تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817066023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فعاليت‌هاي جامعة‌المصطفي(ص)العالميه قبل از رياست‌جمهوري «سامبي» در كشور كومور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي به فعاليت‌هاي جامعة‌المصطفي(ص)العالميه قبل از رياست‌جمهوري «سامبي» در كشور كومور
گروه سياسي: سازمان مدارس و حوزه‌هاي علميه خارج از كشور سابق (جامعة‌المصطفي(ص)العالميه) قبل از رياست جمهوري سامبي، از ابتدا توجه خاصي به كومور داشته، هر چند شرايط داخلي و سياسي كومور اجازه فعاليت مستمر را نمي‌داد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، كشور كومور با جمعيت تقريبي 700 هزار نفر و با مساحت 1862 كيلومتر مربع، مجمع‌الجزايريست كه از چهار جزيره به نام‌هاي انگازيجا (با مركزيت موروني) و آنژوان (با مركزيت موتساميدو)، مهيلي(با مركزيت نومبوني) و مايوت (با مركزيت ماهوره) تشكيل شده است. اين مجمع‌الجزاير در اقيانوس هند، ميان جزيره ماداگاسكار و تانزانيا و شمال تنگه استراتژيك موزامبيك واقع شده است. جزيره مايوت هنوز تحت سيطره فرانسوي‌هاست و آن سه جزيره ديگر با عنوان جمهوري متحد كومور معروفند.

مردم كومور عموما مسلمان و داراي مذهب شافعي و صوفي‌مسلك هستند و شاذليه، رفاعيه و قادريه سه فرقه اصلي صوفيه را تشكيل مي‌دهند. فرقه شاذليه بهترين و دوستانه‌ترين روابط را با شيعه و نماينده جامعة‌المصطفي(ص)العالميه دارند و در مواقع حساس از شيعه دفاع كرده است و حتي از قاري اعزامي سازمان‌ها بارها و بارها جهت قرائت در مسجدشان دعوت كرده و به گرمي استقبال كردند. با تسلط فرانسه به جزيره مايوت و حضور مسيحيان و رواج مسيحيت درصد بسيار كمي مسيحي نيز در اين جزيره وجود دارد.

محبت اهل‌بيت(ع)، به همراه فرزندان اهل‌بيت(ع) وارد كومور شده كه در حال حاضر به اهل‌بيت(ع) معروفند و خيلي از علماي سابق در حوزه شيعي زنگبار تلمذ كردند. در عصر اخير معارف اهل‌بيت(ع) توسط «احمد عبدالله سامبي» رئيس‌جمهور به صورت خيلي آرام و حساب شده ترويج شده است، ولي تا دو سال پيش فعاليت شيعه در اين ديار غيررسمي وزير زميني بوده است، اما از اين تاريخ به بعد دو گروه از شيعيان در موروني و آنژوان اعلام وجود كردند و در حال حاضر تعدادشان رو به تزايد است.

دو مركز به نام‌ مركز اهل‌بيت(ع) در موروني و ديگري مركز القائم آنژوان كاملا فعالند و فقط در مركز اهل‌بيت(ع) موروني بيش از 400 نفر رسما ثبات نام كرده و درس مي‌خوانند موضوعات درسي عبارتند از: زبان انگليسي، عربي، فرانسه، معارف، احكام، قرآن و مراسم و مناسبت‌ها.

كومور در سال 1974 طي يك همه‌پرسي به استقلال رسيد، ولي مايوت هم‌چنان تحت استعمار فرانسه مي‌ماند، اما فرانسويان به اين استقلال رضايت نمي‌دهند و طي سي سال گذشته با به كارگيري مزدوراني هم‌چون «بوب دنارد» 20 كوتا بر اين كشور تحميل كردند و براي اين‌كه مايوت را حفظ كنند جزاير ديگر را ناامن مي‌‌كنند.

در زمينه توسعه اقتصادي سومباي به هنگام مبارزت انتخاباتي به مردم قول داده است، كومور را به ساماني برساند و براي ابنا كومور مسكني بسازد و آن‌ها را از حلبي‌آبادها نجات دهد و از همه بالاتر حقوق معوقه كارمندان را بپردازد؛ اما ... .

معضل قانون اساسي كشور كه طبق آن كشور به سه جزيره خودمختار تقسيم مي‌شود و سه رئيس و سه دولت خودمختار زير نظر دولت مركزي حكومت مي‌كنند كه تفصيل آن گذشت.

مشكل رابطه با فرانسه كه بعد از قضيه آنژوان دچار ركود شده و سفارت فرانسه در كومور تقريبا غير فعال است و طرح مسأله مايوت به عنوان جزء چهارم كشور بر شدت اختلافات افزوده است. ناگفته پيداست كه فرانسه اولين شريك تجاري كومور است و ثبات پول كومور در مقابل يورو را تضمين كرده و بيش از بيست‌هزار تبعه كوموري در فرانسه زندگي مي‌كنند و تعداد زيادي از شهروندان كوموري مليت فرانسوي دارند.

كادر توانمند و صالح ندارد و در واقع اعضاي كابينه آقاي «سامبي» و مسئولين بلند‌پايه كشور و صاحب‌منصبان ارتش باقي‌ ماندهاي گذشته و تربيت‌يافتگان فرانسه‌اند و بر همان منوال گذشته عمل مي‌كنند از تعداد انگشت‌شماري كه بگذريم، بقيه حتي از نظر اخلاقي مشكل دارند. در يك كلمه بايد تنهاست و يا افراد ناكارآمد و فاسدي محاصره شده است.

جمهوري اسلامي ايران در جمهوري متحد كومور نمايندگاني ندارد، ولي آكريديته سفارت ايران در ماداگاسكار است. با اين حال به جهت مسلمان مردم كومور رابطه‌ و همبستگي خوبي در روابط سياسي بين دو كشور حاكم است.

آقاي سامبي از كساني است كه در ايران تحصيل كرده و تعداد زيادي از فعالان شيعه كومور در حوزه ماداگاسكار تحصيل كردند، اما فعاليت فرهنگي جدي و رسمي از يك‌ سال‌ و نيم پيش با روي كار آمدن آقاي سامبي شروع شده است.

در اين راستا سازمان مدارس با افتتاح دفتر سازمان با عنوان بنياد علي فرهنگي تبيان و با تأسيس دو مركز فرعي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با يك مدرسه عصري كار را شروع كرده‌اند.

تا به حال يك تفاهم‌نامه بين كميته امداد امام خميني(ره) و وزارت كشاورزي و شيلات كومور جهت آموزش‌‌هاي فني منعقد شده و كار عملا شروهع شده است و تعداد 420 نفر در رشته‌هاي برق، نجاري، رايانه و خياطي فارغ‌التحصيل شده‌اند و تعداد 600 خانواده كوموري به عنوان مددجو تحت پوشش كمك‌هاي كميته امداد قرار گرفتند.

قرارداد يك پروژه آجرسازي نيز بين يك شركت خصوصي و دولت كومور امضا شده كه تا حدودي به ثمر رسيده است.

اما سازمان مدارس و حوزه‌هاي علميه خارج از كشور سابق (جامعة‌المصطفي(ص)العالميه) قبل از رياست جمهوري سامبي، از ابتدا توجه خاصي به كومور داشته، هر چند شرايط داخلي و سياسي كومور اجازه فعاليت مستمر را نمي‌داد. با اين حال مختصرا مي‌شود از فعاليت‌هاي زير نام برد:

1- اعزام دو هيئت كارشناسي يكي به رياست حاج‌آقا «هرندي» و ديگري به رياست آقاي «ظرافتي» به كومور جهت مطالعه و زمينه‌سازي فعاليت‌هاي ديني، علمي و فرهنگي در آن كشور

اين اقدام با درخواست آقاي رئيس‌جمهور و جهت حفظ و حراست از دختران مسلمان كوموري صورت گرفت. اين عمل مورد استقبال شديد خانواده‌هاي كوموري قرار گرفت و از اين فرزند دلبندشان مسكني پيدا كرده بودند بي‌نهايت خوشحال شدند.

2- گشايش و حمايت دو مركز شيعي «مركز اهل‌بيت(ع)» در موروتي و مركز «القائم» در آنژوان.

در حال حاضر فقط در مركز اهل‌بيت(ع) موروتي بيش از 400 نفر در رشته‌هاي زبان انگليسي، فرانسوي، عربي، قرآن، احكام و عقايد به صورت نيمه‌وقت مشغولند و نماز جماعت مراسم دعاي كميل و توسل و مناسبت‌ها به طور مرتب اجرا مي‌شود.

3-أخذ مجوز تأسيس يك بنياد علمي فرهنگي آموزشي و تحقيقاتي به نام بنياد علمي فرهنگي تيان توسط نماينده جامعة‌المصطفي و آغاز به فعاليت دفتر بنياد.

4- امضاي تفاهم‌نامه با وزارت امور خارجه كومور و ثبت اساسنامه بنياد در جهت شروع فعاليت‌ها و معافي از ماليات‌هاي گمركي به عنوان يك مؤسسه غيردولتي.

5- أخذ مجوز يك انستيتوي اموزش عالي در علوم كاربردي و حقوق و مديريت كه 25 زوئن برابر با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) ثبت نام از دانشجويان در حد محدود 40 نفر آغاز خواهد شد.

6- اخذ مجوز يك مدرسه راهنمايي و دبيرستان غيرانتفاعي از دولت خودمختار جزيره بزرگ با 500 نفر دانش‌ آموز.

7- ثبت نام از ديپلمه‌ها (37 نفر) جهت فراگيري زبان فارسي و عربي و شروع كلاس‌ها از 7 مي 2008.

8- تهيه اساس و تجهيزات لازم براي دفتر بنياد و خريد بخشي از كتاب‌هاي لازم در رشته حقوق و سعي در تكميل كتابخانه.

9- دعوت و استقبال و پذيرايي از آقاي دكتر «محمدسماوي تيجاني» به مناسبت ماه محم 1429 و برقراري جلسات خصوصي و عمومي با عمومي با حضور ايشان و برگزاري يازده شب مراسم محرم و اقامه عزاي حسيني در بنياد تبيان.

10- اقامه نماز جماعت و برگزاري مراسم دعاي كميل با حضور ايرانيان و شيعيان هندي و بومي در بنياد.

11- استقبال و هم‌كاري با هيئت اعزامي جامعة‌المصطفي به رياست جناب حجت‌الاسلام والمسلمين «كاوياني» در جهت پذيرش طلاب. در اين راستا تعداد 52 نفر به صورت مطلق و مشروط قبول شدند كه اين افراد بي‌صبرانه در انتظار جواب نهايي به سر مي‌برند.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن