تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804750693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهرداد اسكويي: سينماي كوتاه نيازمند نشاط و خوني‌تازه است قبل از توليد مشخص كنيم فيلم قرار است در كدام بازار عرضه شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مهرداد اسكويي: سينماي كوتاه نيازمند نشاط و خوني‌تازه است قبل از توليد مشخص كنيم فيلم قرار است در كدام بازار عرضه شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

مهرداد اسكويي معتقد است: مدتي است برروي مساله‌ي فيلم‌ كوتاه كار كارشناسانه‌اي صورت نگرفته و حال آنكه هرآنچه تحت عنوان محصول فرهنگي ارائه مي‌شود به كار كارشناسي نيازمند است.

اين فيلمساز در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نسبت به ارزيابي‌اش از چرخه‌ي اقتصادي فيلم كوتاه با بيان اين مطلب ادامه داد: كار كارشناسانه برروي فيلم‌هاي كوتاه و مسائل فرهنگي، نيازمند متخصصاني است كه در زمينه‌ي شناخت محصول فرهنگي و بازار اقتصاد، آگاهي كامل داشته باشند. بايد توجه داشت كه لزوما موفقيت‌ فيلم‌ها در جشنواره‌ها به‌معناي موفقيت آنها در بازار نيست و من فكر مي‌كنم مدتي است دراين زمينه دور خود چرخيده‌ايم و براي توليدات هدف مشخصي تعيين نكرده‌ايم.

وي با تاكيد براين‌كه لازم است پيش از توليد مشخص شود كه فيلم در آينده دركدام بازار عرضه خواهد شد، گفت: بايد قبل از ساخت فيلم تعيين كنيم كه قرار است فيلم در تلويزيون يا در سينما يا در شبكه نمايش خانگي اكران شود و با درنظر گرفتن ويژگي‌هاي هريك از اين بازارها، روند توليد را به شيوه‌اي هدفمند دنبال كنيم .

كارگردان فيلم مستند «روزهاي بي‌تقويم» در مورد عر‌ضه‌ي بين‌المللي فيلم‌ها‌ي‌ كوتاه افزود: بايد در نظر داشته باشيم كه عرضه‌ي اين فيلم‌ها در بازارهاي جهاني نيازمند آن است كه اين فيلم‌ها از كيفيت بالايي برخوردار باشند و حال آن‌كه فيلم خوب و فيلمساز خوب به اين سادگي به‌دست نمي‌آيد.

اسكويي با تاكيد بر اين‌كه فرايند دستيابي به يك فيلم يا فيلمساز خوب، نيازمند مدت زماني است، ادامه داد: براي تربيت فيلمسازان خوب، لازم است مراكز و نهادهاي مرتبط سال‌ها تلاش كنند تا درنهايت از ميان خيل علاقمندان فيلم‌، چند فيلمساز خوب تربيت شوند و به نظرم در سال‌هاي گذشته ضرورت وجود كارگاه‌هاي آموزشي و لزوم دعوت از كارشناسان داخلي و خارجي متخصص درحيطه‌هاي مختلف فيلم كوتاه كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: براي عرضه‌ي داخلي و خارجي موفق فيلم‌هاي كوتاه بايد اين فيلم‌ها، از ايده‌اي خوب و متفاوت، فيلمنامه‌اي قوي و كارگرداني سنجيده و فكوري بهره‌مند باشند و مسائلي مانند كيفيت صدا‌و صداگذاري و زيبايي‌هاي بصري نيز درحد استاندارد‌هاي جهاني باشد اما در حال حاضر، دراين فيلم‌ها به كيفيت برخي موارد از جمله تصوير و به‌خصوص صدا توجه شايسته‌اي نمي‌شود.

عضو هيات موسس انجمن فيلم كوتاه درادامه متذكر شد: احساس مي‌كنم درچند سال اخير، اقدامي جدي در زمينه‌ي سينماي كوتاه صورت نگرفته و به‌جاي آنكه انتخاب موضوعات اين فيلم‌ها با نوآوري و خلاقيت همراه باشد، اكثر فيلم‌ها شبيه به يك يا چند فيلم كه توانسته‌اند به موفقيتي دست يابند ساخته مي‌شوند. درحالي ‌كه در دوره‌اي مانند 10سال پيش، دراين زمينه اقدامات موثري صورت گرفت و درعرصه‌ي جهاني نيز موفقيت‌هاي متعددي حاصل شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه لازم است علل افت كيفي فيلم‌هاي كوتاه مورد بررسي قرار گيرد، خاطرنشان كرد: در بسياري از كشورهاي دنيا، سينماي كوتاه نوعي خاص از فيلمسازي محسوب مي‌شود و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد و فيلمسازاني معتبر تنها دراين گونه‌ي فيلمسازي مشغولند.

اسكويي در عين حال گفت: احساس مي‌كنم در سال‌هاي اخير فيلم‌كوتاه ما، وارد بحث‌هاي حاشيه‌اي شده و توجه فيلمسازان معطوف مسائلي مانند جشنواره‌ها و شهرت و ... شده است. لذا معتقدم سينماي كوتاه به‌خصوص در عرصه‌ي داستاني نيازمند نشاط و خون‌تازه‌اي است و اگر اين نشاط ايجاد شود، درعرصه‌ي اقتصادي نيز موفقيت‌هاي متعددي حاصل مي‌شود.

كارگردان مستند «دماغ به سبك ايراني» هم‌چنين به قطع‌شدن ارتباط ادبيات و فيلمسازي اشاره و اظهار كرد: بسياري كشورها با تكيه برادبيات غني، ريشه‌دار و ملي خود توانسته‌اند، فيلم‌هاي مطرحي تهيه‌ كنند. ما نيز اگر استفاده‌ي درست و مناسب از ادبيات را با تكنيك‌هاي مناسب ساخت همراه كنيم و براي اين هدف دوره‌هاي آموزشي نيز برگزار كنيم مي‌توانيم محصول فرهنگي خوبي توليد كنيم و بعد براي آن دنبال بازار بگرديم .

وي افزود: اگر به‌هنگام ساخت فيلم هدف‌ها به درستي مشخص شوند، اين فيلم‌ها قابليت ارائه‌ در داخل‌وخارج از كشور را خواهند داشت. هم‌چنين، گرچه درداخل ايران پخش‌كننده‌هاي قوي كمي براي فيلم‌هاي كوتاه وجود دارد و آنها نيز براي قبول فيلم‌ها بسيار سخت‌گير هستند، اما موشكافي و دقت آنها به نوعي موجب مي‌شود فيلم‌ها به استاندارد‌هاي جهاني نزديك شوند.

اسكويي درادامه به حساسيت تهيه‌كنندگان و كارگردانان خارجي برروي جذابيت فيلم‌هايشان اشاره كرد و گفت: تهيه‌كنندگان خارجي بسيار دقت دارند تا فيلم‌هاي توليدي آنها از جذابيت لازم برخوردار باشد و لحظه‌به‌لحظه‌ي آن مخاطب را جذب كند.

كارگردان فيلم مستند «خانه‌ي مادري‌ام مرداب» افزود: در واقع فيلمسازي حرفه‌اي است كه به‌شدت تحت فشار قرار دارد و در فرايند توليد چه در داخل و چه در خارج از مرزهاي ايران فشار زيادي را تحمل مي‌كند چرا كه هنگامي كه فيلمي براي بخش انبوهي از مخاطبان تهيه مي‌شود، بايد داراي شاخصه‌هاي خاصي باشد. دركشورهاي ديگر، فيلم‌هاي كوتاه جايگاه خاص و مخاطب خود را دارند و دست‌اندركاران آن وقت زيادي صرف مخاطب‌شناسي كرده‌اند، اما جاي چنين اقدامي در ايران خالي است.

وي با تاكيد براين‌كه علاوه بر درنظر گرفتن شاخصه‌ها لازم است كارگردان از نظر هنري نيز آزادي عمل داشته باشد، حضور و وجود تهيه‌كنندگان قوي و انجام كاركارشناسي و هدف‌گذاري درست را از ديگر موارد موثر در ساخت فيلم‌هاي كوتاه دانست و عنوان كرد: ارگان‌ها و سازمان‌هايي مانند شهرداري، آموزش‌وپرورش، صدا‌وسيما و ... نيازمند فيلم‌هاي كوتاه خوب هستند و مطمئنا براي فيلم‌هاي خوب سرمايه‌گذاري هم مي‌كنند.

او هم‌چنين متذكر شد: درحال حاضر شهردار تهران و مشاورانش سرمايه‌گذاري خوبي در زمينه‌هاي فرهنگي انجام مي‌دهند، اما با اين حال جاي فردي كه بتواند به‌عنوان تهيه‌كننده و واسطه‌ با اين سازمان ارتباط برقرار كند و هم‌چنين فيلم‌هاي خوبي كه از ايده‌ي‌ خوبي برخوردار باشند، خالي است، لذا بايد در پي يافتن تهيه‌كنندگاني قوي و طرح‌هايي جذاب و كاربردي دراين زمينه باشيم.

اسكويي درادامه به مشكل تامين هزينه‌ي فيلم‌هاي كوتاه اشاره كرد و گفت: به‌دليل بالا‌بودن هزينه‌هاي زندگي، برخي از فيلمسازان ناگزيرند بخشي از هزينه‌هاي ساخت فيلم را صرف امرار معاش كنند و بدين ترتيب از توانايي كاري و انتخاب فيلمبردار، صدابردار، تدوينگر، صداگذار، آهنگساز و ديگر عوامل مورد‌نياز براي تهيه و يك فيلم‌كوتاه حرفه‌اي صرف نظر مي‌كنند . لذا هيچ‌گاه به‌صورت جدي و حرفه‌اي به اين فيلم‌ها نگاه نمي‌شود و تنها چندين فيلمساز كوتاه هستند كه از تمامي امكانات ذهني و مالي خود جهت رسيدن به فيلمي ارزشمند استفاده مي‌كنند و حال آنكه بايد توجه داشت نمي‌توان بدون استفاده از اين عوامل فيلم‌ها انتظار درآمدزايي داشت.

وي درادامه خاطرنشان كرد: سازندگان اكثر فيلم‌هاي كوتاه مطرح درسراسر جهان به مخاطب توجه زيادي دارند و سعي مي‌كنند كه فيلم‌هايشان براي مخاطب جذاب باشد و دراين ميان به جذابيت‌ تك‌تك لحظه‌ها و ثانيه‌ها دقت دارند و درعين حال شاخصه‌هاي زيبايي شناسي و هنري را نيز لحاظ مي‌كنند. اما در ايران، گرچه برخي فيلم‌هاي مستقل با طرح و انديشه‌اي خوب و هزينه‌اي اندك توليد مي‌شوند، اما غالبا ميزان بالايي از فيلم‌هاي كوتاه با بودجه‌اي اندك توليد مي‌شود و در بسياري از فيلم‌ها اين موارد مورد غفلت واقع مي‌شوند.

اسكويي در ادامه از انجمن سينمايي جوانان ايران، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و انجمن فيلم‌هاي كوتاه ايران را نيامند آن دانست كه به طراحي يك اتاق فكر نيازمند دانست و به ايسنا گفت: احساس مي‌كنم از ابتداي سال‌جاري در زمينه‌ي ترميم سينماي كوتاه تدابيري انديشيده شد و اميدوارم اين روند ادامه داشته باشد و با حمايت از اين سينما، بتوانيم با برگزاري و طراحي كارگاه‌هاي مختلف، بودجه‌ي اين بخش را به نحو احسن به محصولي فرهنگي تبديل كنيم و راهي مناسب جهت عرضه‌ي اين محصول پيدا كنيم.

هم‌چنين اسكويي معتقد است: درصورتي‌كه فيلمسازان موفق نشوند از طريق حرفه‌ي خود امرارمعاش كنند، قطعا فيلم‌هاي آنها نيز فاقد كيفيت لازم خواهد بود. در سال‌هاي گذشته نيز عده‌ي زيادي از فيلمسازان كه مي‌توانستند در زمينه‌هاي خاص خود چهره‌اي سرشناس شوند، تنها به‌دليل مسائل و دغدغه‌هاي مالي و عدم بازگشت سرمايه فيلم‌هاي خود به تهيه‌ گزارش‌هايي ساده مشغول شده‌اند و بدين ترتيب فردي كه مدت‌ها براي تربيت او تلاش شده بود درجايگاه شايسته‌ي خود قرار نمي‌گيرد و كاري را انجام مي‌دهد كه عده‌ي زياد ديگري نيز توانايي انجام آن را دارند.

او تصريح كرد: البته در مواردي هم فيلمسازان وقت نمي‌گذارند درحاليكه لازم است يك فيلمساز وقت خود را صرف مطالعه، آموزش، ديدن فيلم و سفرهاي تحقيقاتي و دائم مشغول افزايش اطلاعات خود باشد تابتواند در عرصه‌هاي مختلف حضور داشته باشد. از سوي ديگر بايد قبول كرد كه حرفه‌ي سينما علي‌رغم جذابيت‌هايي كه دارد بسيار بي‌رحم است و به‌راحتي دست به حذف مي‌زند، لذا فيلمساز براي استمرار حضور دراين عرصه نيازمند سخت‌كوشي و دقت فراوان است و فيلمساز بايد در اين ميان فرد بسيار باهوشي باشد.

اسكويي در پايان با ذكر نام اساتيدي كه در گذشته‌اي نه‌چندان دور در انجمن جوانان ايران به آموزش به فيلمسازان كوتاه و مستند مشغول بوده‌اند، اظهار كرد: اين افراد حق زيادي برگردن سينماي كوتاه دارند و متاسفانه امروز، حضور آنها كمرنگ شده است، اما نبايد فراموش كرد كه دقت‌نظر و سخت‌گيري و موشكافي آنها موجب ظهور فيلمسازاني خلاق و توانمند شد و اميدوارم اين موشكافي‌ها درميان اساتيد فعلي نيز باشد تا بدين ترتيب مشعل دانايي نسل‌به‌نسل ميان فيلمسازان ايراني دست‌به‌دست شوند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن