تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812870787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حكايت صف‌هاي شلوغ نانوايي درخراسان‌شمالي؛ شهروند:مسوولان بجاي افزايش كيفيت نان قيمت راافزايش مي‌دهند! عضوشورا:گراني ارزاق عمومي باعث صف‌هاي طولاني نان مي‌شود‌


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حكايت صف‌هاي شلوغ نانوايي درخراسان‌شمالي؛ شهروند:مسوولان بجاي افزايش كيفيت نان قيمت راافزايش مي‌دهند! عضوشورا:گراني ارزاق عمومي باعث صف‌هاي طولاني نان مي‌شود‌


خبرگزاري دانشجويان ايران - بجنورد
سرويس: شهرستان‌ها

صف شلوغ نانوايي‌ها در استان خراسان شمالي شهروندان را كلافه كرده است؛ به طوري كه انبوه جمعيت ايستاده در چندين صف مقابل هر نانوايي، توجه هر رهگذري را به خود جلب مي‌كند؛ اين مشكل به خصوص در بجنورد مركز اين استان بسيار حاد است؛ به گونه‌اي كه شهروندان براي خريد دو قرص نان بايد مدت زمان زيادي در صف نانوايي بايستند.

اين درحاليست كه مسؤولان استان بيان كرده‌اند كه 50 درصد نانوايي‌ها در اين استان اضافه‌اند! و پرونده نانوايي‌هاي متخلف لغو مي‌شود؛ با اين وضعيت تكليف صفهاي شلوغ نانوايي‌ها و بيكاري كاركنان نانوايي‌هايي كه تعطيل مي‌شوند جاي پرسش دارد.

يك شهروند در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: نان قوت لايموت است و بايد هر روز خريداري شود و با توجه به فرهنگ ايرانيان مبني بر اين كه حتما بايد نان در سفره باشد خريد آن اجتناب ناپذير است.

محمد شكراني افزود: اما متاسفانه در بجنورد بايد براي خريد نان مدت زيادي در صف ايستاد كه باعث كلافه شدن افراد مي‌شود و اين وضعيت اغلب اوقات باعث مشاجره مشتريان با يكديگر و حتي با نانوا مي‌شود كه واقعا افراد از خريد نان پشيمان مي‌شوند.

وي ادامه داد: اين كه يك شهروند براي خريد ناني كه كيفيت هم ندارد و بعد از يك ساعت خريد نان خمير و كهنه مي‌شود دو ساعت در صف بايستد به دور از انصاف است و مسوولان بايد در اين زمينه تدبيري بيانديشند.

سارا كنعاني نيز معتقد است: از زماني كه برنج گران شده صف نانوايي‌ها در بجنورد طويل‌تر شده است و مردم به ناچار مجبورند بيشتر نان بخرند كه با وضعيت نانوايي‌ها مشكلات بيشتري هم بوجود خواهد آمد.

وي ادامه داد: فروشگاه‌هاي عرضه مواد غذايي ناني كه در نانوايي‌ها 400 ريال به فروش مي‌رسد را بسته‌بندي مي‌كنند و چند برابر قيمت به فروش مي‌رسانند كه مردم گاه به همين هم راضي هستند، ولي اكنون در اين فروشگاه‌ها نيز نان بسته‌اي يافت نمي‌شود.

وي افزود: نان از ارزاق ضروري مردم است و اين درست نيست كه شهروندان براي خريد آن، با اين همه مشكل مواجه باشند و بايد مسوولان تدبيري بينديشند كه يك شهروند مجبور نباشد براي خريد نان مدت زيادي از وقتش را در صف نانوايي تلف كند.

وي مي افزايد: برخورد برخي از نانواها نيز با مردم اصلا مناسب نيست و دو نان را با هزار منت به دست مشتري مي‌دهند و واقعا آدم در صف نانوايي كلافه مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: نانهاي خمير و سوخته و بي كيفيت كه با مقدار زيادي جوش شيرين پخت مي‌شود نيز حكايت ديگري است كه هر يك خود معضلي بزرگ است.

ناصري بيان كرد: مسوولان به جاي اين كه كيفيت نان را افزايش دهند قيمت نان را افزايش مي‌دهند كه البته اميدواريم نان گران دست كم كيفيت داشته باشد.

عضو شوراي شهر:

گراني ارزاق عمومي مردم باعث صف‌هاي طولاني نانوايي‌هاست

در اين زمينه جمشيد گريواني، يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد به خبرنگار ايسنا گفت: صف‌هاي طولاني نانوايي‌ها معلول تورم بيش از حدي است كه بر اقشار آسيب‌پذير وارد شده است.

وي افزود: اين كه مسوولان استاني گفته‌اند قيمت نان باعث صف‌هاي طولاني نان، كاهش كيفيت نان و كوتاهي كارگران نانوايي در پخت نان است و با افزايش قيمت نان اين مشكلات برطرف مي‌شود؛ درست نيست، بلكه گراني ارزاق عمومي مردم باعث صف‌هاي طولاني نانوايي‌ها است.

وي ادامه داد: در اين زمينه راهكار اين است كه دولتمردان و مجلس به شعارهايي كه داده‌اند عمل كنند و اگر اين كه گفته شد با سهميه‌بندي بنزين و حذف يارانه آن، يارانه‌ها به صورت مستقيم به مردم پرداخت مي‌شود، عملي شود بخشي از مشكلات حل خواهد شد.

فرماندار:

در شهرستان بجنورد به ازاي هر850 نفر يك نانوايي فعال است!

در نانوايي‌هايي كه آرد دولتي دريافت مي‌كنند روزانه دو كيلو آرد از كف نانوايي جارو مي‌شود

فرماندار بجنورد نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: در سطح شهرستان بجنورد 380 نانوايي وجود دارد كه از اين تعداد 171 نانوايي شهري و 199 نانوايي روستايي است كه اكثر روستاها تك نانوايي هستند و برخي روستاهاي پرجمعيت بيش از يك نانوايي دارند.

مهندس غلامحسين آرام افزود: در روستاهاي فاقد نانوايي هم بايد هر چه سريع‌تر نانوايي راه‌اندازي شود كه سهميه آرد خانه‌پزي به آنها داده نشود؛ زيرا با تهيه نان توسط خود مردم، براي تهيه هيزم و سوخت پخت نان به منابع طبيعي اطراف هم آسيب مي‌رسد و علاوه بر آن ممكن است همه آرد به مصرف پخت نان نرسد.

وي ادامه داد: در شهرهاي بزرگ به ازاي هر دو هزار نفر يك نانوايي وجود دارد؛ در حالي كه در شهرستان بجنورد به ازاي هر850 نفر يك نانوايي فعال است و يكي از علل عدم كيفيت پخت نانها در بجنورد نيز همين تعداد زياد نانوايي‌ها است.

وي توضيح داد: چون تعداد نانوايي‌ها زياد است و سهميه تخصيصي آرد به نانوايي‌ها با توجه به سرانه كم است اين شغل نه براي نانوا، نه براي شاگرد و نه براي شاطر صرفه اقتصادي دارد، چنانكه اكثر آنها شغل ديگري دارند و نان را با هر كيفيتي پخت و عرضه مي‌كنند.

آرام گفت: اين درحاليست كه چون در شهرهاي بزرگتر تعداد نانوايي‌ها محدودتر است، سرانه كيسه آرد آنها 15 كيسه است كه براي نانوايي صرفه اقتصادي دارد بنابراين نانوا وقت مي‌گذارد و نان با كيفيت به مردم مي‌دهد ولي در بجنورد سرانه كيسه آرد تخصيصي به نانواييها 10 كيسه است.

وي افزود: در اين زمينه اين تصميم اجرايي شده است كه با نانواييهاي متخلف برخورد شود كه تاكنون طي دو سال پنج نانوايي در بجنورد لغو پروانه شده‌اند، از سويي بايد نوع پخت نان نيز تغيير كند؛ يعني نان بربري به نانهاي سنتي ديگر تبديل شود و نانواييها به نانواييهاي صنعتي تبديل شوند.

فرماندار بجنورد اظهار كرد: يك گرم از سهميه آرد نانوايي‌ها كسر نشده و حتي در برخي موارد سهميه آرد اضافه هم شده است، ولي با توجه به فصل كار و فصل تابستان كه زائر و مسافر از شهر عبور مي‌كند، خود به خود در ساعات پخت نان مقداري صفها شلوغ مي‌شود.

وي پيرامون بيكاري حاصل از تعطيلي نانوايي‌ها گفت: با تعطيلي نانوايي نوع كسب نانوا تغيير مي‌كند، زيرا مغازه پلمپ و براي هميشه تعطيل نمي‌شود و در اين زمينه حتي براي تغيير پخت نوع نان نيز نانوايان را ترغيب و استقبال مي‌كنيم.

وي بيان كرد: اكنون در نانوايي‌هاي آزادپز، يك گرم آرد يا ذره‌اي نان زايد وجود ندارد، اما در نانوايي‌هايي كه آرد دولتي دريافت مي‌كنند روزانه دو كيلو آرد از كف نانوايي جارو مي‌شود و نان هم با كيفيت پايين پخت مي‌شود.

وي گفت: براي آرد نانوايي‌ها در كشور ماهانه مبلغ بسيار زيادي يارانه پرداخت مي‌شود و در اين زمينه در شهرستان بجنورد ماهانه 11 ميليارد و 200 ميليون ريال يارانه داده مي‌شود و نانواها بايد دقت كنند كه نان خوب و سالم به مردم بدهند.

فرماندار بجنورد تاكيد كرد: آردي كه به نانوايي‌ها مي‌دهيم حق آنها نيست؛ بلكه امانتي از مردم در دست آنهاست و نانوايان بايد دقت كنند كه در فروش نان غل وغش نكنند و در اين زمينه با قاطعيت تمام با متخلفان برخورد مي شود.

رييس سازمان بازرگاني استان:

بيش از 50درصد نانوايي‌هاي استان روستايي هستند

تعداد نانوايي‌ها از جمعيت و سرانه استان بيشتر است

با افزايش قيمت نان در استان كيفيت آن هم بايد افزايش پيدا كند

رييس سازمان بازرگاني خراسان شمالي نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: در استان هزار و 11 نانوايي وجود دارد كه بيش از 50 درصد نانواييها روستايي هستند.

محمدرضا كفاشي افزود: بنا به شرايط گرفتن سهميه آرد و ديگر موارد در برخي مقاطع، تعداد زيادي امتياز نانوايي در استان واگذار شده كه اكنون تعداد نانوايي‌ها از جمعيت و سرانه استان بيشتر است كه به اين علت پخت نان براي نانواييها هم توجيه اقتصادي ندارد و اين امر بر كيفيت نان هم تاثيرگذار است.

وي اظهار داشت: صفهاي شلوغ نانواييها به تعداد آنها بستگي ندارد؛ بلكه با توجه به اينكه قوت اصلي مردم نان است و در استان جمعيت روستايي از جمعيت شهري بيشتر است در نانوايي‌ها صفهاي طولاني تشكيل مي‌شود.

كفاشي گفت: در روستاهايي كه كمتر از300 نفر جمعيت دارند، نانوايي وجود ندارد و احداث نانوايي در آن روستا توجيه اقتصادي هم ندارد و آرد خام توزيع مي‌شود.

وي ادامه داد: به اين علت اغلب در روستاها آرد كمتر نان مي‌شود و به مصرف دام مي‌رسد و روستاييان براي تهيه نان به شهر مي‌آيند و در نتيجه صف‌هاي نانوايي‌ها شلوغ مي‌شود كه به نانوايي‌ها ابلاغ شده كه از تحويل نان از يك حد معين خودداري كنند.

وي افزود: از چند روز گذشته كه قيمت نان در استان افزايش يافته نيز از ازدحام صفهاي نان كاسته شده است و مردم مجبور نيستند براي خريد دو نان مدتها در صف بايستند.

كفاشي پيرامون تاثير افزايش قيمت برنج بر شلوغ شدن صفهاي نانوايي‌ها اظهار كرد: قطعا زماني كه قيمت مواد غذايي تغيير كند در بحث نان كه قوت لايموت مردم است نيز اثرگذار است و اين موضوع تنها مربوط به استان ما نيست.

رييس سازمان بازرگاني خراسان شمالي گفت: قيمت نان در استان افزايش يافته و با اين افزايش قيمت بايد كيفيت پخت نان هم مطلوب شود كه در اين زمينه 30 بازرس در استان بر كار نانواييها نظارت مي كنند.

وي افزود: با متخلفان به شدت برخورد مي شود و در اين زمينه مردم نيز مي توانند با گزارش تخلفات با شماره 124 با مسوولان همكاري كنند.

به گزارش ايسنا به نقل از اتحاديه خبازان بجنورد نرخ انواع نان شهري و روستايي شامل فري سنتي، فري ماشيني، ماشيني دوار، لواش ماشيني، خراساني و عراقي كه با آرد 75 ريالي پخت مي شوند از 350 تا 50 ريال و نان سنگك به 900 ريال افزايش يافته است.

همچنين نرخ نانهايي كه با آرد 450 ريالي پخت مي شوند نيز از 400 تا 500 ريال افزايش يافته است.

انتهاي پيام
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 582]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن