تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816782382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با هنرمندان قرآني؛ محمد احصايي / 2پرويز كلانتري: «احصايي» را مي‌توان از پيشگامان هنر معاصر ايران دانست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با هنرمندان قرآني؛ محمد احصايي / 2پرويز كلانتري: «احصايي» را مي‌توان از پيشگامان هنر معاصر ايران دانست
گروه هنر: محمد احصايي با استفاده ويژه از خط به سوي هنر انتزاعي گام برداشت و اكنون مي‌توان او را مايه افتخار هنر معاصر ايران و يكي از چهره‌هاي ماندگار دانست كه در كنار ساير افرادي كه به تجربه‌هاي تازه‌اي در اين زمينه دست‌زدند، تاريخ هنر معاصر ايران را شكل داده‌اند.
«پرويز كلانتري» نقاش پيشكسوت در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در مورد محمد احصايي نقاش و گرافيست مطرح كشور اعلام‌كرد: احصايي يكي از برجسته‌ترين هنرمندان معاصر ايران است كه با راهي كه در اين عرصه در پيش گرفت در كنار ساير هنرمندان ايران به غني‌تر شدن ميراث 70 ساله نقاشي معاصر ايران مدد رساند.

وي كه خود را همكار قديمي احصايي مي‌داند، تصريح‌كرد: قضاوت كردن درباره ديگران امر صحيحي نيست و من نيز قصد ندارم نقش ژاندارم هنر را بر عهده بگيرم به طور كلي در مورد احصايي مي‌توان عنوان كرد كه او همواره خط مشي مشخصي داشت و با استفاده از خوشنويسي و كاليگرافي به فعاليت خود در عرصه نقاشي ادامه داد.

كلانتري اضافه‌كرد: افراد ديگري نيز مانند زنده‌رودي در عرصه خوشنويسي و كاليگرافي در ايران فعاليت داشته‌اند اما آثار احصايي و زنده‌رودي تفاوت محسوسي با يكديگر دارند البته زنده‌رودي ادعاي خوشنويس بودن ندارد و از حروف و كاليگرافي به عنوان ابزار هنر آبستره استفاده مي‌كند. در آثار وي حروف كلمه‌اي را تشكيل نمي‌دهند و به عمد طوري نوشته مي‌شوند كه قابل خواندن نباشند اما در آثار احصايي موضوع يك آيه قرآن يا عبارتي است كه به وضوح ديده مي‌شود.

وي براي توضيح بيشتر اذعان‌داشت: در آثار زنده‌رودي كه من بسيار به آنها علاقه دارم، حروف به طور مرتب تكرار مي‌شوند و اگر كلمه‌اي نيز ديده شود، هيچ‌گاه به صورت معمول نوشته نشده كه همين امر آن را غيرقابل خواندن مي‌كند در واقع مانند اين است كه كسي دعايي را زير لب زمزمه كند و شنونده از آن تنها نجوايي را بشنود بدون اينكه معناي آن را درك كند.

عضو هيئت موسس انجمن نقاشان ايران افزود: آثار احصايي دقيق و مشخص است و در تقابل با آثار نجواگونه زنده‌رودي قرار دارد البته من به هيچ وجه قصد داوري ندارم و هر دو اين سبك‌ها را زيبا و لازم مي‌دانم. تنها كساني كه ارزش خط و عمق اين هنر را درك مي‌كنند، مي‌توانند درباره اين آثار قضاوت كنند.

كلانتري درباره سابقه آشنايي خود با محمد احصايي عنوان‌كرد: در سال‌هاي قبل از انقلاب من به عنوان نقاش كار مي‌كردم و احصايي نيز در عرصه نقاشي و خوشنويسي فعاليت داشت اما نخستين همكاري ما از زماني آغاز شد كه تصميم گرفته شد كه تعدادي از نقاشان معاصر ايران براي معرفي هنر ايران در خارج از كشور نمايشگاه برگزار كنند.

وي ادامه‌داد: به طور معمول بايستي وزارت فرهنگ و هنر معرفي هنر ايران به جهان و برگزاري نمايشگاه‌هايي در خارج از ايران را بر عهده مي‌گرفت ولي به علت ضعف عملكرد آنان دفتر مخصوص اين امر را هدايت مي‌كرد زيرا افرادي مانند شيروان‌لو اين دغدغه را داشتند كه هنر مدرن ايران در بستري وسيع‌تر معرفي و به شكوفايي برسد به اين علت در آن زمان از ما خواسته شد كه خود اين مهم را پيگيري و براي اعتلاي هنر تلاش كنيم.

كلانتري عنوان‌كرد: در سال 1355 طي انتخاباتي از بين هنرمندان فعال آن روزها در عرصه نقاشي افرادي براي حضور در نمايشگاهي در بال سوييس انتخاب شدند كه من، محمد احصايي، آيدين آغداشلو و فرامرز پيل‌آرام در بين اين افراد بوديم و در واقع اين اولين حضور هنرمندان ايراني در خارج از كشور بود.

اين هنرمند يادآورشد: براي سفر با مشكلاتي از جمله مشكل مالي روبه‌رو بوديم كه براي رفع اين مشكل از طرف دفتر مخصوص به ما پيشنهاد شد از صاحبان صنايع كمك بگيريم و به اين ترتيب در ازاي تبليغ موسسه و شركت‌هاي مختلف در بروشور نمايشگاه مخارج سفر از اين طريق تامين شد و بعد از بيمه كردن تابلوها راهي سوييس شديم.

وي تاكيدكرد: در آن زمان احصايي در پاريس اقامت داشت و پس از رسيدن ما به ژنو با اتومبيل شخصي خود به جمع ما محلق شد و سپس با همكاري يكديگر و دوستاني چون آيدين آغداشلو و لي‌لي گلستان نمايشگاه مورد نظر را برپا كرديم همچنين بعد از برگزاري نمايشگاه در آن ايام همراه با احصايي به گردش در اطراف ژنو پرداخته و از همان جا گويي عهد و پيماني غيررسمي بين ما شكل ‌گرفت تا همراه با يكديگر براي آينده هنر ايران تلاش كنيم.

كلانتري اظهارداشت: بعد از سفر سوييس همراه با احصايي در نمايشگاه هنرهاي اسلامي لندن و ديگر نمايشگاه‌هاي خارجي نيز شركت كرديم و در اين سفرها همواره درباره راه‌هاي شناساندن هنر ايران به كشورهاي ديگر گفت‌وگو مي‌كرديم.

وي در مورد ارتباط با احصايي در سال‌هاي بعد از انقلاب توضيح‌داد: در زمان انقلاب تماس‌هاي محدودي با يكديگر داشتيم اما بعد از انقلاب ما و جمعي از نقاشان جلساتي در فرهنگسراي نياوران تشكيل داديم و به بحث‌هايي پيرامون نقاشي مي‌پرداختيم اما براي مشخص شدن خط سير نقاشي معاصر ضرورت تشكيل انجمن نقاشان احساس مي‌شد كه با تلاش‌هاي همگي نقاشان اين اتفاق افتاد.

اين هنرمند نقاش درباره تشكيل انجمن نقاشان ابرازكرد: با انتخاب هنرمندان من و احصايي و تعدادي از نقاشان به عنوان هيئت موسس انجمن انتخاب شديم. احصايي مصر بود كه اين انجمن بايد نهادي غيردولتي باشد و به هيچ وجه وابسته به سازمان‌هاي دولتي نباشد. به همين منظور تصميم گرفتيم اساسنامه انجمن را نوشته و آن را به ثبت برسانيم.

وي افزود: ما در نوشتن اساسنامه با مشكلاتي روبه‌رو شده و در نهايت با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد يك الگو از اساسنامه‌هاي آنها در اختيار ما قرار گرفت و به اين شكل اساسنامه انجمن نقاشان تنظيم شد. در دوره‌هاي بعدي انجمن ما به دليل مشغوليت‌هاي فراوان از اين كار كناره گرفتيم و كار را به جوانان سپرديم كه اكنون نيز اين انجمن به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

كلانتري در پايان تاكيدكرد: احصايي با استفاده ويژه از خط به سوي هنر انتزاعي گام برداشت و اكنون مي‌توان او را مايه افتخار هنر معاصر ايران و يكي از چهره‌هاي ماندگار دانست كه در كنار ساير افرادي كه به تجربه‌هاي تازه‌اي در اين زمينه دست‌زدند، تاريخ هنر معاصر ايران را شكل داده‌اند.
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن