تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816893127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري تحليلي مهر /سولانا در راه تهران ؛ آيا غرب به مسير قانون بر مي گردد !؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري تحليلي مهر /سولانا در راه تهران ؛ آيا غرب به مسير قانون بر مي گردد !؟
خبرگزاري مهر- گروه انرژي هسته اي: در حالي كه صاحبنظران ايجاد مركز بين المللي غني سازي اورانيوم در ايران را بهترين روش براي حل مناقشه هسته اي ايران مي دانند سولانا امروز با بسته پيشنهادي جديد غرب به تهران مي آيد كه انتظارات و ترديدهاي بسياري را بر انگيخته است.

خاويرسولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روزچهارشنبه ابراز اميدواري كرد كه سفر روز جمعه خود به ايران به كاهش مناقشات هسته اي بين ايران و غرب بيانجامد.

وي كه روز چهارشنبه در يك كنفرانس خبري با يانگ جيه چي، وزير خارجه چين سخن مي گفت در ادامه ابراز اميدواري كرد: نتايج سفرش به تهران مثبت باشد و فقط يك ديدار صرف نباشد.

وي خواستار حل موضوع ايران از طريق دادن تضمين هاي عيني از طرف اين كشور درباره برنامه هسته اي خود به جامعه بين المللي شد.

يانگ هم در اين ديدار با تاكيد برحمايت كشورش از معاهده منع تكثير سلاح هاي هسته اي و صلح و ثبات در خاورميانه، راه حل پايان دادن به مناقشه هسته اي بين ايران و غرب را گفتگو و استفاده از ديپلماسي عنوان كرد.

كريستيانا گالاچ، سخنگوي سولانا درباره اين سفر گفت: سولانا اواخر روز جمعه 24 خرداد براي گفتگو با مقامات ايراني درباره تعليق غني سازي در اين كشور به تهران سفر خواهد كرد و بسته گروه 1+5 در اين مورد را به ايران ارائه خواهد كرد.

در شرايطي كه اين مقام اروپايي همواره از لزوم اطمينان دادن ايران به جامعه جهاني درباره برنامه هاي هسته اي خود سخن گفته است؛ سخنان وي در اين خصوص در حالي بيان مي شود كه علاوه بر 12 گزارش قبلي آژانس، البرادعي در موارد متعددي در گزارش اخير خود نيز برعدم هرگونه انحراف درفعاليتهاي ايران، تحت نظارت بودن كليه مواد و نيز نظارت دقيق بر كليه فرآيند هاي غني سازي ايران تاكيد كرده بود. وي مطالعات ادعايي را نيز داراي مدارك مستند حاكي از اجراي آنها در ايران ارزيابي نكرده بود.

‌ به نظر مي‌رسد اگر چه سولانا در چين تاكيد كرده كه نمي خواهد سفرش به تهران صرفا در چارچوب وظايف عادي او و براي ابلاغ آخرين مواضع 1+5 به تهران باشد ولي احتمالا هدف وي طرح ادعاي عواقب آنچه كه 1+5 تعدي ايران از قوانين بين‌الملل مي داند باشد.

هر چند كه حقوق ايران در عرصه دستيابي به فن‌آوري صلح آميز هسته‌اي كاملا مطابق با چارچوب‌ هاي قانوني است اما قطعا سولانا در جريان سفر خود به تهران حرف جديد نخواهد زد و در مذاكره با مقامات ايراني نيز تنها به تكرار مواضع گذشته كشورهاي غربي خواهد پرداخت.

هنوز مفاد بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 به ايران به طور رسمي اعلام نشده، اما ديپلماتهاي غربي اعلام كرده اند كه اين بسته شباهت زيادي به بسته پيشنهادي سال 2006 دارد، با اين تفاوت كه پيشنهادهاي جديد از عمق بيشتري برخوردار هستند كه يكي از مهمترين آنها همكاري در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است.

بسته پيشنهادي سال 2006 شامل همكاري در زمينه تجارت در بخش هواپيماهاي غير نظامي، انرژي، كشاورزي و تكنولوژي برتر در صورت توقف غني سازي اورانيوم از سوي ايران و آغاز مذاكرات با 1+5 بود.

ايران در بسته هاي پيشنهادي خود براي حل معضلات جهاني كه به مقامات غربي و بسياري از سازمان هاي بين المللي ارائه شده است، پيشنهاد تشكيل يك كنسرسيوم بين المللي براي غني سازي اورانيوم را در خاك خود با هدف پايان يافتن تنشها ميان تهران و غرب داده است.

تاكنون پيشنهادهاي مختلفي درباره تشكيل يك كنسرسيوم بين المللي براي انجام غني سازي براي ايران از طرف سياستمداران جهان مطرح شده است كه يكي از آنها انجام غني سازي توسط ايران در خاك روسيه و ديگري انجام غني سازي براي ايران در خاك يكي از كشورهاي عربي و مسلمان منطقه بوده است اما آنچه بديهي است از آنجا كه در عالم سياست هيچ چيز قابل پيش بيني نيست و با وزش كوچكترين نسيم سياسي كشورها وحتي سازمان هاي بين المللي تغيير رفتاري 180 درجه اي نشان مي دهند هيچ كدام از پيشنهادها تضمين كننده سوخت هسته اي براي راكتورهاي ايران نخواهد بود .

لازم به ذكر است ، در بسته‌اي كه ايران به كشورهاي غربي ارائه كرده به همه چيز اشاره شده غير از پيش شرط آن‌ها يعني تعليق غني سازي، اين اختلاف عمده ايران با كشورهاي غربي است كه تا زماني كه از سوي دو طرف حل و فصل نشود،‌ بعيد است مسئله راه به جايي ببرد.

ازطرف ديگر، طرح راه اندازي مركز غني‌ سازي اورانيوم به صورت بين ‌المللي در خاك ايران در ميان طرفداران منع گسترش سلاحهاي هسته ‌اي حاميان زيادي پيدا كرده است.

طرح ايجاد يك مركزبين المللي براي غني سازي اورانيوم درخاك ايران كه اولين بارتوسط دانشمندان انستيتوفناوري ماساچوست مطرح شد و با مخالفت كاخ سفيد روبروست هم اكنون يك ايده مطرح در ميان سياستمداران و دانشمندان علوم هسته اي جهان و آمريكا شده است .

حاميان اين طرح مي‌گويند براساس توافق،مي‌ توان اجازه غني ‌سازي اورانيوم را به ايران-كه با پافشاري عنوان مي ‌كند،فعاليتهاي هسته ايش براي مقاصد صلح جويانه است- در خاك خودش را داد.

طرفداران ايده ياد شده همچنين مي‌ گويند به اين ترتيب مي ‌توان به طور همزمان از انحراف فعاليتها و مواد به دست آمده هسته ‌اي به سوي ساخت سلاحهاي هسته ‌اي جلوگيري كرد.

از آنجا كه ايران با وجود تمام فشارها و تحريمها، به سوي دستيابي و گسترش اين فناوري صلح آميز پيش مي ‌رود، اين ايده مي‌ تواند به عنوان راهكاري مناسب، طرفداراني داشته باشد.

"توماس پيگرينگ" سفير اسبق آمريكا در سازمان ملل متحد و همچنين "جان توماس" نماينده سابق انگليس در سازمان ملل متحد، سناتو "دايان فاينشتاين" دموكرات از ايالت كاليفرنيا و "چاك هاگل" جمهوريخواه از جمله افراد و شخصيتهايي هستند كه مي‌ گويند طرح مركز غني سازي بين المللي در ايران، بايد مورد بررسي و بهره برداري قرار گيرد.

در شرايطي كه به گفته دانشمندان، جهان به سمت بحران انرژي و كاهش منابع فسيلي پيش مي رود پيوستن سريع تر ايران به چرخه كشورهاي داراي توانايي غني سازي مستقل هسته اي مي تواند تضمين كننده آينده سياسي و اقتصادي ايران در قرن بدون نفت باشد.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن