واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نمايشنامهخواني مقاومت
جام جم آنلاين: سالن كنفرانس تئاترشهر در چند ماه آينده هر يكشنبه ميزبان گروههايي است كه نمايشنامههايشان را در حضور مخاطبان ميخوانند. نمايشنامهخواني تئاتر مقاومت در ادامه سلسله برنامههاي سال گذشته انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با همكاري مركز هنرهاي نمايشي در حالي نخستين جلسات را پشتسر گذاشته است كه حوزه تئاتر دفاع مقدس بيش از ديگر حوزههاي تئاتر در كشور ما از كمبود متن و نگارش متون مناسب و با كيفيت تئاتري رنج ميبرد.
از اين منظر، نمايشنامهخواني مقاومت را به دليل رويكردي كه در معرفي و خوانش متنهاي نمايشي دفاع مقدس دارد، ميتوان اتفاقي مهم و ارزشمند در ساختار تئاتر كشور و بويژه در گستره تئاتر دفاع مقدس دانست.
نمايشنامهخواني به صورت يك شكل اجرايي غير صحنهاي به واسطه فاصله زماني كمتري كه از نگارش متن تا اجرا (خوانش) دارد و به دليل آنكه هزينه و زمان كمتري را از گروه ميگيرد، به چند دليل ميتواند باعث رشد و تقويت پايههاي هنر نمايش ادبيات دراماتيك بشود.
نخست آنكه گروه اجرايي و نويسنده را دچار شكست نميكند. نمايشنامه خواني البته با شيوهاي كه در تئاترها متداول است در فاصله ميان نگارش متن و اجراي صحنهاي قرار ميگيرد. بنابراين ميتواند به فرصتي براي اصلاح و تقويت نمايشنامهنويسي تبديل شود.
خوانش متن و ارتباط نمايشنامه با مخاطب و منتقد اين اجازه را به نمايشنامهنويس ميدهد كه آزادي و راحتي بيشتري براي دقت در بازخورد متن در فرايند انتقال داشته باشد و بهتر بتواند اثرش را تقويت و تكميل كند.
از منظري ديگر، خوانش متن با بهرهگيري از امكانات و ابزارهاي كمتر ضمن آنكه ميتواند گستره و عرصه مطلوب و مناسبي براي معرفي نمايشنامهنويسان و متون نمايشي آنها باشد، ارزشها و تكنيكهاي نمايشنامهنويسي را بدون آرايش صحنهاي در ارتباط با مخاطبان قرار ميدهد و از اين منظر نيازمند ويژگيها و قوتهايي است كه در صورت استمرار توجه به آن سبب تقويت و رشد كيفيت نگارش و توليد متن هم خواهد شد.
خوانش متون نمايشي بويژه در شرايطي كه تئاتر ما دچار فقر نمايشنامه است در صورت تداوم و استمرار و قرار گرفتن در مسير درست، مطمئنا ظرفيتها و استعدادهاي قابلتوجهي را به حوزه ادبيات نمايشي خواهد افزود.
اما اين همه مستلزم آن است كه ساختار برنامه و اهداف آن در جهت مطلوب و مسير درست آن قرار گرفته باشد.
نمايشنامهخواني مقاومت ظاهرا در راستاي چنين رويكردي قرار گرفته؛ اما متاسفانه با كاستيها و آسيبهايي هم در حوزه اجراي برنامهها و پيشبرد ساختارش مواجه است.
نمايشنامهخواني همان طور كه ذكر شد، در دوران فقر نمايشنامه ميتواند بستري براي توليد و شناخت متون نمايشي و آزموني براي توجه به آثار ناشناختهتر باشد. در اين صورت است كه هر دوره حداقل با معرفي يك نمايشنامهنويس ميتواند به نتايج و خروجيهاي دوره بعد اميدوار باشد.
مهدي نصيري
شنبه 25 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]