تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804801250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز جهاني قدس از نگاه امام خميني(ره )


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روز جهاني قدس، روزي است كه مسلمين برخي اختلافات خود را كنار گذاشته و همه يكدل و يكصدا، عليه صهيونيسم بين الملل و ايادي آن شعار مي دهند. اما منشأ اين روز را فقط و فقط بايستي در انديشه ناب اسلامي حضرت امام خميني (ره)جستجو كرد؛ امام (ره)از آغاز جواني پي درپي خطر صهيونيسم را به مردم و مخاطبين گوشزد كردند و با اعلام روز جهاني قدس ضربه اي كاري بر پيكره امپراليسم وارد كردند. نكته اساسي در اين است كه امام(ره) با اعلام جمعه آخر ماه رمضان فقط مسئله قدس عزيز و فلسطين را مد نظر نداشتند بلكه معنايي فراتر از آن مد نظر بنيانگذار كبير نظام جمهوري اسلامي ايران بود و در واقع؛ وقتي كه امام در مورد روز قدس صحبت مي كردند، سخنانش تنها با مردم فلسطين نبود، بلكه امام مي خواست تمام نيروها و توانايي هاي بالقوه جهان اسلام را جمع كند و در برابر جبهه دشمن صهيونيستي و در مقابل نيروهاي استكبار غربي هم پيمان با آن قرار دهد. در اين مجمل گوشه هايي از انديشه هاي ناب حضرت امام(ره) به عنوان نافذترين شخصيت جهان اسلام در قرن اخير بيان مي شود؛ باشد كه باعث وحدت و همدلي بيشتر مسلمين جهان براي نابودي رژيم صهيونيستي از صحنه روزگار شود. * امام و مسئله فلسطين: انديشه مبارزه با صهيونيسم و علي الخصوص اسرائيل غاصب يكي از پايه هاي انديشه هاي حضرت امام (ره)بود، اولين موضع رسمي امام در قبال اسرائيل مقارن با آغاز مبارزات سياسي ايشان با رژيم پهلوي در ارتباط با عدم همسويي اين رژيم با تحريم نفتي اسرائيل و قطع روابط ديپلماتيك همگام با كشورهاي اسلامي و عربي بود كه اين امر به اواسط سال 1341برمي گردد. امام راحل در مصاحبه اي در اين باره چنين فرمودند: يكي از جهاتي كه ما را در مقابل شاه قرار داده است، كمك او به اسرائيل است. من هميشه در مطالبم گفته ام كه شاه از همان اول كه اسرائيل به وجود آمد ، با او همكاري كرده و وقتي كه جنگ بين اسرائيل و مسلمانان به اوج خود رسيده بود ، شاه ، همچنين نفت مسلمين را غصب كرده، به اسرائيل مي داد و اين امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است.(1) در واقع بايد اذعان داشت امام در بعد داخلي مبارزه با استبداد پهلوي را سرلوحه خويش قرار داده بودند و در بعد خارجي دغدغه فلسطين و آرمان فلسطين اولويت اول سياست خارجي امام را شكل مي داد. ايشان بارها مي فرمودند: من طرفداري از طرح استقلال و شناسائي اسراييل را براي مسلمانان يك فاجعه و براي دولتهاي اسلامي يك انفجار مي دانم و مخالفت با آن را يك فريضه بزرگ اسلامي مي شمارم و به خداوند بزرگ از اين نقشه ها كه به دست مسلمان نماها براي اسلام كشيده مي شود، پناه مي برم. امام ارحل درباره سابقه مبارزه با اسرائيل در سال 1361 مي فرمايند: بيشتر از بيست سال است كه صحبتهاي ما هميشه راجع به اين بود كه اسرائيل نبايد كه يك كشور مستقلي باشد و بايد اين ظالم را از اين دنيا برداشت، خطر دارد، خطرناك است. آري ايشان مبارزه با اسرائيل را وظيفه اي شرعي مي دانستند و اساس آنرا بر قاعده نفي سبيل بنا كرده بودند و همواره صرف مقداري از زكات و سهم امام را براي مبارزان فلسطيني جايز مي دانستند و با تمام وجود از آرمان فلسطين دفاع مي كردند. امام براي مبارزه با اسرائيل از همه ظرفيتهاي موجود بهره مي بردند و نه تنها در اين رابطه به ملتها آگاهي مي دادند بلكه با دولتها هم با زبان اقناع و هم تهديد سخن مي گفتند در جايي از زبان نصيحت استفاده مي كردند و مي گفتند: من به سران فلسطيني نصيحت مي كنم كه دست از رفت و آمدهاي خودشان برداشته و با اتكاء به خداوند متعال، مردم فلسطين و اسلحه خويش تا حد مرگ با اسرائيل بستيزند، چرا كه اين رفت و آمدها موجب مي شود كه ملتهاي مبارز از شما دلسرد شوند، شما اطمينان داشته باشيد كه نه شرق به درد شما مي خورد و نه غرب. با ايمان بر خدا و تكيه بر سلاح با اسرائيل بجنگيد. و در پاره اي مواقع؛ از زبان تهديد عليه آنها استفاده مي كردند. در واقع مي توان ديدگاه امام را درباره صهيونيسم و اسرائيل به اختصار بدينگونه بيان داشت: از نظر ايشان اسرائيل مثل غده سرطاني مي ماند كه اگر آنرا ريشه كن نكنيم، باعث مرگ آرام و خاموش جهان اسلام مي گردد هرگونه رابطه با آن حرام است، انديشه صهيونيسم نژادپرستانه و ضد اسلام و انسان است، اسرائيل نوك پيكان مبارزه غرب با اسلام است، اين جنگ نبرد بين اعراب و اسرائيل نيست بلكه نبرد بين اسلام و صهيونيسم و غرب است، اسرائيل از طريق توسل به ابرقدرتها روي پاي خود ايستاده اما بايد با اتكاء به خداوند و نيروي خود آن را شكست دهيم، صهيونيسم از طريق ايجاد شبكه هاي مخفي و فرقه سازي در جهان اسلام مشغول غارت و چپاول ثروتهاي منطقه است، هم ثروتهاي مادي و هم معنوي، تنها راه شكست آن بازگشت به خويشتن و هويت اصيل اسلامي است، به رسميت شناختن اصل جهاد قبل از تاسيس حكومت اسلامي كه برخلاف انديشه سنتي اخوان المسلمين بود، تعلق داشتن بيت المقدس به مسلمانان و ضرورت محو اسرائيل از صحنه روزگار و تاكيد بر اينكه حساب يهود از صهيونيسم جداست ... * امام و ابتكار روز قدس: با بررسي مجموعه سخنان حضرت امام در مورد روز قدس به راحتي مي توان پي به فراگير بودن و جهاني بودن اين مفهوم در نظر امام برد؛ امام درست دست روي نقطه اي گذاشته كه وجه مشترك همه مسلمين از همه طيف هاست و مسئله اي فرا مذهبي - فرقه اي و فراقومي است كه اين، خود باعث انسجام و وحدت كلمه در درون جامعه اسلامي مي گردد و كسي نمي تواند با بومي كردن آن بقيه را از درگيري با اين مسئله منع كند. هوشياري ديگر امام در انتخاب زمان اين روز است كه از ظرافت خاصي برخوردار است چرا كه اين روز در روزهاي پاياني ماه رمضان است و عموم مسلمين با تاثير پذيرفتن از آثار معنوي اين ماه خود را تهذيب و تزكيه داده اند كه اين عامل نيز خود بر نفوذ كلام امام بر قلوب ايشان افزوده است. اما درباره چيستي و ماهيت اين روز، رجوع به بيانات شيواي امام خود بهترين راه براي شناخت اين مفهوم در انديشه امام است. ايشان مي فرمايند: روز قدس ، يك روز جهاني است ، روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است ، روز مقابله ملت هايي است كه زير فشار ظلم آمريكا و غير آمريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست، روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند ، روزي است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مي دانند و عمل مي كنند به آنچه بايد بكنند و منافقين، آنهايي كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايي دارند و با اسرائيل دوستي ، در اين روز بي تفاوت هستند، يا ملتها را نمي گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود. بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين ، بايد همانطور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جرثومه هاي فساد را به زباله دان ها بريزند ... روز قدس روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات بدهيم و برادران لبناني را از اين فشارها نجات بدهيم... تا آنجا كه مي فرمايند: روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز اسلام است، روز حكومت اسلامي است، روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در سراسر كشورها، بيرق آن برافراشته شود، روزي است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمي توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند ... آنهايي كه شركت ندارند، مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائيل و آنهايي كه شركت كردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام كه در رأس آمريكا و اسرائيل است. روز امتياز حق از باطل است، روز جدايي حق و باطل است. نمود عرفان سياسي امام در اين جمله ايشان در مورد اين روز ديدني است آنجا كه مي فرمايند: در شب قدر مسلمانان با شب زنده داري و مناجات خود را از قيد بندگي غير خداي تعالي كه شياطين جن و انس اند ، رها شده و به عبوديت خداوند در مي آيند و در روز قدس كه آخرين روزهاي شهرالله اعظم است ، سزاوار است كه همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتكاران تاريخ را از كشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند. همچنين امام در پي بسيج كردن توده ها براي مبارزه با استكبار بودند و فرمودند: ... مسلمين بايد فرياد كنند، گمان نكنند كه فرياد و شعار فايده ندارند، نخير شعار فايده دارد اما اگر همه فرياد بزنند، فرياد من تنها هيچ چيز نيست، فرياد يك محله يك شهر هيچ چيز نيست. منابع : ---------------------------------------------- * صحيفه نور، ج4 مصاحبه مورخ 16/9/57 * همان ، ج16،ص 181، مورخ 15/3/61 * همان ،ج16،06ص106،مورخ14 /1/61 * همان ،ج16،ص9-228،مورخ 25 /4/61 * همان ،ج8،ص232،مورخ 25 /5/58 * همان ،ج8،ص233،مورخ 25/5/58 * همان ،ج15،ص4-73،مورخ10/5/60 * همان ،ج12،ص282،مورخ18/5/60 * سايت مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي.ك/4 605/695




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن