واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آيا شخص جنب مىتواند در صورت تنگى وقت با تيمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند يا اين كه بايد بعد از تطهير و غسل، نماز را قضا نمايد؟ آيا رسيدن منى به داخل رحم بدون دخول سبب جنابت زن مىشود؟ آيا بر زنان پس از انجام معاينات داخلى با وسايل طبى غسل واجب مىگردد؟ اگر دخول به مقدار حشفه صورت بگيرد ولى منى خارج نشود و زن نيز به مرحله اوج لذت نرسد، آيا غسل فقط بر زن واجب است يا فقط بر مرد يا بر هر دو؟ در مورد احتلام زنان، در چه صورتى غسل جنابت بر آنان واجب مىشود؟ و آيا رطوبتى كه هنگام ملاعبه و شوخى با مردان از آنان خارج مىشود، حكم منى را دارد؟ و آيا بدون سست شدن بدن و رسيدن به اوج لذت، غسل بر آنها واجب مىشود؟ بطور كلى در زنان بدون نزديكى، جنابت چگونه تحقق مىيابد؟ اگر از دختران بطور غير ارادى رطوبتى خارج شود، آيا حكم منى را دارد و بر آنان غسل جنابت واجب مىشود؟ يا اين كه زمانى موجب غسل مىگردد كه همراه شهوت باشد؟ اگر شهوت دختران بر اثر خواندن كتاب عاشقانه و مانند آن تحريك شود، آيا غسل بر آنان واجب مىشود؟ و در صورت واجب شدن، چه غسلى را بايد انجام دهند؟ اگر زن در حال ملاعبه با همسرش احساس نمايد آبى همراه با شهوت از او خارج شده است، آيا غسل جنابت بر او واجب مىشود؟ اگر زن بعد از نزديكى همسرش با وى در حالى كه منى در رحم او باقى مانده است بلافاصله غسل نمايد و بعد از غسل منى از رحم خارج شود، آيا غسل او صحيح است؟ و آيا منى خارج شده بعد از غسل، پاك است يا نجس و موجب جنابت مجدد مىشود يا خير؟ مدتى است كه مبتلا به شك در غسل جنابت شدهام به طورى كه با همسرم نزديكى نمىكنم. با اين حال حالتى غيرارادى به من دست مىدهد كه گمان مىكنم غسل جنابت بر من واجب شده است و حتى هر روز دو يا سه بار غسل مىكنم، و اين شك مرا آزار مىدهد، تكليف من چيست؟ اگر زن در حال حيض، جنب يا در حال جنابت حايض شود، آيا بعد از پاك شدن از حيض هر دو غسل بر او واجب است؟ يا اين كه با حدوث جنابت در حال حيض، غسل جنابت بر او واجب نيست زيرا در موقع جنابت پاك نبوده است؟ در چه صورتى حكم مىشود كه رطوبت خارج شده از انسان منى است؟ گاهى اثر گچ يا صابون بعد از غسل كردن در اطراف ناخنهاى دست و پا مشاهده مىشود كه در حمام هنگام غسل ديده نمىشد ولى بعد از خروج از حمام و دقت، سفيدى صابون يا گچ آشكار مىشود. در اين حال تكليف چيست؟ در حالى كه بعضى از افراد هنگام غسل و وضو به اين مسئله جاهل هستند و يا توجهى به آن ندارند و با فرض وجود اثر گچ يا صابون يقين به رسيدن آب به زير آن حاصل نمىشود. رطوبتى كه هنگام بوسيدن و بازى مرد با همسرش خارج مىشود چه حكمى دارد؟ يكى از برادران مىگويد صحت غسل مشروط به تطهير بدن از نجاست، قبل از غسل است و اگر تطهير آن از منى يا غير آن در اثناى غسل باشد موجب بطلان غسل مىشود. بر فرض صحت گفته او و با توجه به اين كه من جاهل به اين مسأله بودهام، آيا نمازهاى گذشته من باطل بوده و قضاى آنها واجب است؟ آيا رطوبتى كه از انسان در حال خواب خارج مىشود حكم منى را دارد؟ با آن كه مىدانيم هيچ يك ازعلامتهاى سه گانه(جستن، شهوت و سستى بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمىشود مگر وقتى كه بعد از بيدارى لباسهاى زير خود را مرطوب ببيند. جوانى هستم كه در خانواده فقيرى زندگى مىكنم و از من زياد منى به دفعات خارج مىشود و خجالت مىكشم از پدرم تقاضاى پول حمام بكنم، در خانه هم حمام نداريم. تقاضا مىكنم مرا راهنما يى فرما ييد. اينجانب با مشكلى مواجه هستم، مشكل من اين است كه شستن بدنم هر چند با يك قطره آب براى بدنم ضرر دارد حتى مسح هم همين طور است. هنگام شسستن بدنم ولو به مقدار كم، علاوه بر عوارض ديگر، تپش قلبم هم زياد مىشود، آيا با اين وضعيت براى من جايز است با همسرم مقاربت نموده و براى چندين ماه تيمم بدل از غسل نمايم و با آن نماز خوانده و داخل مسجد شوم؟ استقبال قبله هنگام غسلِ واجب يا مستحب، واجب است يا خير؟ آيا غسل كردن با غُساله حدث اكبر با توجه به قليل بودن آب و طهارت بدن قبل از غسل، صحيح است؟ آيا استفاده از غُساله غسل از حدث اكبر هر يك از زن و شوهر براى ديگرى جايز است؟ اگر از كسى كه مشغول غسل جنابت است، حدث اصغر سر بزند، آيا بايد دوباره غسل نمايد يا آنكه غسل را تمام كند و وضو بگيرد؟ كسى كه غسلهاى متعددى اعم از واجب يا مستحب بر ذمّه او باشد، آيا يك غسل، كفايت از غسلهاى ديگر مىكند؟ رطوبت غليظى كه شبيه منى است و انسان آن را بعد از بول مشاهده مىكند، آيا با اينكه بدون شهوت و اراده خارج مىشود، حكم منى را دارد؟ آيا غسل غير از جنابت كفايت از وضو مىكند؟ آيا در غسل جنابت جريان آب بر بدن شرط است؟ كسى كه مىداند اگر با نزديكى با همسرش خود را جنب كند، آبى براى غسل كردن نمىيابد و يا وقت براى غسل و نماز ندارد، آيا مىتواند با همسرش نزديكى نمايد؟ اگر كشت مو مانع رسيدن آب به بعضى از قسمتهاى پوست سر گردد، غسل چه حكمى دارد؟ آيا در غسل جنابت مراعات ترتيب بين سر و ساير اعضاى بدن كافى است يا اين كه بايد بين طرف راست و چپ بدن هم ترتيب رعايت شود؟ آيا هنگام غسل ترتيبى مانعى دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نيت غسل ترتيبى نموده و آن را بجا آورم؟ آيا بر زن واجب است هنگام غسل، اطراف موهايش را هم بشويد؟ و آيا با توجه به اين كه آب به تمام پوست سر رسيده است، نرسيدن آب هنگام غسل به تمام مو، باعث بطلان غسل مىشود؟ كسى كه به سن تكليف رسيده ولى جاهل به وجوب غسل و كيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتى در حدود ده سال متوجه مسئله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حكمى دارد؟ وظيفه او نسبت به قضاى نمازها و روزههاى گذشتهاش چيست؟ متأسفانه در طول چند سال هيچگونه اطلاعى از مسأله جنابت و احكام غسل جنابت نداشتم. با توجه به اين كه در آن مدت نماز خوانده و روزه گرفتهام، حكم شرعى آن چيست؟ شخصى كه بعد از جنابت، غسل خود را به طور باطل و اشتباه انجام مىدهد، با توجه به جهل او به اين مسأله، نمازها يى را كه با اين غسل مىخواند چه حكمى دارند؟ به قصد انجام يكى از غسلهاى واجب غسل كردم. پس از خروج از حمام متوجه شدم ترتيب را رعايت نكردهام، و چون احتمال مىدادم كه نيّت ترتيب كافى است، دوباره غسل نكردم. اكنون در كارم متحيّر هستم، آيا قضاى همه نمازهايى كه خواندهام، واجب است؟ من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام مىدادهام كه ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را مىشستم. در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم كوتاهى كردهام، نماز و روزهام چه حكمى دارند؟ آيا هبه و هديه عيد (عيدى) خمس دارد؟ آيا به جايزههايى كه توسط بانكها و صندوقهاى قرض الحسنه به افراد پرداخت مىشود خمس تعلق مىگيرد يا خير؟ آيا مبالغى كه بنياد شهيد به خانوادههاى شهدا مىپردازد، به مازاد از مخارج سال آن، خمس تعلق مىگيرد؟ آيا نفقهاى كه شخصى از طرف پدر يا برادر يا يكى از اقوام دريافت مىكند، هديه محسوب مىشود يا خير؟ در صورتى كه نفقه دهنده خمس اموال خود را نپردازد، آيا بر نفقه گيرنده پرداخت خمس آنچه كه از او مىگيرد، واجب است؟ به دخترم يك واحد مسكونى به عنوان جهيزيه عروسی اش دادهام، آيا اين واحد مسكونى خمس دارد؟ آيا جايز است انسان مالى را قبل از گذشت يك سال بر آن، به همسرش هديه دهد، با آنكه مىداند وى آن مال را براى خريد خانه در آينده و يا مخارج ضرورى، ذخيره خواهد كرد؟ زن و شوهرى براى اينكه خمس به اموال آنها تعلق نگيرد، قبل از رسيدن سال خمسىشان، اقدام به هديه كردن سود سالانه خود به يكديگر مىكنند، حكم خمس آنها چیست؟ شخصى براى رفتن به حج استحبابى مبلغى را به حساب سازمان حج واريز كرده، ولى قبل از تشرف به زيارت خانه خدا، فوت نموده است، اين مبلغ چه حكمى دارد؟ آيا مصرف كردن آن در نيابت از حج ميت واجب است؟ آيا خمس به آن تعلق مىگيرد؟ باغ پدرى از طريق بخشش يا ارث به پسرش منتقل شده است آن باغ هنگام هديه يا انتقال به او بابت ارث، قيمت زيادى نداشت، ولى در حال حاضر قيمت آن هنگام فروش با قيمت قبلى آن تفاوت زيادى كرده است، آيا به آن مقدار زيادى كه بر اثر افزايش قيمت حاصل شده، خمس تعلق مىگيرد؟ اداره بيمه مبلغى را بابت هزينه درمان به من بدهكار است و مقرر شده كه در همين روزها به من پرداخت شود، آيا به اين مبلغ خمس تعلق مىگيرد؟ آيا به پولى كه از حقوق ماهيانهام براى خريد لوازم ازدواج در آينده، پس انداز مىكنم، خمس تعلق مىگيرد؟ در كتاب «تحرير الوسيله» آمده است كه مهريه زن خمس ندارد و فرقى بين مهريه مدت دار و بدون مدت گذاشته نشده است، اميدواريم آن را توضيح فرماييد. دولت در ايام عيد به كارمندان خود اجناسى را به عنوان عيدى داده كه مقدارى از آن تا سر سال باقى مانده است. با توجه به اينكه عيدى كارمندان خمس ندارد، ولى چون ما در برابر اين اجناس مقدارى پول پرداخت كردهايم، لذا آنچه به ما داده مىشود هديه به معناى دقيق آن نيست بلكه با قيمت كمترى در برابر عوض داده شده است، آيا خمس آن مقدار از كالا كه در برابر آن پول پرداخت شده، بايد داده شود؟ يا اينكه بايد قيمت واقعى آن در بازار آزاد محاسبه و خمس آن پرداخت شود؟ و يا چون عيدى است، هيچگونه خمسى ندارد؟ شخصى فوت نموده و هنگام حيات، خمسى را كه بر ذمهاش بوده در دفتر خود يادداشت كرده و تصميم به پرداخت آن داشته است، در حال حاضر بعد از فوت وى همه افراد خانواده او به استثناى يكى از دخترانش از پرداخت خمس خوددارى كرده و در تركه متوفّى براى مخارج خود و ميت و غير آن، تصرف مىكنند، خواهشمنديم نظر خود را در رابطه با مسايل زير بيان فرماييد: 1- تصرف در اموال منقول و غيرمنقول متوفّى توسط داماد يا يكى از ورّاث او، چه حكمى دارد؟ 2- غذا خوردن داماد يا يكى از ورثه در خانه او چه حكمى دارد؟ 3- تصرفات قبلى اين افراد در اموال ميت و غذا خوردن آنها در خانه متوفّى چه حكمى دارد؟ آيا بر كارمندانى كه گاهى مقدارى مال از مخارج سالانه آنها زياد مىآيد، با توجه به اينكه بدهىهاى نقدى و قسطى دارند، خمس واجب است؟ بانک پرسش وپاسخ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1451]