تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802761688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحصيل در مالزي ، از رويا تا واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحصيل در مالزي ، از رويا تا واقعيت
در دودهه اخير افزايش متقاضيان تحصيلات عالي و تكميلي دردانشگاههاي داخل و در مقابل ، ظرفيت محدود مراكز آموزش عالي بويژه در سطوح تحصيلات تكميلي منجر به معطوف شدن توجه علاقه مندان به كسب دانش در ساير كشورها شده است .

از سوي ديگر، تبليغات گسترده شركتهاي اعزام دانشجو، سهولت اخذ پذيرش از سوي دانشگاههاي خارجي و نيز امكانات تحصيلي بهتر در اين دانشگاهها نيز بر افزايش متقاضيان ادامه تحصيل در خارج كشور تاثير بسزايي داشته است .

دراين ميان ، مالزي به عنوان يكي از كشورهاي در حال توسعه در منطقه جنوب شرق آسيا ازجمله كشورهايي است كه جاذبه‌هاي تحصيلي آن از هر محفلي درايران به گوش مي‌رسد.

اين كشور پيشرو در ميان كشورهاي در حال توسعه منطقه در سالهاي اخير توانسته است از طريق بسط و گسترش زيرساختها و بسترهاي آموزشي ، توسعه دانشگاهها در تمامي سطوح ، دستيابي به پيشرفته‌ترين فناوريهاي نوين علمي و آموزشي و جذب اساتيد خارجي و داخلي مجرب ، شمار زيادي از دانشجويان ايراني بويژه در سطوح تحصيلات تكميلي را جذب مراكز آموزش عالي خود كند.

در زمان حاضر دانشگاههاي برتر اين كشور در رده بنديهاي جهاني همواره رتبه‌هاي زير ‪ ۲۰۰‬را به خود اختصاص داده و توانسته‌اند همگام با آخرين استانداردهاي جهاني توسعه يابند.

همچنين وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري كشورمان نيز ‪ ۲۰‬دانشگاه اين كشور را در رده‌هاي ‪ A‬و ‪ B‬طبقه بندي كرده و مورد تاييد قرار داده است .

بر اساس آخرين آمار ارايه شده از سوي مراجع رسمي ، هم اكنون بالغ بر چهار هزار تبعه ايراني در دانشگاههاي مالزي مشغول به تحصيل هستند كه از جمله بزرگترين جمعيت دانشجويي خارجي در ميان ‪ ۶۰‬هزار دانشجوي خارجي مالزي را تشكيل مي‌دهند.

بااين حال تجربه بسياري از دانشجويان ايراني مقيم مالزي از وضع تحصيل در اين كشور با آنچه كه پيشتر درباره مالزي شنيده بودند بسيار متفاوت است آمارها از كاهش رضايتمندي اين دانشجويان از سطح كيفي و كمي تحصيل در مالزي و وضع معيشت آنان در اين كشور حكايت دارد.

بر اساس نتايج يك تحقيق انجام شده در يكي از دانشگاههاي معتبر مالزي كه بيشترين شمار دانشجوي ايراني را نيز در خود جاي داده ، ‪ ۵۳‬و ‪ ۹‬دهم درصد از دانشجويان ايراني به طور كلي از وضع خود در مالزي از جمله كيفيت تحصيل ، هزينه‌هاي زندگي و امرار و معاش براي رسيدن به اهدافشان راضي نيستند.

نتيجه اين تحقيق نشان مي‌دهد كه تنها ‪ ۳۸‬و نيم درصد دانشجويان ايراني گفته‌اند كه حاضرند براي مدت بيشتر و مقاطع بالاتر در مالزي ادامه تحصيل بدهند.

اگر چه دلايل زيادي در مورد علل افزايش نارضايتي‌هاي دانشجويان ايراني از وضع تحصيل در مالزي وجود دارد، اما مي‌توان همه آنها را در يك دسته بندي كلي تحت عنوان واقعيتهاي موجود در مالزي مقوله بندي كرد.

كالبد شكافي وضع موجود مراكز آموزش عالي مالزي نشان مي‌دهد كه با وجود گستردگي امكانات و شمار بسيار فضاهاي آموزشي و دانشگاهي ، اما در عين حال مهمترين مشكل مبتلابه آموزش عالي مالزي ، رسيدن به نقطه اشباع در جنبه هاي مختلف و سرويس دهي اين دانشگاهها بوده به طوري كه تقريبا ارايه امكانات به شمار بيشتري از دانشجويان و پاسخگويي به همه مطالبات علمي ، آموزشي ، تحقيقاتي ، فني و آزمايشگاهي مورد نياز آنها ديگر چندان عملي نيست .

ازجمله تبعات اين شرايط را مي‌توان افزايش بي‌اعتنايي مسوولان دانشگاهي به دانشجويان خارجي نسبت به افراد بومي دانست كه در فضاهاي آموزشي بخوبي قابل لمس است .

روند رو به رشد شمار علاقه مندان به تحصيل در دانشگاههاي مالزي نيز بر تشديد اين شرايط ازجمله براي جامعه دانشجويان ايراني مقيم اين كشور نقش بسزايي داشته است .

يك مسوول در بخش پذيرش دانشگاه پوتراي مالزي موسوم به يو.پي .ام در اين‌باره باصراحت مي‌گويد: ما سال گذشته بيش از دو هزار و ‪ ۶۰۰‬درخواست پذيرش از كشور ايران داشته‌ايم و ديگر قصد پذيرش اينچنيني دانشجويان ايراني را نداريم و مسوولان دانشگاه ترجيح مي‌دهند كه پذيرش دانشجويان را بر اساس كشورهاي مختلف متنوع كنند.

اين مقام مسوول همچنين اظهار داشت كه از اين پس ، پذيرش در اين دانشگاه به صورت گزينشي و از ميان تحصيل كردگان برتر ايراني و با لحاظ ريز نمرات و معدل دانشجويان ، رشته تحصيلي و تجربه كاري آنها صورت خواهد گرفت .

اعمال محدوديتهاي بيشتر در پذيرش دانشجويان خارجي از جمله ايرانيان در جمع ايرانيان مقيم اين كشور كاملا محسوس بوده و بسياري از علاقه مندان به ادامه تحصيل در دانشگاهها از اين مساله گله مند هستند.

ميترا ابراهيمي يك دانشجوي ايراني در اين زمينه گفت : درخواست پذيرش من از دانشگاه ‪ UPM‬درحالي پس از يكسال به دستم رسيد كه تا سال پيش فرايند پذيرش دانشجويان در اين دانشگاه كمتر از شش ماه طول مي‌كشيد.

نازي معين نيز با تاكيد بر اينكه با گذشت ‪ ۹‬ماه از زمان ارسال درخواست پذيرش ، همچنان منتظر دريافت پاسخ از سوي دانشگاه است ، گفت : شخصا نامه رد درخواست پذيرش حدود ‪ ۱۰‬نفر از دوستانم كه با هم تقاضا داده بوديم را ديده ام .

رفعت كريمي نيز اظهار داشت : با وجودي كه معدل دوره كارشناسي و كارشناسي ارشد من بالاي ‪ ۱۹‬بود اما دانشگاه مورد نظرم در مالزي صرفا با توجيه اعمال محدوديت در پذيرش از ثبت نام من در دوره دكترا امتناع كرد.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه يكي از معتبرترين دانشگاه مالزي نيز بزودي شرط شركت در امتحان جامع براي دانشجويان خارجي بويژه براي اتباع كشورهاي خاورميانه از جمله ايران و عراق كه شمار بيشتري از علاقه مندان تحصيل در مالزي را تشكيل مي‌دهند، در بدو ورود به اين دانشگاه اعمال مي‌نمايد.

اين حقيقت را بايد پذيرفت كه به دليل نبود توازن ميان تقاضاي تحصيل و گنجايش دانشجو در دانشگاههاي مالزي ، در شرايط كنوني اين ظرفيت به سطح اشباع رسيده است .

واقع امر اين است كه سطح امكانات و بسترهاي آموزشي و تكنولوژيكي اين دانشگاهها متناسب با ميزان روزافزون تقاضاها ازسوي دانشجويان خارجي توسعه نيافته و همين امر، كاهش كيفيت آموزشي دانشگاههاي مالزي را موجب شده است هرچند كه مقامات مالزيايي چنين عنوان مي‌كنند كه درتلاش براي رساندن شمار دانشجويان خارجي اين كشور تا سقف ‪ ۱۰۰‬هزار نفر تا سال ‪ ۲۰۱۲‬هستند اما با توجه به روند كنوني ، بسختي مي‌توان پذيرفت كه اين شعار محقق شود.

موضوع قابل تامل ديگر درباره مقوله تحصيل اتباع خارجي در مالزي ، برنامه ارتقاي سطح بين‌المللي مراكز آموزش عالي اين كشور از طريق پذيرش دانشجويان خارجي بوده است .

در واقع ، سيل هزاران دانشجوي خارجي گسيل شده از كشورهاي همسايه ، منطقه خاورميانه ، كشورهاي آفريقايي و حتي برخي كشورهاي اروپايي و آمريكايي به مالزي باعث شده كه آنان بتوانند در كوتاهترين زمان ممكن به همه اهداف ميان مدت و بلند مدت خود در جذب دانشجويان خارجي دست يابند.

بر اساس آخرين اطلاعات به دست آمده ، تقريبا تمامي دانشگاههاي درجه يك و دو مالزي توانسته‌اند از قبال دانشجويان بين‌المللي و نيز ثبت آثار، مقالات ، اختراعات و اكتشافات آنها درمجلات و ژورنالهاي علمي معتبر جهان به بالاترين استانداردهاي جهاني دست يابند.

تنها در يكسال گذشته چهار دانشگاه برتر اين كشور شامل يو.ام ، يو.پي .

ام ، يو.كي .ام و ام .ام .يو توانستند به بالاترين درجه دانشگاهي در مقياس جهاني دست يافته و به درجه ‪ University Research‬ارتقا يابند.

بنابر اين بديهي است كه با نيل به اين اهداف ، مراكز آموزش عالي مالزي ديگر همانند گذشته تمايلي به جذب پرشتاب دانشجويان خارجي نداشته باشند و درمقابل ، امكانات و فرصتهاي آموزشي خود را بيشتر معطوف دانشجويان بومي خود كنند.

هم اكنون تمامي دانشجويان مالايي در مقاطع تحصيلات تكميلي از بورس تحصيلي كامل ، مرخصي با حقوق براي كارمندان دولتي ، خريد پروژه‌هاي انجام شده توسط دانشجويان در قالب پايان نامه از سوي دولت و حتي امكان اعزام به خارج از كشور براي ادامه تحصيل برخوردارند.

لذا گرچه مسوولان دانشگاههاي مالزي همچنان ادعا دارند كه از جذب اتباع خارجي استقبال مي‌كنند اما اين ، همه واقعيت نيست .

يك دانشجوي ايراني رشته كشاورزي كه در تلاش براي اخذ انتقال به يكي از دانشگاههاي ايران است ، به خبرنگار ايرنا گفت : تبعيض در فضاهاي آموزشي ميان دانشجويان خارجي و بومي بخوبي محسوس بوده و تحمل اين شرايط دستكم براي ايرانيان زجرآور است .

آرش منصوري با اذعان به وجود امكانات علمي ، آموزشي و آزمايشگاهي مطلوب در اين كشور درعين حال تاكيد دارد: اگر در دورافتاده‌ترين نقطه ايران نيز براي من امكان ادامه تحصيل فراهم مي‌شد هرگز به مالزي نمي‌آمدم يك دانشجوي ديگر ايراني نيز كه از تبعيض ميان دانشجويان ايراني و مالايي گله مند است ، گفت : واقعيت آن است كه دانشجويان خارجي از جمله ما ايراني‌ها اگر بهترين كار درسي را نيز انجام بدهيم ، نمره ما بايد پايين تر از نمره مالايي‌ها باشد، چرا كه آنها بومي هستند و اين در حالي است كه در محافل علمي و دانشگاهي تبعيض معنا ندارد.

وحيد حشمتي نيز كه دانشجوي دكترا در رشته بيوتكنولوژي است با اشاره به سطح بالاي علمي دانشجويان ايراني در مقايسه با دانشجويان مالايي مي‌گويد:
اساتيد دانشگاه همواره اقرار دارند كه دانشجويان ايراني بسيار تيز هوش و باسوادتر از مابقي هستند اما نمي‌دانم چرا در پايان ترم نمره ما از مالايي ها كمتر مي‌شود؟
اما تمام مشكلات دانشجويان ايراني تنها به وضع دانشگاههاي اين كشور ختم نمي‌شود. حقيقت زندگي در مالزي به لحاظ اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و ديني با آنچه كه خواسته يا ناخواسته از سوي برخي منابع اطلاع رساني ، سايتهاي اينترنتي ، سازمانها و موسسات پذيرش اقامت در مالزي در داخل كشور مورد تبليغ قرار گرفته ، تفاوت فاحشي دارد.

بر اساس نتايج تحقيق ياد شده ، بالغ بر ‪ ۶۲‬درصد دانشجويان ايراني انگيزه اصلي از انتخاب مالزي به عنوان كشور هدف براي ادامه تحصيل را وضع مناسب اقتصادي و پايين بودن سطح هزينه‌ها در اين كشور عنوان كرده اند.

اما كمتر دانشجويي يافت مي‌شود كه پس از اقامت در مالزي ، همچنان به ايده پايين بودن هزينه‌ها معتقد باشد و در واقع آنچه كه مورد اتفاق نظر همگان قرار دارد، نه پايين بودن هزينه‌ها بلكه تغيير و جابجايي در هزينه
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 690]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن