واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مسعود دهنمکی در پاسخ به یکی از حاضرین در جلسه نقد فیلم «اخراجیها2» مبنی بر اینکه چرا در مورد افرادی که سکوت کردند، فیلم نمیسازید، گفت: «اخراجیها3» را سیاسیتر میسازم. شب گذشته پس از اکران فیلم سینمایی «اخراجیها2»، جلسه نقد و بررسی این فیلم در انجمن روزنامهنگاران برگزار شد. محمدتقی فهیم مجری این مراسم بود، تماشاگران و مجری برنامه سؤالات خود را درخصوص فیلم «اخراجیها2» از مسعود دهنمکی کارگردان این فیلم پرسیدند. وی در رابطه با علت ساخت «اخراجیها2» اظهار داشت: یکی از آزادگانی که 10 سال در اسارت بوده و هر بار که او را شکنجه میدادند، حرف خودش را میزد؛ به من گفت: 10 سالی که در اسارت بودم، آنقدر من را عذاب نداد که در حال حاضر، صحبتهای بعضی از افراد من را میشکند و پس از این ماجرا بود که تصمیم گرفتم این فیلم را برای آزادگان بسازم. وی در ادامه گفت: «اخراجیها3» در رابطه امروزه ساخته میشود و در آن نشان میدهم که آنها با ما چه کردند. در ادامه محمد تقی فهیم پرسید: چرا بعضی از کارشناسان معتقدند، تکنیک فیلم ضعیف است؟ دهنمکی گفت: بخشی از نقدها ممکن است از سر دلسوزی باشد ولی بخش عمدهای از آن به خاطر مضمون فیلم است، نه به خاطر تکنیک آن و به دلیل اینکه نمیتوانند روی مضمون آن صحبت کنند، اشکالات فنی و تکنیکی از آن میگیرند. وی در ادامه تصریح کرد: اینها، سال ها در فیلم هایشان گفتند چرا جنگیدید؟، ولی من در اخراجیها گفتم اگر نمیجنگیدیم باید به صدام میگفتیم «آق دایی». دهنمکی افزود: اینها ناراحت نیستند، دارند بلکه در حال آتش گرفتن هستند و میگویند دانشآموزان را به زور به سینما آوردهاید؛ همانطوری که رادیو اسرائیل قبل از 22 بهمن، حرفهایی شبیه به این را درباره مردم ایران میزند. این آدمها به شعور مخاطب توهین میکنند و مینویسند مردم عوامزده هستند و قدرت تحلیل ندارند. وی اظهار داشت: «اخراجیها» مطالبات مردم را به تصویر میکشد و کسانی را به تصویر میکشد که مردم را به جبهه میفرستادند ولی خودشان نمیرفتند و باید گفت این صحبتها تناقضی با مفاهیم انقلاب ندارد و درواقع مرز بین ریاکاری و حقیقت را به تصویر میکشد. دهنمکی ادامه داد: تمام دیالوگهای فیلم، سیاسی است و هر کس به اندازه خودش، از آن برداشت میکند و من به سینما آمدهام تا حرفم را بزنم و اگر زمانی بخواهم برای کسی فیلم بسازم، از این عرصه خواهم رفت و اینکه منتقدان از لحاظ موضوعی با فیلم مشکل دارند این است که این فیلم نگاه من است. در ادامه مراسم، دهنمکی به تعجب مقام معظم رهبری از کافر نبودن طنز جلد دوم کتاب حمید داودآبادی اشاره کرد و گفت: اگر ما بتوانیم با زبان طنز، مخاطب را به سینما بیاوریم و 10 درصد حرفهایمان را به او بگوییم؛ کار بزرگی انجام دادهایم. پس از این یکی از تماشاگران گفت: آیا هواپیماربایی، غیر منطقی به نظر نمیرسید؟ دهنمکی پاسخ داد: اصل قضیه آدمربایی در سال 63 اتفاق افتاده بود و من سعی کردم این ماجرا را قصهپردازی کنم حتی هواپیماربایی در آن زمان بدون اسلحه انجام شده بود و من به خاطر طبیعیتر نشان دادن آن، از اسلحه هم برای هواپیماربایی استفاده کردم. سپس محمدتقی فهیم پرسید: چطور شده که مسعود دهنمکی با برخورد جدی و خشک، این فیلم طنز را ساخت؟ مسعود دهنمکی گفت: به خاطر اینکه در فیلم مخاطب من، شما هستید ولی در جای دیگر مخاطب من نامردان هستند. بر اساس این گزارش، در ادامه مراسم، مالکی؛ آزادهای که 9 سال در اسارت بوده به حضار گفت: تاکنون طی این چند سال، تمام چیزهایی که از آزادگان باید نشان میدادند، به تصویر نکشیدند و وقتی که این فیلم به دل مینشیند، به خاطر این است که از دل برخواسته است. هم چنین یکی از حضار با این جملات به سخنان دهنمکی واکنش نشان داد: در دوران اسارت، بنده را تا گردن در لجن فروبردند، به خاطر اینکه من توهینی به رهبرم بکنم ولی هرگز این کار را انجام ندادم و وقتی که بیرون میآمدم بر صدام لعنت میفرستادم. من از مسعود دهنمکی و مجموعه هنرمندان این فیلم تشکر میکنم و از او میخواهم حال و روز الان ما را هم به تصویر بکشد و مشکلات ما در جامعه را بیان کند. هم چنین خانم میانسالی از میان جمع گفت: وقتی که در زمان جنگ پرستار بودم و مجروحان را پیش من میآوردند، از رزمندگان همین صحبت ها را میشنیدم و الان که این فیلم را دیدم این خاطرات برای من تجدید شد. دهنمکی در پاسخ به یکی از تماشاگران که پرسید «چرا در مورد افرادی که سکوت کردند، فیلم نمیسازید؟» گفت: انشاءالله در «اخراجیها3» حرفهای سیاسیتری میزنم. در انتهای این مراسم یک نوجوان سوال جالبی در خصوص واقی نبودن بعضی از دیالوگها مانند وجود آب معدنی، ماشین هاچبک و مانتو کوتاه در آن زمان از مسعود دهنمکی پرسید و وی در جواب گفت: آب معدنی در آن زمان هم وجود داشت، واژه هاچبک هم یک اصطلاح انگلیسی است که به ماشینهای صندوقدار اطلاق میشود و مانتو کوتاه هم با عنوان پانکیسم در آن زمان وجود داشته است همچنین سینما فقط رئال نیست و کارگردان میتواند از تخیل هم در آن استفاده کند و مهم این است که برای مخاطب جذاب باشد. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]