واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مسعود ده نمكي، كارگردان فيلم اخراجي ها در دانشگاه شاهد گفت: جنگ ما جنبه «آدم سازي» داشت نه «آدم كشي». به گزارش راسخون به نقل از خبرنگار فرهنگي «شبكه خبر دانشجو»، مسعود ده نمكي عصر امروز در مراسم نقد فيلم اخراجي هاي 2 در دانشگاه شاهد، با بيان اينكه تا به حال 3 ميليون نفر از اين فيلم ديدن كرده اند، گفت: به رغم اينكه در اين فيلم با قوميت هاي مختلف شوخي مي شود اما مردم نگاه قوميتي نداشتند و از پايين ترين سطح جامعه تا بالاترين قشر آن از فيلم استقبال كردند. ده نمكي رقم فروش فيلم را تا به حال 5 ميليارد تومان ذكر كرد. كارگردان فيلم اخراجي ها با اعلام اینکه «جنگ ما 90درصد پا روي مين گذاشتن و 10 درصد روي مين رفتن بود»، تاكيد كرد: اين فيلم منادي وحدت ملي است و مرز بين اسلام واقعي و رياكارانه را نشان مي دهد. ده نمکي در پاسخ به سوالي درباره زبان طنز فيلم گفت: من حرف هاي سياسي خود را در قالب طنز بيان كرده ام. وي با بيان اينكه فيلم طنز ساختن از فيلم كمدي سخت تر است، اظهار داشت: به اخراجي ها و فيلم هايي در اين رديف دو وجهي مي گويند كه مخاطب را به دو حالت غم و شادي فرو مي برد. ده نمكي شايعه ساختن فيلم براي كانديداهاي رياست جمهوري را تكذيب كرد و گفت: هيچ وقت قصد ساختن چنين فيلمي را نداشته و ندارم. وي افزود: اين فيلم مي خواهد با زبان طنز و كنايه به مسئولان زمان حال خيلي از مسائل را گوشزد كند. ده نمكي در پاسخ به يكي از دانشجويان كه بعضي از صحنه هاي فيلم را نزديك به دروغ مي خواند گفت: به هيچ وجه اين مساله را قبول ندارم، اين فيلم با شخصيت هاي واقعي ساخته شده، حتي حادثه دزديدن هواپيما و انتقال سرنشينان آن به اردوگاه اسرا اتفاق افتاده است. كارگردان اخراجي ها در مورد فاصله بين نسل ها اظهار داشت: اين حرف را قبول ندارم فاصله اي بين نسل ها نيست ولي هر چه فاصله كمتر باشد، طرفين زودتر به درك متقابل مي رسد. وي با اشاره به تيتر يك روزنامه آمريكايي گفت: آنها در روزنامه هايشان تيتر مي زنند، انقطاع نسل ها با فيلم اخراجي ها در ايران به هم ريخت، اما خودمان اين حرف را قبول نداريم. ده نمكي در پاسخ يكي از دانشجويان در خصوص فراز و نشيب هاي سينماي ايران در اين سه دهه اظهار داشت: در نگاه كلان، سينماي ايران از پاك ترين سينماهاي جهان است، سينماي ايران تقريبا سالي 100 فيلم توليد مي كند كه به رغم انتقادي بودن فيلم ها، اما نسبت به دنيا سينماي اخلاقي تري داريم. وي قصد خود را از ساختن اخراجي ها اين گونه عنوان كرد: بعضي ها شهادت را بالاتر از اسارت مي دانند اما در يك صحنه از فيلم اين ديالوگ است كه امتحان اسارت سخت تر از شهادت است. ده نمكي با اشاره به مقايسه فيلم خود با فيلم قيصر دريكي از مصاحبه هايش گفت: من فيلم را از نظر جذب مخاطب مثل قيصر دانستم فيلمي كه زبان حال جامعه است و رياكاري هاي جامعه را نشان مي دهد. كارگردان فيلم اخراجي ها در پاسخ به يكي از دانشجويان در مورد تعبير موضع سياسي با گذاشتن سرود اي ايران در پايان فيلم اظهار داشت: اين شعري است كه يك شاعر در زمان قبل از انقلاب با توجه به رويدادهاي آن دوران خوانده است و هر كسي مي تواند از آن استفاده كند. وي در مورد ساختن مستندهاي جديد گفت: هنگام توليد مستندها ندانستم حرف هايم را در هر دو اخراجي ها بيان كردم و نكته اصلي اينكه سوژه مستند نداشتم. ده نمكي تاكيد كرد: زماني كه مردم به سينما نروند، منتقدين مي گويند مردم سينما را دوست ندارند، اما حالا كه از اخراجي ها استقبال شده، حرف هايي بر عليه فيلم مي زنند. وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در مورد ادامه توليد اخراجي ها گفت: در حال حاضر ذهنيتي براي توليد اخراجي هاي 4 مبني بر مرگ بازيگران دارم. ده نمكي در مورد اينكه در فيلمش توسل بسيجيان به نماز كم بوده است، گفت: اخراجي ها فيلمي زيرپوستي است و مجيد به عنوان يك سالك است كه در مسير سير و سلوك قرار مي گيرد. وي ادامه داد: فيلم اخراجي ها پر از مفاهيم ديني است كه بايد رمزگشايي شود و اين وظيفه منتقدان و مخاطبان است. ده نمكي در مورد زيباترين سكانس فيلمش گفت: از لحاظ طنز مصاحبه خبرنگار با اخراجي ها، و از لحاظ مضموني جايي كه روحاني فيلم را مي برند و او به اسرا مي گويد، «در يك جبهه باشيد عليه يك دشمن» زيباترين بخش فيلم است. وي در مورد سكانس آخر اخراجي هاي 1 كه بازيگر نقش اول به جنگ دشمن مي رود اظهار داشت: در سكانس اول اخراجي هاي يك مجيد با زنجير از ناموسش دفاع مي كند اما در سكانس آخر با قمه از وطن و اين خود نشانه اين است كه مجيد در حال تغيير است. كارگردان فيلم اخراجي ها با اشاره به اينكه 16 سال داشتم كه وارد جنگ شدم، گفت: سه سال در جبهه بودم و بيشتر صحنه هاي فيلم از خاطرات دوران است /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]