واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گفت وگو با دبير علمى جشنواره بين المللى آخرين منجى مهدويت را با زبان نسل جوان ارايه نداده ايم
حبيب تركاشوندعطر انتظار در كوچه پس كوچه هاى زندگى هر روز بهتر به مشام مى رسد و جهان تا شنيدن آن نداى محمدى فاصله اى ندارد. همه از او مى گويند هر چند ممكن است لقلقه زبانشان باشد كم كم جمادى الثانى و رجب نيز مى گذرند و ماه شعبان فرا مى رسد ماهى كه در نيمه آن، خورشيد حقيقى عالم به عرصه گيتى چشم نهاده و به اين بهانه شيعيان آن حضرت در سراسر جهان با برپايى جشن و سرود تجديد عهدى دوباره با يوسف زهرا مى كنند. امسال قرار است اولين جشنواره بين المللى آخرين منجى در آستانه نيمه شعبان برگزار شود. با اين بهانه گفت وگويى مى كنيم با ابوالفضل فيروزى شاعر ومدرس دانشگاه كه سمت دبير علمى اين جشنواره را عهده دار است.* آقاى فيروزى كمى از جشنواره براى ما بگوييد؟** ستاد جشنواره بين المللى آخرين منجى وابسته به صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران از اسفند ماه گذشته رسماً كار خود را آغاز كرده و ستاد شكل گرفته است. هدف اصلى از برگزارى آن احياى امر اهل بيت (ع) و حول محور امام شناسى است. با توجه به احاديث فراوان و نص آيات و روايات چنانچه مستحضريد شناخت اهل بيت (ع) مقدمه شناخت توحيد است.امام باقر (ع) در اين زمينه مى فرمايند: «انما يعرف الله عزوجل و يعبده من عرف الله و عرف امامه من اهل بيت» همانند خداوند عزوجل بندگى مى شود به وسيله كسى كه او را شناخته و كسى كه امامان او از اهل بيت را شناخته است.( اصول كافى)ما معتقديم كه مساله امامت را هر كه بشناسد مومن است و كسى كه نشناسد كافر است. همانطور كه در حديث آمده «من عرفنا كان مومنا و من انكرنا كان كافرا»همچنين در حديث ديگرى از معصوم آمده است كه خداوند بندگى مى شود به وسيله ما و شناخته مى شود به وسيله ما و يكتاپرستى اساس امامت است. و در زيارت جامعه كبيره آمده است كه هر كس اراده خدا را داشته باشد بايد از شما اهل بيت اطاعت كند.شيعه معتقد است كه امامت پس از توحيد اساسى ترين مساله است و تمام عبادات و اعتقادات حول محور امامت تحقق مى يابد. كما اينكه در حديث مشهور سلسله الذهب حضرت رضا (ع) شرط ورود به حصن حصين «لا اله الا الله» ولايت اهل بيت مى باشد. يعنى تحقق مقام خليفه اللهى و ربوبيت تشريعى حق تعالى به وسيله حضرات معصومين محقق مى گردد. و اگر مى بينيم در اديان گذشته پيامبران هم آرزوى ديدار دولت كريمه حضرت صاحب الامر را داشته اند بدين دليل است كه حقيقت ربوبيت پروردگار در زمين به وسيله آن حضرت محقق مى شود و جوهر عبوديت و بندگى در سايه ولايت مطلقه تكوينيه و تشريعيه حضرت صاحب به منصه ظهور مى رسد، لذا تمام تنازعات و تقابلات شياطين و قدرت هاى استكبارى با انبياء و موحدين براساس همين اصل بوده است. مثلاً مشكل شيطان در عدم سجده به آدم به خاطر نرفتن شيطان زير بار ربوبيت تشريعى بوده و الا خود شيطان على الظاهر به ربوبيت تكوينى خدا، خالقيت و حتى معاد اعتقاد داشته است و ارتداد و رجم او نيز به خاطر همين مساله بوده است.قدرت هاى استكبارى امروز نيز بسيارى از سردمدارانشان على الظاهر به خالقيت خدا اعتقاد دارند و مشكلشان با قانونگذارى و ربوبيت تشريعى است و ما معتقديم كه خدا بايد قانونگذار و هدايتگر انسان ها باشد نه انديشه هاى ناقص بشرى.* اين جشنواره چه رشته هايى را در خود جاى داده است؟** پايان نامه، رساله دكترى، مقاله، شعر، قطعات ادبى، داستان كوتاه، وبلاگ، وب سايت، نرم افزارهاى چند رسانه اى، نرم افزارهاى تلفن همراه، بازى هاى رايانه اى، نماهنگ، فيلم كوتاه و ايده ها و طرح هاى نوين در حوزه مهدويت از جمله رشته هاى اين جشنواره محسوب مى شوند.ما به دنبال آن هستيم كه كليه نيروها وكسانى كه در حوزه مهدويت فعاليت مى كنند شناسايى نموده و براى كسانى كه بيشتر علاقه مندند در اين زمينه فعاليت نمايند زمينه اى فراهم نموده و سپس آنها راطبق برنامه هايى كه در سال هاى آتى به اجرا خواهيم گذاشت، مديريت خواهيم كرد.* نكته جالب اين جشنواره، نام بين المللى براى آن است در اين باره توضيح دهيد؟** در بخش بين الملل كميته اختصاصى را راه اندازى كرده ايم كه در بخش هاى مختلف بتواند پذيراى شركت كنندگان خارج از كشور باشد. با تبليغاتى كه در تلويزيون شده و نيز مذاكراتى كه با سفارت هاى ايران در خارج از كشور مخصوصاً در كشورهاى اسلامى صورت گرفته، انتظار مى رود ما در بخش بين الملل هم آثار خوبى به دستمان برسد. ضمن اينكه ما از برخى صاحب نظران جهان اسلام نيز در مراسم پايانى خود كه احتمالاً ۲۸ مرداد ماه سال جارى برگزار خواهد شد، بهره خواهيم جست.* خيلى از جشنواره ها را اگر واكاوى دقيق تر بكنيم مى بينيم كه ميان تهى هستند يعنى فقط نام دهن پركنى دارند و نهايتاً گزارش مفصل و با آب و تابى براى مسوولان بالا دست. چه راهبردى براى اين جشنواره ترسيم شده كه سرنوشت برخى به ظاهر جشنواره ها مبتلا نشود؟ ** ما در نخستين گام خود درجشنواره امسال سعى كرديم اهداف قابل دستيابى ترى را لحاظ كنيم و در قالب هايى كه مطرح شد اميدواريم بتوانيم فعلاً با يك جرقه آحاد جامعه را به مساله مهم ولايت و امانت جلب نماييم ولى در سال هاى بعد انشاءالله برنامه هاى گسترده ترى خواهيم داشت و اميدواريم چشم انداز برنامه بيست ساله نظام به اهداف كلى خود كه زمينه سازى ظهور و تعجيل درامر فرج مى باشد دست يابيم. ما اميدواريم كه تجربه تلخ ساير همايش ها و جشنواره ها در اين برنامه تكرار نشود و قطعاً با برنامه هايى كه پيشنهاد كرده ايم اينگونه نخواهد شد.* اين جشنواره به يكى از مهم ترين مباحث عميق اعتقادى ما قرار است بپردازد مى خواهم ببينم براى برگزارى آن چقدر كار مطالعاتى شده و چه بسترهايى فراهم شده است.** الحمدالله با توجه به اينكه كشور ما براساس مذهب رسمى شيعه و افتخارى كه دارد از گذشته دور آثار مكتوب و خوبى در اين زمينه توليد شده است مخصوصاً آثارى كه پس از انقلاب اسلامى به بركت رهبريت حضرت امام از سوى نهادهاى مختلف و سازمان دولتى و بخش خصوصى انجام شده است. اما همين طور كه عرض شد با توجه به عدم مديريت در اين ساحت و عرصه ، كارها غالباً موازى تكرارى و كليشه اى بود و ما نتوانسته ايم به رغم فرهنگ غنى تشيع و اسلام ناب (ص) مساله مهدويت را به روز و متناسب با زبان نسل جوان ارايه كنيم، گرچه آثارى در قالب شعر، داستان، مقاله، كتاب، نماهنگ و گاهى فيلم در موضوع مهدويت پس از انقلاب توليد شده ولى با توجه به عظمت مساله و از طرفى حساسيت موضوع و همچنين بيدارى جهان اسلام و حمايت استكبار نسبت به بنيادگرايى اسلامى ، لازم بود مسوولان امر برنامه هاى مدون، جامع، فراگير، گسترده و متناسب با گروه هاى سنى مختلف در قالب هاى متنوع و جذاب و به روز پديد آورند اما متاسفانه قصور داشته اند و مديريت لازم صورت نگرفته است.* مهم ترين موانع بسط فرهنگ مهدويت را در چه مى دانيد؟** آسيب هاى دوران مهدويت به نظر من به چهار عامل برمى گردد ۱- حكومت هاى باطل و ناحقى كه پس از رحلت پيامبر (ص) به نام اسلام حاكميت را دردست گرفتند ۲-مردم كه با جهل و عناد زمينه سازى اين آسيب ها را فراهم نموده اند ۳- علماى سوء كه به خاطر جهل، قصور يا تنبلى متاسفانه زمينه اين آسيب پذيرى را فراهم كردند ۴- دشمنان اسلام بودند كه با تبليغات سهمگين عليه اسلام با محوريت امامت سنگر گرفته اند. برماست كه امروز اين فرصت را غنيمت شمرده و از حداكثر انرژى و توان خود در رفع موانع و زمينه هاى ظهور و تعجيل در فرج تلاش نماييم.* و كلام آخر؟** قرار نبود دوران تبعيد آدمى از بهشت فطرت بعد از هبوط آدم و توحيد اينقدر طولانى گردد، قرار نبود دوران غيبت اينقدر طولانى شود و مولايمان تنها و غريب مانند جدش حسين (ع) هر روز استغاثه «هل من ناصر ينصرنى» سر دهد ولى ما از جان و دل به او لبيك نگوييم و خود را آماده ظهور آن حضرت نسازيم. اميد داريم كه اين جشنواره در راستاى گام بزرگ انقلاب اسلامى، گام كوچكى باشد در جهت تحقق ظهور و آمدن روزى كه زمين به نور پروردگارش روشن گردد.
دوشنبه 27 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]