تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816735466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتي اراده حكم به شهادت مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وقتي اراده حكم به شهادت مي‌دهد
سابقه حضور روحانيون و طلاب اين پاسداران علم و دانش در عرصه جهاد و انقلاب اسلامي به زماني دورتر از دانشگاهيان باز مي گردد...او به لحاظ سياسي تحت تأثير تعاليم نواب صفوي بود و پس از ملي شدن صنعت نفت ايران با تعدادي از دوستانش (محمد صادق اسلامي و حسين رحماني) گروه شيعيان را بنا نهاد تا به امور تبليغي، ارشادي و اجتماعي _ اسلامي بپردازد... و با احساس خلأ كارهاي سياسي، به هيئت مؤتلفه پيوست...


به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، 26 خرداد ماه سالروز شهادت دلير مرداني است كه در مقابل خصم و استبداد فرياد مقاومت سر دادند و با اين كار مشعل مبارزه در مقابل طاغوت را تا پيروزي نهايي روشن نگاه داشتند.

"شهدا شمع محفل بشريت هستند" و در اين ميان شهداي دانشجو و روحانيت به عنوان نمادي از حضور صاحبان اهل قلم و انديشه در مكتب شهادت گواهي بر دلايل منطقي علمي و ديني حركت هاي انقلابي است.

دانشجويان شهيد، اين والامقامان عرصه دانش و جهاد، به همگان آموختند اين انديشه كه دانش آموختگان را با اسلحه كاري نيست، بسي نادرست و خام‏انديشانه است. آن‏ها كه از همان روزهاي آغازينِ نهضت بزرگ پيشواي عرصه پيكار با ظالمان، حضرت امام خميني(ره) با آن عزيز همراه بودند، با آغاز انقلاب اسلامي با شوقي وصف ناشدني به صف دلاورمردانِ جهادگر پيوستند و حماسه‏ها آفريدند و شاهد شهادت را از روي آگاهي و بينش در آغوش كشيدند و به بهشت رضوان الهي گام نهادند.

شهادت شهيدان و روحانيون دانشجو، از دو جهت با اهميت است: يكي شهيد شدن اين بزرگواران در راه حقيقت، و ديگري شهادت و جان‏فشانيِ آگاهانه و از روي بصيرت ايشان. به طوري كه مقام معظم رهبري با اشاره به اين مساله مي‏فرمايند: "هنگامي كه به نام دانشجوي شهيد مي‏رسيم، اين يقين در ما پديد مي‏آيد كه پذيرش شهادت و اقدام به جهادي كه بدان منتهي شده، از سر خودآگاهي و با اراده روشن بينانه بوده است و اين، ارزش عمل را مضاعف مي‏كند و بدين دليل است كه دانشجويان شهيد كه در شمار سرآمدان ايمان و ايثار آگاهانه بوده‏اند، ستارگان هميشه درخشاني هستند كه هر جوياي حقيقت، مي‏تواند راه خويش را با آنان بيابد."

حوزه و دانشگاه؛ معلم جهادگري

هويزه، سرشار از خاطره رشادت و جوانمردي و شهادت است. خاطره دانشجويان شهيد پيرو خط امام(ره)حماسه هويزه در دي ماه 1359يادآور به خاك و خون غلتيدن مظلومانه جمعي از دانشجويان پيرو خط رهبري و مردم منطقه است كه با اسلحه اندك و توكل به خدا، به صورت نيروي پياده، به فرماندهي شهيد سيدحسين علم الهدي، با پشتيباني تانك‏ها و توپخانه ارتش، در عمليات نصر به تانك‏ها و نفرات دشمن آمده و در ساعات اوليه، حدود هشتصد تن را به اسارت درآوردند. ولي بعد به محاصره بعثيان درآمدند. هويزه، يادآور شهداي دانشجوست كه در محاصره ده‏ها تانك و هواپيماي عراقي، با لب تشنه و مظلومانه به ديدار يار شتافتند. تا اينكه 16 دي‏ماه، به ياد اين لب تشنگان عاشق، روز شهداي دانشجو نام گذاري شده است.

اما سابقه حضور روحانيون و طلاب اين پاسداران علم و دانش در عرصه جهاد و انقلاب اسلامي به زماني دورتر باز مي گردد. يكي از اين چهره ها حاج صادق اماني از اعضاي هيئت هاي موتلفه اسلامي بود، كه به همراه سه نفر از ياران صديق خود محمد بخارايي، مرتضي نيك نژاد ، رضا صفار هرندي در دفاع از حريم استقلال كشور به شهادت رسيدند.

مبارزه در روزگار خفقان

هيئت مؤتلفه اسلامي با با بهره گيري از توان عناصر سازنده و شايسته، براي ريشه‏كني عوامل فساد دست به اقدامي ارزنده آن هم در روزگار خفقان و اختناق زد. اين تشكل، وقتي بيانيه‏ها و فريادهاي هشداردهنده خود را كارساز نديد، اعلام انزجار خود را در قالب نابودي طاغوتيان ريخت و عمليات مسلحانه را برگزيد. حسنعلي منصور، يكي از مهره‏هاي وابسته به غرب است كه در اوايل بهمن 1343 به دست اين نيروها از بين رفت.

حسنعلي منصور، نخست‏وزير رژيم پهلوي كه به دست گروه مؤتلفه اسلامي به هلاكت رسيد، از دانش‏آموختگان اروپا و از افراد نالايقي بود كه پله‏هاي رشد سياسي را به‏واسطه حضور پدرش در دربار با سرعت پيمود، تا آن‏جا كه حتي ساواك در ارزيابي او چنين آورد: به هيچ وجه افكار عالي ندارد و تمام ترقي او روي نفوذ پدرش است.

منصور كه دبير كل حزب ايران نوين بود، با سقوط دولت اسدالله علم در هفده اسفند 1342 به نخست‏وزيري رسيد. او به تصميم‏هاي ننگ‏آوري براي رضايت خاطر امريكايي‏ها پرداخت كه يكي از آنها، كاپيتولاسيون يا مصونيت مستشاران امريكايي در ايران بود. اين قانون، با اعتراض شديد امام خميني(ره) روبه‏رو شد.

ياران علم، خصم را به زمين مي افكنند

صبح روز پنج‏شنبه اول بهمن ماه 1343، مأموران اجراي حكم اعدام حسنعلي منصور، به فرماندهي حاج‏صادق اماني با زبان روزه به طرف ميدان بهارستان و مجلس حركت مي‏كنند. خودروي منصور جلوي در مجلس توقف كرد. پس از پياده شدن او محمد بخارايي كه در فاصله دو متري منصور بود، دو گلوله شليك كرد كه به شكم و گردن او اصابت كرد. بخارايي دستگير شد و منصور را فوري به بيمارستان پارس منتقل كردند. او چند روز تحت مراقبت شديد پزشكي به‏سر برد، ولي با وجود كوشش پزشكان داخلي و متخصصاني كه از خارج آمده بودند، ششم بهمن ماه به هلاكت رسيد.

چندي بعد دستگاه امنيتي رژيم موفق به دستگيري چندين نفر از ترتيب دهندگان اين ماجرا شد، كه در اين ميان حاج صادق اماني از فعال ترين اعضاي هيئت موتلفه اسلامي نيز در دام ماموران ساواك افتاد.

محمد صادق اماني همداني سال 1309 در تهران به دنيا آمد. پدرش از عالمان و مجاهدان بود. از نوجواني به فعاليت‏هاي جدي و اثرگذار فرهنگي روي آورد. با برگزاري جلسه‏هاي مذهبي، جذب و تربيت جوانان را عهده‏دار شد. او در كنار شغل خود ـ خواربار فروشي ـ در سال 1327 تحصيلات حوزوي را آغاز كرد و چندي بعد به تدريس برخي دروس حوزه نيز پرداخت. اماني پس از پايان دوره ابتدايي ملبس به لباس طلبگي شد و دروس اسلامي (عربي، اصول و فقه) را در جامعه تعليمات اسلامي فرا گرفت.

او به لحاظ سياسي تحت تأثير تعاليم نواب صفوي بود و پس از ملي شدن صنعت نفت ايران با تعدادي از دوستانش (محمد صادق اسلامي و حسين رحماني) گروه شيعيان را بنا نهاد تا به امور تبليغي ، ارشادي و اجتماعي _ اسلامي بپردازد .

وي با احساس خلأ كارهاي سياسي به هيئت مؤتلفه پيوست. هم‏فكري او با برادرش و شهيد حاج مهدي عراقي كه عضو شوراي مركزي فداييان اسلام بود، سبب شد تا ترور حسنعلي منصور پايه‏ريزي و هدايت شود. رژيم طاغوتي پهلوي بعد از محكوم كردن وي به اعدام در يك دادگاه نمايشي صبح روز 24 خرداد محكوم و اعدام شد. بر ماست كه همواره ياد و خاطره اين پيونددهندگان قلم و اسلحه را گرامي بداريم و در زندگي، ايشان را چراغ راهنماي راه خود قرار دهيم.

***
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن