تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816365753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسل جديد خودروها كي به ايران مي‌رسد؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نسل جديد خودروها كي به ايران مي‌رسد؟


انتظار براي ورود نسل جديد خودروها
مژگان ميرزايي
405 قديمي‌ترين خودروي داخلي
پژو 405 را از لحاظ طراحي بدنه مي‌توان از جمله قديمي‌ترين خودروهاي داخلي دانست كه توليد آن بيش از 12 سال است كه در شركت پژو سيتروئن متوقف شده است. اين خودرو در سال 1988 توسط شركت خودروسازي پژو سيتروئن عرضه و توليد آن در فرانسه تا سال 1994 ادامه داشته است.
اين خودرو در سال 1988 توانست عنوان خودروي سال اروپا را از آن خود كند با اين حال شركت پژو پس از گذشت هشت سال اقدام به توقف توليد آ‌ن كرد و به منظور حفظ بازار داخلي در ابتدا توليد پژو 406 و پس از آن پژو 407 و در نهايت توليد پژو 408 را در برنامه كاري خود قرار داد. توليد پژو 405 در سال 1370 در شركت ايران‌خودرو آغاز و با گذشت بيش از 20 سال از زمان توليد آن و عرضه سه مدل جديد در شركت پژو توليد آن همچنان در كشور ادامه دارد.
405 در اوج شكوفايي به طور همزمان در پنج كشور فرانسه، انگلستان، ايران، مصر، آفريقا و آرژانتين توليد مي‌شد كه بر اساس آمار موجود تاكنون بيش از چهار ميليون خودرو از اين مدل در دنيا توليد شده است كه با توجه به ادامه روند توليد آن، در ايران اين آمار همچنان در حال افزايش است.
هر چند كه مسوولان شركت ايران‌خودرو خروج اين خودرو را تا پايان سال‌جاري و جايگزيني پژو SLX را كه مدل تغيير يافته 405 از لحاظ ظاهري است را وعده داده اما بايد ديد كه آيا وعده اين شركت در اين خصوص محقق خواهد شد يا خير؟
از سوي ديگر شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت كه چندي پيش طرح نصب برچسب سوخت بر روي خودروهاي داخلي را به مرحله اجرا گذاشت به ميزان مصرف سوخت اين خودرو ايراداتي وارد كرده است.
207 جايگزين 206 در دنيا
و اما پژو 206 را مي‌توان مهم‌ترين محصول شركت پژو در كلاس خودروهاي هاچ‌بك در سال 1998 ناميد. اين خودرو پس از عدم سوددهي پژو 205 در شركت پژو طراحي و توليد شد، به طوري كه توانست در سال‌هاي 2001 تا 2003 عنوان پرفروش‌ترين خودروي اروپا را از آن خود كند. با اين حال شركت پژو تنها هفت سال پس از آغاز طراحي و توليد پژو 206 در سال 2005 دست به طراحي مدل جديد اين خودرو به نام پژو 207 زد و به مرور اين خودرو را جايگزين مدل قديمي آن كرد. پژو 207 نسل هفتم اتاق سايز 2 پژو محسوب مي‌شود كه از لحاظ طراحي جزو سبك جديد پژو است كه پيش از اين در خودروهاي پژو 407، 907 و 107 از آن بهره گرفته شده بود. اما توليد پژو 206 در ايران در سال 1380 و سه سال پس از آغاز توليد پژو 207 در پژو آغاز شد و با وجود گذشت بيش از 10 سال از آغاز توليد اين خودرو و ارائه مدل جديد، شركت ايران‌خودرو تاكنون هيچ تصميمي مبني بر عرضه مدل جديد اين خودرو نگرفته است. در حال حاضر پژو 206 در 6 تيپ مختلف توليد و به بازار عرضه مي‌شود. از سوي ديگر شركت ايران‌خودرو چند سال پس از توليد 6 مدل پژو 206 هاچ‌بك به دليل تمايل جامعه ايران به خودروي صندوق‌دار اقدام به طراحي مدل صندوق‌دار اين خودرو گرفت كه اين امر نشان‌دهنده آن است كه اين خودرو نيز مانند 405 حالا حالاها ميهمان اين شركت خواهد بود.

جولان C5 در دنيا
توليد اولين مدل زانتيا نيز در سال 1993 در شركت سيتروئن آغاز و اين شركت هفت سال پس از آغاز توليد اين خودرو اقدام به توقف توليد آن كرد و در سال 2001 و طي قراردادي با شركت سايپا توليد اين خودرو را به اين شركت واگذار كرد، با گذشت بيش از 15 سال از زمان آغاز توليد زانتيا در شركت پژو سيتروئن شركت سايپا همچنان توليد اين خودرو را در دستور كار خود قرار داده و هنوز برنامه‌اي براي توليد و ارائه مدل جديد زانتيا ارائه نكرده است. شركت سيتروئن در زمان توليد زانتيا بيش از چهار مدل بر روي اين خودرو طراحي و توليد كرد و پس از حذف آن در سال 2004 توليد مدل جديد زانتيا به نام C5 را در دستور كار خود قرار داد. شركت سايپا نيز سال گذشته اقدام به واردات تعداد محدودي از اين خودرو به كشور كرد اما هنوز برنامه‌اي مبني بر توليد يا مونتاژ C5 در كشور از سوي شركت سايپا اعلام نشده است.

ماكسيماي جديد نمي‌آيد
نيسان ماكسيما نيز اولين بار در سال 1976 به عنوان نوع پيشرفته بلوبرد ساخته و در سال 1980 در خط توليد قرار گرفت و توليد مدل‌هاي مختلف اين خودرو نيز تاكنون ادامه داشته است. نيسان ماكسيماي توليدي در ايران توليد سال 2000 شركت نيسان بوده كه در سال 2004 توليد آن در شركت پارس‌خودرو ‌آغاز شده است.
ماكسيماي توليدي كه تا پيش از سال 2004 ميلادي در اوباما ژاپن توليد مي‌شد، از سال 2004 به بعد در آمريكاي شمالي توليد شد. درحال حاضر شركت نيسان نسل جديد ماكسيما را طراحي و توليد كرده است كه از لحاظ بدنه با خودروي ماكسيماي توليد شده در ايران كاملا متفاوت است اما به دليل آنكه ماكسيماي جديد در آمريكاي شمالي توليد مي‌شود و بسياري از قطعات اين خودرو نيز توسط سازندگان آمريكايي تامين مي‌شود امكان توليد آن در ايران وجود ندارد كه اين امر نشان‌دهنده آن است كه متقاضيان اين خودرو در انتظار نسل جديد آن نباشند.

ريو جديد هم آمد
ريو يكي از خودروهاي در حال تردد در كشور است كه شركت كياموتورز به علت ورشكستگي پس از وضعيت بد اقتصادي در سال 1997 در جنوب شرقي آسيا مجبور به طراحي آن شد چرا كه خودرويي ارزان‌قيمت محسوب مي‌شود. اين شركت توليد ريو را در سال 2001 آغاز و پس از چهار سال توليد آن متوقف شد.
پس از توقف توليد نسل اول ريو و توليد آن در سال 1384 به ايران شركت كيا در سال 2005 طراحي و توليد نسل دوم اين خودرو را در برنامه‌هاي خود قرار داد.
ريو در ابتداي امر قرار بود در كشورمان به عنوان جانشين پرايد و با قيمتي ارزان وارد بازار داخلي شود كه اين امر به دليل توقف پيكان و جايگزيني پرايد براي پيكان محقق نشد و شركت سايپا ريو را نه به عنوان خودروي ارزان بلكه به عنوان خودرويي با قيمت متوسط به بازار عرضه كرد.

مزدا 6 جايگزين مزدا 323 در دنيا
مزدا 323 را مي‌توان ركورددار داشتن نام‌هاي مختلف در نقاط مختلف جهان، دانست. اما مدلي كه در كشورمان با نام 323GLX شناخته مي‌شود در كل‌، حدود ۱۷ نام مختلف را دنيا دارا است‌.
اين خودرو در عين حال يكي از كهن‌ترين سري خودروهاي ژاپني محسوب مي‌شود‌، چرا كه حدود ۴۰سال از توليد اولين نسل ۳۲۳ در ژاپن مي‌گذرد. اين خودرو كه از ابتداي توليد در سال ۱۹۶۴ تاكنون در ژاپن با نام Familia شناخته مي‌شود‌، تا سال ۱۹۷۷ تنها با همين نام شناخته مي‌شد‌، اما از آن سال به بعد مدل صادراتي اين خودرو‌، نام GLC كه مخفف Great Little Car است را، به خود گرفت. اين روند تا سال ۱۹۸۵ (سال پايان توليد نسل پنجم) ادامه يافت و اين خودرو در ژاپن و چند كشور آسيايي ديگر با نام Familia و در ديگر نقاط دنيا با نام GLC شناخته مي‌شد.
اما با آغاز توليد نسل ششم اين خودرو در سال ۱۹۸۵ نام ۳۲۳ جايگزين GLC شد. تعدد نام‌ها باعث بروز مشكلاتي براي خريد و فروش و عرضه قطعات يدكي اين خودروها شد، چرا كه نام اين سري در همه جا يكسان نبود و همگان هم از وجود نام‌هاي ديگر اين خودرو در كشورهاي ديگر اطلاع نداشتند‌، بنابراين كارخانه مزدا كه پيش‌بيني افزايش تعداد نام‌هاي اين خودرو در نسل‌هاي بعدي را نيز مي‌كرد‌، تصميم گرفت با اختصاص كدهاي ۲ حرفي نامي‌ مشترك براي هر يك از نسل‌هاي سري ۳۲۳ اختصاص دهد و اين كدگذاري با كد BF براي نسل ششم (۱۹۸۵-۱۹۹۰) آغاز شد. از سال ۱۹۹۰ و با شروع توليد نسل هفتم تعداد نام‌هاي اين خودرو افزايش يافت و اين خودرو در مدل‌هاي ۴ درب سدان و ۳ درب هاچ‌بك توليد مي‌شد.مزدا توليد شده در ايران توليد سال 1994 است كه پس از 13 سال توليد آن در كشور متوقف و توليد نسل بعدي آن يعني مزدا 3 در كشور از سر گرفته شد در حال حاضر پس از مزدا 3 اين شركت مزدا 6 را نيز توليد و به بازار عرضه كرده است اما خودروسازان داخلي باز هم توليد نسل قبلي را در برنامه كاري خود قرار داده‌اند.

نسل سوم مگان هم آمد
تاكنون سه نسل از مگان در شركت رنو فرانسه به توليد رسيده است كه نسل دوم اين خودرو در دو مدل 2000 و 1600سي‌سي توانسته به بازار داخلي راه پيدا كند. مگان موجود در ايران در سال 2002 در شركت رنو فرانسه به توليد رسيد و چهار سال پس از توليد اولين سري توسط شركت پارس‌خودرو وارد بازار داخلي شد. شركت پارس‌خودرو يكسال پس از آغاز واردات اين خودرو توليد نسل دوم مگان را در كشور آغاز كرد همزمان با آغاز توليد مگان در كشور شركت رنو نسل سوم اين خودرو با نام مگان كوپه 2008 را به بازار جهاني معرفي كرد. به گفته مسوولان شركت رنو مگان كوپه جديد در سال 2009 وارد بازار اروپا خواهد شد و به مرور زمان جايگزين مگان كوپه نسل قبل خواهد شد.
سمند به‌روزترين خودروي داخلي
در ميان برندهاي توليد و يا مونتاژ شده در داخل كشور كه در برخي موارد چندين سال از زمان توليد آن مي‌گذرد، سمند را مي‌توان تنها خودروي داخلي دانست كه همه ساله مدل به روز شده آن توليد و به بازار داخلي عرضه مي‌شود. توليد اولين نمونه سمند در شركت ايران‌خودرو در سال 1380 آغاز و اين شركت تاكنون توانسته 5 مدل مختلف سمند را توليد و به بازار عرضه كند.

همه ساله شركت‌هاي بزرگ خودروساز به منظور حفظ بازار داخلي و گسترش بازار صادراتي، طراحي و توليد محصولات جديد و يا ايجاد برخي تغييرات بر روي محصولات قديمي را در برنامه كاري خود قرار مي‌دهند تا به اين طريق بتوانند سبد محصولات خود را متنوع‌تر كنند. شركت‌هاي مذكور علاوه‌بر توليد محصولات جديد همه ساله ايجاد تغييرات بر روي پلت‌فرم‌هاي پرطرفدار را نيز در برنامه كاري خود قرار مي‌دهند. به طوري كه با وجود قديمي بودن پلت‌فرم، شركت‌هاي مذكور با ايجاد تغييراتي سعي در به روز رساني اين محصولات دارند، به صورتي كه به مرور طرح‌هاي قديمي از رده خارج و خودروهاي به روز شده، جايگزين آنها مي‌شوند. از سويي ديگر اين شركت‌ها به طور ميانگين هر هشت سال يك بار پلت‌فرم جديدي را طراحي و به بازار عرضه مي‌كنند و به اين طريق پلت‌فرم‌هاي قديمي با ايجاد تغييراتي به عنوان خودروي ارزان راهي ديگر كشورها، به‌خصوص كشورهاي آسيايي مي‌شود. روال كاري شركت‌هاي خودروساز خارجي در حالي است كه شركت‌هاي خودروساز داخلي هم‌اكنون توليد محصولات قديمي اين شركت‌ها را كه در برخي موارد از خط توليد نيز خارج شده‌اند را در برنامه كاري خود قرار داده‌اند و ظاهرا به دليل داشتن متقاضي محصولات قديمي، شركت‌هاي خودروساز رغبتي به بروزرساني توليدخودروهاي قديمي خود ندارند. به طوري كه در حال حاضر بيش از 30مدل خودرو در كشور توليد و يا مونتاژ مي‌شود كه اكثر اين خودروها در كشور مبدا از رده خارج و مدل‌هاي جديد جايگزين آنها شده‌اند. اما شركت‌هاي خودروساز داخلي همچنان به توليد اين محصولات قديمي كه در برخي موارد بيش از 20سال از عمر آنها مي‌گذرد، اصرار دارند.
از سوي ديگر بيشتر محصولات مونتاژ و يا وارد شده توسط برخي شركت‌هاي خودروساز داخلي مربوط به نسل قديمي اين خودروها بوده و نسل جديد و يا محصول به روز شده اين خودروها در كشور جايگاهي ندارد. به عنوان مثال خودروي پژو 405 كه توليد آن متعلق به سال 1988 بوده و در حال حاضر بيش از 12سال است كه توليد آن در شركت پژو متوقف شده، همچنان در شركت ايران‌خودرو به توليد مي‌رسد، اين در حالي است كه شركت پژوي فرانسه تاكنون سه نسل بعدي پژو 405 را با نام‌هاي 406، 407 و 408 توليد و در ديگر بازارها عرضه كرده است. در گزارش ذيل سعي داريم به معرفي نسل جديد محصولات توليدي كه در كشور حضور دارند، بپردازيم كه با گذشت چندين نسل از توليد نسل اول، شركت‌هاي خودروساز داخلي همچنان به توليد آنها اصرار مي‌ورزند.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 693]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن