تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815452370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران سرزميني فراخشك است چرا از كم آبي ناله مي كنيد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: ايران سرزميني فراخشك است چرا از كم آبي ناله مي كنيد؟!


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: با توجه به اينكه ايران در منطقه اي فراخشك واقع شده است، با كمبود مفرط آب مواجه بوده كه شرايطي است طبيعي پس از كمبود آب گله و شكايت نكنيد!

خشكسالي امسال شرايط نابساماني را ايجاد كرده به گونه اي كه در بسياري از روستاها و برخي از شهرستان ها آب جيره بندي شده است.
اما بايد گفت كه خشكسالي موجود تنها مختص ايران نبوده و در بسياري از كشورهاي منطقه از جمله تركيه، پاكستان، افغانستان، تركمنستان و ... يك مقوله همگاني است.
با توجه به اينكه اين اتفاق در 40 سال اخير كم نظير بوده و حتي از خشك ترين سال ها يعني سال هاي 80-79 نيز خشك تر است و از آنجايي كه از قبل نيز تمهيداتي براي آن انديشيده نشده مشكلات ناگواري را ايجاد كرده است.
قطعي هاي ناگهاني آب هم در بسياري از مناطق كشور زندگي هاي روزمره را مختل كرده و موجبات نارضايتي بسياري از هموطنان را فراهم كرده است. از طرفي اين خشكسالي در امور كشاورزي نيز بي تاثير نبوده و بسياري از زمين هاي زراعي را با مشكل رو به رو كرده و خسارات فراواني را به برخي از محصولات وارد آورده است.
البته عدم فرهنگ سازي مصرف بهينه آب و مصرف بيش از حد آن (17 برابر ژاپن) و ... از جمله عواملي هستند كه نبايد آنها را ناديده گرفت چرا كه مصرف بيش از حد نسبت به الگوهاي ارايه شده بر اين بي آبي دامن مي زند.
اما با تمام اين اوصاف دليل آن نمي شود كه فقط از مصرف كنندگان بخواهند صرفه جويي كنند، توقع نداشته باشند با كم آبي بسازند و حتي گله و شكايت و به قول برخي از مسوولين ناله نكنند.
از آنجايي كه ايران از ابتداي امر نيز سرزميني خشك و فراخشك بوده است، بايد هميشه راه حل هايي براي جلوگيري از تبعات مشكلات اين چنيني و طرح هاي مقابله اي فوري نيز وجود داشته باشد.
حتي با انديشيدن تمهيداتي از قبل مي توانستيم جلوي بسياري از خسارات ناشي از خشكسالي از جمله خسارات وارد شده به بخش كشاورزي را بگيريم و اندكي از دغدغه هاي مصرف كنندگان را كم كنيم.
بهره برداري از رودخانه هايي كه بي هدف به آب درياها مي ريزند، از جمله اقداماتي بود كه با انجام آن مقداري از كمبودهاي آب بخش كشاورزي جبران شدني بود.
به گفته يك منبع آگاه بهره برداري از آب تالاب اروميه ( آب زاب) شايد مي توانست مقداري از مشكلات موجود را بكاهد، چرا كه اين آب به كشور عراق سرازير شده و آنها را بهره مند مي كند.
امسال كه خشكسالي حاكم شد، بهتر نيست به فكر سال هاي آينده باشيم و آب هاي بي هدف را مورد بهره برداري قرار دهيم؟ بهتر نيست كه به فكر سرعت دادن بسياري از پروژه هاي مهم و زيربنايي همچون پروژه فاضلاب تهران كه كمك شاياني را خواهد كرد باشيم؟/01/120
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن