تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816862088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - واكنش ايران به اظهارات اخير بوش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سياست - واكنش ايران به اظهارات اخير بوش
سياست - واكنش ايران به اظهارات اخير بوش

اظهارات اخير جورج بوش رئيس‌جمهور آمريكا و اصرار او بر تعليق غني‌سازي اورانيوم در ايران با واكنش سخنگوي وزارت خارجه ايران مواجه شد. محمدعلي حسيني با بيان اينكه «رويكرد يك‌جانبه‌گرايانه و لجوجانه رئيس‌جمهور آمريكا در قبال حق مشروع ملت بزرگ ايران تغييري در واقعيت‌هاي صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ايجاد نمي‌كند، گفت: بوش نمي‌تواند در مدت اندك باقيمانده از عمر رياست‌جمهوري خود با اظهارات غيرواقعي، اشتباهات گذشته را جبران كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين بيان كرد: سخنان غيرمسوولانه بوش در واقع ادامه سياست بحران‌آفريني تصنعي توسط اردوگاه نومحافظه‌كاران آمريكايي است كه اكنون تلاش مي‌كنند به‌رغم گزارش صريح آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌اي ايران، با دروغ‌پردازي و وارد ساختن اتهامات بي‌اساس اراده ملت ايران را متزلزل سازند. وي نتيجه اقدامات مايوسانه رئيس‌جمهور آمريكا را تحكيم عزم راسخ ملت ايران در پيگيري حقوق مشروع خود دانست و از دولتمردان آمريكايي خواست ضمن احترام به معاهدات و سازمان‌هاي بين‌المللي مانع از انزواي بيشتر دولت آمريكا در جهان شوند. حسيني همچنين با اشاره به بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران در زمينه موضوع هسته‌اي، استقبال گسترده از مفاد آن را حاكي از حسن نيت مقامات ايراني دانسته و شناسايي حقوق مشروع ملت ايران را بهترين راه دستيابي به تفاهم دانست.
رئيس‌جمهور آمريكا روز پنج‌شنبه در ادامه سفر خود به اروپا پس از ديدار با سيلويو برلوسكوني، نخست‌وزير ايتاليا با حضور در يك كنفرانس خبري مشترك با برلوسكوني در خصوص مذاكرات دو طرف گفت: به نخست‌وزير همان چيزي را گفتم كه در آلمان هم بر آن تاكيد كردم؛ يعني همه گزينه‌هاي روي ميز قرار داد؛ اما اولين گزينه متقاعد كردن ايراني‌ها به رها كردن جاه‌طلبي‌هاي‌شان براي توسعه قابليت ساخت سلاح است.
وي افزود: در هر حال اين را به روشني عنوان كردم كه همه ما، 1+5 يا غير از آن، بايد پيامي يكسان را به ايران بفرستيم كه اين است: برنامه غني‌سازي‌تان را به طور قابل راستي‌آزمايي تعليق كنيد يا اينكه با تحريم‌هاي بيشتر و انزواي بيشتر روبه‌رو خواهيد شد.
بوش در ادامه سخنانش گفت: مي‌خواهم در مورد ايران چيزي را به شما يادآوري كنم. ولاديمير پوتين يكي از دوستان دو جانبه ما، نزد ايراني‌ها رفت و گفت كه شما حق داريد برق هسته‌اي غيرنظامي داشته باشيد. من هم همان چيز را به صورت علني گفته‌ام؛ من به برق هسته‌اي به شدت معتقدم. فكر مي‌كنم بهترين راه مقابله با تغيير آب و هوا گسترش برق هسته‌اي است؛ اين بهترين راه براي وابستگي كمتر به منابع خارجي انرژي است و معتقدم ايران بايد برق هسته‌اي غيرنظامي داشته باشد. معتقد نيستم كه بتوان غني‌سازي را به آنها محول كرد. وي افزود: بر همين اساس پوتين در سفر به ايران گفت كه ما سوخت را به شما مي‌دهيم نه تنها سوخت را به شما مي‌دهيم بلكه سوخت مصرف شده را هم جمع‌آوري مي‌كنيم و شما نيازي به غني‌سازي نخواهيد داشت بنابراين استقلال دولت ايران مبني بر اينكه «ما حق داريم برق هسته‌اي غيرنظامي داشته باشيم» با اين پيشنهاد روسيه مورد توجه قرار گرفت.
رئيس‌جمهور آمريكا كه چند ماهي بيشتر از دوران حضورش در كاخ سفيد باقي نمانده است افزود: آنچه لازم است ايران بداند اين است كه ما در اراده براي جلوگيري از رسيدن آنها به قابليت ساخت سلاح هسته‌اي قاطع هستيم.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، برلوسكوني كه كشورش منتظر پاسخ 1+5 براي پيوستن به اين گروه است در اين نشست خبري گفت:‌ ما پيشنهاد كرده‌ايم براي ايفاي نقش در مذاكراتي كه با دولت ايران انجام مي‌گيرد، به كشورهاي اروپايي به علاوه چين و روسيه بپيونديم. پيشنهاد ما مبتني بر اين واقعيت است كه ايران را از داخل به خوبي مي‌شناسيم. وي ادامه داد: برخي شركت‌هاي برجسته ما در ايران فعاليت مي‌كنند و بنابراين فكر مي‌كنيم كه اين مسئله در كمك به بوش و پوتين براي دنبال كردن استراتژي‌اي كه براي آن كشور تعيين كرده‌اند، بسيار مفيد خواهد بود. در خصوص تحريم‌هاي پيشنهادي سازمان ملل ما همواره پايبندي نشان داده‌ايم و حضور شركت‌هايمان مطابق با توافقات و قراردادهايي است كه به سال‌ها قبل باز مي‌گردد. اظهارات جورج بوش درباره بازنگهداشتن احتمال اقدام نظامي عليه ايران براي واداشتن تهران به تعليق غني‌سازي اورانيوم با انتقاد هانس بليكس، بازرس تسليحاتي پيشين سازمان ملل روبه‌رو شد.
براساس گزارش آسوشيتدپرس، بليكس براي شركت در همايش بين‌المللي كارشناسان منع اشاعه هسته‌اي در رم به سر مي‌برد و مدت اقامت وي همزمان با سفر سه‌روزه جورج بوش به اين شهر بود.
اين ديپلمات پيشين سوئدي كه در سال 2003 تلاش كرد تا از حمله آمريكا به عراق به دليل يافت نشدن سلاح كشتار جمعي در اين كشور جلوگيري كند، همچنين گفت كه تحريم‌هاي اقتصادي جدي‌تر احتمال بيشتري دارد كه قادر به واداشتن تهران به مصالحه درباره برنامه هسته‌اي‌اش شود.
او گفت: هويج موثرتر از چماق است. بليكس گفت كه آمريكا و اروپا بايد مشوق‌هايي را از جمله درباره حمايت از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني، روابط اقتصادي بهبوديافته با ايران و تضمين نبود حملات خارجي به اين كشور به ايران بدهد.
شوراي امنيت تاكنون سه دور تحريم را عليه ايران اعمال كرده است چراكه از پذيرش تعليق برنامه غني‌سازي اورانيوم خودداري مي‌كند و مقامات مسوول كشورمان به دفعات تاكيد كرده‌اند كه هيچ شرطي را در خصوص تعليق غني‌سازي اورانيوم در ايران نخواهند پذيرفت. براساس اين گزارش همه كارشناسان سياسي و دانشمنداني كه در نشست هسته‌اي رم حضور داشتند، در اين‌باره با بليكس موافق نبودند.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن