تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826141915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياه نمايي با بوي قهوه تلخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مهران مديري به عنوان مجموعه ساز طنزپرداز نو زبان از ساعت خوش به بعد همزمان يا پس از نمايش هر مجموعه خود مورد نقد قرار گرفته و سپس به فراموشي سپرده شده است. کارنامه هنري مديري و گروه نويسندگانش شايد بيش از ديگر هنرمندان و سناريونويسان عرصه تلويزيوني قابل نقد باشد، زيرا افزون بر حساسيت سوژه ها در جمع پرکارترين ها نيز قرار گرفته است. تلويزيون به عنوان سکوي پرتاب اين هنرمند و گروه تقريبا هميشه همکار وي نقش ايفا کرده است و در موضوع قهوه تلخ نيز با افت و خيزهاي فراوان پخش يا پخش نکردن آن، زمينه گفت وگوها و توجه مردمي در اين زمينه را هر چه بيشتر فراهم کرد. اين نقد نمي تواند ناظر بر تمامي کارنامه مهران مديري از ساعت خوش تاکنون باشد بلکه بيشتر نگاهي گذرا به سير دگرگوني کاري وي از شب هاي برره به بعد است که تقريبا در قهوه تلخ نيز مي توان نشانه هاي قوي آن را يافت. در شب هاي برره جامعه روستايي بالا و پايين دستي در زماني نه چندان دور به تصوير کشيده مي شود که در هيچ جاي آن نشاني از فرهنگ ايراني و اسلامي نيست اما با نام بردن مکرر از شهري در استان فارس براي واقع نمايي هر چه بيشتر تلاش مي شود. در اين مجموعه، روابط حاکم و کاملا نکوهيده اي در جامعه روستايي ايران نمايانده شد که تمامي عرصه هاي زندگي آنان را دربرگرفته بود در حالي که هيچ نشاني از واقعيت نداشت. در حالي که روستاييان بي دفاع برره با لباس محلي از نگاه مديري و گروه نويسندگانش برخوردار از مجموعه صفات قابل سرزنش بودند، سيامک انصاري کت و شلوار پوش آنکادر شده در نقش منطق نگر، جلوه خرد اجتماعي و نگرش عقلي به مسائل به ميدان آمد تا مهر محکوميت روستاييان را به بهانه برره بر صفحه تلويزيون و فهم بينندگان بکوبد. تمامي عادات و روابط و طنزهاي گفتاري و کرداري غير موجه نسبت داده شده به برره نشينان با توسل به الگو و روش هاي مورد نظر مديري نفي و رسوا اعلام مي شود در حالي که در هيچ جامعه روستايي ايران نمي توان نشاني از اين کوته رفتارها پيدا کرد. در قهوه تلخ نيز سيامک انصاري با همان کت و شلوار بدون کراوات و تيپ و رفتاري که حتي براي تغيير جدي آن کوچکترين زحمتي کشيده نشده فقط با تعويض عنوان روزنامه نگار و روشنفکر در برره با مستشار، به دوران دربار منقرض شده منتقل مي شود تا مانند قبل رفتارهاي نسبت داده شده کارگردان به مجموعه هدف را باز هم از زبان کارگردان تقبيح کند. هرچند مديري در اين مجموعه مي خواهد رفتارهاي منفي را که خود و نويسندگانش به مردم نسبت داده بودند، تکرار نکند اما بر روال ماندگاري عادت کهنه، موفق نبوده و باز هم فرهنگ ايراني را هدف قرار داده است. کت و شلوار پوش برره اين بار با رفتارهاي متمدن نمايانه غليط تر پاپيون بر گردن نشان مي دهد که نسبت به مردم عصر قهوه تلخ بسيار بيشتر از دوران شب هاي برره مي فهمد و رفتارهاي غربي و نگاه هاي تحقير آميزش به شخصيت ها و فتارهاي اين مجموعه هم بيانگر اين موضوع است که مستشار ماموريت دارد همه را سياه ببيند و سياه تر اعلام کند. کارگردان قهوه تلخ باز هم همچون برره، اما اين بار به بهانه نمايش زشتي هاي دربار، با اطلاق رفتارهاي نکوهيده به جامعه هدف، از اين رويه براي خنده سازي استفاده کرده است. در قسمتي از اين مجموعه که زنان ايراني شاه در حرمسرا با کاترين وارادتي در ماراتن براي تصاحب هر چه بيشتر اوقات پيرشاه وقت مي گذرانند، فلاش بک يکي از اين زنان همراه خواهرش به عنوان رختشور و چهره اي کاملا زشت به نمايش درمي آيد. در همين زمان شاه جهان بعدها در شغل غازچران وارد محل مي شود و اين زن با رفتار عجيبي که سعي شده حتي در آواها و فرياد کمک خواهي از بستگانش نيز کاملا روستايي نمايانده شود، غازچران را وادار به ازدواج با خود مي کند که در نهايت هر دو به دربار راه مي يابند. اين واقعيت که در هنرها بويژه فيلم و تئاتر، سوژه قرار دادن جزء بهانه تعميم عمومي مي شود و براي نمايان تر کردن آن، واقعيت هاي کمرنگ برجسته تر مي شود، يک ضرورت است؛ اما نسبت دادن رفتارهايي که هيچگاه مردم ايران از آن خاطره اي در ذهن خود ندارند، در چارچوب اين قانون مجازي نمي گنجد. براساس همين ديدگاه، رفتارهايي مانند تن پروري، مفتخوري، اخاذي، کلاهبرداري، چندرويي و نفاق بين اعضاي خانواده در برره عادي نمايانده مي شود و سپس در قهوه تلخ روستاييان بعدا به دربار راه يافته هدف قرار مي گيرند تا روشنفکر چند سال پيش برره اين بار با عنوان مستشار و توسل به دانش و فهم فرا زماني خود، آنان را محکوم کند. البته اين مجموعه مانند شب هاي برره يا باغ مظفر که کمتر از رويکرد محکوم کردن عموم مردم استفاده کرده بود، ارزش هاي رواني بيان، ساختار شکني هنري، نفي چاپلوسي و توانمندي در بازي گرفتن از بازيگران را دارد و محورهاي موفقيت در ايجاد ارتباط با بينندگان است که به خنده گرفته مي شوند. البته هر چند هنوز شش بخش (18 قسمت) قهوه تلخ بيشتر پخش نشده و همچنان فرصت براي نقد نقائص يا بيان قوت ها باقي است که شايد با آمدن کارگردان در نقش بازيگر، حساسيت بيشتري پيدا کند اما برداشت پايه اي نشان مي دهد مقوله طنازي در مسائل اجتماعي و مردمي شايد بي مسئول باشد، اما بي اهميت نيست. اين سخن نغز که با هم نه بر هم بخنديم شايد اشاره اي به اين موضوع باشد که نبايد خودزني کنيم و رفتارهاي ارزشمند ريشه مند در سنت و زبان هاي محلي، بازيچه خنده آفريني هنري شود. از آن فراتر رفتارهايي جعلي را به مردم بويژه روستاييان زحمتکش و کاملا قانع و عزتمند نسبت داده تا با نگاه نقد مسلط و تحقيرآميز يک کت و شلوار پوش پاپيون بر گردن به قيمت خنده سازي محکوم شود. از: هادي مولوي نيا فراهنگ **1516**1549




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 435]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن