تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805520019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي با تاكيد بر پيگيري راه‌حلي مبتني بر مذاكره:سرفصل‌هاي پيشنهاد ايران با بخشي از پيشنهاد 1+5 هم‌خواني دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي با تاكيد بر پيگيري راه‌حلي مبتني بر مذاكره:سرفصل‌هاي پيشنهاد ايران با بخشي از پيشنهاد 1+5 هم‌خواني دارد
دنياي اقتصاد- خاوير سولانا، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپايي در جمع بيش از 100خبرنگار داخلي و خارجي گفت: ما به درخواستمان درباره تعليق غني‌سازي ادامه مي‌دهيم. اما وي در همين حال اظهار كرد: سرفصل‌هاي بسته پيشنهادي ايران با بسياري از بخش‌هاي بسته پيشنهاد ما هم‌خواني دارد و ما مي‌توانيم روي آنها كار كنيم.


سولانا شامگاه شنبه پس از ملاقات با منوچهر متكي وزير امور خارجه و سعيد جليلي دبير شوراي امنيت ملي در محل اقامتگاه سفير آلمان در ايران در يك نشست خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. او اگرچه در ابتداي اين نشست خود را نماينده عالي اتحاديه اروپا و نماينده كشورهاي 1+5 معرفي كرد، در ميانه اين نشست،اما بار ديگر در پي سوال خبرنگاري مجبور شد بر جايگاه خود و مشروعيت آن تاكيد كند: من ظرفيت و اختيار كامل براي انجام مذاكره و توافق را دارم و نماينده تمام كشورهاي اروپايي هستم.
وي اظهار كرد: در تهران هستم تا به مقامات ايراني يك بسته پيشنهادي گشاده دستانه و جامع ارائه كنم و اميدوارم اين بسته، آغاز گفت‌وگوهاي حقيقي باشد.
به گزارش ايسنا، سولانا گفت: من همراه اين بسته نامه‌اي آوردم كه وزيران شش كشور كه نمايندگان‌ آنها اين‌جا هستند آن را امضا كرده‌اند.
او ادامه داد: ايران براي ما كشوري پر اهميت، بزرگ و با تاريخ و تمدن كهن و داراي نقش مشخص و مهم در جامعه بين‌الملل است و اين دليلي مهم است كه ما اين‌جا هستيم تا با ايران گفت‌وگو كنيم.
سولانا با بيان اين‌كه، ما اميدواريم بسته پيشنهادي 1+5 نقطه آغازي براي گفت‌وگوهاي حقيقي باشد، اظهار كرد: اين بسته ايران را مجاز مي‌كند تا يك برنامه نوين هسته‌اي داشته باشد و همچنين به نوين‌سازي و توسعه وضعيت فعلي خود بپردازد.
رييس سياست خارجه اتحاديه اروپايي گفت: اين بسته براي هر دو طرف فرصت‌سازي مي‌كند تا ارتباطات خود را از سر بگيرند.وي در توضيح آن‌چه در بسته پيشنهادي 1+5 آمده است، اظهار كرد: ما در بسته اعلام آمادگي كرديم كه كاملا حقوق ايران را در داشتن انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز به رسميت مي‌شناسيم. ما آماده‌ايم با ايران در زمينه‌ توسعه و ايجاد برنامه نوين هسته‌اي كه براساس نوين‌ترين نسل راكتورهاي آب سبك برنامه‌ريزي شده است همكاري كنيم.
وي ادامه داد: ما مي‌توانيم با ايران كار كنيم تا تضمين‌ها و اطمينان‌هايي درباره تامين سوخت به ايران دهيم. همچنين آماده‌ايم در زمينه مديريت زباله‌هاي هسته‌اي همكاري كنيم.
سولانا با بيان اين‌كه همزمان با رشد اعتماد بين طرفين آمادگي داريم در زمينه پژوهش و توسعه كه زمينه هسته‌اي را هم شامل مي‌شود به ايران كمك كنيم، افزود: اگر بتوانيم نكات مركزي و اصلي مساله هسته‌اي را حل كنيم، باب همكاري در زمينه‌هاي ديگر باز خواهد بود. اين زمينه‌ها شامل زمينه سياسي است كه شامل ايجاد امنيت منطقه‌اي و خاورميانه با همه طرف‌ها مي‌شود؛ در زمينه اقتصادي به آزادسازي تجاري مي‌انجامد و همچنين چشم‌انداز وسيعي در زمينه همكاري‌هاي انرژي وجود دارد.
او گفت: علاقه‌منديم در زمينه زيرساخت‌ها؛ نه فقط انرژي بلكه در زمينه ارتباطات كار كنيم. همچنين علاقه‌منديم در چند حوزه مورد علاقه ايران، از جمله كشاورزي، آموزش و مديريت بلاياي طبيعي نيز همكاري داشته باشيم و نيز همكاري‌هايي در زمينه هواپيماهاي مسافربري داشته باشيم.
رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا با اشاره به سفر هيات اروپايي به همراه نمايندگان چين و روسيه افزود: اين نشان مي‌دهد چقدر ما در كوشش‌هايمان جدي هستيم تا يك راه‌حل قاطع براي اين مساله را پيدا كنيم. ما دنبال يك راه حل مذاكراتي هستيم.
وي با بيان اين‌كه ما مي‌دانيم مساله هسته‌اي چقدر براي كشور شما اهميت دارد، اظهار كرد: اين بسته پيشنهادي كمك مي‌كند تا امكانات لازم را ايران و جامعه بين‌الملل به دست آورد و اگر اين روند درست پيش رود چيزي است كه ما دوست داريم شاهد آن باشيم. سولانا گفت: آن‌چه من گفتم مسايل مهمي است براي اين‌كه آن‌ها را به دست آوريم، اما لازم است اعتمادسازي كنيم. كه بايد اين اعتمادسازي بر ماهيت منحصرا صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به جامعه بين‌الملل ثابت شود و اطمينان‌هاي هدفمند براي صلح‌آميز بودن اين مساله براي جهان ايجاد شود.
وي با بيان اين كه من بر اين باورم كه برنامه هسته‌اي ايران بايد براي به دست آوردن انرژي استفاده شود، تصريح كرد: ايران كشوري است كه اقتصادي علاقه‌مند به پيشرفت و توسعه دارد تا بتواند از اين طريق مشكلات مردمش را حل كند و به همين دليل است كه اين بسته پيشنهادي مي‌تواند كمك كند تا يك سري اطمينان‌هاي هدفمند از ماهيت صلح‌آميز هسته‌اي ايران به جامعه بين‌الملل ارائه شود. او ادامه داد: فكر مي‌كنم ما در واقع با يك وضعيت برد ـ برد روبه‌رو هستيم كه هر كسي مي‌تواند در آن موفق باشد.
سولانا تاكيد كرد: ايران از سوي جامعه بين‌الملل و كشورهايي كه علاقه‌مند به همكاري با ايران هستند، حمايت خواهد شد و ما به همراه جامعه بين‌الملل به اين اطمينان دست پيدا مي‌كنيم كه ماهيت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران قطعا صلح‌آميز است.
وي گفت: مي‌دانيد كه ما براي اين‌ها شرط‌هايي داريم و افرادي كه در اين‌جا هستند آن‌ها را ارائه مي‌دهند. ما علاقه‌منديم يك رابطه عادي و طبيعي در همه زمينه‌ها و نيز هسته‌اي داشته باشيم.
وي اضافه كرد: فكر مي‌كنم ايران كشور مهم و بزرگي است و ما مي‌خواهيم نقش مهمي در جامعه بين‌الملل و منطقه بازي كند. ما تصور مي‌كنيم سفرمان به ايران و ارائه پيشنهاد عملا در اين راستا بوده است و باورمان اين است كه اين پيشنهاد به گفت‌وگو بينجامد. وي گفت: ما بر مسير مذاكرات تاكيد داريم و در اين مسير پيش مي‌رويم. سولانا در پاسخ به اينكه گفتيد قدرت بالايي در موقعيت فعلي داريد. اگر چنين است، چرا سعي مي‌كنيد قدرت سازمان ملل و قطع‌نامه‌ها را با محدود كردن به اعتمادسازي پايين آوريد؟ گفت: ما به تمام آژانس‌هاي سازمان ملل و به ويژه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه يكي از اساسي‌ترين آژانس‌ها است، احترام مي‌گذاريم.
او افزود: آنقدر به اين آژانس احترام مي‌گذاريم كه به اين‌جا آمده‌ايم تا اهداف برنامه هسته‌اي ايران مشخص شود و ابهامي در آن نباشد. اين در واقع هدف آژانس نيز هست.
مسوول سياست خارجه اتحاديه اروپايي در پاسخ به اينكه فكر نمي‌كنيد ايراني‌ها پس از دو سال اعتمادسازي ديگر نمي‌توانند به شما اعتماد داشته باشند، اظهار كرد: اجازه دهيد پاسخي از ته دل به شما بدهم. مي‌دانم كه برخي ايراني‌ها حس عدم اعتماد دارند. وظيفه ما است در هنگام گفت‌وگوها مواضع طرف مقابل را به خوبي درك كنيم. صادقانه مي‌گويم كه كوشش مي‌كنيم تا طرف مقابل را درك كنيم. وي ادامه داد: وقتي ما به گذشته و تاريخ نگاه مي‌كنيم اشتباهات زيادي مي‌بينيم. من با ايراني‌هاي زيادي صحبت كرده‌ام و از رنج‌هايي كه در مناسبات ايران و عراق متحمل شده‌اند، خبر دارم. من تاكيد مي‌كنم كه با همه آنها (ايراني‌ها) صحبت نكرده‌ام، اما بسياري از آنها از دوستان من هستند. او در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد، آيا شش قدرت پيشنهاد دهنده كه نمايندگانشان اينجا هستند علاقه‌مندند پيش از آغاز مذاكرات تعليق صورت گيرد؟ ايران پس از ارائه بسته اعلام كرد كه اگر پيش‌شرط تعليق مطرح شود آن را نمي‌پذيرد، آيا اين به معناي رد بسته از سوي سخنگوي دولت ايران است؟ گفت: ما به درخواستمان در مورد تعليق ادامه مي‌دهيم. ما در مورد تعليق غني‌سازي طي زمان مذاكره در حال صحبت هستيم. بايد ببينيم چه نتيجه‌اي به دست مي‌آيد. مذاكرات در طول چند ماه بعد از اين زمان (سفر سولانا به ايران) آغاز مي‌شود.
سولانا در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين‌كه آيا بين بسته پيشنهادي ايران و 1+5 نقاط مشتركي وجود دارد؟ و آيا شما بسته ايران را بررسي كرديد؟ گفت: بله. بررسي كرديم. من بسته را از طريق سفير ايران در بروكسل دريافت كردم و به آن نيز توجه كرديم و امروز ديدگاه خود را به مقامات ايراني ارائه داديم. فكر مي‌كنم سرفصل‌هاي پيشنهاد ايران با بسياري از بخش‌هاي پيشنهاد ما هم‌خواني دارد و ما مي‌توانيم روي آن‌ها كار كنيم.
او در عين حال تاكيد كرد كه ايران علاقه‌مند است روي سرفصل‌ها مذاكره شود. وي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين‌كه، آيا شما آژانس را به عنوان منبع راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورها قبول داريد؛ چرا كه البرادعي اعلام مي‌كند كه ايران انحرافي از مسير صلح‌آميز نداشته است، اما شاهد رفتارهاي دوگانه هستيم؟ تصريح كرد: براي پاسخ دادن به سوال شما پيشنهاد مي‌كنم گزارش اخير البرادعي را با دقت مطالعه كنيد. ما هم براي آژانس و مديركل احترام زيادي قايل هستيم و در ملاقات‌هاي متعدد گفته‌ام كه چه احترامي براي آژانس قايليم. سولانا در پاسخ به اين سوال كه شما استاد فيزيك هستيد، به نظر شما اعتمادسازي قابل اندازه‌گيري است؟ يك راه اعتمادسازي ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي در ايران با نظارت آژانس است. نظر شما چيست؟ و اين‌كه آيا مردم ايران حق ندارند به واژه اعتمادسازي و آن‌چه شما از آن تعبير مي‌كنيد، شك كنند؟ گفت: بله من يك استاد فيزيك هستم و به همين دليل است كه گاهي نسبت به آن‌چه كه مي‌گويم اطمينان دارم و در اين باره (اعتمادسازي از سوي ايران) اطمينان دارم كه چه مي‌گويم، در حال حاضر اين اقدامات و پيشنهادات از سوي ايران كافي نبوده‌اند و اين دليل حضور ما در ايران است. وي در پاسخ به اين سوال كه، مبناي حقوقي شما براي درخواست تعليق غني‌سازي از سوي ايران چيست؟ گفت: قطع‌نامه‌هاي شوراي امنيت اين زمينه را فراهم مي‌كند.
سولانا در پايان ابراز اميدواري كرد كه بتواند بار ديگر به ايران سفر كند.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن