تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821039072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولانا؛ نظامي اي كه ديپلمات شد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سولانا؛ نظامي اي كه ديپلمات شد
خاوير سولانا كه اكنون تحت عنوان مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مشغول به كار است در زماني كه به عنوان دبير كل سازمان نظامي ناتو فعاليت مي‌كرد، بمباران هوايي خونين يوگسلاوي كه طي آن بيش از 3500 نظامي و مردم عادي كشته و حدودأ 10هزار نفر مجروح شدند، تحت مديريت وي صورت گرفت.

به گزارش فارس، "خاوير سولانا" متولد 14 جولاي سال 1941 در مادريد اسپانياست. وي داراي تحصيلات در رشته فيزيك است و با مدرك دكترا فارغ‌االتحصيل شده است اما در زمان نخست وزيري "فيليپ گونزالس" در اسپانيا سمت دبير كلي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) بر عهده داشت.

وي رئيس سياست خارجي مشترك اتحاديه اروپا، دبير كل كنسول اتحاديه اروپا و اتحاديه اروپاي غربي از سال 1999 تا كنون است. وي فيزيكداني است كه13 سال به عنوان سياستمدار در مقام وزير دولت فيليپ گونزالز و پس از آن در سال 1994 تا 1999 دبير كل ناتو بود.

وي در سال 1965 براي ادامه تحصيلات به آمريكا رفت و شش سال در اين كشور در دانشگاه‌هاي مختلف به دليل بورسيه‌اي كه داشت به تحصيل پرداخت و در سال 1971 موفق به اخذ مدرك دكترا از دانشگاه "ويرجينيا" شد.

وي در همان سال به كشورش بازگشت و شروع به فعاليت‌هاي سياسي كرد و به عنوان دبير كميسيون اجرايي فدرال اسپانيا انتخاب شد و پنج سال در اين سمت باقي ماند.

از آن پس وي مشاغل دولتي مهمي در اسپانيا داشت و در سال 1995 كه اسپانيا رياست شوراي اتحاديه اروپا را بر عهده داشت به سمت كنفرانس بارسلونا انتخاب شد.

وي همچنين بعنوان وزير امور خارجه اسپانيا در دولت گونزالس انتخاب شد.

خاوير سولانا در پنجم دسامبر 1995 جانشين "ويلي كاليس" دبير كل سابق ناتو شد. انتصاب وي باعث بروز تضادهايي شد زيرا وي در گذشته يكي از مخالفان ناتو بود.

پس از آن سولانا فرماندهي ماموريت ناتو در شبه جزيره بالكان را برعهده گرفت كه شامل نيروي اجرايي صلحبانان چندمليتي بود.نيروهاي ناتو در آگوست و سپتامبر همان سال اهداف از پيش تعيين شده‌اي را در بوسني و هرزگوين بمباران كردند و پس از آن قرارداد "ديتون" منعقد شد.
پس از بمباران مذكور انتقادها از سولانا شدت يافت زيرا وي اين عمل ضد حقوق بشري را با كمك لشكر واكنش سريع متحد(ARRC) انجام داد.

بر اثر اين تهاجم هوايي، نيروهاي يوگسلاوي سابق در زمان حكومت اسلوبودان ميلوشوويچ ناچار به ترك استان جنوبي كوزوو شدند و از آن پس اين استان تحت نظارت بين‌المللي قرار گرفت.

يك روز قبل از پايان بمباران صربستان و يوگسلاوي يعني 9ژوئن 1999ميلادي ، توافقنامه‌اي در مورد همكاري‌هاي فني - نظامي ميان ارتش يوگسلاوي و نمايندگان سازمان ملل در منطقه‌اي در مقدونيه به نام كومانووا به امضا رسيد.

با امضاي آن در روز بعد يعني دهم ژوئن 1999ميلادي از سوي شوراي ناتو در بروكسل، به بمباران 78روزه يوگسلاوي خاتمه داده شد.

بر اساس آمار نهادهاي دولتي صربستان، در طول عمليات هوايي نيروهاي ناتو بر يوگسلاوي بيش از 3500 نفر نظامي و مردم عادي كشته و حدودا 10هزار نفر مجروح شدند.

با نگاهي به سابقه سياسي خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌توان دريافت كه وي بيش از آنكه ديپلمات باشد فردي نظامي است كه سابقه كشتار سال 1999 را براي هميشه در سابقه خود به همراه خواهد داشت.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن