تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803695847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در ايام شهادت بانوي دو عالم، حضرت فاطمه زهرا صورت گرفت بازديد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از باغ فدك


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: در ايام شهادت بانوي دو عالم، حضرت فاطمه زهرا صورت گرفت بازديد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از باغ فدك
آفتاب: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در سفر 10 روزه خود به عربستان سعودي، در حالي كه به مدينه سفر كرده‌بود،‌ از وادي فاطمه يا همان منطقه تاريخي فدك نيز ديدن كرد و در حالي كه اشك از چشمانش جاري بود، از چشمه فاطمه نوشيد.

به گزارش سرويس سياسي آفتاب، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، براي بازديد از منطقه جغرافيايي فدك، با اتومبيل براي رسيدن به مقصود بيش از 260 كيلومتر را از شهر مدينه منوره به‌سوي استان «حائل» درنورديد و به شهر «حائط» و «حويطه» كه به گفته آيت‌الله شيخ محمدعلي عمري رهبر شيعيان مدينه، همان «فدك» است، رسيد.

در شهر حائط، فرماندار و مسئولان اين شهر از رئيس مجلس خبرگان استقبال كردند.

ايتن گزارش حاكي است، مردم منطقه نيز با شور و شوق از خانه‌ها بيرون زده و بر بام‌ها و بلندي‌هاي اطراف مشغول تماشاي صحنه‌هاي بازديد بودند.

آقاي نايف فرماندار شهر گفت: «اينجا فدك است و الان قديمي‌ها هنوز به آن فدك مي‌گويند. شهر حدود 35 هزار نفر جمعيت دارد ولي جمعيت كل منطقه به اضافه روستانشينان و عشاير كوچ نشين به صدهزار نفر مي‌رسد».

سپس، «محمد عبدالرحمن جابر»، پيرمرد از اهالي فدك، كه قبلا رئيس دايره امر به معروف و نهي از منكر منطقه بوده و هم‌اكنون نيز طبق گفته خودش به دعوت مسئولان منطقه مشغول همكاري با آنهاست توضيحاتي در مورد اين منطقه به هيأت ايراني ارائه كرد و به سؤالات رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد.

آيت‌الله هاشمي از او پرسيد چرا به اين منطقه فدك مي گويند؟

عبدالرحمن جابر: «چون پيامبر اكرم آن را به حضرت فاطمه بخشيد».

هاشمي‌رفسنجاني پرسيد: «چرا پيامبر آن را به حضرت فاطمه بخشيد»؟

عبدالرحمن جابر پاسخ داد: «نظر ما اين است كه چون اهالي اين منطقه بدون درگيري آن را به پيامبر اكرم هديه كردند و پيامبر نيز آن را به حضرت فاطمه هديه كردند».

هاشمي‌رفسنجاني باز سوال كرد: «در اين منطقه چه چيزهايي به نام فاطمه وجود دارد»؟

عبدالرحمن جابر در جواب گفت: «چشمه‌هاي هفت‌گانه فاطمه، مسجد فاطمه، وادي فاطمه، و بساتين (باغستان‌هاي) فاطمه».

هاشمي‌رفسنجاني پرسيد: «چرا اسم فدك را عوض كرديد و حائط يعني ديوار مي‌گوييد»؟

جابر نيز اظهار داشت: «در اين منطقه سه ديوار بلند است كه به صورت حلقه منطقه را احاطه نموده‌است. درون ديوارها باغ (بستان) فاطمه نام دارد كه در «معجم البلدان» ياقوت حموي هم ذكر شده است. مسجدي كه الان ترميم شده مربوط به زمان پيامبر اسلام بوده كه به مسجد فاطمه معروف است. ما آل‌جابر هستيم كه قدمتي چند صدساله در منطقه داريم و پيش از دولت سعودي حكمران اينجا بوده‌ايم».

هاشمي‌رفسنجاني باز پرسيد: «مساحت كل فدك چقدر است»؟

و جابر پاسخ داد: «مساحت منطقه فدك 50 در 50 كيلومتر است».

سپس هاشمي‌رفسنجاني سوال كرد: «آب منطقه چگونه است»؟

جابر در جواب اضافه كرد: «فدك داراي هفت چشمه آب بوده كه به «عيون فاطمه» معروف است كه به دليل اهمال و بي‌توجهي به كشاورزي آب آن كم شده و شايد علت كمي آب حفر چاه‌هاي عميق (آرتزين) در منطقه باشد».

هاشمي‌رفسنجاني پرسيد: «مي‌خواهم از آب چشمه فاطمه بخورم».

جابر و ديگر همراهان،‌ وي را منع كردند و گفتند: «آقاي هاشمي اين كار را نكنيد چون نمي‌دانيم وضع آب چگونه است».

هاشمي در حالي‌كه قطرات اشك چشمانش با چشمه فاطمه مخلوط شده بود، گفت: «آيا بي‌سعادتي و حيف نيست كه انسان تا اينجا بيايد و از چشمه فاطمه سيراب نشود»؟

اين جمله باعث شد كه قطرات اشك چشمان همراهان نيز در چشمه بريزد.

سفر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجلس خبرگان رهبري و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به «فدك» كه در 20 خردادماه جاري انجام شد، براي مسئولان عربستاني كه وي را همراهي مي‌كردند نيز بسيار جالب بود و تازگي داشت به طوري‌كه در بازگشت به مدينه ضمن تشكر از ايشان كه با اين اقدام موجب شدند آنها نيز براي اولين بار قدم به فدك بگذارند، گفتند ما تاكنون از چنين مسائلي مطلع نبوديم و آنچه در فدك ديديم و شنيديم براي خود ما نيز تازگي داشت.

سفر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به فدك در حالي صورت گرفت كه قبل از آن نيز با ورود وي به قبرستان بقيع در ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(ع)، بانوان ايراني براي نخستين بار توانستند وارد آن مزار نوراني شوند و در كنار ديگر زائران مشتاق به مرثيه سرايي و سوگواري يگانه دخت پيامبر اسلام بپردازند.

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در اين مراسم، پس از يك سخنراني بي‌نظير كه مستقيم و براي اولين بار از همه كانا‌‌ل‌هاي تلويزيون عربستان سعودي در حضور بيش از 800 نفر از دانشمندان علما فقها و صاحبان فكر وفتوا پخش مي‌شد مباني نظري عملي و علمي اسلام را در محورهاي چهارده گانه تبيين كرد.

گفتني است كه فدك، منطقه‌اي در شمال شرق مدينه است كه ملك شخصي پيامبر گرامي اسلام بود و ايشان آن‌را به حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بخشيده بودند.

اينجا همان مكاني است كه بعد از رحلت پيامبر اكرم، غصب شد و عثمان آن ‌را به مروان‌بن‌حكم داد و او فدك را به دو فرزند خود عبدالملك و عبدالعزيز هبه كرد.

عمربن‌عبدالعزيز كه از خلفاي بني‌اميه از شاخه مرواني بود، وقتي به حكومت رسيد فدك را به فرزندان حضرت زهرا برگرداند ولي يزيدبن‌عبدالملك وقتي به حكومت رسيد آن ‌را پس گرفت و تا دوران خلاقت سفاح در دست بني‌مروان بود تا اينكه سفاح آن را به حسن‌بن‌علي‌(ع) برگرداند تا ميان اولاد حضرت زهرا تقسيم كند ولي منصور دوانيقي آن را از آنها گرفت.

بار ديگر مهدي، فرزند منصور، فدك را به اولاد فاطمه زهرا برگرداند؛ اما موسي‌الهادي آن را از آنها پس گرفت و همچنان در دست بني‌عباس بود تا اينكه مامون بار ديگر آن را به اولاد حضرت زهرا برگرداند و سرانجام متوكل عباسي فدك را از آنها پس گرفت...

با اين تاريخچه پرفراز و نشيب و پس از آنكه در هزار سال گذشته سرنوشت فدك در هاله‌اي از ابهام فرو برده شد، اين منطقه مهم به حال خود رها شد و تحولات زيادي را پشت سر گذاشت تا اينكه در قرن اخير به دليل ديوارهاي مستحكمي كه به طول شش كيلومتر در شش كيلومتر در چهار طرف آن براي حفاظت اهالي از دزدان و اشرار وجود داشت به «‌حائط» معروف شد كه به معناي ديوار است ولي نام فدك همچنان در اسناد و مدارك و بر زبان‌ها باقي ماند به طوري‌كه حتي هم اكنون بر تابلوي ورودي شهر زير نام حائط، كلمه «فدك» نيز به چشم مي‌خورد.

سفر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به عربستان سعودي 10 روز از 13 تا 22 خردادماه سال 1387 به طول انجاميد.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن