تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815268992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسته پيشنهادي 1+5 از نگاه كارشناسان؛ غرب نگاه اشتباه خود را تمديد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بسته پيشنهادي 1+5 از نگاه كارشناسان؛ غرب نگاه اشتباه خود را تمديد كرد
بسته پيشنهادي 1+5 در حالي شب گذشته در اختيار خبرنگاران قرار گرفت كه حاوي هيچ نكته جديدي نبود و با وجود تاكيد ايران بر عدم غني سازي براي چندمين بار بحث تعليق را مطرح كرده بود.


برنا در گفتگو با نمايندگان مجلس و كارشناسان بين الملل اين اقدام اتحاديه اروپا و اعضاي 1+5 را بررسي كرد.

بسته غرب بر اساس واقعيت بايد بازنگري شود

علاء الدين بروجردي گفت: بسته پيشنهادي ايران به غرب با بسته 1+5 داراي فصول مشترك است. هر دو طرف در مورد بحث هسته اي مواضع خود را مطرح كرده ايم و در زمينه همكاري، مسائل مهم بين المللي، بحران هاي منطقه اي، مبارزه با تروريسم، مبارزه با مواد مخدر و مسئله انرژي كه براي همه بسيار حائز اهميت است. فصول مشترك دو بسته پيشنهادي است كه براي اولين بار تعامل ايران با غرب و 1+5 به وجود آمده است كه اين خود يك نقطه آغازين خوبي خواهد بود كه با رعايت خط قرمز جمهوري اسلامي ايران، بتوانيم با غرب به تفاهم برسيم.

وي با اشاره به بسته پيشنهادي غرب تصريح كرد: اين بسته تفاوت فوق العاده اي با قبل ندارد ولي فكر مي كنم با توجه به شرايط فعلي ارائه بسته اعم از شرايط منطقه، مسئله عراق ، عربستان، خاورميانه، لبنان، نقش جمهوري اسلامي ايران و بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران و اين شرايط به عنوان واقعيت هاي مهم منطقه اثر گذار خواهدبود.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه با شرايط موجود غرب تصميم خود را بر مبناي واقعيت موجود بگيرد.

نماينده مردم بروجرد در مجلس هشتم همچنين در مورد حضور سولانا در تهران گفت: فضاي حاكم بر مصاحبه اخير سولانا در همين راستا است كه او نكات مثبت مشترك حاكم را به عنوان يك اقدام مثبت ارزيابي كرده است.

بازيگران دست چندم براي مذاكره را بايد كنار گذاشت

مصطفي كواكبيان از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هشتم با اشاره به زمزمه هاي تعليق بلندمدت پرونده هسته اي ايران، اظهار داشت: غربي ها با مطرح كردن تعليق هاي بلند مدت 10 ساله صحبت هاي خطرناكي مطرح كرده اند و اين كه كنسرسيوم مشترك غني سازي پذيرفته شود، حتي اگر چند سالي هم در اين با حضور كشورهاي غربي بماند، غيرقابل تحمل است.

وي افزود: ما در چنين شرايطي بسته پيشنهادي خودمان را نيز مطرح كرده ايم كه اين مي تواند مبناي مذاكرات ما قرار گيرد.

نماينده مردم سمنان در مجلس هشتم با تذكر نسبت به روند سياست خارجي ايران خاطر نشان كرد: يا از اساس بايد بازيگران دست چندم را براي مذاكره انتخاب نكنيم يا در صورت امكان قواعد مذاكره "برد – برد" را داشته باشيم.

وي ادامه داد: مذاكرات بايد ادامه پيدا كند و مذاكرات بايد بر مبناي هيچ گونه پيش شرطي انجام شود. نبايد تعليق هنگام مذاكرات و پس از مذاكرات را مطرح كنند.

كواكبيان با اشاره به سفر سولانا به تهران تصريح كرد: سولانا آورنده همين بسته 1+5 براي ايران است و با توجه به نپذيرفتن قرار مصاحبه با روزنامه نگاران گويا مأموريت ديگري در تهران ندارد.

اجازه نمي دهيم غرب با اعمال فشار به هدفش برسد

حجت الاسلام حميد رسايي تاكيد كرد: غرب همچنان دچار توهمي است كه از قبل بوده است. تلقي و تصور آن ها اين است كه با اعمال فشار بر موضوع هسته اي ايران مي توانند مردم و مسئولان را از موضوع به حقشان بازدارند.

وي خاطر نشان كرد: اين خيال و توهمي است كه اروپا تحت تاثير افكار و القائات گروهي خاص به آن دچار شده اند و اين تلقي را به وجود آورده اند كه با اعمال فشار به اهدافشان مي رسند.

نماينده تهران همچنين گفت: جهت گيري مجلس هشتم كه از زبان رييس مجلس هم اظهار شده است، اين است كه با توجه به نظر مردم ايران در حق دستيابي صلح آميز به انرژي هسته اي، نمايندگان اجازه نمي دهند كه چنين اتفاقي بيفتد و دولت نهم هم بر اين موضوع مصمم است.

رسايي با اشاره به موضوع انرژي هسته اي در افكار عمومي همه ايرانيان، تصريح كرد: جناح هاي كشور، مسئولان جمهوري اسلامي مردم و تمام رده ها در موضوع هسته اي اجماع كاملي دارند و غربي ها بايد هرچه سريع تر نسبت به ارائه راه كار براي بسته پيشنهادي اين اراده را پوشش دهد، اقدام كنند.

وي در پايان افزود: اين تنها راهي است كه راه گفتگوهاي بيشتر با آن ها را فراهم مي كند.

شرط تعليق غني سازي بندهاي ديگر بسته را محدود مي كند

علي بيگدلي عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص ارائه بسته پيشنهادي 1+5 به ايران، گفت: بر اساس اظهار نظرهايي كه مقامات ايراني در گذشته انجام داده اند ، شرط اول بسته يعني تعليق غني سازي ، بندهاي ديگر را محدود مي كند.

وي با اشاره به اينكه در حال نزديك شدن به نكته هاي توافق در مذاكرات هستيم، بيان كرد: پيش بيني شكل اين توافقات هنوز سخت است ولي تغييرات در شرايط بين الملل و مسائلي كه در درون جامعه ما اتفاق مي افتد حكايت از آن دارد كه دولت احتمالا تا حدودي در رفتار هاي سياسي خود تغييراتي ايجاد كند.

بيگدلي با بيان اينكه سولانا بدون هدف و تنها با هدف شرط تعليق راه سخت را تا ايران سفر نكرده است، بيان كرد: بايد با يك ديد خوش بينانه به اين سفر نگاه كنيم و حتي اگر بند اول بسته مربوط به تعليق است هم بايد مورد تامل قرار گيرد .

اين كارشناس مسائل بين الملل با تاكيد بر اينكه بن بست مذاكرات نمي تواند براي هميشه به اين شكل باقي بماند، بيان كرد: ممكن است در پناه اين بسته يك ديپلماسي پنهان صورت بگيرد. منافع اتحاديه اروپا با ايران است و نمي خواهد اين منافع به چنگ امريكا بيافتد.

وي تصريح كرد: سولانا حاوي يك سري اخبار ناشي از ديپلماسي پنهاني نيز هست و با توجه به منافع بسيار زيادي كه در ايران دارد دلش نمي خواهد اين منافع را ازدست دهد.

شرط تعليق در بسته 1+5 پذيرفتني نيست

محمد كوثري تصريح كرد: البته من اطلاع دقيقي از جزئيات اين بسته ندارم اما با توجه به شرايط انتشار، اين بسته حرف جديدي براي پرونده هسته اي ما ندارد. اگر غربي ها نسبت به ايران حسن نيت داشتند در موارد قبل هم پيشنهادهاي راهگشايي مي دادند و راه را براي ادامه كار باز مي كردند.

وي افزود: ما تعليق را به هيچ وجه نمي پذيريم و به يقين غربي ها هم منتظر عملي شدن تعليق هستند و خواسته آن ها هم در هر نوبت همين است.

نماينده تهران اظهار داشت: از مقام معظم رهبري تا پايين ترين نيروي مردمي ما كه دلسوز مملكت هستند، تعليق را نمي پذيرند و اين بسته ها آن چنان اثر زيادي ندارند.

وي ادامه داد: آن ها بايد طبق آنچه قانون در آژانس مشخص كرده به مسئله هسته اي ايران توجه كنند و حقي براي كشورهاي ديگر قائل شوند. تا اين راه در مسير گفتگو ادامه پيدا كند.

ما در مسئله هسته اي بر وضع خود مصر هستيم و تا انتها هم ايستاده ايم و تا حصول نتيجه مطلوب راهمان را ادامه مي دهيم.

كوثري همچنين به خبرنگار پارلماني برنا خبرداد كه امروز تصميم نهايي در مورد اعضاي كميسيون امنيت ملي گرفته خواهد شد و بر اساس سابقه و مسئوليتي كه من داشته ام، احتمال دارد كه عضو اين ميسيون شوم اما اولويت ديگرم كميسيون اصل 90 است.

بسته هاي پيشنهادي با هدف فشار به ايران ارائه مي شود

مهدي مطهرنيا در خصوص بسته پيشنهادي 1+5 به ايران و شرط تعليق غني سازي ،اظهار داشت: آنچه مسجل است ، اينكه جمهوري اسلامي ايران تعليق غني سازي اورانيوم را به ويژه پس از راه اندازي ucf اصفهان به هيچ وجه نمي پذيرد.

وي تاكيد كرد: به بيان ديگر در پرتو رقابت هاي داخلي و در سايه مقاومت هاي به حق در برابر فشار هاي بين المللي و دست يابي به اورانيوم يا غني سازي اورانيوم جمهوري اسلامي ايران بر پافشاري خود بر عدم تعليق غني سازي بارها تاكيد جدي داشته است.

به گفته مطهر نيا از سوي ديگر لوايح و قطعنامه هاي شوراي امنيت با مديريت ايالات متحده همراه با تعليق غني سازي اورانيوم را يكي از شروط اصلي در خروج از بن بست پرونده هسته اي ايران و عادي سازي پرونده در آژانس بين المللي انرژي اتمي دانسته اند.

وي افزود: چنين رويكردي در واقع پرونده هسته اي را به عنوان پرونده اي كه هر كدام از طرفين از شرط خود عدول كرده اند، معرفي كرده است و موجبات ضربه زدن به حيثيت آنها را به همراه دارد .

كارشناس مسائل بين الملل با بيان اينكه ديپلماسي هسته اي تا زمانيكه مبتني بر اين شالوده فكري و كاركرد عملياتي باشد، بي ترديد موجب پيچيده و چندلايه تر شدن پرونده هسته اي ايران از منظر برخوردهاي سياسي و زمينه سازي هاي امنيتي خواهد شد، اظهار داشت: به بيان ساده تر هر كدام از بسته ها نه با هدف حل پرونده هسته اي بلكه با هدف مديريت فشار بيشتر به ايران در نزد افكار عمومي در لايه هاي مختلف به ويژه توده ها ارائه مي شود.

اين كارشناس مسائل سياسي در اين باره كه با وجود آگاهي اروپا از عدم پذيرش ايران براي تعليق غني سازي سفر سولانا به ايران ، ارائه بسته پيشنهادي با چه هدفي صورت گرفته است، بيان كرد: براي آغاز كردن هر دور جديدي از فشارهاي بيشتر بر ايران زمينه پروري هاي تبليغاتي و سياسي لازم است و اين زمينه سازي ها استلزامات خاص خود را مي طلبد.

وي تصريح كرد: ايالات متحده آمريكا در ساحت هاي گوناگون جهت فشار به ايران عمل كرده است . مديريت آژانس در يك روند تعادلي در جهت زمينه پروري فشار بر ايران، ارسال پرونده هسته اي ايران به شوراي امينت و گرفتن قطعنامه هاي متفاوت بر عليه ايران به صورت بسيار آرام اما به گونه اي كه مسئله هسته اي ايران همواره روي ميز در نزد افكار عمومي جهان زنده باشد و سپس مديريت فشار از طريق پرونده هسته اي ايران در شوراي امنيت در جهت ايجاد فضاي ضد ايراني در نظام بين المللي و مديريت تحريم در شوراي امنيت برخي از اين ساحت ها است.

به گفته مطهرنيا از سوي ديگر شاهد تحريم هاي خار ج از فشار و امنيت آن هم در جهت ايجاد اجماع و ترديد بر ضد ايران و مديريت تحريم ها خارج از شوراي امينت به صورت موثر با تاثيرگذاري بر تحريم هاي درون شوراي امنيت هستيم .

اين استاد دانشگاه ادامه داد: در اين مسير مي توان قيچي دو لبه اي را در نظر گرفت كه دولبه آن به واقع تحريم هاي درون وبرون شوراي امنيت است و براي اينكه اين قيچي كارآمد تر شود نيازمند توجيه افكار عمومي در راستاي برخورد با ايران است و هربار بسته هاي مختلف به ايران داده مي شود به واسطه تعليق است و هر كدام از اين بسته ها كه ايران آن را رد كند باعث مي شود لبه هاي قيچي به يكديگر نزديك شوند .

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//191 - 67 - 45//www.BornaNews.ir
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن