تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816904485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئوری موسيقی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : تئوری موسيقی bb27-07-2006, 11:28 AMتئوری موسيقی مختصري درباره فيزيك صوت : صوت: انچه را كه انسان به كمك حس ضنوايي خود ميشنود صوت نام دارد : فركانسي بين 20 تا 20000 هرتز ، صوت نتيجه ارتعاش جسم مادي است يعني هرگاه يك جسم مادي با سرعتي كم يا زياد به ارتعاش درايد از ان صوت حاصل ميشود هر چه رفت و امد هاي جسم مادي منظم تر باشد صداي صوت حاطله به صورات موسيقيايي نزديكتر خواهد بود . به عبارت ديگر بسامد يا حركت رفت و امدي ان قابل ثبت يا شمارش باشد و صوت حاصل از ان موسيقيايي باشد ، پس به طور كلي صوتي كه دراي ارتعاشات منظم هستند موزيكال و اصواتي كه داراي ارتعاش منظم نيستند غير موزيكال هستند. يك صوت دراراي مشخصات زير است : 1- زير و بمي 2- ديرند يا كشش 3- شدت يا ديناميسم 4- طنين يا رنگ زير و بمي يا ارتفاع صوت : صداهاي موسيقيايي ميتوانند در سطوح مختلف زير و بمي حاصل شوند چنانكه صداي مردان از صداي زنها كلفت تر است هر چه ارتعاش صوت كند تر باشد صوت حاصله از ان بمتر است .و به طور كلي هرچه طول سيمهاي يك ساز كوتاهتر باشد صداي ان زيرتر و هر چه بلند تر باشد بمتر خواهد بود و هر چه سيمها نازكتر باشد صوت زيرتر و هر چه كلفت تر باشند صوت بمتر خواهد بود ،در لوله هاي صوتي هر چه اندازه لوله ها بلندتر باشد صداي حاصل از ان بمتر و هر چه كوتاهتر باشند صداي انها زير تر است.در كل هر كدام از اين شرايط ميتواند بر ارتفاع يا زير و بمي صوت حاصل موثر باشند. ديرند ( كشش ): كشش يعني زماني كه هر صوت موسيقيايي ادامه ميابد ، يك قطعه موسيقي از صوتهايي تشكيل شده است كه ارزشهاي متفائت زماني دارند و اين ارزشهاي زماني را كشش هر صوت مينامند شدت يا ديناميسم: صوت موسيقي ممكن است نسبت به يكديگر ضعيف تر يا قوي تر باشد.در اين باره ميتوان گفت هر چه دامنه ارتعاش يعني ميدان حركت رفت و امدي لرزش جسم ، وسيعتر باشد صوت ، قويتر و هرچه دامنه ارتعاش كوتاهتر باشد صوت ضعيفتر خواهد بود. طنين يا رنگ : اخرين خصوصيتي كه در فيزيك صوت بررسي ميكنيم طنين يك صوت است ، طنين يا رنگ هر صوت با ديگري متفاوت است در واقع به خاطر رنگ هر ساز است كه ما به سازي علاقه مند ميشويم و از سازهاي ديگر انرا تمييز ميدهيم ، طنين در واقع تركيبي است از طول موجها با شدت هاي گوناگون و اين اصوات فرعي هستند كه رنگ ساز را بوجود مياورند. موسيقي: تعريفي ساده از موزيك , موزيك يعني، مجموعه اي از سر و صدا هاي تنظيم شده ي پيشرفته. پيدايش موزيك و آلات آن: انسان هاي اوليه با توليد صداهاي مختلف به وسيله حنجره ي خود قطعات ديگر را اجرا مي كردند. بعد ها با ضربه زدن به شيي و بعدها با ضربه زدن شيي به شيي ديگر. با فوت كردن در اسكلت جمجه ي حيواني صداهاي عجيب غريب از آن توليد مي شد، با سوراخ كردن استخوان هاي كلفت تر صدا هاي بيشتري از آن توليد مي كردند. انسان ها با كشيدن كمان و وسايلي امثالهم به فكر ساختن سازهاي سيمي با الياف، روده ي حيوانات و بعد ها سيم هاي فلزي افتادند. در اين جا ثابت مي شود كه ترتيب پيدايش سازها، كوبه اي، بادي و سيمي مي باشد. پيدايش كلمه ي موزيك: Music از كلمه ي يوناني Muse مي آيد. در اساطير يوناني« آپولو » نام خداي موسيقي و هنرهاي زيباست، و Muse نام نه فرشته اي هست كه همراه او در كوه « پارناس » به سر مي برند و هر يك در فني از آواز و نوازندگي مهارت دارند. پيدايش نُت: الفباي موسيقي را كه داراي 12 حرف (7 حرف اصلي و 5 حرف فرعي) هست «نُت» مي گويند. «گليسا» نام راهبيست ايتاليايي، كه نخستين بار نت را اختراع كرد، در سال 930 ميلادي «نوما» تقسيم بندي اصوات و بعدها «كباد» خطوط نت و خواندن آن را به وجود آورد و در سال 1480 ميلادي «سن جان» خطوط را تكميل كرد. دقيقا در دوره ي رنسانس كه برهه ي پر تحركي در زمينه ي موسيقي اروپا بود. ساز ها و دسته بندي آنان: در سال 1914، دسته بندي سازها توسط «اريش فن هور نبوستل» و «كورت زاكس» انجام گرفت كه پايه گذاري آن بر چگونگي توليد اصوات در سازها است. اين سيستم به پنج قسمت اصلي تقشيم شده، كه هر كدام از آنان قسمت بندي هاي ديگري دارند. 1- بادي ها 2- كوبه اي ها 3- پوستي ها 4- سيمي ها 5- سازهاي مكانيكي و الكترونيكي 1- بادي ها: بادي ها سازهايي هستند كه در آن صدا توسط ارتعاش هوا بوجود مي آيد. تقسيم بندي آنان نيز به ارتعاش صدا بستگي دارد كه شامل نمودار زير مي شوند. بادي ها سوراخ دميدني: فلوت هاي مستقيم فلوت هاي مايل فلوت هاي بيني فلون هاي آوندگونه فلوت هاي چند شاخه پان فلوت منقاري شكل: سوط ها شوگل ها بلوك فلوت ها فلاژولت ها يك زبانه: كلاريت ها ساكسفون زبانه ي دوبل: سورناها ابواها فاگوت ها ني انبان زبانه با نوسان آزاد: ترومپت ها و پوزان ها هورن ها ارتعاشات نامحدود هوا: هارمونيكاي دهني آكاردئون ها هارمونيم ها چوب هاي غژغژي صفحه ي مدور وزوزي ارگ: فلوت ها از عصر حجر تا به حال كارايي داشتند و به خود حالت سحر آميز نسبت داده اند. ساز هاي زبانه دار ساختمان پيچيده تر از فلوت ها دارند و منشا آنان مشرق زمين است. اين ساز ها امروزه در ديگر نقاط جهان نيز به چشم مي آيند. ساز هايي كه ارتعاش صدا در آنان نامحدود است در برخي از نقاط جهان ديده مي شوند مانند چوب هاي غژغژي و يا صفحه ي مدور وزوزي. امروزه ساز هاي بادي بيشترين بخش موزيك نظامي را تشكيل مي دهند. اين ساز ها در بسياري از نقاط جهان حالات جادويي و سحر آميز دارند، در مراسم سوگواري، برداشت محصول و يا هنگام شورش استفاده مي شوند. از قرون وسطي تا به امروز ارگ ها در كليساها مورد استفاده قرار مي گيرند. 2 - كوبه اي ها: پيدايش اين سازها به هزاران سال پيش باز مي گردد زماني كه انسان اولين بار ضربات را تنظيم كرد تا توانسته باشد ريتمي براي رقص و پايكوبي اختراع كند. اين سازها اكثرا از مواد طيبعي ساخته مي شوند و در اركستر سمفونيك ها تعداد متعددي از اين ساز ها با ابعاد مختلف ديده مي شود. ساز هاي كوبه اي به 8 گروه تقسيم مي شوند. در اين گونه ساز ها ارتعاشات بر اثر ضربات توليد مي شود. كوبه اي ها طبل دهني ساز هاي خراشيدني ساز هاي مالشي سنج ها ضربه اي: ميله هاي چوبي: متالوفون ها ليتوفون ها اكسيلوفن ها ساز هاي آوند گونه گانگ ها زنگ ها: زنگ هاي ضربه اي زنگ هاي سر خود تكان دادني: زنگ ها با زبانه جدا زنگوله ها راسل ها كوباندني ها كوبيدني ها 3- پوستي ها: ساز هايي هستند كه ارتعاش در آنان توسط پوست و يا ورقه ي نازكي توليد مي شود. پوستي ميرلتين ها طبل ها: طبل هاي مالشي طبل هاي قاب دار طبل هاي آوند گونه طبل هاي لوله اي: طبل هاي كشيده طبل هاي پايه دار طبل هاي كاسه اي طبل هاي ساعت شني طبل هاي بشكه اي طبل هاي مخروطي طبل هاي استوانه اي همان طوري كه درنمودار ديد اين سازها بر دو فرم هستند. طبل ها بيشتر از ميرليتن ها مورد استفاده قرار مي گيرند. طبل هايي در بين النهرين و مصر يافت شده كه حداقل به 4000 سال پيش باز مي گردد. از قرن 18 طبل ها و تمپاني ها عضوي از اركستر اروپا قرار گرفته اند. ملل هاي متعددي طبل ها را وسايلي جادويي و يا قابل پرستش مي دانند. آن ها را براي رفع بدبختي و شومي، در هنگام فرا خواندن روح و يا رفع بيماري به صدا در مي آوردند. ساز هاي پوستي ساز هايي هستند كه بيشتر در همراهي آواز و يا رقص و پايكوبي مورد استفاده قرار مي گيرند. 4- سيمي ها: در اين ساز ها ارتعاش صدا توسط سيم هاي ساز توليد مي شود. ساز هاي سيمي بر پنج نوعند. سيمي ها كمان ها: كمان ساده كمان بارزوناتور كمان هاي دهني كمان هاي زميني كمان هاي چند شاخه لير ها: لايرهاي جبعبه اي لايرهاي آوندگونه هارپ ها: هارپ هاي خميده هارپ هاي زاويه دار هارپ هاي قاب دار عود ها: عود هاي مضرابي: عود هاي پشت خميده عود هاي پشت صاف عود هاي آرشه اي: عود با پرده بندي عود بدون پرده بندي سيتر ها: سيترهاي ساده: سيترهاي تغاري سيترهاي لوله اي سيترهاي كلك گونه سيترهاي ميله چوبي سيترهاي كشيده سيترهاي تخته اي مضرابي: اسپنت ويرجينال چمبالو پسالتريم سيترهاي چوبي نواختي: هاك برت كلاويكورد پيانو در ميان اين ساز ها كمان ها از همه قديمي ترند كه امروزه در آمريكا و آفريقا نواخته مي شوند. چنگ ها و لير ها ساز هايي هستند كه حدود 5000 هزار سال قبل از ميلاد مسيح در يونان، ايران، مصر و سومر نواخته مي شدند. امروزه چنگ ها در نقاط مختلف جهان نواخته مي شوند ولي لير ها كار برد كمتري دارند و بيشتر در آفريقا نواخته مي شوند. عودهاي مضرابي هم داري تاريخچه ي زيادي هستند. عود هاي پشت خميده در عهد ساسانيان در ايران نواخته مي شدند. گيتار هاي امروزي از خانواده ي عود ها هستند. و گيتار هاي الكتريكي نمونه ي كاملا پيشرفته ي آنان هستند. آرشه ها ابتدا براي سازهاي همچون «فيدل» مورد استفاده بود، اولين بار در قرن 10 ميلادي آرشه براي عود به كار رفت و خانواده ي ويولن تكامل يافت. سيترهاي امروزي با سيتر هاي ابتدايي تفاوت هاي بسياري دارند، سيتر ها به نوعي شبيه به برخي از ساز هاي كوبه اي مانند اكسيلوفون هستند. 5- ساز هاي مكانيكي و الكترونيكي: اولين ساز مكانيكي صندوقچه اي بود كه توسط يك ساعت ساز سوئيسي در اواخر قرن 18 ميلادي ساخته شد. طولي نكشيد كه صندوقچه هاي مجهز به غلتك هاي خاردار محبوب شدند. در اواخر قرن 19 غلتك ها تبديل به صفحه هاي خاردار شدند كه محبوت تر بودند زيرا صفحه هاي خار دار قابل تعويض بودند. «گرامافون» ها نمونه پيشرفته ي اين صندوقچه ها مي باشند. ساز ها مكانيكي و الكتريكي ساز هايي هستند كه انسان، به صورت كامل در نواختن آنها دست نداشته و يا در برخي بطور كلي دست ندارد. اين ساز ها بر دو دسته اند. سازهاي مكانيكي و الكترونيكي لايرها با دسته ي گردان ويولن هاي مكانيكي ويولن هاي اتوماتيك اركستريوم ساز هاي متعددي همانند پيانو، ارگ، ويولن و گيتارها، شيوه ي مكانيكي و الكتريكي آن ها نيز اختراع شده است. گيتار ها و ارگ هاي الكتريكي امروزه استفاده زيادي دارند. بار ديگر اشاره مي شود كه دسته بندي سازها به ارتعاش صدا در آنان بستگي دارد نه به تاريخ بوجود آمدن آن ها. الفباي موسيقي موزيك (musique) : به معناي تعليمات روحي است. نت ( munt) : الفباي مخصوص موسيقي كه مركب از هفت گام است. موزيكال(musical) : به معني همراه و آميخته به موسيقي گام (gamme) : عبارت است از هفت صورت متوالي كه به طور طبيعي درفواصل معين واقع شده باشد. تن ( ton) : واحد فاصله صوتي بين دو نت متوالي را تن مي گويند. مقام يا تناليته (tonalite): هر گاه يك قطعه موسيقي با نتهاي معيني اجرا شود گويند كه آهنگ داراي تناليته است. مدولاسيون (modulation) : تغيير دادن مقام را مي گويند. اكرد (accord) : مجموع چند صورت را كه تحت قاعده معيني تركيب شود را اكرد گويند. نوا يا ملودي ( melodi) : مايه اصلي موسيقي است. همفون (homophone) : ملودي يا نوايي است كه با ساز و آواز تنها اجرا شود. پوليفون ( polyphone) : ملودي كه از چند ساز و آواز تشكيل شده باشد. ضرب يا ريتم (rythme) : در موسيقي عبارت از توالي ضربات آهنگ است و براي موزون كردن نواي موسيقي به كار مي رود. هارموني (harmonie) : دستورها و قواعد مدوني است كه بين اصوات مختلف در يك قطعه چند صدايي توافق و هماهنگي برقرار مي سازد. آريا ( aria) : قسمت اصلي و ملوديك اپرا را آريا گويند. اركستر فيلارمونيك: نام اركسترهايي كه وابسته به انجمن دوستداران موسيقي است. اوورتور : بمعني در آمد است و در موسيقي كلاسيك اورتور يك قطعه موسيقي سازي است كه در مقدمه اپراي دسته جمعي اجرا مي شود. الگرو (allegro) : قسمت هاي تند و سبك در موسيقي سنفونيك (الگرو) ناميده ميشود. آرانژمان (arrangement) : در موسيقي چنانچه آهنگي را براي اركستر مشخصي نوشته باشند و به صورت ديگر تنظيم شده باشدآنرا آرانژمان گويند. باريتون (baryton) : بم ترين صداي مرد. تنور (tenor) : صداي مرد جوان. كنتر آلتو ( contralto) : صداي بم زن. سونات( sonate) : فرمي از موسيقي را مي گويندكه توسط يك يا دو ساز اجرا شوند و شامل سه قسمت است. سنفوني(symphonie) : فرمي است كه براي يك اركستر بزرگ تصنيف شده باشدو قواعد آن مانند سونات است . اپرا ( opera) : نمايشي است كه با آواز و به همراهي اركستر اجرا مي شود. - بطور کلی سازهای ارکستر به چهار دسته عمده تقسیم می شوند : سازهای زهی ، سازهای بادی ، سازهای ضربی و سازهای کلاویه 1-ساز های زهی : سازهای زهی شامل چهار ساز اصلی است : ويلون : ویلون سپرانوی سازهای زهی است و می تواند آهنگهای حساس را بخوبی اجرا کند.اصل ویلون از شرق است که بعد از جنگهای صلیبی به اروپا آمد ؟ این ساز دارای چهار سیم است که عبارتند از : می _ لا_ ر _سل . ويولا ( VIOLA ) : که آلتو خوانده می شود ، کمتر آلتوی سازهای زهی است ، این ساز شبیه ویولون می باشد و تنها فرقش بت ویولون این است که اندکی بم تر از ویلون است . ويولونسل : سازی است که به لحاظ اندازه بعد از کنتر باس بزرگترین ساز زهی است و اندکی بم تر از ویولاست . کنتر باس : بزرگتر از ویولونسل است و پایین آن بر روی زمین قرار می گیرد و ایستاده نواخته می شود . هارپ : بزرگتر از ویولونسل است و پایین آن بر روی زمین قرار می گیرد و ایستاده نواخته می شود . این ساز از ساز های استثنایی ارکستر است و گاهی اوقات هم در ردیف سازهای بادی هم قرار می گیرد . 2- سازهای بادی : سازهای بادی از حیث صدا و ساختمان به دو دسته تقسیم می شوند: سازهاي بادي چوبي سازهاي بادي مسي پپيگلو ( piccolo ) : یکنوع فلوت کوچک است که زیرترین اصوات بادی را اجرا می کند . این ساز کوچکترین ساز موسیقی است و در زمان بتهون وارد ارکستر شد و جزء سازهای بادی چوبیاست . فلوت : از سازهای بادی و یکی از اعضاء اصلی سازهای ارکستر سنفنیک است . اوبوا : از سازهای قديمي است و صدایی شبیه قره نی دارد و نغماتی که بیشتر جنبه چوپانی دارد توسط این ساز اجرا می گردد. کر آنگله ( cor anglais ) : یک نوع اپرا به شمار می رود و اولین بار توسط واگنر وارد ارکستر شد صدای کرانگله صدایی است شیرین و عاشقانه . کلارنيت ( clarinette ) : یا قره نی سازی است که قادر است بیش از اکتاوا را اجراء کند و انواع مختلف این ساز با اسامی مختلف در ارکستر وجود دارد . ساکسفون : سازی است که در سال 1840 توسط آدلف ساکس اختراع شد .در این اواخر توسط موسیقی دانانی مثل دبوسی واستر اونیکسی وارد ارکستر شد با این حال هنوز جزء سازهای اصلی موسیقی کلاسیک محسوب نمی شود . ترومپت : نوعی شیپور است که جزء سازهای بادی مسی است و در قدیم آنرا از شاخ حیوانات می ساختند . این ساز را یهودی ها به نام شوفار در معابد خود به کار می بردند و بعدها یونانیان آنرا از فلز ساختند . کرنه ( cornet ) : صدایی شبیه شیپور دارد و صدایی گرفته وحالتی غم انگیز به موسیقی می دهد . کر ( cor ) : به معنی شاخ است و صدای گرفته ای دارد . ترمبن ( trombone ) : دارای صدای نافذی است و نواهای با شکوه و پر سر و صدا را اجرا می کند . شبیه ترومیت است ولی قوی تر و بم تر . توبا ( tuba ) : بم ترین و بزگترین ساز موسیقی است . منبع: ملاصدرا khaiyam31-07-2006, 02:07 PMجالب بود مرسي اگر از اين چيز ها باز هم داري بزار Shahin King17-08-2006, 07:19 AMسلام pdf این مقاله . »» شاهین کینگ bb03-09-2006, 08:13 AMوقتي هارمونيكهاي مختلف ، تارهاي مختلف ساز با هم به طور كامل كوك نمي‌شوند در داخل صوت موسيقي ناهنجاريهايي شنيده مي‌شود كه اختلاف جزئي با آهنگ اصلي دارد. اين مساله در مباحث علمي تحت عنوان پديده طنين مطرح است. در حالت كلي اكثر ناهنجاريهاي صوتي كه فركانس ناخوشايند توليد مي‌كنند به اين پديده مربوط مي‌شود. مفهوم طنين اگر ارتعاشي ناهماهنگ باشد. افزون بر بلندي و ارتفاع يك خاصيت ديگر نيز دارد اين زنگ صداي خاص يا طنين آن مي‌باشد. طنين چگونه بوجود مي‌آيد؟ اگر به جاي دياپازون ، سيرن ساده‌اي يعني ديسك چرخاني را كه داراي سوراخ‌هايي است و جريان هوا روي آنها ديده مي‌شود، با افزايش فشار جريان هوا نوسانهاي چگالي هواي پشت سوراخها را شدت مي‌بخشيم و صوت با حفظ ارتفاعش بلندتر مي‌شود. با افزودن به سرعت چرخش ديسك ، دوره قطع جريان هوا را كاهش مي‌دهيم. صدا زيرتر مي‌شود ولي بلندتر نمي‌شود. مي‌توانيم در ديسك دو رديف يا بيشتر سوراخ كنيم و تعداد سوراخ‌هاي هر رديف را متفاوت بگيريم. هر چه تعداد سوراخهاي رديفي زيادتر يعني دوره قطع كوتاهتر باشد. صوت از ديدن جريان زيرتر است. تفكيك صداها هنگامي كه سيرن به عنوان چشمه صوت باشد. ارتعاشهاي دورهاي و ناهماهنگ به دست مي‌آيد، ثپ ( پالس ) چگالي هواي جريان متناوب ناگهاني عوض مي‌شود. از اين رو صداي سيرن با اينكه صوت موسيقي است. ولي به صداي دياپازدن شبيه نيست ، يعني صوت سيرن را با ، دياپازدن هم صدا كرده همين طور بلندي دو صوت را نيز مي‌توان يكسان كرد. با وجود اين ، مي‌توان صداي سيرن را از صداي دياپازن با آساني تميز داد. از اين رو اگر ارتعاشي ناهماهنگ باشد. افزودن بر بلندي و ارتفاع يك خاصيت ديگر نيز دارد. اين رنگ صداي خاص ، يا طنين آن است. به سبب طنينهاي مختلف ، مي‌توان صداهاي صحبت ، سوترفي ، تار پيانو ـ تار ويولون ، فلوت ، آكاردئون و غيره را از هم تميز داد. حتي اگر اين صداها ارتفاع و بلندي يكسان داشته باشند. ما صداي اشخاص را طنين صدايشان تشخيص مي‌دهيم. خواص تشخيص ارتعاش طنين صوت نوسان نگاشت‌هاي توليد شده با پيانو و قره ‌ني از نت يكسان يعني صوت هم ارتفاعي متناظر با دوره 0.01s را نشان مي‌دهد. نوسان نگاشت‌ها نشان مي‌دهند كه مد هر دو نوسان يكي است. ولي در شكل نت خيلي فرق دارند. و در نتيجه طنين هماهنگ متفاوت دارند. هر دو صوت عبارتند از نوسانهاي هماهنگ ( تنها ) يكسان ، اما تنها ( اصلي و ابر تنها ) در اين صوتها با دانه‌ها و فازهاي متفاوت نشان داده شده‌اند. بنابراين ، بايد پيدا كنيم كه در طنين خاصي چه عواملي دخالت دارند. عوامل دخيل در طنين - دامنه ارتعاش: براي گوش انسان فقط بسامد و دامنه ، تنهاي صوت اساسي‌اند ، يعني طنين صوت را طيف هماهنگهايش تعيين مي‌كند. - فاز ارتعاش: تغيير وضع تك تك تنها با زمان يعني جابه جاييهاي فاز تنها ، با اينكه شكل ارتعاش برآيند را به مقدار زيادي عوض مي‌كنند ولي گوش آنها را احساس نمي‌كند. بنابراين ، صوت يكساني را مي توان با شكلهاي ارتعاشي به كلي متفاوت ، شنيد. فقط مهم اين است كه طيف ، يعني بسامد و دامنه تنهاي مؤلفه ، بدون تغيير بمانند. منبع : دانشنامه رشد bb03-09-2006, 08:14 AMصوت موسيقي يا نت ، صوتي است كه از ارتفاعهاي منظم تشكيل شده است و اثر خوشايندي بر گوش انسان دارد. صوتي را كه مي‌شنويم به خصوصيتهاي گوش و ساز و كار شنوايي و نيز ويژگي‌هاي فيزيكي صوت بستگي داد. صوتي را كه انسان با دستگاه شنوايي خود درك مي‌كند، بر حسب سه مشخصه بلندي ، ارتفاع و طنين بيان مي‌كنند. تار مرتعش هنگامي كه يك تار را مرتعش مي‌كنيم، تنها هماهنگ اول آن ايجاد نمي‌شود. بلكه هماهنگهاي ديگر آن نيز بوجود مي‌آيند. از برهمنهش اين هماهنگها يك موج مركب ايجاد مي‌شود. آنچه ما پس از مرتعش كردن يك تار مي‌شنويم، از اين موج مركب ايجاد مي‌شود. اگر موج صوتي حاصل از پيانو و ويولون را با هم مقايسه كنيم و در هر دو مورد فركانس صوت اصلي 440 باشد، تعداد و دامنه هماهنگهايي كه در ساختن اين موج مركب سهيم هستند، متفاوت خواهد بود. در نتيجه اگر شكل موج مركب حاصل را رسم كنيم باهم فرق خواهند داشت. مشخصه‌هاي صوت طنين طنين صوت به شكل موج مركب بستگي دارد. يعني طنين به نوع ، تعداد و دامنه‌هاي هماهنگهايي كه ايجاد شده‌اند، وابسته است. ارتفاع ارتفاع صوت با فركانس موج اصلي كه موج مركب از آن ساخته مي‌شود، تعيين مي‌شود. بلندي بلندي صوت به شدت صوت و خصوصيتهاي شنونده بستگي داد. توصيف صوت موسيقي فاصله موسيقي نسبت فركانس دو نت را فاصله موسيقي مي‌نامند. تجربه نشان داده است كه هر فاصله‌اي براي انسان خوشايند نيست. به همين خاطر صوت موسيقي از ساير اصوات متمايز مي‌گردد. لازم به ذكر است كه اين احساس خوشايند نسبت به صوت موسيقي فقط مختص انسان نيست، بلكه ساير موجودات زنده نيز نسبت به آن حساسيت نشان مي‌دهند. بگونه‌اي كه اثرات صوت موسيقي بر اعمال موجودات زنده در بسياري از مسائل تجربي مشاهده شده است. گام موسيقي گام موسيقي مجموعه‌اي از چند نت است كه فاصله آنها براي گوش خوشايند است. گامهاي متفاوتي در موسيقي وجود دارد. - گام طبيعي : گام طبيعي از هشت نت do2 , re , mi , fa , sol , la , si , do2 تشكيل شده است كه فاصله آنها از يك نت مبنا (do2) كه كمترين فركانس را دارد به صورت زير است. 1. (Si) نسبت به (do1) مثل 15 به 18 است. 2. (la) نسبت به (do1) مثل 5 به 3 است. 3. (Sol) نسبت به (do1) مثل 3 به 2 است. 4. (fa) نسبت به (do1) مثل 4 به 3 است. 5. (mi) نسبت به (do1) مثل 5 به 4 است. 6. (re) نسبت به do1 مثل 5 به 4 است. 7. (do2) نسبت به (do1) برابر 2 است. فركانس do2 دو برابر فركانس do1 است و اكتاو do1 ناميده مي‌شود. اگر do2 را نت مبنا بگيريم، با رعايت فاصله فوق مي‌توانيم گام دوم را بسازيم. به همين ترتيب مي‌توان بر مبناي do3 كه اكتاو do2 است، گام سوم را ساخت و به همين ترتيب ادامه داد. منبع : دانشنامه رشد Marichka03-09-2006, 08:47 AMسلام bb جان مرسی از مقاله ی جالبت درمورد موسیقی ;) فقط شما خودتون قبلا یه تاپیک درمورد تئوری موسیقی ایجاد کرده بودین: 58814 مطالبتون رو در این زمینه اونجا ادامه بدین لطفا موفق باشید MaFia03-09-2006, 09:45 PMادغام شد تاپیک Shahin King24-09-2006, 04:17 AMسلام مجدد مقاله های دوم و سوم Pdf شــــد. :) » شاهین bb13-10-2 سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن