تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816676980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرستادگان فرانسه به سوريه و گشودن صفحه جديد در روابط دو كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فرستادگان فرانسه به سوريه و گشودن صفحه جديد در روابط دو كشور
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دمشق - سوريه و فرانسه با پشت سرگذاشتن دوره تيرگي روابط و تغيير گفتمان سياسي، به سمت بهبود مناسبات و گشودن صفحه جديدي در روابط فيمابين گام برمي دارند.


با ذوب شدن تدريجي يخ روابط دو كشور، پاريس هفته گذشته پذيراي "رياض نعسان آغا" وزير فرهنگ سوريه بود و دمشق نيز روزيكشنبه از "كلود گيون" دبيركل رياست جمهوري و "ديويد لافيت" مشاور سياسي نيكولا ساركوزي استقبال كرد.
فرانسه در ماه هاي اخير با سپري كردن دوره تشنج در روابط پاريس و دمشق كه پس از ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان در 26 بهمن ماه 1383 صورت گرفت ، بر آن شد تا به آرامي موضع تند خود را اصلاح كند.
دولت سوريه پيش از اين اعلام كرده بود كه بحران ميان دمشق - پاريس ناشي از مواضع شخصي ژاك شيراك رييس جمهوري سابق فرانسه است و خروج او از صحنه سياسي اين كشور به معناي پايان مشكلات در مناسبات دو كشور خواهد بود.
فرانسه كه به طور سنتي روابط اقتصادي و سياسي با سوريه و لبنان داشته گويي منتظر شرايط مناسبي بود تا بار ديگرنقش خود را در منطقه ايفا كند.
ضعف و در پي آن شكست ديپلماسي آمريكا در لبنان در حمايت از مواضع حاكميت اين كشور ( موسوم به 14 مارس) از يكسو كه به برگزاري نشست دوحه و انتخاب رييس جمهوري جديد لبنان (و تامين شرط مذاكره فرانسه با سوريه) منجر شد و شرايط عمومي حاكم بر كاخ سفيد در چند ماه باقيمانده از دوران رياست جمهوري "جورج بوش" از سوي ديگر، انگيزه حضورفعال فرانسه به منطقه را فراهم ساخته است.
اين عوامل موجب شد تا رييس جمهوري فرانسه هفته پيش از "بشار اسد" همتاي سوري خود براي شركت در جشن روز ملي فرانسه دعوت كند، اقدامي كه مواضع و ديدگاه هاي مختلفي را در فرانسه در قبال اين دعوت ايجاد كرده است.
رييس جمهوري فرانسه پيش از اين دعوت، در تماس تلفني با اسد تمايل كشورش را براي گسترش روابط دو جانبه به ويژه در زمينه هاي سياسي و اقتصادي و افزايش هماهنگي درباره مسائل مشترك ابراز داشت .
ساركوزي در 30 دسامبر 2007 با اعلام قطع تماس با سوريه از دمشق خواسته بود زمينه را براي انتخاب رييس جمهوري توافقي در لبنان هموار سازد وگرنه بايد در انتظار قهر سياسي پاريس باشد، البته وي از رفتار سياسي سلفش "ژاك شيراك" درس عبرت گرفت و پل هاي پشت سرش را خراب نكرد.
او تلاش هاي اسد براي تحقق توافقنامه دوحه و انتخاب رييس جمهوري توافقي در لبنان را ستود و حتي ضمن تاييد حق سوريه در زمينه استرداد حقوقش آمادگي خود را براي كمك به روند صلح در منطقه اعلام كرد.
منابع دولتي فرانسه گفتند كه اسد در فهرست 50 نفره روساي كشورها و دولت هايي خواهد بود كه در مراسم آغاز به كار طرح اتحاديه مديترانه اي در 13 ژوئيه شركت خواهند داشت .
اين در حالي است كه طرح اتحاديه كه اسراييل را نيز شامل مي شود با برخورد سرد و گاهي اوقات مخالفت شماري از رهبران عرب از جمله "معمر قذافي" رهبر ليبي وعبد العزيز بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير مواجه شده است.
سياستمداران مخالف دولت فرانسه با انتقاد از اين دعوت اعلام كرده اند كه سوريه عامل ايجاد تنش در لبنان و منطقه است و بدين دليل نبايد دعوت مي شد.
"كاندوليزا رايس"، وزير خارجه آمريكا نيز با برخوردي سرد اين دعوت را پيامي به سوريه براي استفاده از همه فرصت هايي دانست كه از طريق گفت و گوي غيرمستقيم با اسراييل زير نظر تركيه برايش فراهم شده است.
مخالفت نكردن آمريكا با دعوت اسد به پاريس از ديدگاه برخي تحليلگران به اين خاطر است كه در پي دو دور مذاكره غير مستقيم سوريه و اسرائيل با وساطت تركيه (دور دوم مذاكرات از شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد)، اين بار به مناسبت جشن روز ملي فرانسه كه يك روز پس از نشست سران اتحاديه مديترانه اي در پاريس برگزار مي شود، فرصتي براي همگرايي بيشتر و يا احتمالا ديدارهاي رودر رو ميان مقامات سوري و صهيونيستي به وجود آيد.
به باور اين تحليلگران اساسا فرانسه به عمد زمان برگزاري نشست سران مديترانه اي را يك روز قبل از روز ملي اين كشور تعيين كرده است تا گامي در جهت عادي سازي روابط بين كشورهاي عربي و اسرائيل برداشته باشد، امري است كه تحليلگران را بر آن داشت تا احتمال دهند بوتفليقه و قذافي در اين نشست شركت نكنند.
رايس در عين حال به خاطر اينكه از موضع قدرت با سوريه برخورد كرده باشد از اين كشور خواست كه به مسووليت هاي خود بر اساس قطعنامه هاي 1559 و 1701 شوراي امنيت در زمينه دخالت نكردن در امور داخلي لبنان و ترسيم مرز با اين كشور و تعيين سفير در بيروت عمل كند و در خصوص تشكيل دو كشور فلسطيني و اسراييلي در كنار يكديگر مانع تراشي نكند.
"راما ياد" وزير مشاور در امور حقوق بشر فرانسه نيز گفت: دعوت اسد به پاريس فقط دست دراز كردن به سوي وي براي همكاري است زيرا ما براي صلح و آرام سازي اوضاع ميان سوريه و همسايگانش مي كوشيم اما اين امر به معناي مبري شدن اسد از اقداماتش نيست .
درست است كه فرانسه بعد از انتخاب رييس جمهوري لبنان تماس خود را با دمشق از سر گرفت اما همچنان در اين زمينه با احتياط رفتار كرده و بر ضرورت استمرار گام هاي مثبت دمشق تاكيد دارد، امري كه در پذيرفتن وزير فرهنگ به جاي وزير خارجه سوريه به منصه ظهور رسيد.
"شان مك كورمك" سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره رايزني با فرانسه در خصوص روند مذاكرات سوريه و اسرائيل گفت كه پاريس و واشنگتن درباره صلح و ثبات در منطقه ديدگاهي مشترك دارند و آمريكا بشدت از رفتار دولت سوريه به ويژه در زمينه حمايت از تروريسم و برنامه محرمانه هسته اي نگران است .
نكته ديگري كه توجه به آن ضروري است اينكه سوريه با بي مهري كشورهاي عرب خليج فارس به ويژه عربستان و همچنين مصر قرار گرفته است و گشايش در روابط با فرانسه و تقويت روابط با كشورهاي عرب شمال آفريقا (پس از سردي در روابط با برخي كشورهاي عرب خليج فارس) فرصت مناسبي است تا آن را غنيمت بشمرد و اين احساس را در رهبران سوريه تقويت كند كه اكنون قادر هستند با ظرفيت بيشتري در جهان عرب كه رياست اتحاديه آن را هم برعهده دارد، ايفاي نقش كنند.
به نظر مي رسد سوريه كه تجارب مذاكرات قبلي با رژيم اسرائيل را در زمان حافظ اسد دارد و از موقعيت راهبردي ممتازي برخوردار است ،مي تواند با ديپلماسي قوي ضمن تقويت روابط خود با كشورهاي عربي و اروپايي ، منافع ملي خود را در مذاكرات با رژيم غاصب اسرائيل نيز حفظ كند.
خاورم 5 **2312 **1577**1378**1431
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن