تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805555494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايندگان بازار: تكذيب مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نمايندگان بازار: تكذيب مي‌كنيم


عرضه‌و تقاضا- علي خردپير، محمدهيراد حاتمي:
«نوشتند كه احمدي‌نژاد در هيأت ‏دولت موقع ناهار، يك ظرف غذا هم براي حضرت روي ميز مي‌چيند!

احمدي‌نژاد در دوره شهرداري، مسير حركت ‏كاروان حضرت از مكه به تهران را پيشاپيش آسفالت كرده است! احمدي‌نژاد مدعي ارتباط با حضرت شده و گران ‏شدن برنج را، محصول مديريت حضرت و تصميم ايشان دانسته است! و اين در حالي بود كه من چند بار گفته‌ام كه ‏برخي گراني‌ها، و نه همه آنها، اتفاقاً محصول مديريت پنهان و ائتلاف مافيايي در بازار با برخي سياستمداران از همان نوعي ‏كه گفتم و كار كساني است كه پس از سه سال، هنوز هم رأي مردم را فصل الخطاب ندانسته و به اراده مردم در ‏انتخابات رياست‌جمهوري نهم، تسليم نشده‌اند و از مردم و دولت، يكجا انتقام مي‌گيرند. متأسفانه آنانكه مسئول ‏رسيدگي و اجراي عدالت‌ هستند نيز، اصل وجود مفسدين اقتصادي را منكر مي‌شوند و گويا پيام هشت ماده‌اي رهبري را ‏هم شعاري و عوام فريبي مي‌دانند!»

اين سخنان رئيس دولت نهم بخشي از يك نوشته بلند وبلاگي است به قلم محمود احمدي‌نژاد كه از ابتداي دوره رياست بر قوه مجريه داعيه مبارزه با مافياي اقتصادي را مطرح كرده است.

سخنان احمدي‌نژاد اين بار تلنگري ديگر بود به مخالفان سياسي دولتي كه عملكردش فشار به سزايي را به طبقات جامعه به ويژه طبقات پايين تحميل كرده است.

احمدي‌نژاد در وبلاگ شخصي و چهار زبانه خود روز گذشته نوشت كه مخالفان وي كه در جرگه سياستمداران نيز هستند با بازاريان ائتلافي تشكيل داده و مديريتي پنهان اعمال مي‌كنند.

واقعيت اما آن است كه تاريخ سياسي ايران گواهي مي‌دهد بازار در كنش و واكنش سياسي و اجتماعي پيوسته يا در خدمت دولت راست‌گراست يا همراه و پيرو اپوزيسيون مذهبي - سنتي. پس از انقلاب 1357 كه روحانيت از جايگاه اپوزيسيون به مقام پوزيسيون جلوس كرد تا كنون، قشر بازاريون بيش از آنكه تمايل به جاي گرفتن در صف معترضان داشته باشند به سوي قدرت گرايش داشته و اينچنين در طول سه دهه گذشته با حفظ رابطه سنتي از درگيري با دولت پرهيز مي‌كنند. نفع بازار در دوره‌اي كه سياست‌هاي رهيابي به بازاري پويا و فراتر از چنگ دولت نقض مي‌شود در تنش‌آفريني نيست.

سخنان احمدي‌نژاد البته اشاره‌وار در جمع مردم چهارمحال و بختياري نيز تكرار شد و همه تقصير گراني و تورم به دوش عده‌اي مخالف افكنده شد، با اين حال با گذشت نزديك به سه سال از عمر دولت نهم، اثبات شده كه همه مخالفان و منتقدان در جرگه جناح چپ و اصلاح طلب نبوده‌اند و به‌نظر مي‌رسد كه اينگونه اتهام پراكني‌ها به تعداد نقادان رفتار سياسي رئيس‌جمهوري بيفزايد.

بازار بي‌رونق، گران‌فروشي ندارد

احمد كريمي اصفهاني، دبير كل جامعه اصناف و بازاريان در گفت‌وگو با خبر نگار همشهري چاپ عصر گفت:«مقام معظم رهبري در رابطه با مفاسد اقتصادي هيات قدرتمندي را تشكيل دادند تا به وسيله آن با اين معضل در جامعه برخورد شود. در هياتي كه از سوي رهبري براي مبارزه با مفاسد اقتصادي تشكيل شده است روساي قوه مجريه، مقننه، قضائيه و رئيس شوراي مصلحت نظام عضويت دارند. اين هيات در رابطه با فساد اقتصادي تصميم‌گيري خواهند كرد و عوامل آن را بايد معرفي كنند.»

كريمي اصفهاني ادامه داد: «سران اين سه قوه به اضافه رئيس تشخيص مصلحت نظام قدرت بسيار زيادي را در اين هيات براي مبارزه با مفاسد اقتصادي دارند بنا بر اين هر گونه مطلبي كه در رابطه با مفاسد اقتصادي مطرح مي‌شود بايد ابتدا در اين هيات به تاييد برسد.»

وي با اعتقاد به اينكه هر گونه اعلام نظري در رابطه با مفاسد اقتصادي بدون تاييد اين هيات ارزشي نمي‌تواند داشته باشد گفت:«مافياي گراني و مفاسد اقتصادي ابتدا در هياتي كه براي مبارزه با مفاسد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري تعيين شده است بايد به اثبات برسد. همچنين بايد به اين موضوع توجه كرد، پيش از اينكه نام افرادي كه به مفاسد اقتصادي محكوم هستند اعلام شود بايد جرم آنها در هيات مبارزه با مفاسد اقتصادي به اثبات برسد، در غيراين صورت نمي‌توان در رابطه با اين موضوع اظهار نظر كرد.»

دبير كل جامعه اصناف و بازاريان افزود:«هرگونه متهم كردن افراد پيش از اينكه جرم آنها به‌عنوان عامل مفاسد اقتصادي در هيات مورد تاييد مقام معظم رهبري تاييد شود، جز فرافكني موضوع ديگري را دنبال نمي‌كند. اينگونه افراد به اين طريق مشكلات خود را به گردن ديگران خواهند انداخت و با اين كار ديگران را عامل فساد اقتصادي عنوان مي‌كنند.»
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در بازار مافياي گران فروشي وجود دارد يا خير گفت:«بنده به هيچ عنوان اين مسئله را قبول ندارم. اگر اين ادعا صحت دارد كه بازاريان عامل گران‌فروشي هستند تقاضا دارم كه عوامل آن را به مردم معرفي كنند تا تمامي مردم آنها را بشناسند.»

وي با اشاره به سوء مديريت در نظام اقتصادي در كشور گفت:«سوء مديريت‌ها باعث شده است نابساماني‌هاي اقتصادي در كشور به وجود ‌آيد و اختلالات فعلي در نظام اقتصادي كشور بيشتر نشأت گرفته از همين سوء مديريت اقتصادي است. اگر هم چنين مافيايي وجود داشته باشد به‌دليل بستري است كه به وجود از سومديريت است»

در رابطه با سخنان اخير رئيس‌جمهوري در وبلاگ شخصي اش مبني بر اينكه مافياي بازار، عوامل گران‌فروشي هستند يكي ديگر از چهره‌هاي معروف و مطرح اصولگراي بازار كه نمي‌خواست نامش فاش شود به خبر نگار همشهري گفت:«من وجود مافياي گراني در بازار را تكذيب مي‌كنم. همچنين موضوعي اصلا صحت ندارد و نمي‌توان اين اتهام را قبول كرد.»

وي افزود:«سياست‌هاي اقتصادي در طول مدت فعاليت دولت باعث تضعيف بازار شده است و تا حد زيادي از رونق آن كاسته است بنا بر اين نمي‌توان گفت كه بازاريان عوامل گران‌فروشي باشند.»

همچنين الياس نادران، نماينده مجلس هشتم در رابطه با صحبت‌هاي اخير رئيس‌جمهوري در وبلاگ شخصي اش به همشهري عصر گفت:«در اين رابطه من نمي‌توانم اظهار نظر كنم و در اين زمينه بايد وزير بازرگاني يا معاونان ايشان كه با بازار و اصناف در ارتباط هستند اظهار نظر كنند.» گفتني است كه هيچ كدام از مقامات وزارت بازرگاني حاضر به دفاع از اظهارات اخير رئيس‌جمهوري در رابطه با اينكه مافياي بازار عامل گران فروشي هستند نشدند.

فرار از پاسخگويي

«به‌طور كلي هرگاه در ادوار مختلف دولت و به ويژه پس از انقلاب در ايران با مشكلات اقتصادي روبه‌رو شده‌ايم، تمايل بر آن بوده است كه ريشه و علل آن به مسائل غيراقتصادي تاويل شود.»

علي مزروعي كارشناس مسائل اقتصادي با بيان اين مطلب مي‌گويد:«امروز هم درباره مسئله رشد رو به تزايد تورم به‌عنوان يك مشكل نهادينه شده در اقتصاد كشور همين نگاه حاكم است.»

مزروعي كه از جمله منتقدان سياست‌هاي اقتصادي دولت احمدي‌نژاد است ادامه داد:«دولتمردان نهم، در واقع نمي‌خواهند مسائل و مشكلات اقتصادي را از ريشه ارزيابي كنند بلكه با مطرح كردن مسائل انتزاعي و مبهمي چون مافيا در تلاشند تا بر رفتارها و سياست‌هاي غلط خود سرپوش بگذارند.»

اين نماينده مجلس ششم شوراي اسلامي پيرامون سخنان احمدي‌نژاد درباره ائتلاف مافيايي در بازار با برخي سياستمداران تصريح مي‌كند:«موضوع اين است كه هيچ‌يك از چنين سخناني مستند بر آمار و اطلاعات صحيح كارشناسي نيست و دليل معضل اصلي كه همان تورم باشد، بدون تكيه بر شاخص‌هاي علمي به اين و آن نسبت داده مي‌شود.

اين در حالي است كه بخشي از تورمي كه امروز تحمل مي‌كنيم به‌دليل رشد و افزايش نقدينگي طي سال‌هاي 1374 به بعد است و عامل اين رشد نقدينگي هيچ نهاد يا گروهي جز نهاد دولت نمي‌تواند باشد ؛ از اين روي دولت‌هاي پيشين و كنوني در اين باره مقصرند و نه ديگري.»

به گفته اين عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي«سخن گفتن از مافيا به جاي لحاظ كردن نگاهي علمي در برابر چنين مسئله‌اي، جز فرار از پاسخگويي نبوده و نمي‌تواند باشد. اين نوع رفتار نشان از ضعف دارد و مانند فرافكني است.»مزروعي در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار همشهري عصر خاطرنشان ساخت:«هرگز نبايد از ياد برد كه اقتصاد مانند هر رشته ديگر علمي، شامل تعريف روشن و روش تحليل‌هاي مشخصي است و فرقي نمي‌كند كه از اين علم در كجاي جهان بهره گرفته شود.»

وي البته با ذكر مثالي از بي‌تدبيري‌ها و سياست‌گذاري‌هاي غلط دولت احمدي‌نژاد تصريح مي‌كند:«دولت نهم بودجه سال 85 را به شيوه انبساطي تهيه و به مجلس هفتم تحويل داد و از آن پس نيز چنين روش بودجه‌نويسي را در سال بعد تكرار كرد. همچنين پرداخت وام‌هاي زيادي كه در قالب اجراي طرح‌هاي زود بازده از بانك‌ها صورت گرفت، همه و همه درنهايت به رشد بي‌رويه نقدينگي در جامعه منجر شد.»

به گفته اين نماينده اسبق در مجلس اصلاحات احمدي‌نژاد و يارانش جز اينكه با پيش كشيدن موضوعاتي واهي و اتهام زني‌هاي غيرمستقيم به حاشيه آفريني اقدام كنند، نتيجه ديگري كسب نخواهند كرد و چنين نگاه و روشي در وجود مشكلات اقتصادي كشور هيچ تاثيري نخواهد گذارد و مسائل همچنان باقي مي‌ماند.

تاريخ درج: 23 خرداد 1387 ساعت 12:53 تاريخ تاييد: 23 خرداد 1387 ساعت 12:58 تاريخ به روز رساني: 23 خرداد 1387 ساعت 12:58
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن