تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817466304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولانا:/كامل/ با يك وضعيت برد ـ برد روبرو هستيم به درخواستمان درمورد تعليق ادامه مي‌دهيم سرفصل‌هاي پيشنهاد ايران با بسياري ازبخش‌هاي پيشنهاد ما هم‌خواني دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سولانا:/كامل/ با يك وضعيت برد ـ برد روبرو هستيم به درخواستمان درمورد تعليق ادامه مي‌دهيم سرفصل‌هاي پيشنهاد ايران با بسياري ازبخش‌هاي پيشنهاد ما هم‌خواني دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

رييس سياست خارجي اتحاديه‌ اروپا، در كنفرانس مطبوعاتي كه بعد از ظهر شنبه به همراه نمايندگان وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي 1+5 ،به جز آمريكا، در محل اقامتگاه سفير آلمان در تهران برگزار شد، با بيان اينكه به عنوان نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپا و نماينده‌ي 1+5 صحبت مي‌كند، اظهار كرد:« در تهران هستم تا به مقامات ايراني يك بسته‌ي پيشنهادي گشاده دستانه و جامع ارايه كنم و اميدوارم اين بسته، آغاز گفت و گوهاي حقيقي باشد.»

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاوير سولانا گفت:« من همراه اين بسته نامه‌اي آوردم كه وزيران شش كشور كه نمايندگان‌شان اين‌جا هستند آن را امضا كرده‌اند.»

او ادامه داد: «ايران براي ما كشوري پر اهميت، بزرگ و با تاريخ و تمدن كهن و داراي نقش مشخص و مهم در جامعه بين‌الملل است و اين دليلي است مهم كه ما اين‌جا هستيم تا با ايران گفت‌وگو كنيم.»

سولانا با بيان اين‌كه، ما اميدواريم بسته‌ي پيشنهادي 1+5 نقطه‌ي آغازي براي گفت‌وگوهاي حقيقي باشد اظهار كرد: «اين بسته ايران را مجاز مي‌كند تا يك برنامه‌ي نوين هسته‌يي داشته باشد و هم‌چنين به نوين‌سازي و توسعه‌ي وضعيت فعلي خود بپردازد.»

رييس سياست خارجه‌ي اتحاديه‌ي اروپا گفت: «اين بسته براي هر دو طرف فرصت‌سازي مي‌كند تا ارتباطات خود را از سر بگيرند.»

وي در توضيح آن‌چه در بسته‌ي پيشنهادي 1+5 آمده است، اظهار كرد: «ما در بسته اعلام آمادگي كرديم كه كاملا حقوق ايران را در داشتن انرژي هسته‌يي براي مقاصد صلح‌آميز به رسميت مي‌شناسيم. ما آماده‌ايم با ايران در زمينه‌ توسعه و ايجاد برنامه‌ي نوين هسته‌يي كه براساس نوين‌ترين نسل راكتورهاي آب سبك برنامه‌ريزي شده است همكاري كنيم.»

وي ادامه داد: « ما مي‌توانيم با ايران كار كنيم تا تضمين‌ها و اطمينان‌هايي درباره‌ي تامين سوخت به ايران دهيم. هم‌چنين آماده‌ايم در زمينه‌ي مديريت زباله‌هاي هسته‌يي همكاري كنيم.»

سولانا با بيان اين‌كه، همزمان با رشد اعتماد بين طرفين آمادگي داريم در زمينه‌ي پژوهش و توسعه كه زمينه‌ي هسته‌يي را هم شامل مي‌شود به ايران كمك كنيم، افزود: «اگر بتوانيم نكات مركزي و اصلي مساله‌ي هسته‌يي را حل كنيم، در براي همكاري در زمينه‌هاي ديگر باز خواهد بود. اين زمينه‌ها شامل زمينه‌ي سياسي است كه شامل ايجاد امنيت منطقه‌يي و خاورميانه با همه‌ي طرف‌ها مي‌شود؛ در زمينه‌ي اقتصادي به آزادسازي تجاري مي‌انجامد و هم‌چنين چشم‌انداز وسيعي در زمينه‌ي همكاري‌هاي انرژي وجود دارد.»

ريس سياست خارجه‌ي اتحاديه‌ي اروپا با اشاره به سفر هيات اروپايي به همراه نمايندگان چين و روسيه افزود: «اين نشان مي‌دهد چقدر ما در كوشش‌هايمان جدي هستيم تا يك راه‌حل قاطع براي اين مساله را پيدا كنيم. ما دنبال يك راه حل مذاكراتي هستيم.»

وي با بيان اين‌كه ما مي‌دانيم مساله‌ي هسته‌يي چقدر براي كشور شما اهميت دارد، اظهار كرد: «اين بسته‌ي پيشنهادي كمك مي‌كند تا امكانات لازم را ايران و جامعه‌ي بين‌الملل به دست آورد و اگر اين روند درست پيش رود چيزي است كه ما دوست داريم شاهد آن باشيم.»

سولانا گفت:«آن‌چه من گفتم مسايل مهمي است براي اين‌كه آن‌ها را به دست آوريم، اما لازم است اعتمادسازي كنيم. كه بايد اين اعتمادسازي بر ماهيت منحصرا صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به جامعه‌ي بين‌الملل ثابت شود و اطمينان‌هاي هدفمند براي صلح‌آميز بودن اين مساله براي جهان ايجاد شود.»

وي با بيان اين كه "من بر اين باورم كه اين برنامه (برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران) بايد براي به دست آوردن انرژي استفاده شود"، تصريح كرد: «ايران كشوري است كه اقتصادي علاقمند به پيشرفت و توسعه دارد تا بتواند از اين طريق مشكلات مردمش را حل كند و به همين دليل است كه اين بسته‌ي پيشنهادي مي‌تواند كمك كند تا يك سري اطمينان‌هاي هدفمند از ماهيت صلح‌آميز هسته‌يي ايران به جامعه‌ي بين‌الملل ارايه شود.»

او ادامه داد: «فكر مي‌كنم ما در واقع با يك وضعيت برد ـ برد روبرو هستيم. كه هر كسي مي‌تواند در آن موفق باشد.»

سولانا تاكيد كرد: «ايران از سوي جامعه‌ي بين‌الملل و كشورهايي كه علاقمند به همكاري با ايران هستند، حمايت خواهد شد و ما به همراه جامعه‌ي بين‌الملل به اين اطمينان دست پيدا مي‌كنيم كه ماهيت فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران قطعا صلح‌آميز است.»

وي گفت: «مي‌دانيد كه ما براي اين‌ها شرط‌هايي داريم و افرادي كه در اين‌جا هستند آن‌ها را ارايه مي‌دهند. ما علاقمنديم يك رابطه‌ي عادي و طبيعي در همه‌ي زمينه‌ها و نيز هسته‌يي داشته باشيم.»

وي اضافه كرد: «فكر مي‌كنم ايران كشور مهم و بزرگي است و ما مي‌خواهيم نقش مهمي در جامعه‌ي بين‌الملل و منطقه بازي كند. ما تصور مي‌كنيم سفرمان به ايران و ارايه پيشنهاد عملا در اين راستا بوده است و باورمان اين است كه اين پيشنهاد به گفت‌وگو بينجامد.»

سولانا در ادامه‌ي اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌كه، «آيا شما از جانب 1+5 اختيار لازم در تصميم‌گيري‌ها را داريد يا خير؟» گفت: «من ظرفيت و اختيار كامل براي انجام مذاكره و توافق را دارم و نماينده‌ي تمام كشورهاي اروپايي هستم.»

سوال ديگر مطرح شده از سولانا اين بود كه، «به نظر مي‌آيد كه مذاكرات هسته‌يي و تحريم‌ها نتيجه‌بخش نبوده است، سرانجام اين راه چيست؟» گفت: «من آمده‌ام به ايران و بسته‌ي پيشنهادي را ارايه دادم و منتظر پاسخ ايران هستم كه اميدوارم مثبت باشد.»

وي افزود: «ما بر مسير مذاكرات تاكيد داريم و در اين مسير پيش مي‌رويم.»

خبرنگار ديگري در ادامه از سولانا پرسيد كه، «گفتيد قدرت بالايي در موقعيت فعلي داريد. اگر چنين است چرا سعي مي‌كنيد قدرت سازمان ملل و قطع‌نامه‌ها را با محدود كردن به اعتمادسازي پايين آوريد؟» و وي در پاسخ گفت: « ما به تمام آژانس‌هاي سازمان ملل و به ويژه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه يكي از اساسي‌ترين آژانس‌هاست احترام مي‌گذاريم.»

او افزود: «آنقدر به اين آژانس احترام مي‌گذاريم كه به اين‌جا آمده‌ايم تا اهداف برنامه‌ي هسته‌يي ايران مشخص شود و ابهامي در آن نباشد. اين در واقع هدف آژانس نيز هست.»

سولانا در پاسخ به سوال ديگر همين خبرنگار كه گفت: «بارها گفته‌ايد به تمدن ايران احترام مي‌گذاريد؟ چرا نمي‌گذاريد ايران به غني‌سازي ادامه دهد؟» پاسخ داد: «من به تاريخ كشور شما احترام مي‌گذارم و به همين دليل آمده‌ايم و سعي مي‌كنيم پيش رويم و همكاري‌ها را ادامه دهيم.»

مسوول سياست خارجه اتحاديه‌ي اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد، «فكر نمي‌كنيد ايراني‌ها پس از دو سال اعتمادسازي ديگر نمي‌توانند به شما اعتماد داشته باشند؟» اظهار كرد: «اجازه دهيد پاسخي از ته دل به شما بدهم. مي‌دانم كه برخي ايراني‌ها حس عدم اعتماد دارند. وظيفه‌ي ماست در هنگام گفت‌وگوها مواضع طرف مقابل را به خوبي درك كنيم. صادقانه مي‌گويم كه كوشش مي‌كنيم تا طرف مقابل را درك كنيم.»

وي ادامه داد: «وقتي ما به گذشته و تاريخ نگاه مي‌كنيم اشتباهات زيادي مي‌بينيم. من با ايراني‌هاي زيادي صحبت كرده‌ام و از رنج‌هايي كه در مناسبات ايران و عراق متحمل شده‌اند، خبر دارم. من تاكيد مي‌كنم كه با همه‌ي آنها (ايراني‌ها) صحبت نكرده‌ام، اما بسياري از آنها از دوستان من هستند.»

او در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پرسيد، «آيا شش قدرت پيشنهاد دهنده كه نمايندگانشان اينجا هستند علاقمندند پيش از آغاز مذاكرات تعليق صورت گيرد؟ ايران پس از ارايه بسته اعلام كرد كه اگر پيش‌شرط تعليق مطرح شود آن را نمي‌پذيرد، آيا اين به معناي رد بسته از سوي سخنگوي دولت ايران است؟» گفت: «ما به درخواستمان در مورد تعليق ادامه مي‌دهيم. ما در مورد تعليق غني‌سازي طي زمان مذاكره در حال صحبت هستيم. بايد ببينيم چه نتيجه‌اي به دست مي‌آيد. مذاكرات در طول چند ماه بعد از اين زمان (سفر سولانا به ايران) آغاز مي‌شود.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس سياست خارجه‌ي اتحاديه‌ي اروپا با طرح اين مساله‌«كه شما مي‌دانيد چه مدت طول مي‌كشد كه يك نيروگاه هسته‌يي ساخته شود؟ حداقل 10 سال»، اظهار كرد: « سعي كنيد نسبت بين اين دو مدت زمان يعني ساخت يك نيروگاه و زماني كه ما براي آغاز مذاكرات طرح مي‌كنيم مقايسه‌اي را انجام دهيد. ما داريم امكان ساخت نيروگاه هسته‌يي را ارايه مي‌كنيم. همان كاري كه روس‌ها به ايران پيشنهاد كردند. ما چيزي را درخواست مي‌كنيم كه در كوتاه مدت امكان‌پذير باشد.»

سولانا در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين‌كه، «آيا بين بسته‌ي پيشنهادي ايران و 1+5 نقاط مشتركي وجود دارد؟ و آيا شما بسته‌ي ايران را بررسي كرديد؟» گفت: «بله. بررسي كرديم. من بسته را از طريق سفير ايران در بروكسل دريافت كردم و به آن نيز توجه كرديم و امروز ديدگاه خود را به مقامات ايراني ارايه داديم. فكر مي‌كنم سرفصل‌هاي پيشنهاد ايران با بسياري از بخش‌هاي پيشنهاد ما هم‌خواني دارد و ما مي‌توانيم روي آن‌ها كار كنيم.»

او در عين حال تاكيد كردكه "ايران علاقمند است كه برروي سرفصل‌ها مذاكره شود."

وي در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اين‌كه، «آيا شما آژانس را به عنوان منبع راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورها قبول داريد؛ چرا كه البرادعي اعلام مي‌كند كه ايران انحرافي از مسير صلح‌آميز نداشته است اما شاهد رفتارهاي دوگانه هستيم؟» تصريح كرد: «براي پاسخ دادن به سوال شما پيشنهاد مي‌كنم گزارش اخير البرادعي را با دقت مطالعه كنيد. ما هم براي آژانس و مديركل احترام زيادي قايل هستيم و در ملاقات‌هاي متعدد گفته‌ام كه چه احترامي براي آژانس قايليم.»

سولانا در پاسخ به اين سوال كه، «شما استاد فيزيك هستيد، به نظر شما اعتمادسازي قابل اندازه‌گيري است؟ يك راه اعتمادسازي ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي در ايران با نظارت آژانس است. نظر شما چيست؟ و اين‌كه آيا مردم ايران حق ندارند به واژه‌ي اعتمادسازي و آن‌چه شما از آن تعبير مي‌كنيد، شك كنند؟» گفت: « بله من يك استاد فيزيك هستم و به همين دليل است كه گاهي نسبت به آن‌چه كه مي‌گويم اطمينان دارم و در اين باره (اعتمادسازي از سوي ايران) اطمينان دارم كه چه مي‌گويم، در حال حاضر اين اقدامات و پيشنهادات از سوي ايران كافي نبوده‌اند و اين دليل حضور ما در ايران است.»

وي در پاسخ به سوال خبرنگار كه پرسيد، «شما پاسخ من را نمي‌دهيد؛ آيا ايران با اين وضعيت مي‌تواند به شما اعتماد كند؟» افزود: «درست است اما ما كماكان بايد در زمينه‌ي اعتمادسازي فعاليت كنيم و حضور ما در اين جا نشانه‌ي احياي اعتماد است.»

وي در پاسخ به اين سوال كه، «مبناي حقوقي شما براي درخواست تعليق غني‌سازي از سوي ايران چيست؟» گفت: « قطع‌نامه‌هاي شوراي امنيت اين زمينه را فراهم مي‌كند.»

سولانا در پايان ابراز اميدواري كرد كه بتواند بار ديگر به ايران سفر كند.

به گزارش ايسنا، خاوير سولانا، رييس سياست خارجه‌ي اتحاديه‌ي اروپا براي اولين‌بار در ايران با خبرنگاران داخلي و خبرنگاران خارجي مقيم ايران گفت‌وگو كرد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

كنفرانس خبري سولانا در پايان ملاقات‌هايش با مقامات ايراني در محل اقامت‌گاه سفير آلمان در ايران برگزار شد. سفراي آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين به همراه نمايندگان وزيران امور خارجه‌ي اين كشورها در اين كنفرانس حضور داشتند.

با وجود آن‌كه سولانا اذعان مي‌كرد، نماينده‌ي كشورهاي 1+5 است و نمايندگان وزيران امور خارجه‌ي پنج كشور به جز آمريكا در اين سفر حضور داشتند، به نظر مي‌آيد كه ديگر سولانا نماينده‌ي كشورهاي 1+5 نيست همچنان‌كه خود در ابتداي سخنانش خاطرنشان كرد: من نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپا (27 كشور اروپايي) هستم.

نماينده‌ي آمريكا از همراهي هيات اروپايي خودداري كرده است.

بيش از 100 خبرنگار داخلي و خارجي در محل اقامتگاه سفير آلمان اين كنفرانس خبري را پوشش دادند. هم‌چنين بسته‌ي پيشنهادي 1+5 به همراه نامه‌ي وزراي خارجه‌ي 1+5 به طور غيرمنتظره در پايان اين كنفرانس خبري ميان خبرنگاران منتشر شد.

اين در حالي است كه اين بسته ساعاتي پيش در اختيار مقامات ايران قرار گرفته بود.

انتهاي پيام
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن