تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816414694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادبيات در هفته‌اي كه گذشت/نادر ابراهيمي بعد از سالها در سيما / تاسيس دو جايزه شعر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ادبيات در هفته‌اي كه گذشت/نادر ابراهيمي بعد از سالها در سيما / تاسيس دو جايزه شعر
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب: در اين بخش رويدادهاي هفته گذشته، اظهارنظرها و مطالب مهمي كه در حوزه كتاب و ادبيات در جرايد منعكس شده، مرور مي شود.

نادر ابراهيمي بعد از سالها در مطبوعات و صداوسيما

روز يكشنبه 19 خرداد وقتي مطبوعات با تعطيلات چند روزه خرداد خداحافظي كردند، گزارش خبر كوتاهي از مرگ، كارنامه كاري و زندگي حرفه‌اي ابراهيمي را به چاپ رساندند و در دو روز بعد، چاپ ويژه نامه‌ها آغاز شد.

همزمان با تشييع جنازه نادر ابراهيمي از خانه هنرمندان - 20 خرداد - روزنامه "همشهري" چهار صفحه خود را به ويژه نامه ابراهيمي اختصاص داد. فرداي آن روز هم "اعتماد ملي" همين را تكرار و خاطرات ابراهيمي را با يادداشت‌هاي مختلف و خواندني زنده كرد. همچنين "اعتماد" هم با اينكه روز شنبه، صفحه آخر را به چاپ يادداشت‌هايي از دوستان،‌ هم‌قطاران و شاگردان او اختصاص داده بود با اين حال، صفحه ادبيات ضميمه‌اش را هم به ياد ابراهيمي‌ شاعر و نويسنده منتشر كرد. اما پيش از اينها، "كلك شبانه" كه از راديو تهران به روي آنتن مي‌رود، نخستين برنامه راديويي بود كه ويژه نامه‌اي را براي ابراهيمي پخش كرد و بعد از آن، برنامه چهارشنبه شب "دو قدم مانده به صبح"‌ نخستين برنامه‌ تلويزيوني بود كه چند دقيقه‌اي را به پخش مستندي از نادر ابراهيمي اختصاص داد و طي آن اكبر رادي و احمدرضا احمدي درباره ابراهيمي و كارهاي ادبي او صحبت كردند.

اما به جز درگذشت ابراهيمي، دو اتفاق حاشيه‌اي ديگر ادبيات ايران را در هفته گذشته متاسف كرد؛ اولي درگذشت حميد فرزام ‌عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسي بود و دومي اعتراض نه چندان تند و تيز عليرضا قزوه به بي‌اعتنايي مسئولان به ناتمام ماندن احداث مقبره «قيصر امين پور» و البته جوابيه‌اي از طرف مدير كل دفتر وزارتي وزير ارشاد بود كه بلافاصله در خبرگزاري فارس منتشر شد و طي آن، پرويز كرمي تاكيد كرده بود كه وزارت ارشاد ساخت يادمان «قيصر امين‌پور» را پيگيري خواهد كرد.

راه اندازي دو جايزه شعر

فراخوان دو جايزه شعر در هفته گذشته مهمترين رويدادهاي شعري هفت روز گذشته بودند. به اين ترتيب قرار است جايزه شعر "خورشيد" (نخستين جايزه شعر زنان ايران) همه ساله در دي ماه برگزار شود تا بهترين كتاب شعر زنان را در سال قبل انتخاب كند. جايزه شعر نيما نيز به انتخاب و بررسي شعر و مقالات ادبي مي‌پردازد و به دو شاعر كه آثارشان طي سال 86 در مجلات ادبي اينترنتي و چاپي به چاپ رسيده، به تفكيك يك شاعر صاحب كتاب و يك شاعر بدون كتاب، يك نقد كه در رابطه با شعر در سايت‌ها يا مجلات ادبي مورد نظر به چاپ رسيده باشد و يك كتاب شعر كه ظرف سه سال گذشته در فضاي اينترنت توسط سايت‌هاي ادبي يا به صورت شخصي منتشر شده است بدون در نظر گرفتن نوبت چاپ آن تعلق مي‌گيرد.

اما رويدادهاي قابل توجهي هم درباره كتابخواني و ترويج مطالعه در هفته گذشته پيرامون كتابخانه‌ها و مسائل حاشيه‌اي آن اتفاق افتاده است. بر اين اساس، دومين جشنواره كتابخانه‌هاي خانگي كه بعد از 5 ماه تاخير، شاهد حضور 73 نفر از سراسر كشور بود، عصر پنج شنبه 23 خرداد 10 نفر از شركت كنندگان شهرستاني را برگزيد و به كار خود پايان داد.

حاشيه اين جشنواره هم اين بود كه علي خاكبازان - دبير جشنواره - اعلام كرد كه به برگزيدگان جشنواره، كارت‌هاي الكترونيك كتاب قابل شارژ اهدا مي شود اما اهداي آنها در مراسم تجليل، ميسر نيست و بعد از برگزاري مراسم با طي شدن مراحل و پركردن فرم‌هاي مخصوص به شركت كنندگان اهدا مي شود. (شايد اين ماجرا ادامه داستان كارت‌هاي الكترونيك خبرنگاران و معلمان و ... باشد)

ادبيات داستاني در وبلاگها

اما خبر مسرت بخش هفته گذشته، راه اندازي كتابخانه تخصصي ادبيات در حوزه هنري استان تهران - مركز شهر ري - است كه بيش از هزار جلد كتاب در حوزه ادبيات را در خود جاي داده است. به علاوه، گويا شهرداري هم تصميم گرفته تا ركود و سكوت و سكون را از كتابخانه‌هاي تحت پوشش خود بيرون براند و خون تازه‌اي را به رگ‌هاي كتابخانه‌هايش بريزد چون روز دوشنبه محمد احساني - معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران - صراحتا به تبديل كتابخانه‌هاي تحت پوشش شهرداري به سالن مطالعه پشت كنكوري‌ها اشاره و تصريح كرد كه بايد تدابيري براي استفاده‌هاي مطلوب‌تر از كتابخانه‌ها انديشيده شود.

فضاي مجازي هم به نوبه خود در هفته گذشته بي‌نصيب از رويدادهاي كتابي نبوده است. "جن و پري" كه به تازگي شماره خرداد ماه را منتشر كرده، به جز انتشار شعر و داستان، مقاله‌اي درباره ترجمه از مديا كاشيگر به چاپ رسانده كه خواندني و مفيد است. همچنين رمان بلند "بي‌خوابي" محسن فرجي نيز كه زمزمه نوشتن اش از دو سال قبل به گوش مي‌رسيد، هفته گذشته بر روي وبلاگش "غزلداستان" قرار گرفت تا بعدها توسط نشر قطره به چاپ برسد. "خوابگرد" نيز طي يك پرونده سريالي به مرور بهترين‌هاي سال 86 مي‌پردازد و اين كار را از چهارشنبه هفته گذشته آغاز كرده و به نقد و معرفي 10 كتاب داستان و رمان پرداخته است.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن