تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815518978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش «دانشگاه اسلامي» برگزار ‌شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همايش «دانشگاه اسلامي» برگزار ‌شد
گروه انديشه: همايش «دانشگاه اسلامي» به همت اداره كل همكاري‌‌هاي علمي و بين‌المللي دانشگاه امام صادق(ع) امروز 26 خرداد‌ماه سال جاري از ساعت 8:30 الي 12 در اين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در ابتداي اين همايش دكتر «افتخاري» معاون پژوهشي دانشگاه امام صادق(ع) ضمن تشريح روند برگزاري و چگونگي شكل‌گيري اين فكر در اداره كل همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي اين دانشگاه پرداخت و گفت: قرار است كه مركز يا اتحاديه‌اي تأسيس شود و از دانشگاه‌هاي مختلف كشور نمايندگاني در اين مركز باشند تا اين مسأله؛ يعني دانشگاه اسلامي را پي‌گيري كند و همچنين مجموعه مقالات نشست‌هاي قبلي اين مركز به زودي منتشر مي‌شود.

در ادامه اين همايش دكتر «محمد‌باقر خرمشاد»، معاون فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري به ارائه سخن پرداخت. وي در ابتداي سخنانش با طرح اين سؤال كه چه نسبتي ميان دانشگاه اسلامي و دانشگاه تمدن‌ساز كه در دو سال گذشته از اهداف زيربنايي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري بوده وجود دارد؟، گفت: طرح اين سؤال سؤالات فرعي ديگري را نيز به ذهن متبادر مي‌كند و آن اين است كه دانشگاه اسلامي چيست؟، دانشگاه تمدن‌ساز چيست؟

وي تأكيد كرد: جمع بين دانشگاه اسلامي و دانشگاه تمدن‌ساز نه تنها ممكن، بلكه ضروري و اجرايي ناپذير است و يكي را جدا از ديگري نمي‌توان دانست.

خرمشاد با اشاره به رابطه تنگاتنگ ميان علم و فرهنگ، اظهار كرد: آيا در رابطه بين فرهنگ و علم مي‌توان رابطه زيربنا و روبنا قائل شد. خصوصا اگر با ماهيت چيستي علم و فرهنگ به اين موضوع نگاه كنيم مي‌توان به تبيين‌هايي رسيد. به راحتي مي‌توان درك كرد كه مي‌توان فرهنگ علم‌گريز و علم گرا داشت كه با توجه به هر كدام در جامعه دستاوردهايي قابل تصور است.

وي تأكيد كرد: دانشگاه و حوزه دو كانون تمدن‌ساز و علم‌ساز هستند و ادامه تعالي جامعه اسلامي به نقش اين دو نهاد وابسته است. دانشگاه اسلامي و تمدن‌ساز محيطي است با ساختار هوشمند و خللاق كه قدرت باز‌سازي و توليد فرهنگ را دارد و همچنين پژوهش‌‌محور و دانش‌گرا و معرفت‌ساز است.

دكتر «علي مصباح ‌يزدي» عضو هيئت علمي مؤسسه امام خميني(ره) ديگر سخنران اين همايش بود. وي دانشگاه اسلامي را در 4 مرحله تعريف كرد. مرحله اول اين تعريف مربوط به تعريف ادبياتي دانشگاه اسلامي است كه بنا به اين تعريف به صرف اين‌كه دانشگاهي در يك كشور اسلامي باشد مي‌توان به آن دانشگاه اسلامي گفت.

وي افزود: در مرحله بالاتر بايد بخشي از مواد درسي و بخشي از حقايق و توليد علم كه در اين دانشگاه انجام مي‌شود بايد مربوط به اسلام باشد. مرحله بعدي و بالاتر اين است كه نه تنها در كنار ساير علوم بخشي به مطالعات اسلامي اختصاص يافته، بلكه در هر رشته و دانشكده واحدهايي درباره علوم مختلف اسلامي مانند معارف، تاريخ، اخلاق، تربيت اسلامي و ... وجود داشته باشد.

وي تأكيد كرد: كامل‌ترين معناي دانشگاه اسلامي اين است كه هدف دانشگاه اسلامي هم در بعد شناخت حقايق و كاربرد علوم براي رفع نيازهاي انسان باشد. هدف نهايي و غايي اسلام، قرب به خداست. دانشگاه اسلامي هم هدف نهايي‌اش بايد هدفش رساندن دانشجويان به اين هدف باشد.

سخنران بعدي اين همايش دكتر «حسين سوزن‌چي» بود كه طي سخناني گفت: با توجه به اين‌كه به غير از رشته‌هايي مانند فقه، فلسفه و ... علم ديني نداريم، لذا بايد به دغدغه اصلي دانشگاه اسلامي بايد توليد علم اسلامي باشد.

وي افزود: اسلام منحصر در متون نقلي (قرآن و حديث) نيست، بلكه منابع اسلام اعم از عقل و نقل است و لذا اسناد معتبر عقلي همانند اسناد معتبر نقلي براي اسلامي دانستن يك مطلب كافي است، لذا براي توليد علم اسلامي به عنوان مؤلفه اصلي دانشگاه اسلامي بايد اقداماتي را انجام دهد.

دكتر «ناصر قربان‌نيا»، معاون پژوهشي دانشگاه مفيد قم ديگر سخنران اين همايش بود كه در سخناني اظهار كرد: پرسش مهم اين است كه آيا مي‌توان دانشگاه‌ها را با حفظ ماهيت مدرن آن از معايب، كاستي‌ها و نابساماني‌ها نجات داد و اميداوار بود توليدات آن‌ها اعم از علم و نيروي انساني دانش‌آموخته با موازين ديني، اخلاقي و تربيتي سازگار باشد و در خدمت ايمان بشريت و خدمت به انسان‌ها قرار گيرد.

سخنران ديگر اين همايش دكتر «سيد‌علي‌رضا فروغي» سردبير فصل‌نامه «رضوان» و نماينده مدرسه عالي شهيد مطهري بود كه ضمن اشاره‌اي گذرا به تاريخ‌چه مواجهه و رويارويي ايرانيان با فرهنگ و تمدن مغرب‌زمين، به شكل‌گيري مؤسسات و نهادهاي تمدني جديد در ايران پرداخت و گفت: با تعريف دقيق و اريابي واقع‌بينانه نسبت به سنت گذشته و دانشگاه در جهان مدرن بايد به بازخواني قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي تمدني خود و نسبت آن با علوم جديد و به طور خاص علوم انساني بپردازيم.

دكتر «محمد داوودي»، عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آخرين سخنران اين همايش بود. وي اظهار كرد: دانشگاه اسلامي دانشگاهي است كه اولا اهداف، آرمان‌ها و سياست‌هاي كلي آن از اسلام گرفته شده باشد و عهده‌دار تحقق اهداف و سياست‌ها و آرمان‌ها باشد و ثانيا فضاي حاكم بر ان فضاي اسلامي باشد و ثالثا فارغ‌التحصيلان و توليدات علمي آن اسلامي يا در خدمت اهداف و آرمان‌هاي اسلام باشد.
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن