون هزينه نخواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضويت ايران در WTO بدون هزينه نخواهد بود
رييس سازمان توسعه تجارت گفت: پديده جهاني شدن واقعيتي انكار ناپذير است و پيامدهايي دارد كه منجر به عدالت و رفاه همگاني نشده و نمي شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا مهدي غضنفري رييس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در سومين كنفرانس بين المللي سازمان هاي پيشرو و حضور در فضاي تجارت جهاني، گفت: جهاني شدن را مي توان در سه محور ايده، قانون و قائده مورد بررسي قرار داد.

وي با اشاره به اينكه ايده جهاني شدن در واقع شكل گيري فضاي جهاني واحدي است، اظهار داشت: اين ايده بر حذف مرزها و تحميل شيوه جوامع بزرگ بر ديگر كشورها تاكيد داد.

وي با بيان اينكه متخصصان در بحث جهاني شدن نقش دولت ها را متفاوت مي بينند، اظهار داشت: برخي از اين انديشمندان معتقدند كه در جهاني شدن به دليل كوچك شدن دولت نگراني هاي متعددي براي ملت ها بوجود مي آيد.

غضنفري با بيان اينكه جهاني شدن يك واقعيت است، اظهار داشت: اما بايد ديد كه جهاني شدن حقيقي چه معنايي را در پي دارد.

وي با اشاره به اينكه طي پيش بيني اقتصاددانان به دليل گراني مواد غذايي كه امروزه با آن مواجه ايم در 33 كشور اختلال اجتماعي ايجاد مي شود خاطر نشان كرد: پديده جهاني شدن نتوانسته است كمبود مواد غذايي را در سطح جهان جبران كند.

وي معتقد است جهاني شدن تنها يك ايده است كه با آرمان هاي عدالت خواهي تفاوت دارد. چرا كه اين تفاوت ها در نتايج عملي جهاني شدن مشخص مي شود. به طوري كه در شرايط فعلي بحران غذا ، هر كسي كه مواد غذايي دارد آن را به ديگر كشورها صادر نمي كند.

به گفته وي تفكر اومانيسم مي گويد كه در شرايط بحراني جان خود فرد از ديگران مهمتر است. بنابراين چنانچه در ارزش هاي انساني به توافق نرسيم ممكن است به حقيقت جهاني شدن دست نيابيم.

رييس سازمان توسعه تجارت معتقد است پديده جهاني شدن واقعيتي انكار ناپذير است و پيامدهايي دارد كه منجر به عدالت و رفاه همگاني نشده و نمي شود.

وي معتقد است به همين دليل و براي رسيدن به مفهوم اصلي جهاني شدن بايد در تمامي كنفرانس هاي بين المللي حضور داشته باشيم و نقش عدالت را در آن بررسي كنيم.

معاون وزير بازرگاني با بيان اينكه جهاني شدن به عنوان يك ايده ابتدا بايد در قالب يك پرسش مطرح شود، اظهار داشت: عضويت در WTO هزينه هايي دارد كه ممكن است اين هزينه ها در صورت عضويت ايران در اين سازمان به ما تحميل شود.

وي با اشاره به عضويت 150 كشور در سازمان تجارت جهاني اظهار داشت: جهاني شدن تجارتي را بوجود آورده است كه موجب ايجاد يك رابطه نامتوازن ميان كشورها شده است. به طوري كه در حال حاضر 22 كشور صنعتي كه 14 درصد جمعيت جهان را دارند نيمي از ثروت جهان را به خود اختصاص داده اند اما ملت هاي آنها از اين ثروت بهره اي نبرده اند.

غضنفري با اشاره به اينكه طرح عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني نگراني و اميدهايي را به همراه دارد، خاطر نشان كرد: در حال حاضر جهاني شدن را به وضوح مشاهده مي كنيم اما در كنار آن ناعدالتي را هم مي بينيم كه اين امر بسيار نگران كننده است.

غضنفري با بيان اينكه در سال 2007 ميلادي ارزش كل صادرات جهان بيش از 13 هزار ميليارد دلار بوده است اظهار داشت: ميزان واردات جهان نيز در اين سال به 14 هزار ميليارد دلار رسيد كه با رشد 5 درصدي نسبت به سال ماقبل مواجه شد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه در سال 2008 ميلادي به دليل برخي ركودها در جوامع صنعتي و كاهش ارزش دلار، شاهد كاهش رشد تجاري جهان خواهيم بود.

وي با بيان اينكه طبق آمارهاي اعلام شده در سازمان تجارت جهاني ميزان صادرات ايران 83 ميليارد دلار اعلام شده است اظهار داشت: اين رقم تنها 6 دهم درصد صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وي از ده كشور صادركننده در ليست اين سازمان ،آمريكا در مقام سوم قرار دارد اما برآورد صادرات و واردات اين كشور نشان مي دهد آمريكا با كسري تجاري بزرگي برخورد كرده است كه بايد توسط ساير كشورها تامين شود.

معاون وزير بازرگاني با بيان اينكه صادرات غير نفتي ايران از برنامه جلوتر بوده است گفت: در صورت ادامه اين روند به اهداف پيش بيني شده در چشم انداز بيست ساله كشور در خصوص صادرات دست خواهيم يافت.

وي با اشاره به ويژگي هاي سازمان هاي پيشرو در فضاي تجارت جهاني اظهار داشت: هوشمندي، مشتري مداري، كيفيت بالاي توليد، آينده نگري، واكنش به تغييرات و ارتباطات قوي از جمله اين خصوصيات هستند.

وي معتقد است ايران به دليل ساختار دولتي سازمان ها برخي از اين خصوصيات را دارا نيست و بايد از وضعيت فعلي خارج شود.

اين مقام مسئول با اشاره به اجراي اصل 44 تصريح كرد: اميدواريم بخش خصوصي بدون توجه به الگوي بخش دولتي وارد شرايط رقابتي در صحنه تجارت جهاني شود.

به گفته وي آمارهاي موجود حاكي از آن است كه مشخصات بنگاه هاي پيشرو در بنگاه هاي كوچك و متوسط ما وجود ندارد. چرا كه براي رسيدن به مزيت صادراتي در عرصه جهاني بايد مزيت تجاري كه شامل توسعه حمل و نقل و سيستم بانكي و غيره مي شود را همراه با مزيت توليد به كار گيريم.

وي با اشاره به فعاليت هاي سازمان توسعه تجارت براي حضور شركت ها در بازارهاي جهاني اظهار داشت: طراحي خوشه هاي صادرات گرا، شكل دهي شركت هاي مديريت صادرات، تغيير ساختار اقتصادي مناطق آزاد، ارائه تسهيلات ارزان قيمت و مشوق هاي صادراتي و تدوين نظام جامع مديريت كيفيت صادراتي از جمله اين موارد هستند.

اسفنديار رحيم مشايي، رييس مركز ملي جهاني شدن در سومين كنفرانس بين المللي سازمان هاي پيشرو و حضور در فضاي تجارت جهاني كه صبح امروز با حضور نمايندگان بخش خصوصي برگزار شد، گفت: مخالفت با جهاني شدن به دليل درك ناصحيح از اين پديده است. چرا كه جهاني شدن يك روند طبيعي است كه در جريان است.

وي با بيان اينكه اجراي مقوله جهاني شدن يك ماجراي طبيعي است و جزو طبيعت انسان به شمار مي رود خاطر نشان كرد: با بزرگ شدن حوزه انساني اين پديده روي خواهد داد چرا كه برخي عنوان مي كنند با جهاني شدن انسان بزرگ و جهان كوچك مي شود. اما كوچك شدن جهان يك مفهوم نسبي و ناظر بر كاستي ها است.

مشايي با بيان اينكه جهاني شدن و جغرافياي جهاني براي انسان از ابتدا بايد مورد توجه قرار مي گرفت، اظهار داشت: اين پديده اتفاقي نيست كه پيش روي بشر باشد بلكه اقتضاي بشريت است. و كل موجوديت هستي بدون انسان بي معني است و انسان فلسفه همه جهان است.

وي ادامه داد: آنچه از جهاني شدن بر مي آيد حاكي از آن است كه توسعه جغرافيايي زمين براي انسان در حال رخ دادن است.

وي معتقد است: در ساليان آينده ما با مفهوم وسيع تري از جهاني شدن مواجه مي شويم اما فعلاً كره زمين و جغرافياي زمين جغرافياي انسان است اما دامنه تعلقات انسان به دليل توسعه شناخت و معرفت افزايش يافته است.

مشايي معتقد است: انسان در فضاي كنوني محرك هاي محيطي بيشتري را دريافت مي كند و خود را ملزم به پاسخگويي به آنها مي كند كه اين واقعيت جهاني شدن است.

رييس مركز ملي جهاني شدن معتقد است: جهاني شدن جرياني است كه بايد اتفاق بيافتد اما جامعه ما در مقياس جهاني به تناسب شكل گيري لوازم جهاني شدن براي تحقق جهاني شدن آمادگي هاي لازم را براي فهم اين ماجرا ندارد.

وي با بيان اينكه مخالفت با جهاني شدن به دليل درك نادرست اين روند طبيعي ايجاد شده است، گفت: افرادي كه با جهاني شدن مخالفت مي كنند درك صحيحي از اين روند ندارند، چرا كه اين پديده امري طبيعي است و مقياسي جهاني براي تحرك انسان است.

مشايي ادامه داد: جهاني شدن يك پديده بتني و جوهره خدمت است و ما اعتراف مي كنيم كه اين ماجرا را به موقع به دست نياورده ايم.

وي با بيان اينكه ما هنوز جهاني شدن را باور نكرده ايم و تصميم نگرفته ايم كه وارد اين عرصه شويم اظهار داشت: مدل هاي جديد در عرصه جهاني شدن در واقع تحولاتي است كه در مدل هاي سنتي رخ داده است و نام مدل مدرن را بر خود گذاشته است.

مشايي با اشاره به اينكه دنياي غرب سريع تر از دنياي شرق به پديده جهاني شدن دست يافت اظهار داشت: خسارت بزرگي در طي اين تأخير اتفاق افتاد كه رويارويي و مواجه با اين حقيقت بسيار سخت است.

به گفته وي دست يافتگان به اين پديده امانت داري و انصاف را در طراحي مدل جهاني شدن در دستور كار خود قرار ندادند و تنها به دليل رانت تاريخي و فهم زودتر اين ماجرا بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن را ترسيم كردند.

وي معتقد است فرآيند جهاني شدن به طور حتم نمي توانست در ايران اتفاق بيافتد و حتماً در ايالت متحده اتفاق افتاده است. اما اين كشور امانت داري را در حق جامعه جهاني انجام نداد و حقيقت را اعلام نكرد.

مشايي با بيان اينكه جهاني شدن جريان بزرگي است كه در حال شكل گيري است اظهار داشت: هيچ منطقي براي مبارزه با اين پديده وجود ندارد و آغاز زندگي بشر را جهاني شدن تشكيل مي دهد.

رييس سازمان ملي جهاني شدن تصريح كرد: بايد تمام حقيقت جهاني شدن را مورد بررسي قرار داد و سوالاتي همچون اينكه جهاني شدن چه مديريتي را مي طلبد و چه سياستي مي خواهد در دنيا مورد بررسي قرار گيرد.

مشايي با اشاره به كمبود انرژي و غذا در سراسر جهان اظهار داشت: كساني كه خود را متولي مي دانند بايد بدانند كه هزينه هاي مديريت جهاني روز به روز در حال سنگين تر شدن است و فقر در سرعت سنگيني در دنيا نهادينه شده است. به طوري كه سالهاي آينده سالهاي چالش هاي مديريت جهاني است.

مشايي اظهار داشت: وظيفه ما در وضعيت موجود اين است كه زمينه را براي ايجاد بنگاه هاي پيشرو فراهم كنيم، چرا كه ما مي توانيم به مديريت جديدي در سطح جهاني دست يابيم.

رييس مركز ملي جهاني شدن در پايان از حذف كلمه مطالعات از نام مركز ملي مطالعات جهاني شدن خبر داد و گفت: تنها با مطالعه نمي توان جهاني شدن را محقق ساخت.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن