تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816740655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناظره هسته اي:سياست خارجي بايد منجر به رفاه ملي شود/ بسته امروز سولانا از بسته دوران اصلاحات پربارتر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مناظره هسته اي:سياست خارجي بايد منجر به رفاه ملي شود/ بسته امروز سولانا از بسته دوران اصلاحات پربارتر است
يك تحليلگر مسائل بين الملل مطرح كرد : امروز سولانا با بسته اي به ايران آمده است كه از بسته اي كه در دوران اصلاحات ارائه شده بسيار پربار تر است و هيچ اجماع بين المللي عليه ايران وجود ندارد .

به گزارش خبرنگار مهر، مناظره هسته اي عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت هشتم و مهدي فضائلي مديرعامل سابق خبرگزاري فارس ظهر امروز در محل فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

در ابتداي اين ميزگرد كه با مديريت مراد عنادي مجري صدا و سيما برگزار شد، رمضان زاده با تقدير از فضاي ايجاد شده براي اظهار نظر در موضوع هسته اي گفت : در اين شرايط كه بسياري از رسانه ها از درج مطالبي خلاف سياست هاي رسمي در موضوع هسته اي منع شده اند اقدام فرهنگسراي رسانه قابل تقدير است.

وي با بيان اينكه سياست و تدبير وقتي معنا پيدا مي كند كه در خدمت توسعه و رفاه ملي باشد گفت : اگر سياستي به مردم ضربه زد و باعث ايجاد دردسر و بحران و خطر شده و اسم اين را نمي توان سياست خارجي يا تدبير گذاشت اسم آن ماجراجويي است.

وي افزود: سياست خارجي بايد در خدمت سياست داخلي باشد.

سخنگوي دولت خاتمي سپس با اشاره به اينكه انرژي هسته اي حق مسلم همه كشورها است گفت: علم و فن آوري ميراث مشترك بشري است و همه آحاد بشر حق دارند از آن استفاده كنند و اين واقعيتي انكارناپذير است اما يك حق چگونه به دست مي آيد و آيا ما براي به دست آوردن يك حق بايد همه چيز را فدا كنيم؟

رمضان زاده مدعي شد آنچه كه امروز به عنوان دانش هسته اي در كشور مطرح است 25 درصد آن مربوط به دوره قبل از اصلاحات ، 65 درصد مربوط به دوره اصلاحات و 10 درصد مربوط به دوره فعلي است و جالب است كه بحراني كه ملت امروز با آن مواجه است 10 درصد آن مربوط به دوره قبل از اصلاحات 20 درصد آن مربوط به دوره اصلاحات و 70 درصد مربوط به دوره فعلي است.

وي با انتقاد از رويكرد هسته اي بعد از پايان دولت خاتمي گفت : اول گفتند نگاه به غرب اشتباه است و ما بايد به شرق نگاه كنيم نتيجه آن شد كه به چين و روسيه پول دادند و در نهايت هم همه قطعنامه ها را امضا كرد و امروز كار به جايي رسيده است كه چيني ها حتي براي اسباب بازي براي بازرگانان ايراني LC و اعتبار باز نمي كنند و نتيجه آن شد كه دوباره نگاه به غرب را در پيش گرفتند.

رمضان زاده گفت: اول مي گفتند قطعنامه صادر نمي شود وقتي قطعنامه صادر شد گفتند اگر قطعنامه دوم صادر شود ما از ان پي تي خارجي مي شويم. قطعنامه دوم هم صادر شد اما كاري نكردند. گفتند قطعنامه هاي شوراي امنيت كاغذ پاره اي بيش نيست و حاضر شدند براي اينكه ثابت كنند اين قطعنامه ها كاغذ پاره اي بيش نيست هر چه را كه آژانس مي خواست به آن بدهند مثلا در دوره اصلاحات ما حتي اجازه نداديم حتي يك مكان نظامي هم بازرسي شود و يك دانشمند هسته اي را بازجويي كنند.

سخنگوي دولت خاتمي با اشاره به وضعيت اقتصادي گفت : اين موج گراني كه امروز مردم آن را با گوشت و خون تحمل مي كنند حاصل همين كاغذ پاره هايي است كه مي گويند. وي عوامل اصلي گراني را بي كفايتي دولتمردان، تحريم هاي شوراي امنيت و تورم جهاني توصيف كرد و گفت: امروز كاري كرده اند كه هيچ راهي براي خروج از بحران بجز عقب نشيني و سرشكستگي كامل وجود ندارد.

گفتني است رمضان زاده در هنگام سخنراني خود مانع قرار گرفتن لوگوي ميكروفن باشگاه خبرنگاران جوان در مقابل خود شد.

در ادامه اين مناظره مهدي فضائلي مدير عامل سابق خبرگزاري فارس با اشاره به اينكه يكي از معضلات بزرگ كشور ما تحت الشعاع قرا رگرفتن منافع ملي از منافع حزبي وسياسي است گفت: اين نگاه غلطي است كه بگوييم هر آنچه كه ما انجام داده درست بوده و هر آنچه كه رقيب انجام داده غلط است. ما در سياست خارجي نمي توانيم يك نگاه جزء نگرانه داشته باشيم و بايد با ديدگاه كلان به مسائل نگاه كنيم.

وي ادامه داد: در موضوع هسته اي جمهوري اسلامي تصميم گرفته بود كه فن آوري هسته اي دست پيدا كند و نيازهاي خود را تامين كند و اين استراتژي مربوط به دولت خاصي نيست و به جز دولت موقت همه دولت هاي انقلاب بر اين اصل تاكيد داشته اند.

اين كارشناس امور رسانه اي با اشاره به تاريخچه مذاكرات در سازمان هاي بين المللي براي يافتن راهي در مورد تامين سوخت هسته اي گفت: ايده تامين سوخت از طريق مذاكره در دهه 80 ميلادي كاملا به بن بست رسيد جمهوري اسلامي هم بايد راهي براي دست يابي به انرژي هسته اي پيدا مي كرد، يا بايد از اين حق چشم پوشي مي كرد يا اينكه خودش وارد كلوپ توليد سوخت هسته اي مي شد.

وي با نقد سخنان رمضان زاده گفت: با اين تعريفي كه آقاي رمضان زاده از سياست داشتند لابد اينكه ما انقلاب كرديم و رژيم شاه را برانداختيم و هزينه هاي فراواني هم داديم غلط بوده است اگر سياست معنايش اين باشد كه هزينه ندهيم اساسا مفهوم انقلاب زير سئوال مي رود از كجا بايد مقاومت كرد.

فضائلي گفت: در مورد مسائل استراتژيك مثل انرژي هسته اي نبايد كوتاه مدت و جزئي نگاه كنيم و ارزيابي اقتصادي كنيم.

وي با رد اظهارات رمضان زاده گفت: هيچ مقام رسمي جمهوري اسلامي تهديد به خروج از NPT نكرده است و در طول 5/2 سالي كه توافقنامه هاي سه گانه با غرب امضا شد اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي در دستور كار بود كه يكي از مفاد آن بازرسي هاي سرزده و ناگهاني بود كه ما در اين دوره 24 مورد بازرسي سرزده از مراكز نظامي را داشتيم كه حتي اين اقدام آنقدر ادامه پيدا كرد كه تحليلي شكل گرفت كه اصولا مسئله هسته اي يك پوشش است و بازرسي ها معطوف به كشف توانمندي موشكي ايران است و يكي از دلايل محدود شدن بازرسي ها هم همين بود.

رمضان زاده در پاسخ به سخنان فضائلي گفت: وقتي كه امام ادامه جنگ را مخالف مصالح كشور دانستند جام زهر را نوشيدند و قطعنامه را قبول كردند بنابراين تلقي آقاي فضائلي در اين مورد درست نيست.وي گفت : ما در سياست خارجي بايد هزينه - فايده كنيم. چرا در دوراني كه بهترين درآمدهاي نفتي را داريم به خاطر اشتباه سياست خارجي بايد مردم ايران فقير تر شوند.

سخنگوي دولت خاتمي گفت دستيابي به نيروگاه برق هسته اي مسئله اي استراتژيك نيست ضمن اينكه دنيا پذيرفته بود نيروگاه برق و هسته اي ما را در دوره اصلاحات تامين كند. ما در دوره اصلاحات در مورد غني سازي مذاكره مي كرديم اما امروز حتي حاضر نيستند در اين مورد با ما مذاكره كنند.

رمضان زاده گفت: فضائلي مي گويد انرژي هسته اي يك بهانه است و آنها مي خواهند بعد از آن حقوق بشر را پيگيري كنند. خوب چرا حقوق بشر را درست نمي كنيد ما طرفدار عقب نشيني نيستيم ولي مخالف ماجرا جويي هستيم. وي مدعي شد غربي ها مي گويند شما كه بلد نيستيد نيروگاه بسازيد چرا غني سازي مي كنيد و پاسخ به اين سئوال را از ما مي خواهند.

وي گفت: استراتژيك ترين مسئله ايران همانطور كه امام فرمودند اين است كه جمهوري اسلامي ايران به كليدي ترين سنگرهاي جهان دست يابد و از نظر ما اين سنگر كليدي سازمان ملل است كه خاتمي توانست اين فضا را ايجاد كند.

رمضان زاده گفت: ما در دو سال تعليق كه دوره اصلاحات صورت گرفت امكانات تكنولوژيك فراواني وارد كرديم آقايان بفرمايند در اين دوره چه كردند. وي گفت: هزينه هايي كه يك ملت براي يك نيروگاه هسته اي برق بدهد چقدر بايد باشد.

فضائلي در پاسخ به سخنان سخنگوي دولت خاتمي گفت: آقاي رمضان زاده طوري حرف مي زند كه انگار در دوره اصلاحات هر روز به مردم خانه، ماشين و پول مي دادند ما نبايد اهميت انرژي هسته اي را به نيروگاه برق تخفيف بدهيم.

وي افزود: نفس اينكه همه غرب عليه ايران بسيج مي شود نشان مي دهد كه اين امر ارزش آن را دارد و امروز مقوله انرژي در جهان كاملا امنيتي است و همه قبول دارند كه غني سازي اورانيوم يك خط قرمز ارزشمند است. وي افزود: مقام معظم رهبري در سفر به يزد براي اولين بار عملكرد دولت قبلي را در موضوع هسته اي را نقد كردند و آن را عقب نشيني توصيف كردند.

فضائلي با طرح اين سئوال كه تعليق چه دستاوردي براي كشور داشت، گفت: قرارداد پاريس هيچ دستاوردي براي ما نداشت .

رمضان زاده در ادامه اين مناظره گفت: در دولت اصلاحات با 12 ميليارد دلار درآمد نفت ما 5/7 درصد رشد اقتصادي داشتيم و تورم هم 12 درصدي بود ولي امروز با 80 ميليارد دلار درآمد نفتي 5/5 درصد رشد اقتصادي داريم و نرخ تورم هم بالاي 20 درصد است.

وي افزود: ما در موضوع هسته اي با تدبير مقاومت مي كرديم و تدبير ما اين بود كه پرونده ما به شوراي امنيت نرود چون اين شورا قاضي اش آمريكايي ها هستند ما در موضوع هسته اي گروه غير متعهدها را ايجاد كرديم.

وي ادامه داد: منافع آمريكا در برخورد جدي با ايران است و تدبير ما اين است كه كاري نكنيم آمريكا هاي سرنوشت ساز پرونده ما شوند ولي امروز اين اتفاق افتاده است.

وي گفت: اگر فرآيندهاي دموكراتيك را وارد فرآيند تصميم سازي نظام كنيم دنيا به ما اعتماد مي كند از نظر ما نقطه اوج فقط موضوع هسته اي نيست. زندگي شرافتمندانه ايرانيان نقطه اوج است.سخنگوي دولت خاتمي گفت: غربي ها به دنبال انحصار قدرت و تكنولوژي هستند كه اين موضوع طبيعي هم هست.

رمضان زاده گفت: هنوز هم مي توان با روش هاي مسالمت آميز و منطقي موضوع بن بست هسته اي را حل كرد و راهش اين است كه دولت احمدي نژاد از تصميم گيري موضوع هسته اي منع شود.

فضائلي در پاسخ گفت : زماني اعتماد آمريكايي ها جلب مي شود كه ما از انقلاب دست برداريم ، اينكه بگوييم با آمدن يك دولت احتمال حمله نظامي كم مي شود اغراق است و معناي آن اين است كه اصلاح طلبان همان كاري كه آمريكايي ها مي خواهند انجام مي دهند و از اين نظر نيازي به حمله نظامي نيست.

وي گفت : شرايط ما امروز بحراني نيست. امروز سولانا با بسته اي به ايران آمده است كه از بسته اي كه در دوران اصلاحات ارائه شده بسيار پربارتر است. هيچ اجماع بين المللي عليه ايران وجود ندارد و فقط اجماع چند كشور انحصارگر عليه ايران وجود دارد. خود آمريكايي ها و از جمله موسسه بروكلين هم گفته اند كه سياست هاي احمدي نژاد از خاتمي موفق تر بود.

فضائلي با رد سخنان رمضان زاده كه مدعي ايجاد محدوديت هاي رسانه هاي در موضوع هسته اي شده بود، گفت: محدوديت رسانه اي در مورد امنيت ملي و منافع ملي در همه دنيا وجود دارد. بله اين آزادي وجود ندارد كه شما روحيه مردم راتخريب كنيد.

وي خطاب به سخنگوي دولت خاتمي گفت: شما استقلال كشور را هزينه كرديد ودر دوران اصلاحات به استقلال كشورهزينه هاي جدي وارد شد.

رمضان زاده نيز گفت: سياست هاي دولت نهم ماجراجويانه است وموجب تحقير ملي ايرانيان شده است و به خاطر سخنان احمدي نژاد در مورد هولوكاست در مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه اي به نفع اسرائيل براي اولين بار صادر شد.

فضائلي در پاسخ به اعتراض برخي حضار به شرايط اقتصادي كشور گفت: شرايط اقتصادي كشور امروز قابل دفاع نيست ولي دردوره اصلاحات هم خط توليد، خط توليد روزنامه و رسانه بود فقط در يكي دو سال دولت خاتمي بود كه فعاليت اقتصادي رونق گرفت.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن