تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835159077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسیر آیات قران در نهج البلاغه (3)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر آیات قران در نهج البلاغه (3)

عوامل دفع عذاب الهیوماكان الله لیعذبهم وانت فیهم وماكان الله معذبهم وهم یستغفرون.(انفال/33)و آنگاه كه تو در میانشان هستی خدا عذابشان نكند وتا آنگاه كه از خدا آمرزش می طلبد نیز  خدا عذابشان نخواهد كرد .حضرت علیه السلام در مورد چگونگی دفع عذاب الهی می فرماید: وحكی عنه ابوجعفر محمد بن علی الباقر علیهماالسلام انه قال: كان فی الارض امانان من عذاب الله وقد رفع احدهما فدونكم الاخر فتمسكوا به .اما الامان الذی رفع فهو رسول الله علیه وآله وسلم. واما الامان الباقی  فالاستغفار قال الله تعالی :"وماكان الله معذبهم وهم یستغفرون "(1).ابوجعفر امام محمد باقرعلیه السلام از آن حضرت حكایت كند كه فرمود :  بر روی زمین مردم را از عذاب خدا، دو چیز مایه امان بود: یكی از آن دو برداشته شد و دیگری برجاست آنرا بگیرید و بدان تمسك جویید. آن امان كه براشته شد رسول الله صلی الله علیه و آله بود. و آن امان كه بر جای ماند، استغفار است.خدای تعالی فرماید:" تا آنگاه كه تو در میانشان هستی، خدا عذابشان نكند و تا آنگاه كه از خدا آمرزش می طلبد خدا عذابشان نخواهد. "شیطانقال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین( حجر/39)گفت ای پروردگار من چون مرا نومید كردی، در روی زمین بدیها را در نظرشان بیارایم و همگان را گمراه كنم.  در رابطه با این آیه حضرت علی علیه السلام اولاً بیان می نماید كه گوینده این سن ، شیطان بوده و بعد وی را معرفی نموده، در ثانی به انسان توصیه می فرماید.فاعتبروا بما كان من فعل الله بابلیس اذا حبط عمله الطویل و جهده الجهید... فی حومة ذل. و حلقه صیق. و عرصة موت. و جولة بلاء.(2)از آن معاملت كه خداوند با ابلیس كرد عبرت گیرید. آن همه اعمال نیكویش را باطل گردانید و آن همه سعی و كوشش او را بی ثمر ساخت. ابلیس شش هزار سال خدا را عبادت كرد، حال از سالهای دنیا بود یا سالهای آخرت كس نداند، ولی یك ساعت تكبر ورزید. بعد از ابلیس چه كسی ممكن است كه از اینگونه نافرمانیها در برابر ذات احدیت در امان ماند؟هرگز خداوند انسانی را به بهشت نمی برد كه مرتكب عملی شده باشد كه ملكی را به سبب آن از بهشت رانده است. حكم او بر اهل آسمانها و مردم روی زمین یكسان است. و میان خدا و هیچیك از بندگانش مصالحه ای نیست كه چیزی را كه بر همه جهانیان حرام كرده بر آن بنده مباح نموده است.پس ای بندگان خدا بترسید از این كه دشمن خدا، شیطان ، شما را به بیماری خود( تكبر و خودپسندی) دچار گرداند و به ندای خود شما را از جای برانگیزاند و سواران و پیادگان خود را به سر شما آورد، به جان خودم سوگند كه او تیر تهدید در كمان رانده و كمانش را سخت كشیده است و از جایی نزدیك بر شما تیر می بارد و گفت:" ای پرودگار من چون مرا نومید كردی، در روی زمین بدیها را در نظرشان بیارایم و همگان را گمراه كنم" با این سخن تیر به تاریكی می افكند، تیری كه هرگز به هدف  نمی رسید. ولی جماعتی از زادگان حمیت و قومی از متعصبان و سواركاران میدان تكبر و جهالت سخنش را راست پنداشتند. تا آنگاه كه آن سركش و طاغی از میان شما برپای خاست و مطیع فرمان وی شد. شما در او طمع بستید و در طمع خود پای فشردید تا آن وسوسه ها كه در دل داشتید، آشكار گردید و استیلای او بر شما نیرو گرفت و لشكرهای خود بر سر شما كشید، و در مغاك خواری ومذلتتان افكند و در ورطه هلاكتان سرنگون ساخت و با تنی مجروح پایمالتان نمود.نیزه ها در چشمانتان، نشاندند و گلوهایتان را بریدند و بینی هایتان را خرد كردند بدین قصد كه شما را بكشند و مهار در بینی كرده به سوی آتشی كه برایتان مهیا شده است بكشند. پس شیطان به سبب آسیب رساندنش به دین شما و آتش افروزیش در دنیای شما بزرگتر از كسانی است كه به نبردشان برخاسته اید و برای پیكار به آنان آرایش لشكر داده اید پس همه سعی خود را بر دفع او گمارید. به خدا سوگند كه او برپدر شما فخر كرد و برحسب ونسب شما عیب گرفت و سوارانش را بر سرشما آورد. پیادگانش را بر سر راهتان بداشت. چنانكه، در هر جا شكارتان می كند و سرانگشتانتان را می برد. به هیچ حیله خود را در امان نتوانید داشت و به هیچ افسون دفع آن نتوانید كرد در لجه خواری گرفتار مانده اید، در چنبر تنگی افتاده اید و در عرصه مرگ و فنا و جولانگاه بلا اسیر شده اید.معنی عدل و احسانان الله یأمر بالعدل و الاحسان...(نحل/90)خدا به عدل و احسان و به بخشش به خویشاوندان فرمان می دهد...امام علی علیه السلام را در این كلام عدل و احسان را معنی كرده است.و قال علیه السلام فی قوله تعالی " ان الله یأمر بالعدل و الاحسان": العدل الانصاف و الاحسان التفضل.(3) در معنی این فرموده خدایتعالی از او پرسیدند: كه خدا به دادگری و نیكوكاری فرمان می دهد" فرمود: عدل، انصاف دادن است و احسان، نیكی كردن و بخشش داشتن است.پی نوشتها:1- كلمات قصار 88.2- خطبه 192، ص 211.3- كلمات قصار 231.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 672]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن