واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
رییس بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه گفت: توجه به بطن آیات قرآن حاکی از توجه و تدبیر قرآن برای همه اعصار زندگی بشریت است. حجتالاسلام محسن عباس نژاد، رییس بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه صبح امروز در دومین همایش ملی پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه گفت: از سال 81 که بنیاد کار خود را با بررسی رابطه علوم روز و قرآن آغاز کرد تاکنون هنوز پاسخ مشخصی برای این سوال ازسوی موافقان و مخالفان مطرح نشده است. وی بااشاره به اینکه علم قابلیت تجربه با عقل و منطق را دارد، اذعان داشت: در بسیاری از علوم برای اثبات معیار عقل متعارف و محک تجربه وجود دارد چیزی که در اثبات حقانیت دین نمیتوان بر آن استناد کرد، با این وجود دینداران سعی در اثبات گزارههای دینی دارند. حجتالاسلام عباس نژاد درباره رد گزارههای علمی پس از محک تجربه افزود: یک محقق علمی پس از آنکه فرضیهاش با تجربه علمی رد شد از آن دست میکشد اما دینداران حتی اگر نتوانند اصول دین را اثبات کنند از آن دست نمیکشند. آنچنان که ابن سینا معاد جسمانی را با تعبد نه با دانش فلسفی پذیرفت . رییس بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه با تأکید بر روش تعبدی بزرگان دین در پذیرش اصول ابراز داشت: وقتی مواردی همچون روزهای خاص برای روزه و حج و یا تعداد رکعات مشخص برای نمازها برمیخوریم، نمیتوانیم با روش عقلی خاص آنها را اثبات کنیم، آنچه این اصول را برای ما متقن میسازد، روش تعبدی است. حجتالاسلام عباسنژاد با بیان اینکه بسیاری از آیات قرآن به مباحثی همچون فقه و جهاد از گذار تاریخ پرداخته است، عنوان کرد: گرچه ظاهر این آیات نشان میدهد که با زمان کنونی مطابقت ندارد اما توجه به باطن آیات نشان میدهد که قرآن برای همه اعصار تدبیر کرده است. وي درباره نياز جوامع كنوني به دانش هاي مختلف متذكر شد: در اعصار گذشته امكان حكومت بدون تكيه بر علم وجود داشت اما امروز حتي در حکومتهای دیکتاتوری نیز ضرورت کاربرد علم در همه زمینهها احساس میشود و اگر حکومتی بخواهد بر دلها تفوق یابد باید بر دانش دین باور تکیه کند. حجتالاسلام عباسنژاد با اشاره به چالشهای موجود در برخی حکومتهای اسلامی، گفت: بیشتر این چالشها به دلیل عدم پاسخگویی صحیح به معضلات فکری است که در جامعه وجود دارد و حکومتهای اسلامی نیز باید بر جنبههای دینی و قرآنی پاسخ به پرسش ها و چالشها تأکید کنند. رییس بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه درباره راه حل رفع چالشهای فکری در جوامع کنونی، گفت: ترویج گفتمان قرآنی و دینی با اعمال سیاستگذاریهای کلان، همکاری رسانه ملی و دست به قلم شدن اندیشمندان میتواند گرههای کور ذهنی را باز کند. حجتالاسلام عباسنژاد با تأکید بر نقش جمهوری اسلامی در رفع چالشهای فکری، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی تاکنون بسیاری از موانع فکری را از سر راه متفکران برداشته است اما آنچه حیات جمهوری اسلامی به آن وابسته است تولید، ارائه و صادرات دانش دین باور است. بنابراین گزارش، حاجیخانی، مشاور شهردار تهران در بخش نخست اين مراسم با اشاره به حضور فعال شهرداری در فعالیتهای قرآنی، گفت: در سال 87 شهرداری مسابقات دانشجویان جهان اسلام را با حضور نمایندگان بیش از 40 کشور جهان با هدف ترويج فرهنگ قرآني در سالن همایشهای برج میلاد برگزار کرد. وی با بیان اینکه 700 مقاله به دبیرخانه دومین همایشهای ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه رسیده است، افزود: دکتر قالیباف بر ترویج فعالیتهای قرآنی با تلاش مستمر شهرداری پافشاری میکند و با این رویکرد شهرداری در برگزاری این همایشها با بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه همکاری کرد. در ادامه همایش ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه دکتر تقوی، مشاور شهردار تهران به ارئه گزارشی مختصر از برگزاری این همایشها پرداخت و اظهارداشت: نخستین همایش ملی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه در سال 85 با همکاری رسانه ملی و به شکل متمرکز در 9 رشته برگزار شد. وی با اشاره به تغییرات انجام شده در دومین دوره این همایشها تصریح کرد: بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه پس از بررسیهای کارشناسانه این دوره از همایشهای ملی را در دو بخش متمرکز و غیرمتمرکز برگزار کرد، به این شکل که رشتههای قرآن و ادب، قرآن و هنر، قرآن و روانشناسی و قرآن و حقوق را دانشگاههای مختلف برگزار کرد. تقوی درباره برگزاری دو بخش متمرکز دومین همایشهای ملی بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه عنوان کرد: این بنیاد پس از اعلام فراخوان مقالات در رسانههای گروهی با همکاری گروههای تخصصی و کمیسیونهای علمی دانشگاهی مقالات دریافت شده را ارزیابی و برای شرکت در همایش معرفی کرد كه این مقالات با همکاری شهرداری چاپ میشوند. در پایان بخش نخست دومین همایشهای ملی بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه، دکتر مؤذن مشاور شهردار تهران درباره نقش حیات بخش قرآن گفت: قرآن به دو شکل به آدمی حیات میدهد مادی و معنوی، درباره حیات بخشي مادی قرآن مطالب بسیار شنیدهايم که با تلاوت قرآن مرده زنده میشود. وی با اشاره به حیات بخشی معنوی قرآن ادامه داد: قرآن در دل دینباوران شعله حیات را روشن میکند و جایی که به شباب و فتی اشاره میکند، منظورش جوانی ظاهر نیست، بلکه هر کس دلش را با قرآن زنده کند، بر روح و قلبش گرد پیری نمینشیند. مؤذن درباره نحوه انس با قرآن بیان کرد: بهتر آن است که قرآن در شکل مدل مطالعه شود چرا که مدل تصویری دقیق از واقعیت است و ما نیز باید در پی ایجاد مدلی باشیم که روح ما را آنچنان با قرآن مأنوس کند که گویی خداوند خود هنگام خواندن آن با ما سخن میگوید. مشاور شهردار درباره نقش راهبری قرآن به عنوان ستاره درخشان عالم بشریت، خاطرنشان کرد: قرآن محک و معیار است و اگر ما روح خود را با قرآن تغذیه کنیم خود راه را آنچنان به ما مینماید که در دستیابی به مقصد سعادت با هیچ مانعی روبه رو نمیشویم. شایان ذکر است، اختتاميه دومین همایش ملی بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه 24 تیر با محورهای قرآن و اقتصاد، قرآن و مدیریت، قرآن و جامعهشناسی، قرآن و علوم طبیعی، قرآن، فلسفه و کلام و مطالعات علم دینی با حضور نخبگان قرآنی در سالن همایشهای دائمی نمایشگاههای تخصصی شهرداری در حال برگزاری است. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]